Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

22-03-2017 om 13:38

Wat mag je van school verwachten?

Ik vraag me af wat je volgens jullie van een vo-school aan begeleiding mag verwachten?

Mijn zoon zit nu in de (TL-)brugklas en bij een aantal vakken blijven zijn resultaten nogal achter. Dit speelt vooral bij Nederlands en eigenlijk zijn de slechte resultaten vrij simpel te verklaren (oa leesproblemen).

Mijn dochter zit op een andere (vo-)school en daar zie ik dat de begeleiding van zorgleerlingen intensiever is, maar dat is mijn enige vergelijkingsmateriaal en ik weet niet of ik van iedere middelbare school dergelijke zorg mag verwachten?

Zoon staat nu voor Nederlands een 3, maar er is nog totaal geen begeleiding vanuit school geweest om hier verandering in te brengen. Natuurlijk kun je na dit jaar kiezen voor afstromen, maar ook op kader zal dit probleem blijven spelen en waarschijnlijk zelfs op basis, terwijl het probleem met wat extra begeleiding zelfs op tl simpel op te lossen zou zijn, maar wat is in feite het minimale dat een school naar jullie idee zelf zou moeten proberen als een kind echt zwaar onderuit gaat in een van de kernvakken?

Mag je bijvoorbeeld van een school verwachten dat ze zich verdiepen in oorzaken en kijken naar mogelijke oplossingen? Zou een school naar jullie idee of ervaring extra begeleiding moeten geven? Of is dit volgens jullie niet het probleem van de school?

Dat laatste zou ik me namelijk ook voor kunnen stellen, dat school gewoon aan iedereen het zelfde aanbiedt en als je daar niet in past, zoek je maar wat anders, maar mijn vergelijkingsmateriaal is wat beperkt en dus eigenlijk ben ik zowel benieuwd naar meningen als ervaringen.

Vraag het eens

School heeft een zorgbudget en begeleiding. Dat staat vaak ook op de website wat dat volgens school zelf daar inhoudt. Dat wil niet altijd zeggen dat het ook zo werkt. Vaak helpt het wel als je het gesprek aangaat met school, dan is er vaak wel iets mogelijk. Maar je blijft afhankelijk van de mogelijkheden en de inzet van de school.

Anoniem

Anoniem

22-03-2017 om 14:18

Gesprekken

Gesprekken zijn uiteraard al gaande. Voordat zoon naar deze school ging, leek er meer mogelijk dan ik nu in de praktijk zie. Dat is echter niet precies wat ik bedoel. Waar ik nu naar zoek is of er ook een minimum is wat een school aan zou moeten bieden aan begeleiding.

Wat dat betreft zou het ondersteuningsplan van de school zelf (als dat er al is) inderdaad al wat hou vast kunnen bieden, dat is immers wat ze zelf hebben afgesproken te bieden, maar wat ik in de eerste instantie zocht was dus breder.

Breder?

https://www.onderwijsconsument.nl/schaapman-vonnis/

Karina Schaapman heeft ooit een rechtzaak aangespannen tegen de school van haar kinderen nadat ze achterstanden op eigen kosten met bijles had bijgewerkt en aantoonde dat school op diverse punten tekort schoot.

Er komen alleen geen rechten voor ouders uit voort. Er wordt bijvoorbeeld in het artikel gesproken over de mogelijkheid van een 'bijspijkerrecht' maar ook dat is geen recht.
Ouders hebben de plicht om hun kinderen naar school te sturen en scholen hebben een inspanningsverplichting. En als ze daar niet aan voldoen krijgen ouders leerplicht op hun dak en school de inspectie. Meer is het niet volgens mij.

Li

Li

22-03-2017 om 14:40

nee

Onze school gooit er ook met de pet naar en staat zelfs onder verscherpt toezicht van de Inspectie. Maar die is alleen maar gefocust op het opkrikken van de examenresultaten.

Zelfs als iets letterlijk in het ondersteuningsplan staat heb je geen rechten. Meestal worden die expres zo vaag mogelijk gehouden. Waaruit bestaat de ondersteuning precies? Wie heeft daar recht op en hoe lang? Hoe intensief? Dat staat er nooit in.

Uiteindelijk gebeurt het in de klas. En als daar een slechte docent voor staat, mag de school het gewoon op jouw bordje leggen. Hoe gaat het trouwens met de andere talen? Heeft je zoon een OOP? Anders maar eens naar de zorgcoördinator, of heb je dat al gedaan? Een diagnose (bv dyslexie) hoeft officieel niet meer, maar is wel handig om iets los te kunnen krijgen.

Lwoo

Kan de school met een aanvraag voor een lwoo meer voor je kind doen? Hebben jullie wel eens met een zorgcoördinator over een lwoo gesproken?

Zon

Zon

22-03-2017 om 14:54

zelf?

