Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

wat kun je verwachten van een plusklas?

Mijn oudste zoon zit op school in een plusklas, omdat hij voor loopt op veel gebieden. Hij zit er nu zo'n 1,5 jaar op (sinds groep 4) en wat ik er altijd van begrepen heb is dat de kinderen uitdagende spellen en opdrachten te doen krijgen. Dat klinkt op zich vrij aardig, ware het niet dat ik nooit echt duidelijkheid heb gekregen van de IB-er die het verzorgd, wat ze precies doen. Zoon heeft ook nog nooit een werkje mee naar huis gekregen ofzo.

De laatste tijd begint mij te dagen dat de 'uitdagende spellen' van die eenpersoons-spelletjes van Smartgames zijn, zoals Antivirus en Hide and Seek en ik heb het vermoeden dat dat het wel zo'n beetje is. Gisteren vertelde zoon een beetje verwonderd (en terecht) dat ze nu bij juf X. met duplo mochten spelen. Ik vroeg of ze dan iets speciaals moesten doen met de duplo (je weet maar nooit, misschien de eiffeltoren nabouwen? Kan nog best uitdagend zijn) Maar nee, andere kinderen uit de plusklas hadden pistooltjes gemaakt en piewpiew gedaan naar elkaar. Zoon vond het eigenlijk vooral kinderachtig en vreemd.

Eigenlijk stel ik mij dus heel wat anders voor dan een plusklas. Het lijkt mij dat kinderen daar toch ook gewoon aan het werk moeten, maar dan met moeilijkere of meer verdiepte lesstof dan in de gewone les, of dat ze een of ander project hebben over het heelal, of over bouwkunst of weet ik veel wat. Het doel van zo'n klas is toch dat de kinderen meer uitgedaagd worden en leren dat ze ergens hun best voor moeten doen?

Nu vraag ik mij dus af wat er zoal gedaan wordt in plusklassen op andere scholen. En of ik wéér aan de bel moet trekken bij school met kritische vragen....

Yura

Yura

17-12-2013 om 14:34

Vreemd

Dat klinkt wel heel vreemd zeg. Bij ons op de basisschool hadden ze ouders gevraagd die iets goed konden. Het werd dus door vrijwilligers gegeven, maar de bijbehorende pakketten werden wel aan geschaft. Ik weet dat er in ieder geval Spaans werd gegeven. Verder weet ik het ook niet exact, mijn kinderen zijn er nooit geweest.
Overigens was er ook een gemeentelijke plusklas, dat was ergens centraal. De kinderen die al een keer in de plusklas op school hadden gezeten mochten daar ook naartoe, maar dat was gewoon op aantal verdeeld, dus elke school mocht 2 kinderen sturen onafhankelijk van omvang van de school en van de populatie (op onze basisschool was een hoge gemiddelde intelligentie, van zoons jaar bijv. is 50% naar het vwo gegaan).

Knurf

Knurf

17-12-2013 om 16:06

hier

hier gaat het ook anders dan jij beschrijft. Kinderen kiezen een onderwerp (dinosaurussen, verkiezingen, reptielen, kan van alles zijn) en maken daar dan een 'studie' van. Info verzamelen, werkstuk of presentatie samenstellen, soms wordt er een muurkrant van gemaakt. Laatst kreeg mijn dochter de opdracht om thuis zelf een filmpje te maken van haar presentatie en dat filmpje op school te laten zien. Het gaat bij ons zowel om de inhoud als om de manier van informatie vergaren, verwerken en weer 'oplepelen'. Er is ook sprake van geweest dat de kinderen naast de pluslessen nog extra Spaans zouden krijgen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Maar het jaar is nog niet om.

troelahoep

troelahoep

17-12-2013 om 17:01 Topicstarter

hier ook Spaans en filosofie

...maar daar kwam zoon vorig jaar niet voor in aanmerking, omdat hij niet voor alles een A stond (in feite overal A-A+ en een B voor spelling en verkeer). Dit jaar zal hij ook wel niet bij Spaans zitten omdat hij juist voor spelling een B heeft. Zoon zit in het huidige plusklasje omdat hij dus verder wel heel goede cijfers heeft; met name voor rekenen maakt hij de toetsen al voornamelijk foutloos, terwijl hij daarmee al een jaar voorloopt.

