Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat mag ik verwachten bij 'jongste in de klas' ?

Dochter (8) is van eind januari en zit in groep 6. Cognitief liep ze altijd ze altijd al voor op de rest waardoor haar kleuterjuf kort kleuteren de beste oplossing vond. Nog steeds gaat het op cognitief vlak goed en sociaal emotioneel eigenlijk ook. Ze is bijdehand genoeg qua karakter. Maar toch zijn er vaak momenten dat ik denk: dat komt omdat ze veel jonger dan de rest is. Bijvoorbeeld met buiten spelen. Kinderen van bijna 10 zijn een stuk 'ouder' daarin en ook wat gemener waardoor er thuis tranen zijn soms. En ook qua uitleg van huiswerk op school gaat het soms te snel (ze is slechthorend) en dat levert dan thuis stress op omdat ze het niet heeft durven vragen aan de juf of die had geen tijd.
Allemaal kleine dingen die voor haar best groot zijn. Vanmiddag een 10-minutengesprek op school. Zijn deze dingen iets om te bespreken? Ben namelijk huiverig om aan te geven dat ze met sommige dingen erg jong is. Wil niet dat het tegen haar wordt gebruikt namelijk.
En een andere vraag: is er in haar geval sprake van versnelling? Zo heb ik het zelf nooit gezien omdat ze geen klas heeft overgeslagen. Misschien kan ik me wat meer gaan verdiepen in versnelde kinderen.

'jong'

Ik zou er voor oppassen om iets te koppelen aan de leeftijd. Maar dat komt ook door onze eigen ervaring met vooral onze oudste zoon. Altijd en eeuwig werd juist door de school alles wat niet helemaal liep zoals gewenst gekoppeld aan zijn 'jong' zijn. Terwijl veel zaken volgens mij veel meer gewoon bij zijn karakter horen.
De vraag is namelijk of je dochter -als ze een jaar ouder is- bijvoorbeeld wèl naar de leerkracht durft te stappen. Misschien hangt het wel meer van die leerkracht af dan van je dochter.
Zodra jij het koppelt aan haar leeftijd zal men dit op school ook gaan doen en voor je het weet is er een 'probleem', waarvan de oplossing alleen lijkt te zitten in 'ouder worden'.
Zie je het als deel van haar karakter (geen haantje de voorste, verlegen, enz) dan kun je samen met je dochter kijken of en wat je zou kunnen doen om sommige dingen makkelijker te maken voor haar.

En ja, er is in haar geval sprake van een versnelling.

Mijn mening (en ervaring) wat betreft versnelde kinderen is dat 1 versnelling eigenlijk weinig tot niets uitmaakt. Een kind past dan gewoon binnen de normale variatie die je hebt in een groep. Een jaartje leeftijdsverschil is niks. Kinderen ontwikkelen zich toch al niet gelijk. De ene is verder dan de ander, ook als ze even oud zijn.
Een 2e versnelling (of 3e) hoeft geen probleem te zijn maar dat hangt erg van je kind af: een kind moet dan duidelijk echt beter passen bij oudere kinderen.

Leeftijd

Ik zou haar leeftijd buiten beschouwing laten. Als jij al zegt dat issues komen doordat ze jong is, zal de leerkracht dat ook niet nalaten. Dan wordt alles daarop gegooid en kan dat verhinderen dat er een oplossing wordt gezocht. Dus benoem waar je dochter tegenaan loopt en kijk samen naar een aanpak.

skik

Picasso

Picasso

24-11-2014 om 10:21 Topicstarter

Jippox en Skik

Bedankt voor jullie reactie. Bevestigd wel een beetje mijn gevoel.

Het gekke is trouwens dat dochter absoluut niet verlegen is maar op de een of andere manier krijgt ze bij deze juf niet duidelijk waar ze soms mee zit. Zoals vanmorgen: ik gaf haar zakdoekjes mee omdat ze flink snottert (ze is heel vaak verkouden) waarop ze zegt: ik mag van de juf mijn neus niet snuiten in de klas. Misschien heeft de juf dit liever bij het toilet of stoort het bij de uitleg, ik heb verder geen idee. Maar dat vraagt ze dus niet aan de juf en ze zegt het pas tegen mij op zo'n zakdoek-moment....

lees mee

Ik lees even mee omdat het herkenbaar is. Hier dan een zoon van 8 (ook januari 2006). Hij is ook jong qua gedrag en kan de oudere kinderen verbaal niet altijd weerwoord geven. Is alleen thuis bijdehand. Durft ook vaak niets te vragen in de klas, ik denk uit angst om op te vallen. Cognitief gaat het super, hij hoort ook echt in die groep.

We hebben het er weleens over met de juf, maar het is nooit tegen hem gebruikt. Ja hij is jong, maar de juf beseft net zo goed dat hij in groep 5 niks te zoeken heeft. Ik denk maar: we zijn niet allemaal modelkinderen en zijn soc emo ontwikkeling is iets waar hij aan moet werken.

Hanne.

Hanne.

24-11-2014 om 10:40

sluit me bij de rest aan

Ik sluit me bij de rest aan. De variatie in gedrag binnen kinderen is heel erg groot, dat zij toevallig een paar maanden jonger is (er zullen toch ook November en December kinderen in de klas zitten) zal het verschil niet maken.

