Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

10-11-2014 om 15:07

wat is werkhouding?

zoon kreeg vorige week zijn rapport. Hij zit in groep 5, versneld en we weten nu sinds drie weken dat hij adhd heeft. hij krijgt nog geen medicijnen.
Rapport bestond deze keer alleen uit punten voor 'vaardigheden'. concentratie, omgang met leerkracht, omgang met leerlingen, werkhouding.
Nu had zoon een matig voor werkhouding. Niet iets om me enorm druk om te maken maar ergens irriteert het me.
zoon is druk dat weten we, zijn concentratie is slecht maar ook daar wordt aan gewerkt. Als ik de juf zo spreek zegt ze dat hij het heel graag goed wil doen, hij baalt als hij een rv heeft ipv een goed. ook de psychhologe die hem getest heeft geeft aan dat het een kind is wat het heel graag goed wil doen en gemotiveerd is.

Dit is toch werkhouding of zie ik iets verkeerd. Wat vinden jullie dat werkhouding is. Hij had verder een prima rapport en ik ben super trots alleen deze matig irriteert me wat omdat het naar mijn idee impliceert dat hij niks doet.
En zouden jullei er iets van zeggen tijdens een tien minuten gesprek of gewoon laten gaan.

Barvaux

Barvaux

10-11-2014 om 15:09

hmm

Ik denk toch echt dat werkhouding DAT is wat hij laat zien op het moment dat hij zelfstandig moet werken en niet het feit dat hij achteraf teleurgesteld is over een RV.

tempo

Ik denk dat de juf vindt dat ze hem vaak moet aansporen. Je geeft aan dat de concentratie slecht is. Hij is waarschijnlijk snel afgeleid door bijvoorbeeld naar buiten de staren. Dat heeft invloed op de tijdsduur die hij nodig heeft om het werk af te maken.
Kinderen die overstappen op medicatie laten vaak een betere concentratie zien zodat de juf het kind minder hoeft aan te sporen. Dat is ook in onderwijswereld bekend.

Of je er iets van je bedenkingen moet zeggen hangt meer van de juf af. Wat wil je bereiken? In 10-minutengesprekken kan je het beste zo positief mogelijk zijn over de inzet van de juf.
Wacht eerst de behandelingen van de psychologe af. Als je kind verbetering toont, is het vroeg zat om over beoordeling van de werkhouding te praten (in kader van verbetering). Wees blij voor hem dat hij goede cijfers haalt...

lisbeth

lisbeth

10-11-2014 om 15:38

de juf

is verder super. Ben ik echt heel blij mee. ze laat hem in zijn waarde, stimuleert hem en heeft begrip. misschien ook daarom dat dit mij even bevreemde

Evanlyn

Evanlyn

10-11-2014 om 15:45

hmmm 2

Het hangt ervan af met wie je het vergelijkt. Ik denk dat wij niet kunnen navoelen hoe zo'n kind op zijn tenen loopt. Als hij rustig is in de klas, niet de gang op rent of met de stoelen gaat smijten en ook nog wat resultaten laat zien, lijkt me dat een fantastische werkhouding. Maar ja, als je het aan de rest van de klas afmeet, is dat natuurlijk niet zo.

Ik vind dat hele werkhouding-gedoe een beetje onzin eigenlijk.

dc

dc

10-11-2014 om 19:35

wat wil de juf ermee?

Het lijkt me dat je kind een signaal krijgt dat het meer zijn best moet doen om zich te concentreren. Als ze neerzet dat het "goed" is, dan hoeft hij blijkbaar niets beter te doen.

