Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marieke

marieke

22-08-2016 om 19:49

Wat kost een studie nu echt?

De titel zegt het al; hoeveel geld kost een studerend kind? Op de site van onder andere het NIBUD staan wel richtbedragen, maar dar kom ik niet helemaal mee uit. Het collegegeld staat vast, boeken hangt af van de opleiding, maar ik wil zo graag van anderen weten; wat heeft jouw kind nodig? Op de site van Nibud staat bijv. kosten OV naast de OV-jaarkaart, wat voor kosten zouden dat zijn? Ook staat er 100 euro voor de zorgverzekering, maar je kind kan toch zorgtoeslag aanvragen zodat hij of zij nog maar een paar tientjes betaalt? Of zie ik dat niet goed? Ontspanning, uitgaan en sport: 144 euro per maand. Ik vind het grote bedragen.
De reden dat ik het vraag is; wij willen onze dochter graag zonder lening laten studeren, daar sparen wij al jaren voor, maar is het bedrag genoeg? We hebben nog twee jaar (ervan uitgaande dat alles in één keer gehaald wordt), kunnen we het maandelijkse spaarbedrag handhaven of moet het omhoog? Ik ga er even van uit dat ze thuis blijft wonen. Kost en inwoning hoeft ze niet te betalen en het kleedgeld loopt voorlopig gewoon door. Waar mogelijk en/of goedkoper blijft ze bij ons verzekerd. Mocht ze toch op kamers willen/moeten, dan wordt het een heel ander verhaal, dat snap ik.
Dus: wat geef jij of geeft jouw kind uit aan zijn/haar studie en alles er omheen?

extra'

Je hebt het collegegeld en de aanschaf van boeken. Zoon heeft zo'n drie keer per jaar nieuwe boeken nodig. Dit eerste semester kosten ze 320 euro.
Het eerste jaar begon de beurs pas eind oktober. Ik weet nog steeds niet of dat bij alle studenten zo is, want dat was wel een financiële aanloop.
Boeken voor het eerste semester, collegegeld, nog een paar maanden jaarabonnement dat dus wel overgenomen werd door de OV jaarkaart.
Had toevallig ook smartphone nodig, dat werd zijn eerste. Inmiddels is zijn laptop aan vervanging toe. Het begin van het jaar heb je nog weleens dure verrassingen.
Het eerste jaar was het een excursie van 2 dagen naar Belgie, die kosten vielen mee. Het jaar daarop naar Berlijn, dat was bijna 1000,- euro, over twee jaar gaan ze naar Zwitserland of Denemarken, weet nog niet hoeveel, daar kom je ook pas op het laatste moment achter.
De rest is toch facultatief. Zoon sport niet, tenminste hij fietst en skate gratis. En verder moet je kiezen bij de ov jaarkaart of je die laat gelden van vrijdagavond tot maandagochtend vroeg of van maandagochtend vroeg tot vrijdagavond laat.
Zoon heeft voor het weekend een kortingsabonnement van de NS erbij, van 24 euro per maand. Iedere keer willen we het eigenlijk weer stoppen maar dan wordt het weer voor deze zowat halve prijs aangeboden en gaan we maar weer door. Nog steeds via mijn account want hij heeft het al vanaf dat hij 14 jaar is. Zoon fietst en skate naar alle stadse bestemmingen of naar het NS station in het weekend anders heb je nog bus of andere ov kosten.
Overigens heb je met de OV jaarkaart wel 40 procent korting op de dagen dat die niet geldt.

