Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 15:47

Wat stel je je voor bij een technasium?

Ik ben benieuwd wat mensen zich voorstellen bij een technasium als ze GEEN kind op het technasium hebben zitten. Wat denk je dat het inhoudt, wat niet en wat doen ze er?

Dit omdat ik wil weten wat het beeld is van mensen die er niet middenin zitten.

Nils

Nils

29-11-2013 om 16:04

Wat ik echt denk?

Mijn gevoel bij een technasium is eerlijk gezegd "blabla"; weer een manier voor een bestuur om leerlingen aan zich te binden. Waarom is het niet gewoon de norm dat op iedere VO-school hoogstaand beta-onderwijs gegeven wordt? Maar om dat voor elkaar te krijgen moeten er hoogopgeleide, capabele en dus dure docenten worden aangetrokken en daar is door alle overhead op het ministerie en de stafbreaus geen geld voor, dus wordt er door die overbodige overhead allerlei "blabla" bedacht. En na het legen van de onderbuik sta ik open voor positieve verhalen over het technasium...

Ilva

Ilva

29-11-2013 om 16:05

Leuk

In het centrum van ons dorp worden regelmatig dingen tentoongesteld die op het technasium worden gemaakt. Het ziet er alijd heel leuk uit. Ze mogen echte opdrachten van bedrijven uitvoeren. Mocht mijn jongste naar de Havo kunnen dan gaan we zeker bij het technasium kijken. Mijn oudste twee zitten/gaan naar het VWO. En hebben een andere school gekozen maar het technasium lijkt me echt heel leuk. Lekker creatief bezig zijn terwijl je toch ook je gewone vakken krijgt.

ik ken het niet echt

en heb dus een absoluut subjectieve mening gebaseerd op niks.
Ik denk eigenlijk dat het niet zo veel voorstelt. Werken in een groepje aan een vage opdracht. Cijfers voor samenwerking, docenten die het er een beetje bijdoen. Geen goede objectieve beoordelingscriteria.
Geen "echt"vak. Want dat zijn de gewone scheikunde, natuurkunde, wiskunde en bio. En daar wordt ook in geëxamineerd
Ik ben dus benieuwd wat er in jouw andere draadje naar voren komt! Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen!

pubermoeder

pubermoeder

29-11-2013 om 16:13

tja

Tja Dalarna, ik begrijp uit de andere draad dat je je ergert aan verkeerde beeldvorming. Maar jouw beeld is ook te beperkt.

Hier in de (grote) stad (en omstreken) zijn diverse technasia (soms hebben ze een andere naam). Het zijn zonder uitzondering VWO-plus stromen. Je hebt een dubbel VWO-advies nodig (VWO-advies van leerkracht + 545 Cito). Het standaardprogramma wordt soms gecompact. Daarnaast heb je extra uren techniek/project-onderwijs. Dit loopt op tot zo'n 6 uur. Soms stopt het programma na het derde jaar, bij sommige scholen gaat het wel door tot de eindstreep.

Je kunt je dus druk maken over het beeld dat sommigen hebben, maar het is in de praktijk vaak wel gewoon hoe het is.

Nantuket

Nantuket

29-11-2013 om 17:00

Mach

In O&O (hét technasiumvak) kan je ook eindexamen doen

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 17:09

Pubermoeder

Het gaat nu even niet om mij Pubermoeder en wat ik denk, dat lijkt me duidelijk. Jammer dat je je daar nu mee in dit draadje mengt, je kunt ook een nieuw draadje openen. Ik vraag toch duidelijk hoe mensen denken over het technasium en daarbij, mijn zoon ZIT op het technasium dus ik heb een aardig beeld ervan hoe het HIER gaat en dat het niet altijd VWO plus niveau is. Discussieer verder in het andere draadje wat ik opende zou ik zeggen.

