Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tomaatje

tomaatje

24-07-2015 om 11:04

wat moet een goede invaller doen/kunnen?

Invallen in een groep die tijdelijk geen leerkracht heeft. Een hele uitdaging kan dat zijn.

Vertel eens over geode invallers die jullie hebben meegemaakt met jullie kinderen. Waarin waren ze succesvol, hoe kregen ze de situatie onder controle?

En als het mis ging, waar lag dat dan aan?

bieb63

bieb63

24-07-2015 om 11:08

beetje vreemde vraag....

Ik weet niet uit welke context jij deze vraag stelt (onderzoekje, zelf invaller, directeur van een school). Verder: hoeveel zicht heb je daar als ouder nou op..?
Wat je vraag betreft: Lijkt me vrij duidelijk, moet gewoon een goede leraar zijn, net als we dat van elke andere leraar willen.

tomaatje

tomaatje

24-07-2015 om 11:55

vanuit een andere draad

kwam ik op deze vraag, en ik was benieuwd naar jullie ervaringen. Het is geen onderzoek of zo, meer ervaringen delen hoe het hier en daar gaat.

Zelf heb ik in het verleden invalwerk op school gedaan en dat was best hectisch. Kinderen proberen invallers altijd uit ('van de juf mag dit of dat altijd wel/niet'; 'dat hebben we nog niet gedaan (terwijl het wel in het logbook staat).
Zitplaatsen omruilen wat je als invaller niet meteen ziet omdat je de kinderen niet kent en gewoon het plattegrond uit het logbook gebruikt. En dan de onderlinge gein die dat geeft.
Afspraken die je als invaller niet weet dat kinderen x en y om zo en zo laat met een andere groep meelopen. Kinderen uit een andere groep die binnenlopen om iets te vragen/te geven/ uit te delen - en dan de zojuist zorgvuldig gecomponeerde rust verstoren.

Gewoon een goede leraar, oke, dat snap ik, maar er zijn heel veel randvoorwaarden die invalwerk lastig maken.
Bijvoorbeeld een (overspannen/zieke) leerkracht die geen logbook heeft bijgehouden. Of een groep waar al verscheidene invallers hebben gewerkt.

Ook scheelt het of je van tevoren overleg kunt hebben of pardoes om half negen voor een groep belandt zonder gelegenheid de klassemap goed door te nemen betreffende bijzonderheden van leerlingen. Alleen dat laatste - die bijzonderheden- is heel belangrijk.

tomaatje

tomaatje

24-07-2015 om 11:57

en nog wat

ik zou best van onlangs gestarte leerkrachten willen weten wat ze op hun opleiding leren over invalwerk. Mij is daarover vroeger niets geleerd. Terwijl het andere tips en trucs vereist dan een vaste groep waarmee je langere tijd optrekt.

Ava

Ava

24-07-2015 om 12:41

Reactie

Op de vorige basisschool van mijn kinderen was er om de haverklap langdurige uitval. Aangezien een invaller, vanwege bepaalde regels, niet langer dan drie maanden mocht invallen (en dat soms ook niet haalde) volgde er dus meestal een hele rits invallers. De meesten kwamen net van de opleiding en hadden niet veel ervaring en werden door deze school niet ondersteund. Ik denk dat je als invaller veel kunde en ervaring moet hebben maar dat die mensen liever voor een vaste klas worden gezet.
We hebben een invaller gehad in groep 2 die de kinderen heel veel tv lieten kijken en films met Eem religieuze thematiek op een openbare school. Ze was zelf namelijk zeer religieus. Kind kreeg nachtmerries van het kindje in de man die zomaar in de rivier werd gelegd (doen veel pappa's en mamma's dat, mamma?). Eerst was t een klas met vriendjes maar die sfeer veranderde naar t andere uiterste. Een invaller, groep 3, had veel moeite met de methode (kreeg geen ondersteuning hierin), bij een invaller in groep 4, liep de hele klas (op 2 na) gewoon de klas uit en doolde door de school zodra school begon na de lunch. Die daarna was heel erg goed, ook net van de opleiding, maar kwam uit een familie van leerkrachten. Zij besloot te lunchen in de klas, met de kinderen. Fantastisch maar dat leverde haar veel kritiek van haar collega's op.

