Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat kan ik nog doen? Pesten onderweg.


Marjoleine64

Marjoleine64

20-02-2015 om 14:12

Als pesten overgaat in bedreigen

dan ben je op dat moment niet meer in de gelegenheid om te bellen. Dan heeft/hebben de dader(s) je al klemgezet, je tas van je fiets getrokken, etc. Mijn zoons hebben dit allebei ook meegemaakt in de brugklas, waarbij de daders bekenden van de de BS waren die op een andere VO zaten. Helaas moesten ze het laatste stuk altijd bijna alleen fietsen, en juist op dat stuk van de route kwamen ze die anderen tegen die altijd in een groepje waren. Vaak jongens van een of twee jaar ouder. Alternatieve route is er wel, maar vonden wij (toen nog) niet geschikt vanwege verkeersveiligheid. Jongste neemt die nu (4e klas) wel altijd, omdat dat beter uitkomt omdat hij een stuk met een vriend meefietst (en die route is ietsje korter). Van pesten op school of onderweg hebben ze nu helemaal geen last meer, ze zijn groter en sterker dan de meeste anderen inmiddels. En hier in het dorp hebben ze gewoon geen contact meer met hun oud klasgenoten van de BS (op een enkeling na).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2015 om 14:18

Dat is een dunne lijn Barvaux

En aan de bedreigde om dat te bepalen.
Verder lijkt mij nog altijd: liever een keer teveel dan een keer te weinig gebeld.

Emmawee

Emmawee

20-02-2015 om 14:59

Sneltoets

Mijntje heeft het over een nummer onder een sneltoets op zijn telefoon. Het leek mij iets dat hij zou kunnen gebruiken in geval van nood. Niet voor een rustig gesprek met de wijkagent.

Maar om volledig te zijn: ik vind helemaal niet dat dit een zaak van de politie is. Dat wordt het doordat sommige volwassenen in dit verhaal (school en mogelijk de ouders van de pester) hun verantwoordelijkheid niet nemen. Als iedereen op de basisschool die op straat wordt lastiggevallen niet beschermd wordt door de volwassenen in zijn / haar omgeving en de politie ervoor inschakelen, dan is inderdaad het hek van de dam. Ongeacht het nummer dat ze daarvoor gebruiken.

Ik zou dit punt trouwens met de wijkagent bespreken als ik TS was.,Die van ons adviseerde ons (in een andere situatie) om zelfs bij (relatief) lichte overlast toch 112 te bellen, omdat dat de kans groter maakte dat er echt ingegrepen kon worden.

Groeten, Maw.

112 bij pesten?

Heeft dat wel zin? Je mobiel uit je tas pakken, bellen en wachten tot de hulp is gearriveerd duurt veel te lang voor een jongen dat bang en ongelukkig is. De pestkop zit niet te wachten tot ze komen. Als een agent later bij de jongen aan de deur belt, ontkent hij alles. Door samen te fietsen is er in ieder geval een getuige.

Mijntje

Mijntje

20-02-2015 om 17:06

beter

Ik riep dit maar als uiterste maatregel, als niemand wat doet en het aanhoudt. Zo kan hij zich veilig voelen, ook al komt de politie te laat en ook al drukt hij nooit op de knop (beter dan een wapen )
Beter is natuurlijk de school blijven lastig vallen en desnoods zelf maar eens aanbellen bij de pester (of is dit not done?) Kind moet zich toch weer veilig gaan voelen, buitenshuis. Het zou natuurlijk mooi zijn als er een klasgenoot mee kan fietsen, of woont er niemand in jullie buurt?

Overigens heb ik vroeger een keer een pester die mijn tas van mijn fiets wilde schoppen (per ongeluk) laten vallen door een zwieper aan mijn stuur te geven Nooit meer last van gehad. Maar wij fietsten over het algemeen wel samen.

