Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

14-03-2017 om 11:43

Wat is wijsheid qua niveau?

In een notendop: zoon in groep 8 cito 537 start in HAVO/VWO brugklas, omdat zijn cito niet zo goed was, maar hij 8 jaar B’s en A’s scoorde en soms een C.

Gaat door naar 2 VWO, kan het in dat jaar in februari niet goed meer aan, maar ploetert door en gaat op basis van vertrouwen leerkrachten en eigen wil over naar 3 VWO. De overgang had hij eigenlijk te danken aan de 2 eerste periodes (van 5).

Herfstvakantie 3 VWO alles onvoldoende. Kerst terug naar 3 HAVO (in VWO klas, want havo zat vol, met veelal VWO boeken en voor 2 vakken HAVO boeken, kortom geknutsel)
Voorjaarsvakantie, alles dik onvoldoende op Engels, geschiedenis en gym na.

Het vertrouwen in de mentor is bij mij ver te zoeken en ik heb ook alarm geslagen en alle hulptroepen ingeschakeld die er zijn. Zoon zit niet goed in zijn vel (understatement!)en heeft psychische begeleiding.

Dat hij blijft zitten is ons duidelijk, maar ik twijfel zo of hij niet nog een niveau terug moet. Ik weet dat hij het jaar dan over kan doen in een echte HAVO klas met alleen HAVO boeken en alleen HAVO uitleg en toetsen, maar toch…..

Ik spreek uiteraard mijn twijfel uit op school, maar hoe kom ik er nu achter welke keuze we moeten maken?


Li

Li

14-03-2017 om 11:57

bedoel je

of hij op VMBO T zou moeten blijven zitten ipv HAVO?

Elfje65

Elfje65

14-03-2017 om 12:01

Mooi dat ze hem de kans hebben gegund.

Dat lees je ook wel anders. Maar hij heeft het niet opgepakt en niet door onwil. Hij ploetert immers maar door. Ik zou hem teruglaten gaan naar de HAVO en dan kan hij later altijd nog het VWO doen. Hoe denkt hij er zelf over?

Heidi*

Heidi*

14-03-2017 om 12:03

Ja, nog een niveau terug, inderdaad naar TL.

Li

Li

14-03-2017 om 12:13

Ingewikkeld geval!

Ik zou eerst even in een echte HAVO klas kijken. En vergis je niet, mijn zoon is dit jaar blijven zitten op het VWO en nu zit ik echt verbijsterd naar hem te kijken. Gisteravond ruimde hij gewoon zelf zijn bureau op, want hij kon niet meer tegen de troep. En of ik hem vanavond even kon helpen met Frans, want hij staat er wel goed voor, maar het kan geen kwaad om het nog even door te kijken. Maar vorig jaar vond school dat hij naar speciaal onderwijs moest, waar hij dan HAVO zou kunnen doen (afstromen dus).

Punt is: er vallen kwartjes bij die kinderen. Zeker als hij nu overvraagd wordt, zou hij zich best eens kunnen herpakken als het een jaartje makkelijk gaat. En doubleren en naar de HAVO, dat moet echt een makkie voor hem zijn. Daar worden kinderen rustig van. Ik vraag me zelfs af of dat doubleren wel nodig is als hij toch al afstroomt. School vond dat hij VWO aankon, dus...

Hij heeft psychische problemen, maar die worden er denk ik ook niet beter op als je te weinig vertrouwen toont. Is huiswerkbegeleiding of Stichting Zorgstudent iets voor hem? Ervan uitgaande dat hij jou niet laat helpen.

Heidi*

Heidi*

14-03-2017 om 12:21

Hij is, even kort door de bocht, echt geen VWO leerling. Dat is echt te hoog gegrepen. Hij zegt zelf ook vaak niets van de stof te begrijpen.
Havo moet kunnen, maar ik twijfel enorm.