Ik zou er niet over beginnen. Het is ook het begin van het schooljaar. Docenten willen vaak graag ook iets kunnen verbeteren in de loop van het jaar in mijn ervaring. Als alles aan het begin van het jaar al perfect is, dan kan dat niet meer

prikkelen

Het lijkt mij ook bedoeld om je zoon (en jou) te prikkelen. Blijkbaar is dat gelukt

lisbeth

Ach die rapporten. Ik zou er echt een boek over kunnen schrijven. In groep 5 had mijn dochter een leraar die voor alles een zeer goed gaf. Het jaar daarop kreeg ze voor precies dezelfde onderdelen opeens een ruim voldoende en het jaar daarop was het weer geheel anders. Ik heb geleerd, door de jaren heen, dat het rapport meewaait met de leraar van dat jaar. Het ene jaar heb je een leraar die wat royaal/gul is in zijn beoordelingen, het andere jaar heb je een leraar die wat strenger is. Kortom, het zegt dus totaal niks.
Het enige wat telt zijn die harde Cito cijfers. Dat is wat het VO wil zien. Zo lang je kind gewoon zijn werk afmaakt en hij is nota bene zelfs versneld, dan zal hij ongetwijfeld wel goed terecht komen.
Die beoordelingen moet je echt met een korrel (lees een kilo) zout nemen. In groep 8, vorig jaar, hebben we de rapporten vergeleken van mijn dochter en haar vriendin. Het waren beide even goede rapporten. ECHT! De één kreeg echter een VWO advies en de ander een Kader advies.

tante Sidonia

tante Sidonia

11-11-2014 om 10:20

probeer

Het niet zo als kritiek op te vatten, meer als nuchtere constatering van een feit. lees bijv. Niet werkhouding maar 'hoeveelheid opgebrachte concentratie'.....
Het wordt niet beter, dat moeten hij en jij onder ogen zien!

Iemand met dyscalculi krijgt ook geen voldoende voor rekenen.

Barvaux

Barvaux

11-11-2014 om 10:29

tante sidonia

Mijn kind met ernstige dyslexie moest van zijn begeleidster dus WEL een 6 krijgen op het rapport van de basisschool voor spelling. School gaf altijd een 5 maar ging vanaf toen een 6* geven

juist bij adhd

Ik denk dat werkhouding juist wel belangrijk is. Werkhouding is (een van de) puntjes bij adhd (naast concentratieproblemen, moeite met planningen en organisatie etc). En heel belangrijk bij het beginnen en afmaken van taakjes en ze leuk te blijven vinden. Het is te leren en te oefenen, ook op een fijne en leuke manier (juist op een fijne en leuke manier, vooral bij adhd). Kinderen met adhd leren zoiets niet in een jaar en misschien zelfs niet in een paar jaar. Elke stapje die je maakt is er in elk geval een. Concentratie is wat lastiger te leren maar gecombineerd met een matige of slechte werkhouding zal dat nog lastiger te leren zijn. En zeker als je dat met planning en organisatie combineert. Vooral de slimpies met adhd oefenen hun werkhouding minder.

Er zijn wel een aantal factoren te verzinnen die samen de werkhouding bepalen maar vraag de leerkracht wat zij eronder verstaat. Wat valt haar op, wanneer laat je zoon dat zien en wanneer niet? Heeft ze tips om het hem te leren? Bij welke kan je thuis inhaken? Ookal doe je thuis geen schoolwerk, ook thuis kan je je werkhouding oefenen en verbeteren. En dat is wel nodig bij kinderen met adhd. Bij alle dingen waar kinderen met adhd moeite mee hebben, is een goede werkhouding wel heel prettig zeker als de leerstof wat droger wordt. Een goede werkhouding helpt bij de andere dingen waar hij moeite mee zal hebben, gezien adhd.

Evanlyn

Evanlyn

11-11-2014 om 11:13

Judith

Het is wel belangrijk, maar om dat nou te normeren...ik denk niet dat de meeste leerkrachten kunnen inschatten welke stappen een kind met ADHD daarin maakt. Die nemen altijd het gemiddelde kind als voorbeeld en hebben geen idee hoeveel moeite het allemaal kost. Het blijft subjectief. Ik zie meer in het aanleren van trucjes, en het geven van complimentjes en aanmoedigingen.

