Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

04-05-2017 om 10:39

Wat nu? (gestopt met opleiding)

Welke MBO studie zou passen bij een jongen met PDD-nos, die van computers houdt, maar niet wil programmeren, geen informatie gaat halen, maar eigenlijk altijd afwacht?

Hij moest in april stoppen met de studie game artist, omdat hij niet genoeg deed en geen feedback vroeg, te laat begon met echt werken enz. en veel te veel op de achtergrond bleef.

Hij heeft geen idee wat hij nu moet gaan doen.
Beroepskeuzetesten geven pedagogisch medewerker weer, maar dat boeit hem ook niet echt. Hij zou een helpende-doener zijn, wat dat mag betekenen. De decaan is ingeschakeld, maar die stuurt ook alleen maar beroepskeuzetestjes toe.
Hij wil rustig kunnen beslissen en eerst een half jaar gaan werken, maar voor het gemak zoekt hij ook niet naar werk.

Hoe kunnen we hem helpen?

Mej. Griffel

Mej. Griffel

04-05-2017 om 13:36

systeembeheerder

Is systeembeheerder wat voor hem, als hij van computers houdt? Dat is ook een mbo opleiding en meer praktisch dan creatief, wat hij eerst deed.

Hier nog een

Dochter is iets tijdiger gestopt. Voor 1 februari en dan wordt haar beurs, niet het schoolgeld, 1malig kwijtgescholden.

We genieten er maar even van. Boven de 18 en niet meer besprongen worden door lpa, schoolarts en gedoe.

We hebben in elk geval een cv gemaakt en al een keer een sollicitatie gedaan. Dochter twijfelt heel erg. Overweegt om toch weer terug te gaan naar de HAVO. En soms wil ze liever werken. Ze houdt het niet de hele week vol, maar mogelijk vinden we wel een parttime baan.

Misschien kun je samen wat zoeken? Soms zijn er ook projecten om jongeren te plaatsen die bedreigd worden met jeugdwerkeloosheid.

Echter daar heeft dochter ook even moeite mee. Ze wil eigenlijk uit het speciaal onderwijs/beperking gedoe. Ik weet niet of dat lukt. Maar we nemen er de tijd voor.
Ondertussen is ze veel aan het naaien en ze gaat gezellig met vrienden uit, of helpt verhuizen, of gaat met familie op vakantie.
En we houden iedereen van het lijf die als vanzelf haar onder druk zet om NU wat te gaan doen. Die druk voelt ze zelf al, maar dat helpt ook niet.

Er zijn ook open dagen. We gaan binnenkort naar de open dag van een reguliere vavo. Ook omdat het niveau op het mbo waar dochter heenging te laag was. Ze had sommige opdrachten in een keer af voor het hele jaar.

Triva

Triva

04-05-2017 om 17:14

kijk even

Naar de logistiek.

braam

braam

05-05-2017 om 12:08

ict

Helpende/doener, houdt van computers, dat klinkt als een ict-support/helpdeskmedewerker achtige functie. Systeembeheer kan inderdaad ook. Voordeel van dat soort banen is dat het werk op je af komt en je niet zelf heel creatief/actief bezig hoeft.

mirreke

mirreke

05-05-2017 om 12:45

Wat bedoel je met

"houdt van computers"?

Vindt hij het leuk om dingen uit te zoeken, om computers in te regelen, de laatste apps te downloaden (computers hebben inmiddels ook apps), te zorgen dat een computer goed loopt, dat er een huisnetwerk en dergelijke is?
Of bedoel je dat hij letterlijk van het apparaat houdt, dat hij ervan houdt om ermee te knutselen,kaarten in te bouwen, computers te upgraden?
Of bedoel je dat hij van games houdt, of van youtube filmpjes, of zo iets.

Afhankelijk daarvan zou ik kijken wat de mogelijkheden zijn. Er zijn inmiddels ook veel mogelijkheden tot zelfstudie, ook voor programmeren (wat hij dus niet wil), technische wetenswaardigheden, enz.

Wat je schrijft, te laat beginnen met een opdracht (dus niet kunnen plannen en organiseren), geen feedback vragen, op de achtergrond blijven, zijn natuurlijk allemaal standaarddingen voor iemand met autisme. Heeft hij door dat daar zijn pijnpunten liggen? Staat hij open voor input op dit vlak? Hebben jullie überhaupt gemeld dat hij ASS heeft? Want in principe zou hij daar ook ondersteuning bij moeten krijgen. Precies de punten die jij noemt zijn de reden waarom heel erg veel jongeren (en oudere jongeren...) met ASS uitvallen. (ik hoorde het laatst van een decaan). Dus achteraf gezien vind ik dat er wel meer input en ondersteuning had mogen komen vanuit de opleiding. Ze zouden bv. met buddy's kunnen werken, dat doen sommige hbo's ook. Maar goed, daar heb je nu niets aan.

Je merkt zelf al dat je zoon ook niet erg ondernemend is als het gaat om werk vinden. Logisch, dat hoort ook bij die ASS. Ik zou dus gaan kijken of ik ondersteuning zou kunnen vinden voor hem. Iemand die hem begeleidt, een coach. Met een coach kan hij bv. bespreken wat je moet doen om werk te vinden, of zelfs eventueel weer een opleiding beginnen. Mocht hij dat weer willen volgend jaar, zorg dan dat hij ergens begint waar ze met goede ondersteuning voor hem werken.

Is je zoon goed in het game artist zijn (dus even afgezien van de logistieke problemen en het plannen en zo)? Is hij er zelf mee bezig? Hij zou ook zichzelf kunnen blijven ontwikkelen, thuis. Zie bv. hier, het zijn de kosten ook niet meer...
http://www.nha.nl/cursus/beroepscursussen/PC-informatica-en-internet/PC-en-informatica/Game-designer.aspx Ik vermoed ook dat je op deze manier wel een zelfstudie/opleiding systeembeheer kunt doen. Voorwaarde zou voor mij wel zijn dat hij zijn agenda met iemand bespreekt en zich eraan laat houden, dus akkoord gaat met ondersteuning.

Kortom, ik zou denk ik eerst gaan werken aan het ondersteunen van de punten waar hij het moeilijk mee heeft, en vervolgens verder kijken naar bv. een baantje of een andere opleiding.

bieb63

bieb63

06-05-2017 om 14:13

Vavo?

Volwassen deeltijd HAVO? Is dat wat? Kan ook in deelcertificaten. En daarnaast een simpele doe-bijbaan zoals vakkenvuller. Beetje school, beetje huiswerk, beetje bijbaan. En dan in de tussentijd denken wat hij daarna zou willen/kunnen doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.