Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evenzo

Evenzo

16-02-2016 om 11:51

wat te doen met kind in groep 7

Dochter zit in groep 7. Citotoets uitslagen: IV en V en soms een III score.
Overige toetsen die ze wekelijks maakt : achten, negens en tienen.

Is dit dan Mavo niveau? Ik heb geen idee!

Als we samen huiswerk maken, begrijpt ze alles. Als ze citotoetsen maakt snapt ze het niet.

Waar wordt er nou naar gekeken als ze van groep 8 komt?

En ze wil heel graag met haar vriendinnen (6 stuks, allemaal dik Havo/Vwo volgens de ouders) naar dezelfde school....

Ik denk dat als ze Havo zou gaan doen en kijk naar hoe ze nu is (geen zin in leren, alles afraffelen, zeggen dat ze het gedaan heeft, maar het dus niet gedaan heeft en 's ochtends nog effe snel d'r huiswerk maken) ze geen Havo zou kunnen doen, want veel huiswerk...

De school waar ze naar toe zou willen is 20 minuten fietsen en heeft geen dakpanklassen, maar daar gaan haar vriendinnen allemaal naar toe straks.

De school die hier 5 minuten vandaan ligt, heeft wel dakpanklassen, maar geen vriendinnen en nogal een zakelijke school en meer gericht op presteren.

Die andere school is meer van de kunst en creatieve dingen, maar als zij geen Havo advies krijgt komt ze sowieso niet bij haar vriendinnen.

Ik zit een beetje te dubben....
Zal ik met haar Cito oefenen? En haar nogmaals uitleggen dat als ze echt bij haar vriendinnen in de klas wil komen ze echt beter haar best moet doen met huiswerk maken? Ik wil er namelijk ook weer niet teveel druk op leggen op die hele cito. Maar ja, als alleen daar naar gekeken wordt, dan kan het wel VMBO kader worden,ook prima hoor, hoewel ik denk dat ze beter kan als ik kijk naar haar gewone toetsen.

Ik vind het best lastig, met andere kind ging dit vloeiend en hebben we er nooit over nagedacht, wel of geen cito oefenen of welke school e.d . Kind haalde goede cijfers, wilde naar de dichts bijzijnde school, want geen zin om zo ver te fietsen en haalt op haar sloffen, zonder er achteraan te zitten, negens en tienen op de Havo.

Het kind uit groep 7 is slordig, vluchtig, gemakkelijk, creatief, kunstzinnig, uitgelaten en super sociaal en zou veel beter op die 20 minuten fietsen school passen. Maar daar is geen VMBO/MAVO afdeling....

Wat zouden jullie doen???

Prestatiegericht

Misschien is prestatiegericht wel wat beter voor haar? Ik zou overleggen met de leerkracht en vragen wat ze fout doet en dit laagdrempelig samen oefenen. Cijfers zeggen volgens mij vrijwel niets. Ik zou ook vaste tijden instellen voor huiswerk (nu al), bv elke avond meteen na het eten. Cito oefenen vind ik zelf minder ivm druk op de citotoets. Wij hebben voor onze zoon uit groep 7 LoiKidzz aangeschaft. Op een speelse manier wordt alle stof doorgenomen en dmv toetsen kun je zelf ook zien wat er fout gaat. Er wordt niet gerefereerd aan de citotoets, dus legt geen link. Wij hebben dit gedaan ivm hiaten in de rekenstof. In groep 6 heeft de klas slecht les gehad), waardoor het rekenniveau 2 niveaus gedaald is (bij de hele klas trouwens).

Ik heb een topic geopend specifiek voor rekenen en kreeg ook als tips: het Grote Basisschoolboek, het Grote Rekenboek, abonnement op Squla, oude citotoets samen oefenen en kijken wat er mis gaat. Wij hebben gekozen voor de meer speelse (maar ook duurdere) cursus van LOI. Willen de nadruk niet echt leggen op oefenen, maar als je dochter daar wel een type voor is, is dat het meest eenvoudig denk ik.

