Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marijn

Marijn

07-01-2014 om 12:46

Wat mogen we van school verwachten i.v.m. slecht cijfer

Onze dochter is vorig jaar van 3 vwo overgegaan naar 4 vwo zonder onvoldoendes. Het was allemaal wel net aan, dus veel zesjes en een paar zevens. Wij vonden dat ze wel heel erg hard moest werken en bijna geen vrije tijd had. We hebben dus aan school gevraagd of ze naar 4 havo mocht. Dat kon, dus daar zit ze nu.
Helaas lijkt het er nu op dat ze gaat blijven zitten op Engels. Ze staat nu een 4, maar de laatste toets voor de kerstvakantie wordt zeer waarschijnlijk een 2 (de normering is nog niet vastgesteld). Dus dan staat ze zeker een 3. Dat is wel erg dramatisch laag en we vragen ons af of ze dat nog kan ophalen dit jaar. Ze krijgt nog 2 toetsweken, maar tussendoor niet veel andere toetsen meer.
Probleem bij dochter zijn vooral de lees-en luistertoetsen. Ze heeft al heel lang bijles, dus extra oefening heeft ze al. Luistertoetsen kan ze alleen nergens oefenen.
We weten dat heel veel klasgenoten er slecht voor staan en ook de docent heeft dit in een mail aan ons al toegegeven. We hebben niet een hele hoge pet op van docent. Volgens dochter legt ze slecht uit, praat ze slecht Nederlands en ook niet duidelijk Engels. Ze is van Griekse afkomst of zo. Maar ja we baseren onze mening en ons gevoel eigenlijk alleen op verhalen van dochter en op mailtje wat we kregen, waarin ze vooral zichzelf vrij pleitte. Volgende week is het tafeltjesavond en hebben we een afspraak met deze docent. We willen goed voorbereid het gesprek aangaan. We hebben namelijk maar 8 minuten. Wat mogen we van de docent verwachten qua hulp, extra uitleg of bijles op school. Als ons gevoel na de tafeltjesavond versterkt is (dus dat we haar idd geen geweldige docent vinden), wat kunnen we dan doen? In gesprek gaan met afdelingsleider?
Hoe helpen we dochter haar cijfer op te halen? Nog meer bijles prive? Het kost 27,50 per uur en dat is wel erg veel om 2x per week te doen. Zij is zelf docent geweest en we denken dat dat beter is dan een student (dat scheelt iets meer geld, maar ok).
Pfff, maak me echt zorgen. Het kan toch niet zo zijn dat een meisje die over was naar 4 vwo nu in 4 havo blijft zitten op Engels??
Wie heeft tips?

betty

betty

07-01-2014 om 12:56

@marijn

Waardoor dachten jullie dat het makkelijker zou zijn op de Havo?

Vera*

Vera*

07-01-2014 om 13:39

taalkamp

Als Engels een vak zou zijn waarop je dochter mogelijk v.w.b. de overgang in de problemen zou komen, kun je met school bespreken of het mogelijk is om over te gaan (onder voorbehoud) als ze komende zomer een intensieve taalcursus Engels gaat doen.
Kies dan wel een kamp waar er activiteiten zijn in de middag en avond zodat ze wel Engels MOET praten.
Mijn dochter wil zo (voor de vierde keer!) weer terug naar het kamp waar ze eerder is geweest.
Anderhalf jaar geleden was er een Nederlandse jongen die op deze manier over mocht.
Mijn zoon heeft Duits gevolgd terwijl hij in een gastgezin zat. Buiten de lessen (in de ochtend) sprak hij alleen maar Engels omdat dat voor iedereen het gemakkelijkst was

soms

Wordt er gewoon slecht les gegeven, de leerkracht is constant ziek, de lesmethode deugt niet. Dan wil het nog weleens gebeuren dat de school een toets geeft waarmee de leerlingen hun jaarcijfer ophalen doordat het hoog beoordeeld wordt.
Je kind is niet de enige die laag presteert, dat geeft al te denken.
Daar moet de school ook iets mee. Maar goed, je kunt alleen maar zelf proberen zo goed mogelijk bij te dragen en inderdaad bijles aanbieden.

8 minuten te kort

ik zou gewoon apart een gesprek aanvragen, met mentor of sectordirecteur oid en met docent engels. OP een aparte tijd. Dit is niet iets wat je in 8 minuten bespreekt. Ik neem aan dat de overgangsnorm een 5 op engels is, net als de slagingsnorm. En examen is ook vnl lezen. Tijd voor grondig overleg, vorig jaar stond ze op het vwo toch nog voldoende? Dan ligt het niet alleen aan haar dat ze nu een nivo lager 3 punten lager scoort!

Dalarna

Dalarna

07-01-2014 om 20:25

Tja

Mijn ervaring is helaas dat het echt aan de leerkracht kan liggen. Mijn zoon heeft de eerste twee jaar ontzettend slecht gescoord op Engels en de leerkracht had ook gezegd tegen de klas dat 'jullie geen Engels kunnen'. Na twee jaar kreeg hij in havo3 een andere leerkracht en de ene na de andere voldoende bleef binnenkomen. Zelfs de luister- en leestoetsen (daar kun je niet op leren) hebben veel betere cijfers. Tijdens het 10 min gesprek bleek dat ze helemaal niet wist dat de vorige lerares dat had gezegd want ze dacht dat die kinderen dat zelf verzonnen hadden

In nov had ik er nog weinig vertrouwen in maar ze zei dat ik dat vertrouwen wel moest gaan proberen te krijgen en nu twee maanden later kwam er al weer een 7,7 binnen voor een grote toets.

Maar ja, wat moet jij er mee, dat weet ik helaas niet. Ik ben blij dat het niet andersom is zoals bij jouw dochter.

Ik had overigens mijn kind niet naar de havo teruggezet, ze had notabene geen enkele onvoldoende! Waarom zou ze, als ze een profiel ging kiezen opeens wel onvoldoendes krijgen?

verder niets

Je kunt wel een gesprek aangaan met de afdelingsleider. Mogelijk dat de school nog een idee heeft, ik zou niet weten wat. Dat zou je open kunnen houden.
Verder had ik hier een school waar 2 mentoren over hetzelfde vak bij mijn kinderen, die dezelfde docent hadden, en waar beide klassen slechte cijfers haalden, de docent ziek was of onderweg, de methode niet deugde, de moed om mij op het matje te roepen dat kinderen zo'n laag cijfere hadden. En of er een drugs gebruikte.
Dus houdt er rekening mee dat zo'n afdelingsleider ook nog weleens aanvallend gedrag kan gaan vertonen. En de schuld bij de ouders of het kind leggen. Slecht gedrag maar je ziet het nog weleens, met name in het onderwijs.

Stom

Van mij. Maar ik ben me toch een partij boos geworden. Ter plaatse.
Stom. Gelukkig hebben ze mijn kritiek wel goed begrepen. En de kinderen kregen allemaal een inhaaltoets die hun jaarcijfer opkrikte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.