Fransien

Fransien

23-02-2015 om 10:34

sterkte vandaag

Sterkte vandaag, en als je zoon later komt en eerder weggaat, bespreek dan op school dat dat geen oplossing is, hooguit een noodgreep.
Bah, dit is gewoon pesten en juist een SBO zou hier heel alert op moeten zijn...

even zo

even zo

23-02-2015 om 13:22

pestervaring

Ik heb twee kinderen waarvan er 1 structureel werd gepest door 2 klasgenootjes. Op het moment dat ik het wist (ruim een jaar na het begon) ben ik natuurlijk gaan praten op school. Helaas wilde de school weinig doen zonder dat openlijk te zeggen. Na ruim een jaar hebben wij die conclusie getrokken. Daarnaast werden mijn kinderen door een kwaadaardig psychiatrisch geval uit de buurt en op school bedreigd waar ik niet teveel over kwijt wil aangezien dit nog loopt.

Maar er is speciaal lingo, kwam ik achter. Als je zegt dat je 'eist dat het pesten (en bedreigen) ophoudt' (ipv van vragen (of in de onderhandeling zitten), heeft dat voor de goede hoorder een betekenis. Toen ik dat zei, ging de leerkracht opeens wel aan het werk (niet dat er heel veel veranderde, maar toch, kind voelde zich (tijdelijk) minder het haasje). Er is natuurlijk een reden dat school niet wil: ze kunnen niet.
Ook is het handig om te weten dat elke school een pestprotocol moet hebben. Maar dat betekent niet dat ze 'm ook (willen) gebruiken. Ze zijn niet verplicht 'm te gebruiken. Gebruiken ze 'm wel, moeten ze melden dat er op hun school gepest wordt en dat wordt opgenomen in de statistieken. Dat wil geen enkele school, eigenlijk. Je hebt weinig aan een pestprotocol: je hebt alleen wat aan een pestprotocol in werking.
Daarnaast mag je verwachten en eisen (!) dat je kind zich op school en in de sfeer van school veilig voelt (dwz in de buurt van school en op weg van en naar school). Het heeft een weerslag op de ontwikkeling als een kind geen gevoel van veiligheid heeft en niet serieus genomen worden, op en door school. Laat vooral niet na om dat zwart op wit te zetten.
Onze school liet dader en slachtoffer met z'n 2 gezamenlijk uitpraten met als gevolg dat, in dit geval, de dader versterkt werd en het slachtoffer (nog meer) ondermijnd. Dat is mediationwerk. Je kan niet verwachten dat kinderen zelfstandig dit soort gesprekken goed kunnen voeren. Daarbij komt dat als pesten (en bedreigen) niet goed aangepakt wordt, er 'n sfeer van toestemming en goedkeuring gaat heersen. Daarvan heb ik geleerd bij elk voorstel van school te vragen wat het plan en doel was en hoe ze het gingen doen. Zomaar iets doen, versterkt de scheve verhoudingen maar school kan dan wel stellen dat ze iets doet.

Het blijft moeilijk een school te dwingen tot juist handelen. Wij zijn uiteindelijk naar een andere school gegaan en nu gaat het wel goed. Maar jouw zoon zit in groep 8, een schoolwissel zit er niet in. En dat lost het probleem mbt het vervolgonderwijs niet op. Het is alleen om aan te geven dat als een school niet wil, je ze als ouders, moeilijk kan dwingen tot het juiste gedrag. Daar veel energie insteken levert meestal niet veel op. Je hebt kans dat als je je zoon thuis houdt vanwege de onveilige sfeer, school schrikt. Dat heb ik ooit overwogen maar uiteindelijk niet hoeven te doen. Vraag wel even na, hoe je dat moet doen, wat de consequenties kunnen zijn want voor je het weet wordt je beschuldigd van het onthouden van onderwijs. Dan hangt het ook af wat de context is, en hoe jij jullie ervaringen hebt gecommuniceerd (liefst zwart op wit). Je moet dan in elk geval genoeg gedocumenteerd hebben (logboek, meldingen politie) bijvoorbeeld. En informeren bij de lpa. De lpa in onze plaats had als enig doel ouders aanspreken om hun kind naar school te sturen en alles wat daarbuiten viel, (er)kenden ze niet en was toch de schuld van ouders. Dat werd me pas duidelijk na een telefoontje met de lpa zelf.

Ondertussen hebt je kans dat je een slappe houding van school voorlopig moet accepteren en dit vervolgens een traject maakt van de politie en instanties die vervolgens zelf met school gaan praten. Dan zet school zich pas echt goed voor paal. Scholen kunnen dan opeens rare dingen doen en beweren. In die zin is soms een "nee" ook een antwoord waar je mee aan de slag kan (om school heen). Maw, je moet je eigen plan trekken en het patroon documenteren.