En ik heb ook geen goed vergelijkingsmateriaal. Zijn oudere broer ziet nog steeds het licht niet en dreigt met opleiding te moeten stoppen in april.
Ik weet het zelf ook niet meer goed met de boys, maar dat is weer een ander verhaal.

Zou een IQ test iets kunnen uitmaken?

Heidi*

Heidi*

14-03-2017 om 12:25

Oh ja Li

Huiswerkbegeleiding zit in de pijplijn. Afspraak op 29 maart.

Li

Li

14-03-2017 om 12:29

lastig zeg

een IQ test geeft jou misschien wat houvast, maar helpt hem niet verder. En met een beetje pech komt er een gigantische verbaal-performaal kloof uit, zodat je in wezen nog niks over het niveau kan zeggen. Bovendien ben je zo 300-400 euro armer. Als je dat geld hebt, zou ik het eerder in studiebegeleiding op havo niveau steken.

Dat hij er niks van snapt verbaast me niet bij psychische problemen. Die putten je uit. Is daar bij je oudste ook sprake van? Hoeft natuurlijk niet, er zijn wel meer kinderen die pas heel laat hun weg vinden. Echt lastig, maar ik zou hem de kans op AHVO geven als school er achter staat. Misschien kan school nog wat extra's voor hem doen, ondersteuning in een moeilijk vak of zo? Sommige scholen doen dat.

Hopelijk reageren er nog meer mensen.

Li

Li

14-03-2017 om 12:31

Mooi

die huiswerkbegeleiding! Zeker als hij er zelf achter staat, kan dat een eye-opener zijn. Bij een ander kind van mij was dat zo.

Elfje65

Elfje65

14-03-2017 om 13:37

Had even niet gezien dat je het over de mavo had. Zou ik niet doen. Eerst proberen zijn psychische problemen op te lossen en dan kijken of het op havo met huiswerkbegeleiding wel lukt.

kans

"mooi dat ze hem de kans hebben gegund, dat lees je ook weleens anders".
Als de geboden kans betekent dat je kind psychische problemen oploopt dan denk ik dat je beter af was geweest met een advies voor een niveau lager. Als ik de mail van Heidi goed begrijp dan zijn de psychische problemen het gevolg van het feit dat hij erg overvraagd is geweest.
Kinderen die graag willen maar niets begrijpen van de leerstof op een hoog niveau horen niet op het VWO thuis, die worden er doodongelukkig.
Heidi, ik denk dat je het zelf het beste weet. Jouw gevoel klopt waarschijnlijk wel. Wat wil je zoon? Havo opnieuw doen of liever naar de mavo? Voor mij zou zijn geestelijke gezondheid absoluut voorgaan en ik zou de keuze daar dus op aansluiten.

Li

Li

14-03-2017 om 14:24

geestelijke gezondheid op nummer één, dat is natuurlijk het belangrijkste. Wat vindt hij zelf? En hebben de problemen inderdaad te maken met overvraagd zijn, of hebben ze daar niets mee te maken?

Triva

Triva

14-03-2017 om 15:03

hmm

Ik had hem denk ik naar een andere school laten gaan in plaats van dat aanmodderen nu in een VWOklas.

Maar goed: ik zou wel Havo3 adviseren. Ik zou overigens niet weten waarom dat opeens een 'makkie' Li) moet zijn aangezien er al een jaar lang zulke slechte cijfers zijn behaald. Met andere woorden: de voorsprong is niet groot, zijn vertrouwen is weg en hij heeft psychische problemen. Het woord 'makkie' lijkt mij niet van toepassing hier. Als dat zo zou zijn moet je gewoon blij zijn.

Overleg op school.

School heeft hem het vertrouwen gegeven om het te proberen in vwo3. Ts geeft ook aan dat zijn overgang toen al twijfelachtig was.
Ze zeggen niet:" hij kan het", nee, hij mocht het proberen.
En wat Triva ook aangeeft, Havo gaat zeker geen "makkie" worden. De jongen staat praktisch alles onvoldoende, het gaat niet om één vak wat moeite kost.
Of dat komt omdat hij het overzicht niet kan bewaren, slechte planning of geen voldoende motivatie.