Wat heb je zelf gedaan?

Ik zou de hulp van school niet afwachten of uitzoeken hoe je op je strepen kunt staan. Zoon staat een 3 voor een kernvak en het is al eind maart. Je hebt niet veel tijd te verliezen zou ik zeggen.

Zelf doen of bijles inschakelen zou ik zeggen.

Anoniem

Anoniem

22-03-2017 om 15:59

Bedankt voor de reacties!

Om even bij de laatste reactie te beginnen, wat ik zelf heb gedaan, daar kan ik heel kort over zijn. Uiteraard heb ik zelf al het maximale gedaan. Ik ga niet achterover zitten wachten tot een ander het probleem oplost, als ik dat ook zelf kan doen. Omwille van de herkenbaarheid heb ik het probleem vrij kort beschreven, maar de oplossing hiervoor ligt op school. En natuurlijk is dit slechts een spoor dat ik bewandel, maar net bij dit spoor kan ik wel wat advies gebruiken.

LWOO is geen optie. Zoon scoorde 110 op zijn NIO en komt daarmee niet in aanmerking voor LWOO.

Dat vonnis ga ik zeker bekijken, zoiets zocht ik, daar kan ik argumenten uithalen. Voor een school is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen afstromen, zijn zij het probleem kwijt, maar dan is er nog geen oplossing.

Zorgcoördinator ben ik inderdaad mee in gesprek.

Alle verdere reacties blijven welkom.

Zon

Zon

22-03-2017 om 16:26

Anoniem

OK prima. Er stond niks over in je posting en vandaar mijn antwoord. In mijn ogen verwachten veel ouders te veel van school terwijl de snelste weg soms gewoon zelf doen is.

Levert bijles helemaal niks op? Een 3 is echt laag hoor. En andere vakken zijn ook niet best toch? Is VMBO-T dan niet te hoog gegrepen, of ligt het aan zijn inzet? Met zijn IQ mag je meer verwachten.

Overigens bieden heel veel scholen helemaal geen LWOO aan, dus daar heb je niet altijd wat aan. Is doubleren een optie?

Als je met school in gesprek gaat, maak het dan concreet. Wat verwacht je precies. Dat haal ik ook niet uit jouw post namelijk.

Anoniem

Anoniem

22-03-2017 om 17:04

Concreet

"Als je met school in gesprek gaat, maak het dan concreet. Wat verwacht je precies. Dat haal ik ook niet uit jouw post namelijk."
Naar school toe probeer ik hem ook uiteraard niet anoniem te houden

Je hebt helemaal gelijk dus dat ik het dan concreet moet maken en dat probeer ik ook. School weet wat het probleem van zoon is, voor een groot deel ondersteund door deskundigenverklaringen. Ook die verklaringen zijn in het bezit van school en ook is bekend welke begeleiding zoon nodig zou hebben. Problematiek van zoon was al bekend op het moment van aanname.

Inzet van zoon was niet het probleem, al begint inmiddels de motivatie te zakken, door het blijven ontbreken van begeleiding.

Overgaan zou nog kunnen, maar doubleren zou mijn voorkeur hebben om de basis goed te hebben. Het liefst zou ik de rest van dit schooljaar benutten om die begeleiding te realiseren en verder focus op Nederlands en dan volgend schooljaar gewoon met de juiste begeleiding overdoen.

Eigenlijk is dat ook een van de redenen van mijn vraag. School doet in principe niet aan doubleren. Afzakken kan niet op deze school en dan duurt het volgend jaar weer maanden voor het op gang komt. Als ik nu kan laten zien dat de begeleiding achter is gebleven, heb ik een goed argument om het jaar toch over te kunnen doen. Misschien heb ik dat al wel, maar daarom zoek ik dus wel wat scholen minimaal zouden moeten/kunnen doen, om mijn verhaal te kunnen ondersteunen.

V@@s

V@@s

22-03-2017 om 17:45

lwoo

Sinds passend onderwijs zijn er geen landelijke criteria meer voor LWOO, maar volgens mij hebben de meeste samenwerkingsverbanden de bestaande criteria gehandhaafd. Bij een IQ van 110 in combinatie met andere problematiek zou je zoon wel gewoon toelaatbaar geweest zijn onder het oude systeem, dus waarschijnlijk ook nu vermoed ik. Ik zou in elk geval uitzoeken of dat voor volgend jaar een optie is.

Doubleren op dezelfde school lijkt me in eerste instantie geen logische keuze. Als ze nu de begeleiding niet organiseren (voor problemen waar ze al sinds de aanname, dus ongeveer een jaar lang) van op de hoogte zijn, waarom zouden ze dat volgend jaar dan wel doen?