Annet

Annet

29-11-2013 om 17:13

Hier is lokaal net een technasium gestart

Wij zijn vorig jaar wezen kijken op deze school. Ze waren zich toen al op het technasium aan het voorbereiden, deels werkte de brugklas al zo.
Maar toen ik de cijfers van de school bekeek, bleek dat het aantal leerlingen dat van deze school afkomt met een NT of NG profiel, relatief laag was. In ieder geval veel lager dan het gymnasium of de school die we nu gekozen hebben. Dat vond ik een slecht teken.
Voor mij betekent een hoog percentage NT/NG profiel dat ook kinderen die daar niet direct aan denken (meisjes bijvoorbeeld) geïnteresseerd raken in de beta vakken. Als dat aantal sterk afwijkt van andere scholen in de buurt op het zelfde schoolniveau, zoek ik de oorzaak in het onderwijs.
Op het gymnasium wordt hier ook O&O en Technisch ontwerpen gegeven en in groepjes gewerkt aan opdrachten. O&O wordt daarna ook nog in de tweede klas en derde klas gegeven.
Zoon in huidige brugklas krijgt het vak Techniek. Dit lijkt tot nu toe erg op O&O.

Rafelkap

Rafelkap

29-11-2013 om 17:20

Mijn idee

is dat het iets is waar meer de nadruk ligt op de betavakken en techniek (middels projecten), maar verder een gewone middelbare school. Ik ga er zeker over een paar jaar naar informeren voor mijn oudste. Dat is echt een 'bouwkind'. Hij wil ontwerper worden, uitvinder en professor, maar hij is 8 en we zien het allemaal nog wel.

Nantuket

Maar toch niet een CSE?

Knurf

Knurf

29-11-2013 om 18:18

net als Rafelkap

Een gymnasium is een VWO met meer aandacht voor Grieks, Latijn en klassieke vorming, zo verwacht ik dat een technasium een VWO is met meer aandacht voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie. Met robotkunde bijvoorbeeld, of informatica.

Mussie

Mussie

29-11-2013 om 19:29

Gelijkgestemden

Ik weet niet hoeveel aandacht er extra wordt gegeven aan de betavakken en ik weet ook niet hoe serieus dat is. Maar het lijkt mij een groot voordeel dat je je onder gelijkgestemden bevindt. Ik heb een zoon op het gymnasium die toch wel eenzaam is geweest op de basisschool. Niemand die dezelfde interesses had, of voor z'n plezier dingen leerde. Nu zit hij in een klas vol met dit soort leerlingen en blijkt hij dus helemaal niet zo'n buitenbeentje te zijn. Datzelfde stel ik me voor bij een technasium. Allemaal kinderen die interesse hebben in de betavakken en daarin gestimuleerd worden. En omdat ze allemaal zo zijn, is dat niet gek of raar en kunnen ze elkaar nog extra stimuleren.

Pubermoeder

Pubermoeder

29-11-2013 om 20:04

wat wil je nou Dalarna?

Dalarna, wat wil je nou? In je andere draadje geef je aan je te ergeren aan de beeldvorming ("want technasium is écht niet altijd VWO plus!") en geeft aan er een aparte draad over te gaan openen. Ik reageer hier, en nu wil je mijn reactie niet horen en moet ik maar weer in het andere draadje reageren. Waar wil je nou naar toe?

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 21:04

Pubermoeder

Ik heb NOG een draadje geopend Pubermoeder...

Katniss

Katniss

29-11-2013 om 21:11

Wat ik me er bij voorstel

Ik heb (sorry) ook altijd gedacht dat een technasium een soort gymnasium was voor kinderen die meer aanleg hebben voor beta dan alfa. Het is er dus ook op havo-niveau? Dat wist ik dan niet
Overigens begrijp ik (dus) ook je andere vraag niet, die over de opdrachten vanuit de gemeente. Krijgen ze op die school dan echte klussen?

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 21:11

Mach en anderen

Dank voor jullie reacties, ik hoop op nog meer. Erg goed om te lezen!

Mach: je kunt O&O dus als examenvak doen (het is dan gewoon één van de 7 of 8 afhankelijk van havo of vwo) en je meesterproef kan dan ook nog wel gecombineerd worden met je profielwerkstuk.