bieb63

bieb63

24-07-2015 om 16:08

maar tomaatje

Dan is het een vraag die je eigenlijk beter kunt stellen aan mede(inval)leraren. Die zullen hier ook best zitten, maar dat is een enkeling, en niet de gemene deler.
Je vraag stel je hier in principe aan ouders. En die ouders die willen alleen maar een goede leraar, of dat nou een invaller is of niet. En daarbij hebben die ouders weinig zicht op hoe een invaller het wel of niet doet, los van het feit hoe de vaste leraar het wel of niet doet. En hebben ook geen inzicht mbt de dingen waar een gemiddelde invaller tegenaan loopt.
Ik zelf denk dat overdracht heel belangrijk is, op alle fronten. Liefst door de vaste leraar zelf, maar als dat niet mogelijk is, i.i.g. een goed bijgehouden logboek en vanuit de directie. En verder zal je als invaller sterk in je schoenen moeten staan en weten dat het anders is dan een vaste groep die je in de loop van de tijd leert kennen en een band mee opbouwt.
Verder zal de invalleraar (zeker als je op verschillende scholen werkt) zich deels moeten aanpassen aan de sfeer en regels van de betreffende school, ook al ben je het anders gewend.
Leerlingen zullen je misschien willen testen en kijken wat ze 'voor elkaar kunnen krijgen'. Neem ze serieus, maar probeer te filteren wat klopt en niet klopt. Stel dat jij gewend bent (en dat in principe ook een prima methode vindt) dat leerlingen hun hand op steken of vragen naar de wc te mogen. Maar de leerlingen zeggen dat zij van hun eigen leerkracht gewoon naar de wc mogen gaan als ze willen. Als zoiets aan de orde komt, vraag dan aan de directie hoe dat in die klas (of sowieso op die school) gaat. Mocht het zo zijn dat ze dat inderdaad mogen, zou ik het gewoon respecteren. Mag dat helemaal niet, dan duidelijk zijn. Het is maar een voorbeeldje.
En heel belangrijk: mocht er geen goede overdracht mogelijk geweest zijn, ga bij de directie (of evt. andere leerkracht die deze leerlingen eerder gehad hebben) i.i.g. je licht opsteken of er kinderen in de klas zitten die een andere aanpak nodig hebben, of ergens problemen mee hebben.

Als ouder zijnde..

Als ouder zijnde stel ik het op prijs dat de invalleerkracht bij de de deur staat en zich voorstelt (aan het kind, aan mij hoeft niet eens). Met je gezicht naar computer/papieren op je bureau staat nogal vreemd.

Dat je als invalleerkracht niet alles weet van de leerlingen daar kun je niet altijd wat aandoen. Maar in het geval van mijn dochter, zo dyslectisch als een deur en heeft daardoor een enorme faalangst, haar klassikaal voor schut zetten omdat ze nóg niet klaar is met die drie zinnen dát kan dus ook niet.
Dat levert dus na school een huilbui op. En die overdracht lees je dus voor school begint dan voorkom je dit. (ja, ik ben gefrustreerd..)

gloria

gloria

05-08-2015 om 08:08

nee hoor Taupe

Ik vind het helemaal niet zo belangrijk dat een invaller goed ingelezen is. Natuurlijk zet je als invaller geen enkel kind voor schut! Als invaller moet je weten wie je bent; iemand die erg weinig weet. Dus ga je heel voorzichtig met leerlingen om!
Maarja, een leerkracht, invaller of niet, die een leerling voor schut zet vind ik sowieso nogal sneu.

Herintreder

Herintreder

06-08-2015 om 12:49

"Gewoon een goede leerkracht"

is een hooggespannen verwachting. Van de leerkracht van je kind mag je verwachten dat zij/hij de lesmethode in de vingers heeft en adequaat kan inspelen op onderlinge verschillen tussen kinderen. Die verwachting kan ik als adhoc invaller voor de groepen 1 tot en met 8 voor een stichting van 30 scholen niet waarmaken. Wat ik wel kan is me snel de namen van kinderen eigen maken, contact leggen en ze zinnig bezig houden op een dag dat ze hun eigen meester of juf moeten missen.

