Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
danoontje8

danoontje8

24-01-2018 om 22:05

Wat moeten we doen? School wil andere ondersteuning dan wij

Hallo allemaal,

Met ons kind gaat het momenteel niet zo goed op school. J zit in groep 4. J. scoorde vorig jaar beter dan nu. De school heeft aan de bel getrokken en aangegeven dat ze zich zorgen maken om J. Volgens school zou J. een hele slechte concentratie hebben, slecht bij de les te houden zijn en misschien zelf een wat lager iq hebben. Van school mochten we zelf kiezen of we via school J. met een heel gericht team of J. door de huisarts doorgestuurd kon worden. Wij hebben voor het laatste gekozen.

Onlangs bij de huisarts geweest deze heeft ons daarna doorgestuurd naar de GGZ verpleegkundige. Deze verpleegkundige heeft J. weer doorverwezen naar de GGZ voor een diagnose. Vorige week heeft de orthopedagoog telefonisch contact met mij gehad en hij denkt dat J. ADHD heeft. Dit verwachten waarschijnlijk de huisarts en GGZ verpleegkundige. Voordat er uiteindelijk getest moeten worden voordat de uiteindelijke diagnose naar voren komt gaan er i.v.m. de wachtlijsten nog een aantal weken overheen.

Nu kwam de ib-er gisteren bij me en ze wil graag dat J. door een specialistisch geobserveerd wordt en n.a.v. een plan van aanpak komt. Heb aangegeven dat ik niet wil dat J. door zowel school als GGZ getest wordt en dat ik toen heb aangegeven dat ik dat graag via de huisarts wil spelen ook omdat er wat andere dingen op school spelen waar ik het niet helemaal mee eens ben. Dit gaat echter niet om J.

Nu moet ik morgen op school komen om een handtekening te zetten voor het specialistisch ondersteuningsteam.

Wat is wijsheid?

Tine Winkel

Tine Winkel

24-01-2018 om 22:14

niet doen

althans, zeker niet morgen al, maar gewoon even bedenktijd vragen. En misschien wel helemaal niet tekenen.
Ik heb slechte ervaringen met testen op school, soms werden resultaten al besproken met derden zonder dat ik überhaupt van het afnemen van een test op de hoogte was - en ik had dus al helemaal geen toestemming gegeven voor het delen van de resultaten.

Tsja

Dank je wel Tine Winkel.

Wij zien het zelf ook niet zo zitten om een handtekening te zetten, we hebben er natuurlijk niets voor niets voor gekozen om dit onafhankelijk te doen.

Daarbij is het vertrouwen in school ook helemaal weg. Onze zoon vond het helemaal niet leuk op school en wou graag naar een andere school. School vond dit toen niet zo'n goed plan omdat ze een vrolijk jongetje zagen met veel vriendjes. Toen hebben ze op school hem apart genomen en hij moest overal cijfers aan geven. Hij had school een 3,5 gegeven maar volgens juf kon dit wel wat hoger. Toen werd het een 8,5 thuis kregen we een 7 waarop juf zei: van zie je wel op school vindt hij het hartstikke leuk!!!!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2018 om 22:27

Nee hoor

Je moet niks!
Ik begrijp uit je verhaal dat jullie zelf nu eea in beweging hebben gezet. Ben ik groot voorstander van, hou zoveel mogelijk in eigen hand.
Maar daar gaat wat tijd overheen en school moet daar maar even op wachten. Hun eigen procedures zijn overigens meestal ook niet zo vlot. Handig is nu vriendelijk te blijven, geen bijzaken erbij te halen ( ook niet informeel), aangeven dat je graag wil meedenken om het voor school nu wat makkelijker te maken, dat je met school naast het kind wil staan en andere blabla.

@Emma

@Emma

24-01-2018 om 22:29

Nee

Echt niet doen.
De school heeft jou toch de keuze gelaten: via huisarts of via school? Het is dus huisarts geworden. Ze moeten je nu niet onder druk zetten want het traject loopt. Dat kun je gerust zeggen: het is echt tegen de afspraak. Bovendien is je zoon niet gebaat bij een dubbel onderzoek. Vraag de school waarom ze het onderzoek niet afwachten. Je kunt zelf trouwens altijd nog beslissen of je de uitslag deelt met de school.
Als je een slecht gevoel hebt over andere dingen van school zou ik helemaal zeggen: alarmbellen aan en niet tekenen. Bespreek het anders met de ggz verpleegkundige.

mirreke

mirreke

25-01-2018 om 09:59

Nee!

