Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder van MBO-er

Moeder van MBO-er

15-05-2014 om 17:07

Wat mag je verwachten aan ondersteuning op een MBO school?

Zoon (PDD-nos en ADD) is dit schooljaar begonnen met een MBO opleiding. Met kerst was er niks aan de hand volgens de mentor in een gezamenlijk gesprek. In februari wordt zoon bij de mentor geroepen die hem meedeelt dat hij niet op stage mag en het jaar moet overdoen.
Zoon is de motivatie kwijt en sindsdien niet meer naar school gegaan. Want ja, hij moet toch het jaar overdoen.
Nu zijn we dus met school bezig over hoe verder. School zegt dat ze zoon niet de nodige begeleiding kunnen bieden. Ik denk dat ze dat moeten maar ik kan nou nergens duidelijk omschreven vinden dat je recht op ondersteuning hebt. Ik lees:
De zorgplicht ligt voor het mbo verankerd in de Wet gelijke behandeling handicap en chronische ziekte. Mbo-instellingen moeten op grond van deze wet voor iedere student met een beperking doeltreffende aanpassingen realiseren. Tenzij dit een onevenredige belasting vormt voor de school. http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs/school-en-passend-onderwijs/passend-onderwijs-in-het-mbo/
Zoon heeft geen rugzakje oid en zijn beperkingen zijn mondeling gemeld bij de aanmelding. Zoon heeft op die school nooit stage gelopen maar de argumenten van de mentor om hem niet naar een stage te sturen zijn wel heel duidelijke en herkenbaar
Wat mij nodig lijkt voor een nieuwe start op die school is meer begeleiding en extra les of gesprekken zodat zoon leert wat er nodig is voor een stage op een goede manier te doen. Kan ik dat eisen? Kan school zoon afschuiven of uitschrijven zodat ze er van af zijn?

Kijk eens op Job-site.nl

Goedemorgen,
Ik begrijp dat u in een lastig pakket zit. Een zoon die vindt dat het allemaal geen zin meer heeft voor dit jaar. En zorgen over hoe nu verder en wat te doen volgend jaar.
Op de site: job-site.nl staat misschien goede informatie die bij u zorgen mogelijk kan verminderen of weg kan nemen.

Voor volgend jaar zou het ook mogelijk zijn om niet op school de extra hulp te zoeken, want zo als ik het begrijp krijgt hij die niet. De hulp kan ook gezocht worden bij u thuis. Als iemand een vertrouwens band met hem op kan bouwen en hem 1x of 2x per week kan helpen bij zijn huiswerk en leerwerk zou dat er voor kunnen zorgen dat hij vooruit gaat. Bijvoorbeeld RianneTeaching.nl

Onderwijsconsulenten

http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Lijkt me hoog tijd om advies te vragen aan onderwijsconsulenten.

Moeder van een MBO-er

Moeder van een MBO-er

26-05-2014 om 13:54

Nog tips?

Vandaag gesprek gehad op school. School ziet geen mogelijkheden om kind hulp en ondersteuning te geven. Wie/welke instantie kan daar nou iets mee? Die onderwijsconsulenten niet: Een aanmelding kan niet in behandeling worden genomen als:
het om MBO- HBO of WO-onderwijs gaat. Alleen leerlingen uit het funderend onderwijs komen in aanmerking (basisonderwijs en voortgezet onderwijs)
Dit gaat om een MBO school.
Zoon is nu helemaal depri

inderdaad

Zou er behalve de site 5010 over Passend Onderwijs die je zelf al aanhaalt een mogelijkheid zijn voor overheidadvies bij mbo en hoger onderwijs?
In elk geval kun je ook advies vragen bij de NVA. Misschien weten zij dat wel.
http://www.autisme-temp.nl/autismeonderwijs.html?mnu=tmain100:sovaut50&s=1&l=nl&t=1381181302
Mogelijk weten zij wel iemand die met jou en je zoon mee kan denken en zoeken naar een goede opleidingsmogelijkheid voor je zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.