Jessica O

Jessica O

17-12-2013 om 17:47

plusklas

Heet hier levelwerk. Echt aparte lesstof, die ze buiten hun klas maken. 1x per week een overleg met leerkracht over hoe en wanneer wat te plannen. Ook dan de mogelijkheid om dingen te vragen. Onderling overleg mag altijd.
Lesstof heel divers, wiskunde, topografie, Spaans, Duits.
Volgens mij is er wel een filmpje te vinden op YouTube wat over levelwerk gaat.

hier

Hebben ze levelwerk en plusklas.

Het levelwerk is aanvulling/vervanging voor het reguliere werk. 2x per week zitten de 'levelaars' samen met een ouder die hen begeleid. Dan kijken ze na, bespreken ze dingen waar ze niet uit zijn gekomen en maken ze hun planning voor de komende week. Het levelwerk zelf doen ze in de tijd die ze overhouden door de rest van de lesstof te compacten.

De Plusklas (er is er 1 voor de bovenbouw en 1 voor de onderbouw) is anderhalf uur per week. Daar doen ze echt van alles. Bijv. een brug bouwen die aan moeten sluiten op de brug van een ander groepje dat je niet kunt zien (scherm ertussen), dingen vouwen van papier waar je eerst je naam zo op hebt proberen te zetten dat het na het vouwen op de goede plek komt, ook hebben ze een keer (in meer lessen) een stad ontworpen, ze hebben een soap bedacht en gefilmd, soms doen ze wat aan algebra, of een spel als weerwolven. Ze hebben werk van Van Gogh bekeken en toen zelf iets in de stijl van Van Gogh geschilderd... Kortom, heel gevarieerd.

Zoals het bij jou klinkt mamahippie is het meer bezigheidstherapie. Zonde. Ik zou dat zeker aankaarten.

patrica1966

patrica1966

17-12-2013 om 20:17

dochter

Dochter ging 1 dag in de week naar de plusklas.Ze kreeg toen spaans en filosofie. Ook werd er aandacht besteed aan het bovengemiddeld begaafd zijn, samenwerken en discuseren.
Telkens werd er een periode gewerkt aan de hand van een thema, zoals het menselijk lichaam. De leerlingen hebben een werkstuk met presentatie gemaakt en zelf een excursie naar Corpus georganiseerd. Dus gekeken waar de kaartjes het goedkoopste was, welk vervoer het goedkoopste was. Ook brief voor de ouders met informatie was door de leerlingen geschreven.

Yaron

Yaron

23-12-2013 om 23:29

zoon

Zoon gaat 1 dagdeel per week naar een plusklas, georganiseerd door de overkoepelende stichting van alle scholen in de omgeving. Ze krijgen daar geen reguliere lessen, maar wel veel afwisseling, filosofie is wel een belangrijk onderdeel. Verder bijv. met de hele groep een journaal maken en dan zelf taken verdelen, tekst bedenken, filmen ed.
Ze krijgen wel huiswerk mee, zoals een compleet tijdschrift met verplichte onderdelen maken, dus schrijven, vormgeven inbinden. Tekst moet zelf geschreven en mag niet gekopieerd van internet.
Op de eigen school volgt hij nog een eigen programma met Spaans, economie en verrijking voor taal en rekenen. Hij zit in groep acht en is daar met de reguliere lessen wel klaar.

Lisbeth

Lisbeth

24-12-2013 om 13:53

Bij ons

Mijn oudste gaat naar de interne plusklas, ze doen vooral veel leren leren. Geen spaans of andere vreemde talen hoewel de school dat ook biedt. Dochter vond het echter te langzaam gaan, was ook niet alleen voor pluskinderen.
Ze doen spellen op het gebiedt van samenwerken, moeten projecten samen doen en krijgen vanuit de plusklas ook huiswerk mee. Ieder kind houdt een klapper bij en die staat in de plusklas, als ouder kun je altijd daarin kijken.
Mijn jongste zit in een overkoepelende plusklas, is voor groepen 2, 3, 4 en 5. Het niveau ligt daar lager. Veel spelletjes, maar die moeten ze samen doen. Woordzoeker bijvoorbeeld. Maar ze mochten ook zelf onderwerpen kiezen die ze wilden behandelen. Zo gaf mijn jongste bacteriën aan.
Ik zie het voornamelijk als peercontact.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.