Krijg je het verwijt dat je zo te koop loopt met je verhaal, en het vooral opgeklopte lucht is, herhaal dan keer op keer: het wordt niet opgepakt (door school, door bso, door...) en dus moeten we verder want dit moet ophouden.

Overigens raad ik je zoon aan zoveel mogelijk te filmen (met zijn mobieltje) en 112 te bellen zodra hij zich bij het minste of geringste onveilig voelt: bij voorbeeld als hij een andere weg moet nemen naar huis. Een handgebaar of een simpel woord kan al intimiderend zijn en voldoende om te melden. Het gaat om het laten zien van het patroon van de bedreiger. Mogelijk dat dit dan pas de aandacht krijgt die het verdient.
Dat je zoon eerder naar school kan, heeft als effect dat je zoon de uitzondering is. De dader hoort dat gevoel te krijgen!

En als laatste: als ouders heb je weinig rechten op school en daarnaast kent school ook veel gewoonterecht, waar je als ouder niet van op de hoogte bent en dat ook niet in de schoolgids staat (of ergens anders). Ik heb mijn informatie overal vandaan moeten halen, ool, pestsites op internet, lpa, gemeente, 0900-5010. In de familie zat gelukkig ook iemand uit het onderwijs maar die wist ook lang niet alles.

Heel veel sterkte.

Fransien

Fransien

25-02-2015 om 10:14

hoe gaat het nu?

Hoe gaat het nu met je kind? Lukt het nog een beetje?

Zelf ingrijpen?

Ik ben erg tegen zomaar het recht in eigen hand nemen, maar als niets meer helpt wil dat toch nog wel eens een laatste redmiddel zijn. Mijn dochter is op de basisschool ook erg gepest. Sommige dingen gebeurden zo geniepig dat ingrijpen lastig was. Maar er was ook een jongen die blijkbaar seksueel nogal gefrustreerd was (een jongen uit groep 8), die wilde dat mijn dochter en een jongen uit haar klas gingen tongzoenen. Hij dreigde met de vreselijkste mishandelingen als ze het niet zouden doen. En ontkende alles natuurlijk glashard toen de juf ervan op de hoogte was gesteld. Dus 'kon juf er niks mee' en ging hij gewoon door. Ik heb hem een keertje apart genomen en hem verteld dat ik HEM wel een keer zou tongen als hij mijn dochter nog één keer lastig viel. En heb dat vervolgens net zo glashard ontkend toen hij zijn moeder daarvan op de hoogte had gesteld. Het was wel in één keer afgelopen.
Verder heb ik ook ooit mijn hand op de bovenarm van een jongetje gelegd en vervolgens mijn middelvinger in zijn spier geboord, omdat hij mijn dochter steeds zat te knijpen en duwen. En hem daarbij toegesist dat dit nog maar het begin was als hij daarmee doorging. Hielp ook heel goed.
We hadden bij beide gevallen al een enorm traject van praten, praten, praten achter de rug. Je kunt dit soort dingen niet toepassen bij van die venijnige meiden die je kind niet aanraken, dat levert alleen maar meer gedoe op. Maar van die kinderen die na eindeloos praten nog steeds niet begrijpen dat je een ander kind niet van de trap moet duwen, die moeten dan maar op een andere manier worden aangesproken.

Assie

Assie

26-02-2015 om 10:54

Zoals stoepkrijt

Ik heb er ook 2 keer eentje gepakt die mijn kinderen niet alleen gepest of pijn gedaan maar ook verwond hadden.
Dit was ook na proberen school erbij te betrekken, ouders te bellen, klassengesprekken over pesten, ouderavonden over pesten enz.
Dat ging echter zo langzaam en hielp totaal niet,dat ik tegen de juf gezegd heb dat ze nog 3 weken had het op te lossen en anders waren ze van mij.
Dat laatste heeft dus geholpen.
Helaas was de geestelijke schade toen al voorgoed aangericht.
Ik ben er daarom voor om direct in te grijpen en de dingen niet te lang op hun beloop te laten met echt pestgedrag. Niet wachten tot school gaat helpen.

anoniem

anoniem

01-03-2015 om 09:02

Uw kind? Dan ook uw probleem!