Misschien zou die hele normering voor vlijt en gedrag geschrapt moeten worden? Want zoals Poldep zegt: uiteindelijk tellen vooral de harde CITO scores, iets wat wij bij ons eerste kind veel te laat door hadden. Je wordt een beetje in slaap gesust, of als ouder van een ADHD kind juist teveel gealarmeerd, terwijl hij echt niet beter kan op dat moment.

lisbeth

lisbeth

11-11-2014 om 12:18

daarom ook mijn vraag

bij werkhouding denk ik aan gemotiveerd zijn om goede punten te halen, iets willen leren. Ja hij heeft een slechte concentratie en is bewegelijk maar dat vind ik iets anders dan werkhouding. Ik zal ook absoluut niet vallen over de matig voor concentratie.Ik vind alleen een matig voor werkhouding zo, tja zo negatief.

Trouwens concentratie staat apart vermeld op het rapport, zij ziend at dus als iets anders dan werkhouding.

Ik heb besloten het gewoon te laten gaan, er zijn belangrijkere dingen in de wereld

Evanlyn

Ja, ik denk dat het goed is om aan te geven hoe het gaat en staat met de werkhouding van een kind. Een rapport geeft toch aan hoe het gaat met een kind? Wees blij en doe je voordeel ermee dat er niet alleen wat staat over rekenen en taal.

Hang je niet te veel aan een rapport als je je daaraan stoort? En als je stelt dat de Cito alleen belangrijk is voor het VO, doe je daar het rapport dan niet teniet mee? Is er alleen VO in het leven? Wil je alleen de Cito-uitslagen op een papiertje? Dan mis je de groei over de lange termijn. Want dat is ook zo bij kinderen in het spectrum: alles wat de afgelopen weken is behandeld en getoetst scoort meestal goed of zeer goed maar aan het einde van het volgende blok is die stof alweer vervlogen. Dat laat de Ciro weer niet zien. Vervolgens kan een kind op grond van cito wel naar het vwo gaan maar blijkt daar dat er eigenlijk een achterstand is.

Ik denk dat kinderen zonder adhd ook hulp kunnen gebruiken bij het aanleren van werkhouding, planning, ordening maar voor kinderen met adhd is het heel belangrijk. Zit je dadelijk als slimpie op het juiste niveau maar kom je niet mee (huiswerk, toetsen) omdat je werkhouding niet op orde is. Zulke kinderen blijven vaker zitten (niet goed voor de motivatie) of gaan uiteindelijk een niveau lager (is ook geen antwoord en zeker niet motiverend, zal waarschijnlijk ook niet echt helpen). En dan heb ik het niet eens over planning en organisatie die hij dan ook heel hard nodig zal hebben.

Hij laat weliswaar nu zien dat het matig is, volgens de leerkracht, maar wat matig is kan je verbeteren.
Sta niet stil bij de teleurstelling (alsof het de schuld is van de leerkracht) maar grijp het aan om er iets aan te doen. Er is echt genoeg informatie over te vinden boeken, internet etc. Ja, hij doet zijn best en het is nu matig. Een matig op je rapport moet uiteindelijk uitmonden in 'welke handvatten kan hij goed gebruiken, wat heeft hij nodig om hem te helpen bij een betere werkhouding'? Een matig in rekening, hoort toch ook uit te monden in een 'hoe kunnen wij zijn rekenen verbeteren'?.

Je kan wel teleurgesteld zijn (in school, in het systeem, in de wereld) en naar de juf willen stappen maar uiteindelijk gaat die matig over de kwaliteiten die zoon in de klas laat zien op dit moment. Pluspunt: er is zeker wat aan te doen en te leren! Daarbij gaat het om het 'hoe'.

Werkhouding is mi meer dan vlijt en ijver. Wat verstaat deze leerkracht onder werkhouding? Op welke onderdelen doet zoon het goed en aan welke kan hij nog werken? Lijkt mij een onmisbaar onderdeel voor je latere school-, studeer- en werkleven! Ik zou het bijna een van de voorwaardes noemen. Gelukkig heeft hij nog wat jaren de tijd om te werken aan zijn werkhouding. Die heeft hij, met zijn adhd, vast ook hard nodig. Hopelijk willen zijn ouders en juf daarbij helpen.

