Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moemoe

Moemoe

10-02-2016 om 23:02

Wat moeten we met dochter?

Dochter van 17 met lichte ADHD en licht autistische trekjes doet een hbo opleiding. Dat gaat redelijk maar het is pittig en erg theoretisch. Ze loopt 1 dag per week stage en dat vindt ze leuk. We hoorden wel van stagebedrijf dat ze twijfelen of beroepsveld wel geschikt is voor haar. Ze reageert nog niet zoals je zou mogen verwachten. Dochter is nog jong in doen en laten. Ze denkt al na over andere opleiding maar weet het gewoon niet. Ze vindt veel dingen leuk, maar heeft of niet het juiste profiel of er worden flinke toelatingseisen gesteld. Bijv een portfolio. Dat heeft ze allemaal niet. Op kamers gaan kan ook nog niet. Ze geeft zelf aan er nog niet aan toe te zijn om voor zichzelf te zorgen. Dit beperkt de mogelijkheden.
Soms heb ik het gevoel dat ze nog niet met beide benen op de grond staat. Ze is totaal niet bezig met dingen waar meiden van haar leeftijd mee bezig zijn. Leeft een beetje in haar eigen wereld. Ze is altijd thuis. Dol op rommelen en beetje creatief bezig te zijn. Kijkt graag naar Disney etc. Ze zegt zelf ook dat ze zich buiten gesloten voelt op school omdat ze niet rookt, drinkt, uitgaat of verkering heeft. Ze merkt dat andere studenten sowieso een stuk ouder en wereldwijzer zijn.
Ik heb geen idee waar we goed aan doen met haar qua opleiding, sociale omgang en qua volwassen worden etc.
Iemand tips?

Sanne

Sanne

11-02-2016 om 00:41

Jong

Die trekjes, zijn die gediagnostiseerd? En krijgt ze daar hulp bij? Peergroup groepjes of contacten?
Ze klinkt vooral jong voor haar (ook nog jonge) leeftijd.
Ik heb ook regelmatig stagiares en het verschil in volwassenheid is enorm, alsof er 10 jaar tussen zit soms.
Wat niet wil zeggen dat 'jonkies' er niet komen, eerder dat het meer tijd zal vragen.

Lilly

Lilly

12-02-2016 om 08:00

Werken

Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ze niet beter stoppen en gaan werken? En daarnaast misschien een cursus volgen om het leerritme te onderhouden?

Ik heb dat gedaan toen ik op mijn zeventiende van het gymnasium kwam, maar ook nog heel jong was in ontwikkeling. Voor de studie die ik wilde moest ik achttien zijn, dus het kwam ook mooi uit. Ik ben in dat jaar enorm zelfstandig geworden en heb al wat hoorcolleges gevolgd van de studie en heb veel gewerkt.

mar

mar

12-02-2016 om 10:28

oriëntatiejaar vrije hogeschool

Je zou eens kunnen kijken voor een orientatiejaar op de vrije hogeschool. www.vrijehogeschool.nl

Ik heb goede verhalen gehoord van mensen die hier echt iets aan gehad hebben, maar je dochter moet dat natuurlijk wel zien zitten.

Misschien geeft zo'n jaar haar ook de mogelijkheid om aan haar portfolio te bouwen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.