Dit klinkt hard maar het is de snelste en eenvoudigste manier om van de pesterij tegen uw kind af te komen.

Zeg niet dat de school niets doet als je zelf ook niets doet. Dus zorg dat de ouders van de pester te weten komen wat hun kind in werkelijk doet en schrijf dat u hen aansprakelijk zult stellen zodra hun kind opnieuw uw kind pest.

Te vaak denken we, nee eisen we zelfs, dat de school het pestprobleem voor ons gaat oplossen. Als dit niet lukt worden we boos op de school, mooier dan dit kan het voor de pestkop niet worden. Want: u wordt boos op de school; de school wordt boos op u; de pestkop wordt niet gestopt en uw kind wordt nóg harder gepest!
Ouders zeggen dat ze voor de trein springen om hun kind te redden maar een briefje schrijven naar de ouders van de pestkop, dat durven ze niet. Maar waarom niet? Als de pestkop uw kind was dan zou u dat toch ook willen weten? Of denken we dat pesters thuis vertellen wat zij op school uitvreten?

Ook mijn kind werd gepest en ik heb dezelfde nare ervaring met school, politie, justitie maar ook met die zogenaamde anti pestenmethodes. Mijn aanpak wordt inmiddels op 80 scholen gebruikt!

Melleke75

Melleke75

01-03-2015 om 09:29 Topicstarter

Vakantie voorbij.

Morgen begint school weer. Ik heb nog niets van de jeugdagent gehoord, school was dicht net als de hele organisatie waar de school onder valt. Mijn zoon is een paar weken terug gestart met sterk in de klas. Er is geobserveerd en deze observatie wordt binnenkort besproken. Het gebeurt namelijk vaak dat er dingen voorvallen in de klas die de juf dan niet ziet of wil zien. Mijn zoon mag niet slaan/terugslaan, moet naar de juf komen. Dat doet hij dan ook, maar de juf is het al snel zat en wimpelt hem af. Als hij dan buiten op het plein in een bepaalde hoek komt en een duw krijgt met de woorden 'jij mag hier niet' en een duw terug geeft, krijgt hij dezelfde straf en moet de volgende pauze binnen zitten. Ook al heeft de juf het gezien. Ook was een kind wat keihard riep; 'niet doen, niet doen, blijf van me af' toen zoon zijn werk terug in de kast legde en de juf geen zicht op hen had. Zoon deed niets, maar die jongen hoopte dat de juf hem straf zou geven. Ik ga dus direct achter dat gesprek aan. Voor het probleem onderweg... Ik ga de komende tijd een aantal keer ergens staan onderweg en ga die jongen zelf aanspreken. Vorige keer schrok hij van mij toen hij mij voor het raam zag. Ik denk dat ik dan met hem mee fiets naar zijn huis. Verder ga ik de directeur van de organisatie waar de school onder valt bellen. Meer ideeën heb ik nu even niet.

Suze

Suze

01-03-2015 om 09:36

Acties

Als wijkagent niet terugbelt: bel hem dan zelf, net zolang tot je een gesprek met hem kan hebben. Als je adres van de jongen hebt, geef dat door. Er moet druk komen op die jongen (en zijn ouders). Vinden ze vast niet fijn als de politie aan de deur verschijnt voor,een serieus gesprek met die jongen.

Fiets die jongen nog naar huis als hij jou ziet? Dus misschien eerst onopvallend achter hem aan fietsen? (kan je ook door een andere volwassene laten doen).

Wat vond je van het idee van die brief (met logboek van pesterijen) aan de ouders van de jongen? (in kopie aan school)

Maar goed dat je het aanpakt, ik zou er ook zeer serieus en voortvarend werk van maken.

anoniem

anoniem

02-03-2015 om 08:51

Melleke75

HOU OP! Hij is toch geen lokvogel! Als de school iets had willen doen dan hadden ze allang ingegrepen. Politie kan niets doen tenzij er geweld gepleegd wordt, is dat waar je op wilt wachten? Wat heb je aan het bewijs dat hij mishandeld is? Alsjeblieft zeg!