Evanlyn

Evanlyn

11-11-2014 om 15:42

maar

ik zeg niet dat werkhouding niet belangrijk is! Maar om daar nou een nietszeggende score aan te verbinden lijkt me ook niks. Dan zou je objectieve normen moeten hebben en die zijn er niet. Vandaar ook de verschillen tussen de ene leerkracht en de andere, zonder dat er echt iets aan die werkhouding is veranderd.

Misschien moet je je er gewoon weinig van aantrekken. Als een rapport inderdaad als handvat voor verbetering zou worden gebruikt, zou het prachtig zijn, zeker als dat met kennis van zaken aangepakt zou worden. Maar daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En daar is het eigenlijk ook te vaag voor. Ik stoor me niet aan de scores (dat was lisbeth) maar aan het feit dat gedaan wordt alsof die rapporten heel belangrijk zijn, terwijl uiteindelijk alleen de CITO score belangrijk is. En ook de CITO is niet zaligmakend, dat besef ik heel goed. Eigenlijk zie ik nog het meeste in een IQ test, zoals de NIO of de WISC. Dan weet je welk niveau ze in principe aan moeten kunnen. Maar dit voert wel heel ver van het onderwerp af.

Overigens vind ik dat kinderen met een slechte werkhouding best naar het VWO kunnen. Ik zie er genoeg die er of met zesjes doorheen zwijnen, of later rijpen. Aan beide fenomenen doe je weinig denk ik, al blijf je natuurlijk wel alles proberen. En het is altijd beter dan heftig puberen en dan aan de alcohol of drugs.

Ik ben inderdaad teleurgesteld in de basisschool. Eerst vonden mijn ouders het er vreselijk, daarna ik, en daarna mijn kinderen. Je begint er steeds vol goede moed aan, maar het werkt niet, enkele uitzonderlijke juffen daargelaten. Het is vooral zaak om zo snel en hoog mogelijk op de middelbare school terecht te komen. Daarna wordt het leven heel snel beter, althans voor mijn familie. Heb jij betere ervaringen?

lisbeth

lisbeth

11-11-2014 om 18:06

Gesprek gehad

Eerste vraag van de juf was of er nog iets onduidelijk aan het rapport was.toen heb ik gevraagd wat ze bedoelen met werkhouding. Volgens de juf moest dit werkverzorging zijn. Aha dat verklaart veel
Voor motivatie had hij namelijk een goed. De matigs waren volgens haar vooral een signaal richting zoon en zien dat hij op het volgende rapport vooruit is gegaan. Ruimte voor verbetering. Prima, kan ik me in vinden.

Tsjee, Werkverzorging?

Begrijpt de juf dan niet dat dat een expressie is van de onrust in zijn lijf. Ik neem aan dat ze op de hoogte is van zijn bezoek aan de psycholoog. Toen hier eentje zich onzeker voelde, werden ook stukjes uit de werkbladen gescheurd. Dat is toch logisch. Het is eerder een signaal voor de juf dat je zoon haar hulp/steun nodig heeft om met zijn gevoelens om te gaan.
Misschien zit je zoon wel op een drukke plaats. De onrust om hem heen , in combi met zijn eigen gevoel, uit hij op zijn papier.

Evanlyn

Evanlyn

11-11-2014 om 21:05

lisbeth

OK, dat is tenminste iets concreets. Het zou mooi zijn als ze hem daar ook nog wat bij kon helpen de komende tijd. Maar Flanagan heeft wel gelijk: voor Ritalin stonden er op de blaadjes van mijn zoon vooral wanhopige krassen, het papier was hier en daar zelfs gescheurd. Het handschrift is met Ritalin nooit geweldig geworden, maar tenminste leesbaar. Met werkhouding heeft dat niet zoveel te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.