(even ter illustratie, mijn 8 jarige durft de dingen die je schetst prima te doen, mijn 10 jarige heeft daar veel meer moeite mee).

viola

viola

24-11-2014 om 10:55

niet jong

Mijn dochter is juist gemiddeld in de klas qua leeftijd, maar ik vind haar op sociaal gebied erg sterk, en soms voorlopend voor wat dat waard is. Maar ze durft echt niet alles aan leerkracht te vragen. Doet alles graag zelf en regelt het zelf. Wat dochter wel weer zou doen is aan een vriendin vragen, misschien kan je dochter een klasgenoot bellen als ze bijv haar huiswerk niet weet?
Ik vind verlegenheid echt totaal losstaan van emotionele leeftijd.
Overigens mag juf rekening houden met haar slechthorendheid. Misschien even benoemen, dat ze niet alles goed meekrijgt en hier oplossingen in bedenken. (Cq juf het gevoel geven dat ze goede oplossingen bedenkt..)

Barvaux

Barvaux

24-11-2014 om 11:50

grappig

Mijn jongste was op één kind na de oudste van twee groepen acht (september en blijven zitten) en het gedrag wat hij vertoonde zou jij scharen onder 'jong gedrag'. Nog steeds is hij 'jong in gedrag' in de brugklas maar hij is groot en oud

Het zit echt meer in het karakter of het wordt gevormd door ouders en leerkrachten en andere leerlingen: jij bent nog jong.

Tango

Tango

24-11-2014 om 12:30

Jong gedrag

Zoon hier is juist de oudste van de klas, maar zal nog steeds niet uit zichzelf iets aan de meester vragen. Nauwelijks in ieder geval. Dus naar mijn idee heeft dit echt meer te maken met karakter dan met leeftijd.
Naar mijn idee hoeft dit onderwerp dus niet voorop te staan bij het 10-minuten gesprek.
Waar wel aandacht voor moet zijn is haar slechthorendheid. Want dat het huiswerk langs haar heen gaat heeft dus niets met leeftijd te maken maar wel met dat ze minder goed hoort. Kan de juf de uitleg voor haar niet op papier zetten?
En speelt de slechthorendheid niet op meerdere gebieden mee? Ook in contact met andere kinderen, dat ze bijv. niet altijd hoort/begrijpt waar zij mee bezig zijn.
Verder is het misschien goed dat je een keertje een gesprekje hebt met juf en je dochter erbij, zodat zij elkaar misschien wat beter gaan begrijpen.

Picasso

Picasso

24-11-2014 om 13:59 Topicstarter

Karakter

Het is bij dochter denk ik een mix van karakter en leeftijd. Ik merk gewoon dat ze met sommige kinderen uit haar klas minder aansluiting heeft dan eerst. Tja en dan gaat een moeder zich zorgen maken Ook zijn er dit jaar beduidend minder afspraakjes na school.
De slechthorendheid zou ook kunnen meespelen in het oppikken van sociale signalen. Het probleem is dat we daar niet echt achter kunnen komen. De juf weet er vanaf maar heeft er helaas weinig ervaring mee. Ik zal straks in elk geval aangeven dat dochter het huiswerk soms niet goed snapt (wat de bedoeling is).

uitleggen

Misschien is het handig om het eens na te vragen bij je dochter. Ze kan inderdaad signalen uit de omgeving missen en dat hoort bij haar slechthorendheid. In een groep kinderen is dat lastig. Bij volwassenen ook maar dan zijn ze wat ouder en kunnen actief zaken navragen als ze het idee hebben wat gemist te hebben of soms, als je het weet, kun je even checken of ze het wel meegekregen heeft. Misschien ook handig om met de juf te bespreken. Maar, als je dochter weet waar het aan kan liggen dat ze een plank misslaat of iedereen is sneller van begrip dan zij, dan is het voor haar ook makkelijker om er mee te leren omgaan.
Soms kan een kind daardoor in de knel komen. Ik ken een meisje dat om die reden op een gegeven moment naar de dovenschool is gegaan. Daar hebben ze onderling natuurlijk meer begrip voor elkaars functioneren.

Picasso

Picasso

24-11-2014 om 21:54 Topicstarter

Anne

Probeer ik inderdaad vaak. Maar dochter geeft aan dat er geen probleem is. Ze heeft ook een koptelefoon om geconcetreerd te kunnen werken zonder geluiden die afleiden maar mevrouw vindt dat die niet nodig is.
Gesprek vandaag ging goed. Mooie was dat de alle kinderen een formulier ingevuld hadden met vragen op sociaal emotioneel gebied. Is onderdeel van een nieuw leerling-volgsysteem op dat gebied. En daar kwam bij dochter dus uit dat ze niet naar de juf gaat als er iets is. En ook klasgenootjes niet aanspreekt op dingen die er gebeuren. Waarom weten we niet (omdat ze verder nooit moeite heeft met van alles vertellen, commentaar geven enz) maar ik herkende het dus wel. Fijn dat de juf dat nu ook weet.
Verder heb ik wat specifieke info op papier meegegeven over slechthorende kinderen in het onderwijs. Was de juf erg blij mee. Nu maar hopen dat ze het ook leest
Bedankt voor alle input! Altijd fijn zo'n klankbord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.