Al te voorzichtig kan ik daarbij niet zijn. Ik probeer met blikken te corrigeren en met woorden te complimenteren. Maar zeker een bovenbouwklas heeft een aarzelende leerkracht zo in de smiezen. Ik zal niet een kind straal voor paal zetten, maar af en toe de ergste gangmaker op zijn nummer zetten is soms nodig om het voor de anderen gezellig te houden. Idem strafwerk. Niet leuk, voelt suf middeleeuws maar ondertussen heb ik wel geleerd dat het beter is snel in te grijpen, dan het voort laten zeuren. Je voorkomt ermee dat je voortdurend loopt te mopperen of 80% van je aandacht uitgaat naar 1 kind.

Ik word vaak pas rond 7 uur gebeld, en het is heel wisselend wat ik aantref. Bij een onverwachte ziekte van een fulltimer meestal niets. Dan loop je je scheel te zoeken naar de inlogcode zonder waarmee je echt niets kunt aanvangen. Misschien stond de invaller bij het kind van Taupe daarom wel zo over haar buro gebogen.

Scholen zouden beter kunnen inspelen op vervangers. Zorgen dat het digibord paraat staat. Maak een goed leesbare plattegrond, of nog beter een bakje met naambordjes. Invallers zeker een eerste dag niet opzadelen met pleinwacht in de pauze. Een map met praktische zaken zoals wc-bezoek,gang van zaken bij pauzehap,buiten spelen en overblijf, namen van kinderen die een betrouwbare infobron zijn.

Vooral de rekenmethodes varieren nogal. Sommigen vind ik haast meer op begrijpend lezen methodes lijken. Het is niet altijd in een oogopslag duidelijk wat de makers met de opdrachten willen, tijd om je er ongestoord in te verdiepen ontbreekt. Het zou ideaal zijn er als er een pakketje noodrekenwerk voor de eerste dag klaar zou liggen waar de kinderen direct zelfstandig mee aan de slag kunnen zodat je een ronde kunt lopen en hun niveau kunt inschatten.

Een invaldag loopt het soepelst als ik de vaart erin kan houden. Als het even kan zet ik het programma van de dag op het whiteboard en vertel van de kinderen wat ik verwacht dat ze afkrijgen. En dan nog moet je veel improviseren, in kunnen spelen op onverwachte zaken.

Als kinderen van plaats verwisselen, daar zit ik niet mee. Vooral doen als je denkt dat je het de hele dag kunt volhouden naar een andere naam kunt luisteren zonder in de war te raken of te lachen. En ja,laatst had ik net die groep 8 rustig aan hun weektaak toen de kleuters luidruchtig een dansje gingen oefenen in de gang. Dan maak ik een grapje dat ik echt wel zie dat hun benen jeuken om mee te doen, en dan dansen we allemaal vrolijk drie minuten mee met de afspraak om daarna weer aan de slag te gaan. Behalve die ene puberella dan die met nauwelijks verholen afkeer naar haar klasgenoten zat te kijken die vol overgave mee stonden te swingen op dat kinderachtige dansje.

tomaatje

tomaatje

06-08-2015 om 12:59

you go herintreder

ik herken je verhaal helemaal!

Nu ben ik geen invaller meer, ik heb het schoolleven vaarwel gezegd, het is mooi geweest. Wel wil ik alle ouders die zich uitputten in eindejaarsbedankjes/ cadeautjes voor de jarige juf aanmoedigen ook aan de invallers te denken, want het is helaas soms ondankbaar werk.

Noet

Noet

06-08-2015 om 14:10

voor een dag of langer

dat maakt heel veel uit natuurlijk.

Voor een dag is zinnig bezig houden voldoende, maar als het over 3 -4 maanden gaat verwacht ik toch wel wat meer. Dan zal er toch echt aan het programma gewerkt moeten worden. Zelfs als je op een heel ander type school komt dan waar je voor opgeleid bent. Freinetdocenten zijn er niet zo veel bijvoorbeeld.

Wat ik vooral van de andere docenten verwacht is ondersteuning voor de invaller, zeker bij een minder voorkomend onderwijstype.

Wij hadden afgelopen jaar een zeer goede invaller, maar omdat ze te maken had met een duo die 1 dag in de week voor die klas staat, maar totaal geen verantwoordelijkheid voelde voor die klas, maar wel vond dat er naar hem geluisterd moest worden omdat zij nog niet zo lang van de pabo was, kon zij haar eigen plan niet maken en de kinderen gewoon goed les geven. En dan is het voor kinderen die de ondersteuning dan onthouden wordt een drama.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.