Die huiswerkbegeleiding had er ook veel eerder moeten zijn, al in vwo2, toen "ploeterde" hij al het jaar door. Maar ook dat geeft niet altijd het gewenste resultaat.

Kijk wat het beste voor hem is om de school af te sluiten met een diploma, als dat TL is, is dat ook prima. Misschien voelt hij zich in het beroepsonderwijs hierna als een vis in het water. Dan kan hij iets kiezen wat hem interesseert. Er leiden meer wegen naar Rome.

Elfje65

Elfje65

14-03-2017 om 15:37

Jutta

Helemaal eens. Maar waar lees jij dat die psychische problemen door het niveau komen? Als dat zo is, dan lijkt mij het antwoord duidelijk. Wat ik met die opmerking bedoelde is dat juist kinderen de kans niet krijgen om zich te bewijzen en te snel op een lager niveau worden gezet omdat het anders ten koste gaat van de kwaliteitscijfers van school. Begint al bij het schooladvies.

Li

Li

14-03-2017 om 16:26

makkie

Mijn zoon had vorig jaar ook hele slechte cijfers en nu (tweede keer op hetzelfde niveau) niet meer. En ja, hij vindt het makkelijk. Dus dat er slechte cijfers zijn gehaald, zegt op zich niets over het niveau. Daarvoor is zittenblijven juist bedoeld.

Triva

Triva

14-03-2017 om 16:44

De voorgeschiedenis (cito en lvs) duidt al niet op iemand met veel kans op het VWO maar het is blijkbaar in de brugklas gelukt. Als hij in VWO2 van de 5 periodes er maar 2 voldoende heeft gescoord voor VWO3 wordt het al lastig en als je dan in VWO3 alleen nog voor Eng, Gesch en gym voldoende staat dan red je het ook niet in Havo4 want dan is de basis dus niet voldoende. Mavo3 vind ik een beetje overdreven (mavo4 zal niet vaak lukken ivm de examenvakken) maar ik snap het wel: hij moet van school als hij na havo 3 niet naar havo 4 komt en dan rest alleen het volwassenenonderwijs of MBO1!

Triva

Triva

14-03-2017 om 16:46

Ik bedoel dus te zeggen dat als het niveau echt goed is voor een kind da krijg je de situatie van jouw zoon. Als het niveau sowieso al te hoog is wordt het een heel ander verhaal en ik denk dat het laatste hier het geval is ook al draaien heel veel OO'ers het altijd zo dat alles wat negatief is een reden heeft om kind maar op het VWO te houden.

Elfje65

Elfje65

14-03-2017 om 16:51

Triva

Ik lees geen enkele post waarin geadviseerd wordt om zoon op het vwo te houden?

Li

Li

14-03-2017 om 16:54

precies

ik had het over HAVO plus zittenblijven en dat voor iemand van wie de school dacht dat hij VWO aankon. Het lijkt me dat dat niet al te moeilijk moet zijn, tenzij er andere dingen in de weg staan - maar daar is Heidi al mee bezig.

Lente

Lente

14-03-2017 om 17:23

Na Havo 3 (inclusief overgaan) kan hij naar mbo 3/4

Havo 3 nog een keer doen lijkt me logisch
Dat lijkt me een betere route dan eerst naar VMBOT
Na Havo 3 kunnen jullie dan bekijken of het Havo 4 wordt of niet.

.