Angela67

Angela67

22-03-2017 om 19:54

alleen Nederlands?

is het alleen voor het vak Nederlands dat dit probleem zich voordoet? Of heeft hij bij de zaakvakken ook 'tekstproblemen' zeg maar?
Als het echt alleen Nederlands is dan vraag ik me af - zonder je te willen dwingen iets te zeggen! - wat school ín de lessen Nederlands kan doen zodat hij betere cijfers haalt.
Want de cijfers worden bepaald door wat hij presteert op de toetsen, niet door wat hij in de les doet.
Ik bedoel: als hij niets in de les kan doen maar hij doet alles thuis/bij begeleiding, dan is dat porbleem 'opgelost'.
Dan is de vraag: doet hij het op de toetsen dan zo slecht?
Dan is dat een concrete vraag: mag hij de toetsen op een andere manier maken, mag je samen met hem op school komen om de toetsen in te kijken, etc.

en als laatste: als school er nu niet aan wil en je zoon zal hier 'zijn hele leven' last van hebben, dan zou ik hem eigenlijk niet op deze school willen houden denk ik.
Of denk je dat hij met goede bijles én extra investering van school het volgende jaar in de tweede wel beter zal doen?

gr Angela
ps hier iets soortgelijks misschien, maar dan vooral omdat brugklas zoon weining heeft geleerd aan Nederlands/leren leren/opletten/netjes werken en dat gecombineerd met een hele slechte docent Nederlands. Die docent gaf steunuur ook nog eens waar zoon verplicht heen moest en waar ze *niets* leerden. Hij gaf ze een tekst en liep weg. Einde van het steunuur kwam hij terug en mochten ze weg . . .Ik heb geëist dat hij van steunuur af mocht en we hebben zelf bijles geregeld . . .

Anno

Anno

23-03-2017 om 20:29

Jááááárenlang

Járenlang met die vraag rondgelopen. Tè lang. Op de basisschool weliswaar en met de gedachte dat het toch niet zo moeilijk kon zijn om x en y, of zelfs alleen x te doen, ondanks alle afspraken, bij elk rapport weer opnieuw, elk jaar weer. Lag het dan aan mijn uitleg? Volgens de specialist van het leerprobleem was het toch echt gangbaar op andere scholen en een heel bescheiden vraag.

Ik noem het nu het dansje van een ondermaatse, niet professionele school. Ze kunnen niet, willen niet, wisten het niet, hadden iets heel anders begrepen en wisten wij wel dat wij toch echt teveel eisend waren (in vergelijking met andere ouders)?

Op een gegeven moment een andere school gezocht en gevonden. Wat verademing!
Deze school is het niet, wordt het niet, zij blijft zo. Je zoon heeft gewoon recht op een fijne school, die hem op de juiste manier kan ondersteunen.

Hoewel Schaapman weliswaar gewonnen heeft, was daarmee de school niet opeens wél goed. Ik geloof dat ze de bijlessen vergoed kreeg, maar alle reistijd, studietijd, wachttijd,achter de broek aan zitten etc die van huis uit moest gebeuren omdat school nog niets deed, kreeg ze niet vergoed. Bij een aderlating is een doekje nog niet genoeg. Het moet op school gebeuren, gebeurt het daar structureel niet, moet je zoveel investeren om er toch iets van te maken.

mirreke

mirreke

24-03-2017 om 10:31

Anoniem

De bedoeling van Passend Onderwijs is dat elke leerling de begeleiding moet krijgen waar hij recht op heeft. Daarvoor hoeft een leerling geen diagnose of zo te hebben, het gaat om wat een leerling nodig heeft om het verwachte uitstroomniveau (in jullie geval mavo/vmbo-t) te kunnen behalen.

In dit geval blijft Nederlands achter (en misschien meer). School moet daarom hem de tools geven om dit op te halen. Ik neem aan dat je al regelmatig contact hebt met de school hierover. Zij de personen die je benadert alleen de mentor of teamleider?
Dan moet je de zorgcoördinator benaderen. Ik zou nogmaals een brandbrief schrijven, en die naar de zorgcoördinator sturen met cc naar de mentor.

Er vallen bepaalde dingen binnen de basiszorg, maar blijkbaar wordt deze basiszorg niet gegeven of is hij niet voldoende. Basiszorg is echter niet goed omschreven in de wet. Kijk inderdaad ook in het zorgplan van de school.

Meer informatie vind je hier: https://www.passendonderwijs.nl/ en hier https://www.passendonderwijs.nl/wp-content/uploads/2012/03/Referentiekader-passend-onderwijs.pdf

wellicht vind je ook informatie hier: https://in1school.nl/
Op deze website staan ook telefoonnummrs. Je kunt bellen en je specifieke situatie uitleggen, en vragen of zij weten wat een school moet en niet hoeft te bieden.

Ondertussen idd niet wachten en zelf hulp proberen te regelen. (Dat zou ik zelf proberen) Het moet niet zo zijn dat je zoon te horen gaat krijgen dat hij van school moet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.