Dalarna

Dalarna

29-11-2013 om 21:14

Oja en pubermoeder

Ik heb gezegd dat technasium geen VWOplus hoeft te zijn in de zin van moeilijker en zwaarder dan gewoon atheneum en ik heb gezegd dat het ook op havo niveau kan. Te veel mensen horen technasium en denken dan aan een heel zwaar betagericht VWO. Dat hoeft niet, meer heb ik niet gezegd.

Jesse_1

Jesse_1

30-11-2013 om 01:12

Mijn idee

Hier in de buurt is een technasium op havo/vwo. Ik weet dus al dat het niet 'meer' hoeft te zijn dan VWO. (Man was erheen met zoon, ik ben er zelf dus niet geweest).
Ik stel mij voor dat er meer aandacht is voor technische vakken, en ook praktijkgericht op projectbasis, elektrotechniek e.d.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-11-2013 om 16:18

Technasium

"Het technasium is een onderwijsstroom voor havo en vwo. In de formule van het technasium staat het nieuwe examenvak Onderzoek en Ontwerpen centraal. Onderzoek en Ontwerpen (O&O) wordt gegeven vanaf klas 1 tot aan het eindexamen. Daarnaast volgen leerlingen theorievakken. Het technasium biedt variatie in leerstijlen. Theoretisch leren én eigen initiatief ontplooien zijn beide van belang." (http://www.technasium.nl/default/Technasia.aspx)

Mijn zoon (3 Gymnasium) zit niet op een technasium maar op een school die zowel Universumschool als Beta Excellent school is. "Het Universumprogramma biedt onze leerlingen de mogelijkheid te excelleren in de exacte vakken. Bèta en technische studies geven jongeren goede kansen op de arbeidsmarkt. Daarom kiest onze school ervoor zich te profileren als bètaschool. Concreet betekent dit dat:
•Wiskunde D wordt aangeboden;
•De exacte vakken leerlijnen aanbieden die op elkaar afgestemd zijn;
•Er vakoverstijgend onderzoek word gedaan;
•Er samenwerking is met allerlei bedrijven en opleidingen (Schiphol, UvA, TU-Delft, Nemo);
•Leerlingen bedrijven bezoeken en verschillende gastlessen krijgen;
•Veel van onze leerlingen, ook de meisjes, exact kiezen!
•Docenten zich regelmatig scholen en van elkaar leren opdat attractief Beta onderwijs geboden wordt."

"Beta Excellent Programma: Het vak Science prikkelt de brugklasleerling met de beginselen van natuurkunde, scheikunde en techniek. Dit betekent dat zij goed voorbereid zijn in de tweede en derde klas, wanneer natuur-en scheikunde als vaklessen op het programma staan.

Als een leerling na de derde klas voor een natuurprofiel kiest, kan deze het vak NLT kiezen. Bij NLT (natuur, leven en technologie) gebruiken leerlingen kennis uit alle bètavakken en leren ze over moderne technieken uit bijvoorbeeld de geneeskunde, landbouw of ruimtevaart. In de vijfde en zesde klas vwo worden de NLT-modules grotendeels op de Radboud Universiteit gevolgd. Voor de leerlingen een uitgelezen kans!

Vanaf de vierde klas volgen alle leerlingen havo en vwo vakoverstijgende profielbloklessen. Bij de natuurprofielen leren zij daar meer over de samenhang tussen de verschillende bèta vakken. Door het volgen van Masterclasses op school kunnen leerlingen zich verdiepen in bijvoorbeeld sterrenkunde, virologie of bio-informatica."