Elfje65

Elfje65

22-08-2016 om 20:02

Afhankelijk van studie

MBO, HBO, Uni rekenen allemaal verschillend schoolgeld. Tot nu toe kom ik met ong. 2500 euro per jaar aardig uit incl. Boeken en wat notitiemateriaal. Oudste eerst 3 jaar hbo en nu tweede jaar uni. Jongste gaat een HBO ict-opleiding doen dus daar komt een dure laptop bij. Ov krijgen ze de eerste 4 of 5 jaar gratis. Verder werken ze voor de leuke dingen. Kleding krijgen ze tot 21 jaar en daarboven wordt ook nog wat toegestopt.

zebra

zebra

22-08-2016 om 20:06

ik lees mee

ook wij hebben al jaren geld opzij gezet voor onze zoon die na de vakantie gaat studeren (thuiswonend). Of we genoeg opzij gezet hebben voor de gehele studie en aanverwante kosten weet ik niet. Maar het is wel zo dat we ook nu nog rustig door kunnen sparen.

Wat betreft de OV kosten naast de Ov-kaart, je kind kan kiezen voor week of weekend. Al wat je kind daarbuiten reist zijn extra kosten. Zo heb ik het althans begrepen.

Die 100 euro voor zorgverzekering begrijp ik ook niet, dit ivm zorgtoeslag die idd aangevraagd kan worden.

O ja zorgverzekering

De zorgtoeslag bedraagt momenteel 83 euro, maar een polis koste meer, zeker als je ook nog extra bijverzekerd. Zodra er zorg geconsumeerd wordt kan je eigen risico aangesproken worden tot 385,- euro, eigen bijdrages en niet verzekerde zorg doen de rest. Dat lukt je kind zonder extra inkomen niet.

Lieke

Lieke

22-08-2016 om 20:11

zorgverzekering

Het gaat over uitgaven, dat is gemiddeld 100 euro. De een zal een hoog eigen risico nemen waardoor de premie laag is, de ander heeft een hoge aanvullende verzekering in verband met een ziekte oid waardoor de premie aanzienlijk hoger is. Het zijn in ieder geval uitgaven. Aan de andere kant heb je dan weer de inkomsten van de zorgtoeslag. Dat kun je natuurlijk weer met elkaar verrekenen maar in de balans is het een uitgaven en de ander inkomsten. Zorgtoeslag is ca 80 euro.

Specht

Specht

22-08-2016 om 20:34

Kosten

Je kunt op boeken zo wie zo behoorlijk bezuinigen door niet aan te schaffen wat er op de lijst staat,
maar door te wachten tot je weet welke boeken er echt nodig zijn.
Verder op marktplaats kijken of aan oudere jaars vragen of je boeken over kunt nemen,
al zal dit bij de ene studie makkelijker gaan dan bij de andere.

Ontspanning en sport hebben wij onze kinderen via een bijbaan zelf laten betalen.

Voor sommige studies heb je wel weer een dure laptop nodig.

Ziektekosten: Je kunt niet in de toekomst kijken, maar als je een gezonde jongere hebt,
kun je een hoog eigen risico nemen. De kans dat je kind dan meer dan 375 euro zorgkosten heeft is in dat geval klein, en je hebt eventueel spaargeld. De kans dat je (veel) premie bespaard is behoorlijk groot.

Als je kind thuis blijft wonen zal het niet meer ov kosten hebben dan nu. Door de weeks OV en in het weekend met korting. Veel studentenactiviteiten zijn door de weeks.
Het kan wel zijn dat als je kind nog niet direct OV krijgt, dat je aan tijdens de introductieweken behoorlijk wat OV kosten hebt.

zwieb

zwieb

22-08-2016 om 20:47

duur duurder duurst

het zal ook nog een beetje aan de creativiteit van je kind liggen. Uni/collegegeld tegen de 2000 per jaar. Eerste keer boeken 350 maar daarna heeft dochter alleen nog maar tweedehands gekocht wat echt gebruikt werd, dit wacht(te) ze dan eerst even af. Voor een eenmaig gebruik ging/gaat ze in de bibliotheek studeren, daar staan alle boeken voor alle studies in zoveel-voud. Sporten doet ze alleen in een gratis vorm, hardlopen, skeeleren. Kleding koopt ze tweedehands via een studentenfacebook site waar blijkbaar van alles verhandeld/geruild wordt. Uitgaan doet ze ook niet duur, zitten veelal bij elkaar met een hapje en drankje uit de supermarkt.