Triva

Triva

14-03-2017 om 18:24

lente

Ts is bang dat hij havo 4 niet haalt en dan wordt het wel mbo1 of volwassenonderwijs.

sara

sara

16-03-2017 om 12:45

kip of ei

Fijnste zou toch zijn als je weet wat aan de hand is. Hij lijkt toch gewoon normaal gepresteerd te hebben 1,5 jaar lang op vwo niveau. (doorgaans laten ze kinderen niet *zomaar* naar vwo gaan vanuit brugklas)
Daarna kwam kentering. Door problemen? Of problemen door kentering?
Misschien lastig te achterhalen maar toch belangrijk voor beleid nu.

rest van dit schooljaar

Kan hij niet per direct naar HAVO 2? Dan kan hij tot aan de zomer daar nog aan de slag met zijn hiaten en dan met een betere basis aan HAVO 3 beginnen. Is natuurlijk wel wéér een wisseling, maar die komt sowieso. Dan heb je 'm alleen nu in plaats van na de zomer.

Elfje65

Elfje65

16-03-2017 om 14:05

Jippox

Waarom havo 2? Hij zit nu al in havo 3.

Anoniem

Anoniem

16-03-2017 om 15:43

Niet zo gek

Eigenlijk vind ik het voorstel van Jippox nog niet zo gek. Hij doet nu HAVO3, maar in een VWO3 klas, de lessen zijn dus niet echt op hem afgestemd en mogelijk de toetsen ook niet. Idee is eigenlijk al dat hij volgend jaar niet over zal gaan naar Havo 4 (voor zover ik het begrijp), maar dan naar Havo3 zal gaan, dus waarom dan niet nu al overstappen naar de Havo2 klas waar hij volgend jaar in zal komen.... Kan me zo voorstellen dat de basis dan een stuk beter is dan dat zwemmen wat ze hem nu laten doen.

En ja, hij heeft dat overgangsbewijs naar de derde al, dus deze stof zou geen probleem moeten zijn, maar dan kun je het zien als sociaal vast in die klas wennen, bijblijven met stof die mogelijk toch wat weggezakt is en misschien ook wel even aan het zelfvertrouwen werken. Ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat dat hele zelfvertrouwen door de situatie zoals die nu is ook wel een deuk heeft opgelopen.

En dan hoef je het niet eens te zien als klas terugzetten, maar meer als in die klas een passender aanbod krijgen dan nu en vast vooruitlopen op het zittenblijven.

Elfje

Zie reactie anoniem, èn omdat TO schrijft dat het halverwege VWO 2 eigenlijk al mis ging. Dat hij vooral over is gegaan op basis van het eerste deel van dat jaar. Ik denk dat hij dus ook stof van het tweede deel 'mist'. Door juist dat stuk nu over te doen, gaat hij veel steviger die 3e klas in (waarbij ik er dus vanuit ga dat het sowieso de bedoeling is dat hij die 3e over gaat doen maar dan op de HAVO)

Lente

Lente

16-03-2017 om 16:54

Slim idee Jippox

zie titel

Elfje65

Elfje65

17-03-2017 om 20:39

Nou sorry

Maar ik vind het een apart idee en ik geloof nooit dat school hier mee akkoord gaat.En wat doet dat voor de motivatie van een jongen die naar de vierde zou kunnen gaan maar dan naar de tweede weer gaat. Kind wordt 16 dat jaar en zit bij 13-jarigen in de klas. Mmmwah ik zou het nooit doen.

Triva

Triva

17-03-2017 om 20:57

Elfje

Je vergeet dat de kans levensgroot is dat hij over een half jaar precies bij DIE kinderen in de klas zit, dus waarom niet een half jaar eerder?

Ik vermoed alleen dat het probleem zit in het feit dat de klassen vol zijn, daarom zit hij nu in vwo3 havo3 te doen maar als hij niet over kan naar havo 4 zit hij toch na de zomer bij die kinderen over wie jij nu praat dat ze 13 jaar zijn?

Elfje65

Elfje65

17-03-2017 om 21:10

Lees nu

Dat bedoeld werd per direct naar 2 havo en volgend jaar naar havo 3. Nog 3 maanden te gaan dit schooljaar en dat moet veel uitmaken? Sorry, ik zie nog steeds het voordeel niet. Maar naakt ook niet uit. Wat vindt TS hier tot nu toe van?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.