Els

Els

16-02-2016 om 16:35

Praat met je dochter

Ik zou om te beginnen uitleggen hoe de vork in de steel zit. Je CITO bepaalt naar welk niveau je kunt. Er wordt gekeken vanaf groep 6 en naar de ontwikkeling daarin. Jouw huidige CITO niveau brengt jou op school dichtbij. Om naar school ver weg te kunnen zul je hogere CITO's moeten halen. Dat kun je misschien halen door beter je huiswerk te doen en te blijven doen en door CITO's te oefenen. Dan natuurlijk aanbieden om te helpen, laat haar erover nadenken en beslissen of ze ervoor wil gaan. Eventueel kun je vast een plan maken hoe je haar zult helpen (met een kwartier per dag kom je echt een heel eind) en/of afspreken dat je samen met de juf een plan zult maken.
Het argument vriendinnen vind ik een slecht argument. Het is de eerste dagen prettig om niet alleen naar een nieuwe spannende omgeving te gaan maar dat valt in het niet bij het belang van een goede schoolkeuze.

Arianna

Arianna

16-02-2016 om 19:22

geen Mavoniveau

Het niveau dat ze laat zien, is geen Mavoniveau. Ik denk VMBO-kader maar weet het niet helemaal zeker. Als je in de omgeving Utrecht (waar ik vandaan kom) of Amsterdam III en II-scores haalt, kun je naar VMBO-t. En dan wordt er gekeken vanaf groep 6. De leerkrachten kijken vrijwel niet naar methodetoetsen: het is met name citotoetsen en nog een heel klein beetje de werkhouding (die ook al niet geweldig lijkt te zijn) en concentratie en dergelijke.
Als je wel het idee is dat ze slimmer is maar door werkhouding (of een soort blokkeren of zo bij citotoetsen) duidelijk lager scoort dan zou kunnen, was ik eerlijk gezegd al lang aan de slag gegaan. De midden-groep-7-cito's zijn net geweest...heb je hierover nooit met leerkrachten gesproken, maakte niemand zich zorgen bij IV- en V-scores?
Is ze misschien jong voor haar leeftijd en zou een jaar extra helpen?
Als dit gewoon haar niveau is, ook goed natuurlijk. Dan nog is het wel fijn als ze zich ook thuis af en toe 20 minuten tot werk kan zetten. Ik zou niet accepteren dat ze het 's morgens nog even afraffelt.

Moni

Moni

16-02-2016 om 19:26

Ik zou wel citotoetsen oefenen

Het doel is dat jullie samen merken wat er mis gaat en bedenken hoe dat beter kan. Dan kan prima door die toetsen te oefenen met een ouder erbij zodat die ziet hoe kind werkt.

De scores liggen nu veel lager dan het niveau waar ze heen wil. De nadruk leggen op de cito lijkt me dan juist goed. Niet omdat het de stress zal verhogen maar omdat het haar kan helpen om het niveau te halen dat ze wil halen. Met de huidige scores zit Havo er niet in.
Door te oefenen neem je haar wens serieus.

Het is wel hoog tijd om te gaan oefenen. Doet ze in mei/juni de entreetoets? Of anders de E7 toets? Dan moet je nu aan de bak.

Maaike

Maaike

16-02-2016 om 21:12

sturen

Het klinkt alsof je dochter hulp nodig heeft, ze kan het nog niet helemaal alleen. Waarom gaan jullie niet samen aan haar huiswerk zitten? Maak het gezellig voor haar? Dat afraffelen moet niet meer gebeuren en jij als ouder bent daar ook bij. Zo kan je ook zien wat je moeilijk vindt en dat haar extra uitleggen of met haar oefenen.

Evenzo

Mijn jongste laat hetzelfde beeld zien. Op de methodegebonden toetsen prachtige resultaten, op de cito's (veel) lager.
Zij blijkt moeite te hebben met de andere manier van toetsen van de cito, en met het toepassen van bijvoorbeeld de spellingsregels. Dictees doet ze prima omdat ze heel veel woordjes oefent op bloon.nl, maar als ze bij andere woorden de regels moet toepassen lukt het niet.
Tel daar een deel faalangst en dyslexie bij op, en daar komen de lage scores.

Ik zou eerst eens op school proberen te achterhalen waar het probleem zit, en wat kind, school en jij als ouder daar aan kunnen doen.
Hier oefenen we elke dag een beetje, de oefeningen sluiten aan op wat ze op school doet. Is soms best hard werken voor haar, maar nu de cito's beter worden, weet ze van zichzelf dat ze het wel kan. Dat geeft haar een enorme boost, ze is trots op zichzelf én blij met zichzelf, en alleen al dat is voor mij al super om te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.