Ik ben voor 3 rechtszaken bij de kinderrechter geweest en het heeft geen fluit geholpen. 2 pestkoppen kregen 4 uur taakstraf, niet voor het pesten maar voor het slaan en schoppen. 4 weken later werd mijn zoon bedreigd door de pester. Dit heb ik met veel moeite kunnen aangeven en 3(!) maanden daarna belde de politie om te vragen of ze daar nog iets mee moesten doen. Nee! zei ik, maar nu bent u de ONTwijkagent en ik wil u NOOIT meer tegenkomen.

Mijntje

Mijntje

02-03-2015 om 10:48

anoniem

Reclame maken voor je eigen toko op dit gebied is op het randje, maar ik vind het niet kunnen dat je boos bent omdat TS niet precies doet wat jij zegt.
Jij bent nog steeds boos kennelijk, ik denk niet dat dat je kind helpt.

Melleke: succes, je zit er goed achteraan.

Fransien

Fransien

02-03-2015 om 17:02

Melleke

Sterkte, wat een stel sekreten in de klas van je zoon. En wat ontzettend gemakzuchtig van een sbo-juf om zich er zo vanaf te maken.

Ik hoop dat de bovenschoolse directeur wat minder gemakzuchtig is en op z'n minst eens gaat informeren wat er nou eigenlijk gedaan wordt. Je zoon moet nog jaren met deze pestkop door en zo gaat dat ten koste van je zoon.
En hou dat logboek bij, dan heb je als er echt niets gedaan wordt ook een verhaal bij de leerplichtambtenaar als je zoon ziek thuis blijft.

Overigens heeft de grote broer van een vriendje van mijn zoon zich er eens mee bemoeid toen mijn zoontje (toen 6) in de lokale speeltuin regelmatig gepest werd door een paar grotere jongens (ongeveer 8/9). Grote broer van vriendje is 19, speelt al jaren waterpolo en is groot en breed en sterk. Hij heeft toen alleen maar gemeld dat mijn zoon zijn maatje was en dat hij wist waar de pestkoppen woonden.
Mocht je zo'n grote puber type kleerkast hebben die dat wil doen, het kan behoorlijk indruk maken. Die grote pubers weten meestal nog best wat voor impact pesten kan hebben en zijn vaak wel voor dit soort klusjes te porren.

Melleke75

Melleke75

03-03-2015 om 11:04 Topicstarter

Grote broer.

We hebben nog wel een grote broer van 19 rondlopen, maar die straalt niet bepaald overwicht uit, maar zus van 17 des te meer! Dat is nog wel een idee. Gisteren bleef het rustig. Ook in de klas gelukkig. Misschien is het jongetje toch geschrokken van het feit dat ik zag wat hij deed. Hij wist niet hoe snel hij weg moest komen toen. De inschrijfformulieren van het VSO zijn ingeleverd, daar komt nog een intake van en dan wil ik wel even horen hoe zij hier mee om gaan. Na de zomervakantie begin ik met een opleiding en kan dan echt niet bij school staan. Moet ook niet kunnen als je op de middelbare school zit.

Evanlyn

Evanlyn

03-03-2015 om 12:01

ik ben ook zo'n zus

en ik kan je vertellen dat het destijds uitstekend gewerkt heeft, zie het andere pestdraadje. Mijn kleine broertje is nu overigens een bijna 2 meter lange kleerkast en niemand waagt het meer hem aan te vallen, maar toen was hij niet bepaald weerbaar. Nadat ik het joch in zijn nekvel had gepakt en bedreigd, heeft mijn broertje nooit meer last gehad.

Het is allemaal niet netjes en ongetwijfeld had dat kind ook zijn problemen, maar niemand anders deed er iets aan. Op deze manier had zijn gedrag tenminste consequenties en dat wist hij.

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 15:27

inderdaad

Die jongen kent jou nu maar kent jouw dochter niet. Laat het haar eens oplossen, dat is ook goed voor de band tussen die twee. Mijn oudste heeft samen met zijn nog een halve kop grotere neef ook een keer wat opgelost voor onze jongste en dat was vooral voor de broers een goede opsteker.

Had mijn tien jaar oudere broer mij maar eens kunnen helpen vroeger

Melleke75

Melleke75

03-03-2015 om 16:00 Topicstarter

Huh?