Ik denk dat er veel overlap is tussen wat er op een technasium wordt gedaan en wat bij zoon op school wordt gedaan zoals Robotica, een ergonomisch, milieuvriendelijk dierenverblijf ontwerpen voor Artis, een vervoersmiddel ontwerpen en maken op zonne-energie etc. Dus nadruk op O&O, leren samenwerken, techniek en beta-vakken.

koffiekwast

koffiekwast

30-11-2013 om 22:16

indien goed uitgevoerd...

kan me absoluut voorstellen dat de uitvoering van het vak per school verschilt.
Hier een dochter op gymnasium met technasium stroom. Het heeft haar zeker geholpen om te kiezen voor beta - de eerste 3 jaar technasium gevolgd met veel plezier en goede projecten op nivo passend bij het leerjaar. Uiteindelijk niet gekozen voor O & O (na veel twijfel) maar wel voor een NG/NT profiel en de betatopklas op school.
Hier op het gymnasium volgt een groot percentage van de leerlingen een NG/NT profiel - het wordt enorm gestimuleerd, en er wordt bovendien extra aandacht besteed aan het stimuleren van beta voor meisjes.
In het eerste jaar (en ik meen ook het 2e) is technasium gewoon verplicht, net als Latijn en Grieks. Er wordt gewoon veel gecompact in andere vakken.
Kortom hier is het technasium deel behoorlijk op nivo - en ik denk dat de aandacht van school voor beta (inclusief technasium) zeker helpt bij de hoge NG/NT uitstroom.

Knurf

Knurf

01-12-2013 om 10:08

Nils

'Mijn gevoel bij een technasium is eerlijk gezegd "blabla"; weer een manier voor een bestuur om leerlingen aan zich te binden.'

Maar dat geldt natuurlijk voor alle 'soorten' en schooltypen. Montessori en Dalton proberen een bepaalde doelgroep te bereiken, scholen met de bijbel eveneens. Categorale gymnasia zeggen iets speciaals te bieden, net als een VMBO met een kinderboerderij voor de leergang 'dierenverzoring'.
Alles valt of staat met de uitvoering, daarin is een technasium niet anders dan alle andere stromingen/richtingen.

Nils

Nils

01-12-2013 om 13:31

Knurf

Natuurlijk is dat wel zo, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld het onderwijs in de klassieke talen, is het beta-onderwijs in het VO echt wel aan verbetering toe, zie alleen maar het aantal universitair geschoolde docenten op de VWO-scholen en afdelingen. Met een technasium biedt je een aantal leerlingen (idealiter) goed onderwijs en verdieping in betavakken en dat zou volgens mij eerst de norm voor alle leerlingen moeten zijn. De juiste volgorde is dus volgens mij om als bestuur eerst het reguliere beta-onderwijs op orde te hebben voordat je met allerlei "excellentieprojecten" begint. Het lijkt mij teveel op een doekje voor het bloeden. Maar ik geef toe, met technasia heb ik geen ervaring, dus eigenlijk blablaat ik ook maar een eind weg...

Dalarna

Dalarna

01-12-2013 om 15:52

Nils en knurf

Wat ik merk van het technasium lijkt niet op jouw idee van het technasium. Het is ook totaal niet wat Knurf zegt. Het is een extra vak: onderzoeken en ontwikkelen waar de kinderen wel erg vrij worden gelaten. Veel onderwerpen hebben weinig te maken met betavakken (maar dat kan een probleem van onze school zijn) maar een technasium heeft dus geen extra aandacht voor betavakken in de zin van dat ze meer doen aan natuurkunde, wiskunde of scheikunde.

Om goed te zijn in onderzoeken en ontwikkelen moet je vooral goed samen kunnen werken, informatie kunnen vinden en kunnen presenteren. Ik vind het allemaal behoorlijk tegenvallen maar wellicht licht dat probleem dus op onze school. De uitstroom NT en NG is wel hoog op havo en vwo maar op het vwo hebben ze science, geen technasium.

Je kunt een technasium een soort VWOplus noemen maar dat doe je dan als VWO door de uren van O&O dan vooral van bijvoorbeeld Nederlands, Engels etc af te halen zodat je voor die vakken harder moet werken. Hier hebben ze die uren van techniek, tekenen en handvaardigheid gehaald dus niets wat ze missen en moeten inhalen. Die vakken hebben ze helemaal niet.

