Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
DN

DN

01-03-2015 om 14:29

Wat is verstandig: havo 4 of vwo 4?

Mijn dochter is vorig jaar van havo 2 naar vwo 3 opgestroomd, maar ze voelt zich er nog steeds niet helemaal thuis en haar cijfers zijn nou ook niet bepaalt goed. Ze kan wel overgaan naar vwo 4 met deze cijfers, maar zal ze dat dan wel redden? Ze kan er nu dus voor kiezen om door te gaan met vwo en als ze het dan niet haalt blijft ze zitten of ze gaat een niveau omlaag en ze blijft zitten. Maar het liefst wil ze niet blijven zitten. Of ze zou ervoor kunnen kiezen om gewoon naar havo 4 te gaan, want ze wil toch naar het hbo. Maar het probleem is, is dat de leerlingen van de havo anders zijn dan zij en op het vwo voelt ze zich nog niet helemaal thuis. Ze weet nu niet wat ze moet kiezen en het jaar vliegt zo voorbij. Dus wat zouden jullie haar adviseren?

Sanne

Sanne

01-03-2015 om 14:53

Doorgaan

Ik zou zeggen: doorgaan op basis van wat ik lees. Er zijn namelijk twee problemen. Het eerste zou ik amoer een probleem durven noemen: ze scoort goed genoeg om over te gaan, maar niet beter. Tja, als je uit havo 2 komt, moet je wel akelig goed zijn om dan in atheneum 3 gelijk top te scoren. Dit lijkt mij eerder conform verwachting en geen aanleiding om er nu al vanuit te gaan dat ze atheneum 4 niet gaat halen.

Dat ze nu al weet dat ze HBO wil doen. Tja, ze is 14?

En dat ze zich nog niet helemaal thuis voelt... ze zit er net een half jaar!

Het klinkt tussen de regels door een beetje alsof jij er ook geen vertrouwen in hebt? Ze is opgestroomt, ze kan het duidelijk aan, ik zou haar absoluut door laten gaan als er geen andere redenen zijn.

Sanne

mams

mams

01-03-2015 om 14:58

anders ?

Ik heb een zoon die gymnasium volgt en een dochter Havo. Beide hebben vrienden in niveaus van kader tot gymnasium, vanuit hun eigen klas, sport, basisschool of weer vrienden van vrienden......De persoon en niet het schoolniveau bepaalt gelukkig in hoeverre ze zich bij iemand prettig voelen

Op de school van mijn kinderen kan je niet van 4 VWO naar 5 Havo en moet je dus van 4 vwo naar 4 havo..mijn ervaring is dat het pas pittig wordt vanaf het 4e jaar. Kijk naar de cijfers van de kernvakken en de vakken die ze in haar profiel gaat kiezen. Zijn deze niet stevig dan zou ik overgang naar 4 havo overwegen en daarna eventueel de doorstroom van 5 havo - 5 vwo.

Lynn

Lynn

01-03-2015 om 16:09

Hard werken / wat wil ze zelf?

Allereerst: knap dat je dochter van 2 havo naar 3 vwo opgestroomd is!

Je schrijft dat haar cijfers niet goed zijn, maar goed genoeg om over te gaan naar 4 VWO. Werkt ze er (kei)hard voor of kan ze harder/slimmer leren en daarmee wel beter scoren?

En wat wil ze zelf?

Wil ze zelf graag terug naar de havo? En waarom precies? (wat noemt zij dan als argument(en)?)

En wat wil jij (jullie)?

In de 4e kan je je zwakkere vakken (soms) laten vallen. Heb je dus meer tijd/energie over voor de vakken die je wel kiest.

Maar het helpt wel (erg) als de ouders er vertrouwen in hebben (en dat uitstralen), haar evt. helpen (met plannen, slimmer leren) daar waar ze hulp kan gebruiken en zij er (daardoor?) ook meer vertrouwen in heeft dat ze het kan.

En mocht ze met een bepaald vak in de 4e het echt zwaarder krijgen, kunnen jullie haar dan (inhoudelijk) helpen of is bijles een optie? Misschien is het niet nodig, maar is prettig om te weten of er iets van extra steun mogelijk is, mocht het nodig zijn.

Ik ben het met Sanne eens: "ze wil naar het HBO"? Ach, 14 jaar en ze weet het al? Zal niet van gedachten (kunnen) veranderen?

Het sociale aspect vind ik wel belangrijk, maar je schrijft dat ze zich er "niet helemaal" thuis voelt. Dat kan nog komen. Mocht ze zich er echt ongelukkig voelen dan is nog even de vraag of het echt aan het niveau ligt of aan de klas. Is er evt. een parallelklas met leukere meiden (in de ene klas wordt je wel makkelijker opgenomen dan in de andere is mijn ervaring)? In de vierde wordt er van alles gehusseld, dus

Barvaux

Barvaux

01-03-2015 om 17:00

tja

Of ze nu naar havo 4 of naar vwo 4 gaat: volgend jaar wordt ALLES anders. Je kiest je profiel, je zit niet meer in een vaste klas maar komt bij meerdere vakken andere mensen tegen.

Bedenk eerst eens welk profiel ze wil kiezen en of dat de vakken zijn waar ze momenteel ook goed op scoort. Staar je niet blind op kinderen die op de havo 'anders' zijn en de aansluiting die je niet hebt op het VWO: volgend jaar zit je altijd bij andere kinderen of het is wel een heel kleine school.

Yura

Yura

02-03-2015 om 10:41

Herkenbaar

Bij onze zoon (nu 5vwo) hielden we ook ons hart vast, hij ging echt met de hakken over de sloot over van de 3e naar de 4e. Ook nog eens met erg strak houden en controleren van onze kant. Daarbij had hij ook geen positief advies voor wiskunde B, wat hij wel moest nemen omdat hij natuurkunde nam Bij ons op school wordt dat ten strengste aan geraden. Nog switchen vanaf de 4e naar havo is gewoon wat lastig, het is beter die beslissing te nemen bij het overgaan van de 3e naar de 4e. Bij hem gingen ze van 3 vwo3 klassen terug naar 2 vwo4 klassen. Switchen naar havo is dus niet zo raar, sommigen noodgedwongen omdat ze bleven zitten, anderen vrijwillig, omdat ze de 2e vreemde taal niet zagen zitten of omdat ze op het randje zaten.
De 4e werd inderdaad enorm zwaar, hij stond er na de eerste toetsperiode al niet best voor. Bijles geregeld voor wiskunde B en dat heeft hij zodoende op kunnen halen. Ook verder weer kortgehouden en gecontroleerd. En nu opeens in de 5e lijkt hij het licht gezien te hebben en maak ik me helemaal geen zorgen meer. Ik ben dus blij dat we doorgezet hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.