Krijg ik net een mail van de juf met de vraag hoe het fietsen de afgelopen 2 dagen is gegaan en als er wat is dat ik school wel weet te vinden. Ook is het aan de ouders doorgegeven. Vandaag liep het ventje weer te etteren en heeft de juf ingegrepen. Waar dit nou ineens vandaan komt? Eerst willen ze er niets van weten en nu die belangstelling. Hopelijk blijft dat zo.

Melleke75

Melleke75

16-03-2015 om 21:32 Topicstarter

Helaas.

Vandaag werd hij weer opgewacht door 2 klasgenootjes. Zelfde jongen en nog een ander meisje. Hij is naar school terug gefietst en was daardoor erg laat thuis. Hierna hadden we een gesprek op het VSO waar men wel heel verbaasd reageerde op het feit dat de basisschool vindt dat hun verantwoordelijkheid bij het schoolhek stopt. We hebben in ieder geval de belofte dat ze er alles aan gaan doen om hem veiligheid te bieden en dat de weg van en naar school daar ook bij hoort. De namen zijn genoteerd en ze gaan proberen hem niet in dezelfde klas te plaatsen. Morgen heb ik een gesprek op school m.b.t. de observaties. Ben benieuwd.

Suze

Suze

16-03-2015 om 21:39

Aanspreken

Heb je nog de ouders gevonden en aangesproken?

Heb je zelf (of een andere volwassene) die jongens eens streng toegesproken?

Ik las laatst ook weer iets over pesten, dat dat soort acties (mn die laatste) ook nog wel eens heel goed kan werken.

Ik zou geloof ik in jouw situatie niet (alleen) vertrouwen op school (die het tot nu toe ernstig heeft laten afweten), maar zelf actie nemen. En probeer het ook zeker via de ouders te spelen. Pas als je weet dat het hen niet boeit, kan je die weg evt. verder laten voor wat het is, maar ik zou er zeker werk van maken.

Sterkte ermee.

Melleke75

Melleke75

17-03-2015 om 11:30 Topicstarter

Gesprek vanmorgen.

Mijn zoon is verschillende keren geobserveerd en zij ziet heel helder hoe mijn zoon in elkaar steekt. Hij hangt enorm aan structuur, daar doet hij het goed op. Om structuur aan te brengen op school zijn er regels. Deze regels worden regelmatig niet nagekomen en hij raakt dan in de stress. Zijn veiligheid is dan weg. Hij probeert uit alle macht om de dingen toch te laten lopen zoals ze moeten. Klasgenoten worden boos op hem, hij wordt ook boos en raakt in paniek en dat laatste stukje ziet de juf waarop hij op zijn kop krijgt voor zijn gedrag.

Dit is ook de reden waarom hij niet goed in de groep ligt. Hij bemoeit zich in hun ogen met hun. Hij gaat nu begeleiding krijgen, 1 op 1, om te leren om dingen los te laten. De juf moet ze oplossen, dat hoeft en kan hij niet doen. Verder wordt geprobeerd om de juf in te laten zien dat mijn zoon niet dwars is, maar in paniek omdat zijn structuur weg wordt genomen. Zij kan hem daar beter uit helpen, dan boos worden en straf geven. De oorzaak moet aangepakt worden, niet het gevolg. Maar dat is ook al jaren de hulpvraag in het OPP. (Verslag met daarin doelen waaraan gewerkt wordt).

Als hij beter leert omgaan met die momenten waarop dingen anders lopen zal hij hopelijk minder conflicten hebben. Juf sputterde eerst nog wat tegen. Zij vindt het makkelijker om straf te geven voor boos gedrag dan de oorzaak van de boosheid aan te pakken .

Melleke75

Melleke75

17-03-2015 om 11:32 Topicstarter

Suze

De ouders weten er van en de kinderen krijgen er thuis ook straf voor.
Vanmiddag fiets ik weer met hem mee en hoop ik het jongetje zelf eens tegen te komen. Overigens is het jongetje ook al door een andere klasgenoot aangesproken dat hij mijn zoon met rust moet laten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-03-2015 om 11:35

Dat klinkt toch niet slecht Melleke

Hopelijk weten jullie het hiermee ten goede te keren.