Ze is zuinig, terwijl ze weet dat wij alles wat betreft studie betalen.
zo heeft ze ook geweigerd om een week in een hotel te gaan slapen omdat ze daar projecten deden. Ze woonde er zelf om de hoek(is dus wel op kamers gaan wonen) en vond dat de grootste kolder. Dat heeft ze wel voor elkaar gekregen, scheelde ook weer geld.

Zorgverzekering moet betaald worden maar staat toeslag tegenover, zelf is ze nog een paar tientjes kwijt.

Ze hoeft het niet allemaal maar heeft zich dit toch zo aangeleerd. Ze werkt zelf ook dus zou best iets minder zuinig kunnen doen (denken wij) maar niks mis mee zo.

Laptop heeft ze 1 nodig maar niet de duurste. Die is door ons betaald.

Ik denk dat je met

Lente

Lente

22-08-2016 om 21:26

AnneJ

Waarom heeft je zoon nog een kortingabonnement? In het weekend kan hij toch ook met korting reizen met zijn ov-kaart (als hij gratis door de week reist).

Deze lente

https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/weekend-vrij

Weekend vrij heet dat ding en dan reis je onbeperkt door Nederland. Het wordt steeds goedkoper, het was ooit 56 euro of zoiets.

Lente

Lente

22-08-2016 om 21:45

Oh, geen kortingkaart dus maar vrij reizen.

Loont dat echt ten opzichte van de korting?
Voor de meeste studenten zal de korting voordeliger zijn dan de maandprijs.

Tamara

Tamara

22-08-2016 om 22:44

Hier

gaat zoon ook op het HBO beginnen en blijft thuis wonen.
Collegeld 1950
Boeken moeten per periode gekocht worden, zal dit jaar inclusief praktijkspullen 500-600 euro zijn.
Vergeet ook niet de kost in inwoning, ook al ben je gewend die al 17 jaar te betalen.

OV begint als je kind nog geen 18 is inderdaad vanaf 1 okt maar dat komt omdat je begin juli nog kinderbijslag hebt gehad. Dat had je niet als je kind al 18 was toen.

Mijn zoon gaat de zorgverzekering zelf betalen maar het eigen risico zal ik gaan doen. We moeten nog praten over een extra eigen risico en in dat geval wil ik dat hij het verschil spaart en opzij zet. Ik zal het dan dus aanvullen.

Vanaf 18 zal hij ook kleding zelf gaan betalen en krijgt hij geen zakgeld meer. Hij heeft een baantje op zaterdag waar hij gemiddeld 100 euro per maand mee verdient. Daar moet dit echt wel van lukken, hij kan altijd extra gaan werken als hij extra luxe wil leven. Als hij op kamers gaat moet hij gaan lenen.

Ik denk dat veel mensen dit soort bedragen kunnen betalen zonder vooraf hele grote bedragen te gaan sparen. Als je ook uitwonend wil of moet betalen wordt het natuurlijk een ander verhaal. Een beetje bijwerken kan overigens best, als dat niet gedurende het jaar kan, dan maar fulltime in de zomervakantie of andere vakanties.

bloemetje

bloemetje

22-08-2016 om 23:15

Marieke

"Ook staat er 100 euro voor de zorgverzekering, maar je kind kan toch zorgtoeslag aanvragen zodat hij of zij nog maar een paar tientjes betaalt? Of zie ik dat niet goed?"

Je moert onderscheid maken tussen uitgaven en inkomsten. De premie is een uitgave, die moet je dus gewoon noteren als 'kosten'. Net als eten, drinken, OV, collegegeld, boeken etc. En je maakt vervolgens ook een lijstje met inkomsten. Dat zal de zorgtoeslag zijn, een bijbaan, wellicht huursubsidie etc. Als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten, dan betekent dat dus dat jullie meer moeten bijdragen, je kind meer moet gaan werken of dat je kind toch moet gaan lenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.