Knurf

Knurf

01-12-2013 om 19:09

niet overal hoor Dalerna

'Het is een extra vak: onderzoeken en ontwikkelen waar de kinderen wel erg vrij worden gelaten'

Nou, dat is niet bij alle technasia zo hoor. Op het Northgo College bijvoorbeeld wordt juist wel extra aandacht gegeven aan de betavakken. Dat gebeurt wel in de vorm van projecten, maar die projecten zijn gericht op typische beta-beroepen: werktuigbouwkundig ingenieur, werken bij farmaceutisch bedrijf.

Van de website: Het technasium is een nieuw schooltype voor havo en vwo dat gericht is op vernieuwing van het bèta- en techniekonderwijs.

glase

glase

01-12-2013 om 19:10

leuk extraatje

Het technasium hier (Brabant) wordt op dezelfde manier gerund als hoe Dalarna vertelt dus ipv teken en hv vakken. Het draait om het vak O&O waar opdrachten vanuit bedrijven gegeven worden. Het enige wat ik weet dat ze voor de NS eens een kaartje moesten verbeteren. Geen extra wiskunde ea dus. Wel in de brugklas een voldoende moeten staan om in het tweede jaar met het Technasium door te mogen gaan.

Ze hebben hier wel een erg mooie verdieping gemaakt die door het Technasium in gebruik is

Dalarna

Dalarna

02-12-2013 om 21:12

knurf

Ja maar er wordt dus geen extra tijd besteed aan betavakken. Het staat er ook gewoon niet. Je kunt dus ook gewoon appeltaart eten, computerspelletjes doen, het hele dorp doorfietsen en weet ik veel als je maar doet alsof je bezig bent. Tenminste dat is wat ik van mijn zoon hoor, niet dat hij dit doet, hij is de leidinggevende vaak in het groepje (al wil hij dat niet eens) en houdt de zooi bij elkaar en op dit moment moet zijn groepje er voor zorgen dat jongen A op technasium mag blijven nadat hij van VWO2 naar Havo3 met technasium ging en precies in een groepje van 3 kwam met de twee jongens die zich echt nergens mee bezig houden. Hij haalde dus meteen een zeer slecht cijfer en nu blijkt dat als je na het tweede blok niet goed staat je van technasium af moet en niet meer verder mag. Mijn zoon vindt het heel zielig voor die jongen en doet er nu alles aan om hem een goed cijfer te brengen. Dan zit er nog een jongen in hun groepje die in 4 wk tijd vier zinnetjes op papier heeft gezet....

Knurf

Knurf

03-12-2013 om 07:42

Dalarna

je vraagt om het beeld van mensen die geen ervaring hebben. Vervolgens ga je bij al die beelden vertellen hoe het bij jullie op school zit. Wat wil je daarmee bereiken? Wat is nou het doel van je draadje?

Mijn dochter wil naar het gym, dus mij overtuigen van het feit dat jullie school blijkbaar tegenvalt, heeft niet zo veel zin ... En de directeur van die school zal niet reageren in dit draadje, want die valt buiten jouw doelgroep.

Dalarna

Dalarna

03-12-2013 om 20:53

Knurf

Ja, ik wilde weten wat mensen denken dat een technasium is en ik ben helemaal niet zo verbaasd maar ik mag toch wel vertellen dat niet klopt wat je denkt? Het gaat inderdaad via projecten maar je bent totaal afhankelijk van welke projecten dat zijn, de invulling ervan en de andere kinderen in je groep.

Verder vind ik dat als het op het VWO anders zou zijn dan op de Havo dat ook niet klopt. Mijn zoon krijgt geen extra betavakken of lessen, dat dacht je aan het begin van het draadje. Onderzoeken en Ontwerpen kan alles beslaan maar mijn zoon krijgt er geen extra betaonderwijs door. Het bleek zelfs dat de natuurkundeleerkracht deze klas had onderschat en veel te snel door de stof ging

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.