Wat een juf trouwens.... Pffff

Melleke,

Heeft die sfeer in de klas met zo'n juf ook gevolgen voor de leerprestaties?
Op het vso kan hij een nieuwe start maken. Niet alleen op sociaal gebied, maar ook op het onderwijskundig vlak. De sfeer in de klas kan zijn concentratie en motivatie zodanig negatief beïnvloed hebben, dat hij te laag ingedeeld wordt. Dat is ook niet goed voor zijn interesse op het vo.
Hebben ze bij de bespreking van de observaties rekening gehouden met leerprestaties?

Melleke75

Melleke75

17-03-2015 om 15:59 Topicstarter

Flanagan

Ik weet het niet precies. Hij heeft verschillende iq testen gehad en die liggen steeds tussen de 116 en de 100. Tegenwoordig rond de 100. Hij ging altijd met plezier naar huis, huilde is hij eens ziek was en thuis moest blijven. De laatste paar jaar is het bijna andersom. Hij is altijd heel leergierig geweest en vond van zichzelf dat hij alles wel kon. Zijn werkhouding was altijd perfect. Tegenwoordig is hij faalangstig en gaat vooral rekenen moeizaam. Gisteren had hij rekenwerk mee en merkte ik dat hij denkt het niet te kunnen, maar hij wist het prima allemaal.Hij is erg onzeker.

Hij kan op het VSO een nieuwe start maken, maar een puntje is wel dat onze oudste er 5 jaar gezeten heeft en er een vreselijke schooltijd heeft gehad. Meerdere leerlingen zijn er toen weggehaald door hun ouders. Er is heel, heel veel mis gegaan. Inmiddels hebben gesprekken gehad en zijn er veel zaken besproken. Ook de dingen die ooit mis gingen. Er zit een andere directeur en omdat we geen keus hebben hebben we besloten om er toch positief in te staan en het een kans te geven. Als wij er namelijk al direct negatief in staan begint onze zoon feitelijk met een achterstand. Hij heeft er zin in en we gaan er wat van maken! Dat is de boodschap. Maar een beetje spannend is het wel! VSO is overigens dezelfde school als het SO. Alleen een andere locatie.

Melleke75

Melleke75

17-03-2015 om 16:02 Topicstarter

Observaties

De observaties zijn gedaan vanuit 'sterk in de klas'en deze waren niet gericht op zijn leerprestaties. Alleen op zijn positie in de klas.

even zo

even zo

17-03-2015 om 16:13

puntje?

Melleke, je schrijft hierboven "Hij kan op het VSO een nieuwe start maken, maar een puntje ...".

Ik weet niet of dat een puntje is, voor mij zou het een PUNT zijn (ervaring oudste zoon, insteek school etc). Ik lees enorm veel twijfel in je reactie. Terecht, denk ik. Toch ben je van plan je zoon juist naar deze school te laten gaan dus kennelijk heb je hoop dat het goed gaat. Is het hoop tegen beter weten in of is die hoop ook echt ergens op gebaseerd. Je hebt al 1 nare ervaring en ik moet zeggen dat ikzelf niet zo geloof dat het vrolijk opnieuw doen, met een slechtere startpositie, deze keer wel een goede ervaring oplevert. Maar misschien ben ik te pessimistisch ingesteld en verwacht ik niet dat mensen en instanties in korte tijd wel de juiste keuzes maken.

Melleke75

Melleke75

17-03-2015 om 17:47 Topicstarter

Even zo

Ik twijfelde nog of ik 'je' tussen haakjes zou zetten .

Onze zoon is aangewezen op speciaal onderwijs. Hiervan hebben wij er in onze woonplaats 1. Verder weg (niet te fietsen) ook wel, maar dan is hij aangewezen op taxivervoer. Zelfstandig een uur bussen is voor hem geen optie. De gemeente vergoedt voor hem geen leerlingenvervoer omdat in onze woonplaats een VSO staat. Wat wij dus ook vinden van deze school....hij gaat er naar toe. Omdat wij geen keuze hebben, hebben we er voor gekozen om naar onze zoon toe een positieve houding aan te nemen en vooraf met de school in gesprek te gaan. We hebben goede hoop dat het dit keer wel goed zal gaan. Maar door alles wat we meegemaakt hebben met de school geeft het wel wat spanning.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.