Als je een test via school laat lopen, is de uitkomst van de school (heel raar, want het gaat wel om jouw kind). Als je zelf een test laat uitvoeren is de uitkomst/resultaat van jou, en kun je zelf kiezen welke uitslagen je met de school wilt delen.

Niet doen. Ga wel naar de afspraak, zeg dat je erover moet nadenken en dat je het wilt overleggen met de GGZ waar je kind al 'loopt'. Vervolgens geef je na enkele dagen aan dat je in overleg met huisarts/ggz niet tekent, omdat het niet in het belang van je kind is om alles dubbel te doen (mag ook niets, de meeste tests mogen niet kort na elkaar worden uitgevoerd).
Ondertussen ga je ook in overleg met andere scholen en laat je hem overstappen. Zo'n aanpak waarin je zoon wordt gehersenspoeld/geïntimideerd over het geven van dit soort cijfers (sowieso belachelijk) zou mijn resterende vertrouwen helemaal de grond in geboord hebben. Je hebt geen vertrouwen meer in school, dus je zoekt een andere. Zo zou ik het niet aan school zeggen natuurlijk, wees diplomatiek, verschuil je desnoods achter je huisarts oid...

Niet tekenen!

Vraag

Heb je ook aan de IB-er gevraagd waarom je eerst een keuze kreeg (huisarts of school) en nu blijkbaar een optie voorgelegd krijgt?
als het argument is dat het te lang duurt, dan kun je zuchten: dat vind ik ook. Gedeelde ellende.

Tsjor

Observatie

Anderzijds: school heeft verder geen 'recht' op enige informatie van of via de huisarts. GGZ kan wel een diagnose stellen voor je kind, maar geeft geen behandelplan voor de school.
School zou niet het kind moeten observeren (op zoek naar een diagnose voor het kind), maar het onderwijs zelf: waar gaat het goed, war gaat het mis en dan met een advies over het onderwijs komen. Een diagnose van de lespraktijk dus. Maakt niet uit waarom het kind bepaalde dingen niet goed oppakt. Het kind is niet het probleem voor de school, maar het onderwijs aan het kind.

Tsjor

Li

Li

25-01-2018 om 11:44

diagnoses

In mijn ervaring doet een school helemaal niets met diagnoses en hebben ze er ook geen verstand van. Ik weet niet wat dat "specialistische team" van hen inhoudt, maar ik zou het niet vertrouwen. Met je boerenverstand kom je toch al een heel eind als school? Gewoon wat extra aandacht, rustig plekje bij overprikkeling, koptelefoon bij foor zichzelf werken, ik noem maar wat omdat ik ook niet weetwat er is. Uiteindelijk moet school bekijken wat er w3erkt en dat dan doen. Helaas krijg ik van jouw verhaal eerder de indruk dat zxe bezig zijn je zoon over de schutting te gooien bij SO/SBO dan te kijken wat er werkt. Want als dat laatste het geval was, waren ze allang begonen dat uit te proberen. Nu willen ze alleen een excuus. En het zint ze niet dat jij een traject buiten hen om bent begonnen, omdat ze daar geen controle over hebben.

En dat laatste is nu precies de reden waarom je die controle wel zelf moet houden! Ik zou nu ook geen diagnoses meer doorgevem. Het hoeft niet voor passend onderwijs. Je geeft ze alleen aanbevelingen voor het onderwijs door (die je van de behandelaar wel moet proberen te krijgen).

Li

Li

25-01-2018 om 12:00

Precies wat Tsjor zegt

School heeft niets aan een diagnose. Ze krijgen er niet eens geld emer voor tegenwoordig. Ze moeten gewoon kijken wat wel werkt en daarvoor is geen team nodig, maar wel gezond verstand en wat ervaring met passend onderwijs. Als dat hier niet is, dan naar een andere school. Ook daar hoef je geen diagnose te geven. Wel wat hij specifiek nodig heeft om goed te functioneren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.