Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

wat is het advies van mijn dochter?

Hallo allemaal

Ik heb een dochter in groep 7
Maar wat is haar advies
Dat zijn haar cito scores
Woordenschat telt niet mee

Rekenen ||
Begrijpendlezen ||
Dmt |+
Avi |+
Spelling|+

Ik wil graag dr advies weten

HAVO

Eigenlijk gaat het vooral om rekenen en begrijpend lezen. Bij II scores past een HAVO advies.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 18:50

eens

Het ligt ook aan haar scores in groep 6 en de scores die ze in groep 8 gaat halen maar op basis van de cijfers die je nu geeft zou ik ook zeggen: havo. Als ze op begrijpend lezen in groep 8 een I haalt wordt het wellicht havo/vwo als ze een dubbeladvies mogen geven maar veel scholen doen het niet meer.

joulia

joulia

20-02-2015 om 17:35 Topicstarter

advies

Nou ja het zijn dezelfde soorten cijfers in groep 6 maar zij is van de beste van de klas en verwachten jullie geen vwo gymnasium of atheneum advies

Moni

Moni

20-02-2015 om 18:07

Nee, beste van de klas zegt niets

Om een I te halen, moet je kind bij de beste 20% horen (landelijk).
Jouw kind haalt dat niet voor begrijpend lezen en niet voor rekenen.
Een II betekent bij de volgende 20%.
Vandaar de reacties hier dat Havo een passend advies is.
Voor VWO past een I-score op rekenen en begrijpend lezen.

DMT, avi en spelling zijn minder belangrijk.

Monique D*

Monique D*

21-02-2015 om 22:54

Een vraagje

Joulia, je had een ander draadje opgestart met de vraag of iemand jouw dochter bijles kan geven.
Ik lees nu in dit daardje dat zij eventueel een Havo-advies zou halen. Wat wil je? Dat zij door bijles naar het VWO kan gaan?

joulia

joulia

22-02-2015 om 10:08 Topicstarter

monique d

Ja ik wil dit inderdaad wel zij wil dat ook

dakpanklas?

Hebben ze bij jullie geen dakpanklas havo/vwo?
Ik zou haar daar in zetten.

Mijn zoon heeft begrijpend lezen een c en rekenen b maar heeft havo advies gekregen voor de dakpanklas vmbo t/havo.
De dmt,spelling en lezen heeft mijn zoon hetzelfde als jou dochter.

Hij is zelf erg teleurgesteld maar wij hebben hem uitgelegd dat hij juist erg trots moet zijn op zich zelf.

Cat

Cat

23-02-2015 om 15:37

vraag het op school

Ik zou je vragen en twijfels op school bespreken. Geef aan dat ze naar vwo wilt, en vraag wat daar voor nodig is. Vraag wat je thuis kan doen, en of ze tips hebben voor bijles.
Het is goed dat school weet dat ze naar vwo wil, en ook dat jij haar daarbij wilt helpen. Vraag leerkracht waar haar fouten vandaan komen, hoe kan ze hoger scoren?

Probeer er zelf ook al eens achter te komen, waarom ze bij begrijpend lezen en rekenen minder hoog scoort dan ze in ieder geval zelf zou willen. Ga eens wat cito's met haar maken en kijk wat er uitkomt, dan heb je ook meer aanknopingspunten voor bijles.

(Misschien kan je dochter geen vwo advies meer krijgen omdat scores uit groep 6 en 7 meetellen. Maar daar zou ik nog niet al teveel van uitgaan, wie weet krijg je leerkracht mee voor goed advies als je laat zien dat dochter echt heel gemotiveerd is)

@TO

Zij is de beste van de klas? Hoezo? Hoe weet je dat? Wordt er op die school publiekelijk alle citoscores meegedeeld aan de ouders? Dat lijkt me toch niet.

Verder, als de best scorende leerling uit een gemiddelde basisschoolklas met zeg maar zo'n 25 leerlingen twee keer een II scoort ,dan is het gemiddelde niveau van die klas blijkbaar erg laag. Dan is jouw dochter weliswaar de koningin van de klas, maar in het land der blinden in eenoog koning, dus wat zegt dat dan?

Moni

Moni

23-02-2015 om 18:00

Kinderen weten dat Mark74

Natuurlijk meldt de leerkracht geen ranglijst van scores.
Maar kinderen horen en zien van alles in de klas. Mijn kinderen wisten precies welke kinderen de hogere scores hadden, zowel van cito als van methodetoetsen. En onderling praten ze er ook over.
Een leerkracht kan wel tegen een ouder zeggen dat kind bij de besten van de klas hoort. Als je kind dan II's haalt, dan zegt dat inderdaad iets over het niveau van de klas.
Wel jammer voor dit meisje als het niveau van de klas lager is dan gemiddeld.

Simian

Simian

24-02-2015 om 22:10

Scores en reactie leerkracht

Zoon:
Groep 6 Periode 1: Alles I+ behalve rekenen I.
Groep 6 Periode 2: Alles I+ behalve begrijpend lezen I.
Paar maanden geleden (groep 7) liet mijn vrouw ontvallen dat zij aan VWO dacht, waarop leerkracht heel verbaast en zeker niet bevestigend reageerde...
Groep 7 Periode 1: Alles I+ behalve DMT leestechniek....

Reden dat leerkracht minder positief was is vnl doordat hij (Montesorri onderwijs) snel kiest voor eenvoudigere opdrachten die hij dan snel afmaakt i.p.v. de uitdaging zoekt, en dat hij klassikale instructies niet goed oppikt (hoofd ergens anders).

Waar ik maar mee zeggen wil... advies leerkracht en resultaten CITO kunnen behoorlijk verschillen. En deze draad begon met alleen CITO scores....

Simian

Simian

24-02-2015 om 22:36

Scores dochter

Dochter:
Groep 6 Periode 1: Rekenen, DMT en begrijpend lezen II, rest III
Groep 6 Periode 2: Rekenen I, DMT II, AVI III, Spellen IV (Begrijpend lezen geen resultaat)
Groep 7 Periode 1: Rekenen, DMT en begrijpend lezen II, rest III
We geven nu veel aandacht aan lezen (uurtje TV per dag max. voor hele gezin!) en ze speelt op computer een spelling programma, wat ze ook leuk vind.
Maar zelf als het uiteindelijk allemaal II gaan worden is ook hier HAVO advies nog zeer onzeker. Eerder al genoemd dat de leerkracht kijkt naar groepen 6 tot 8, dus de III en zeker de IV blijven vermoedelijk invloed houden. Daarnaast ook bij haar de opmerkingen in rapport "ze is dromerig, leeft in eigen wereldje, is niet goed met het zelf plannen..". Dus denk ik dat een HAVO advies niet heel waarschijnlijk is.... Ook hier zeggen CITO resultaten lang niet alles....

Barvaux

Barvaux

24-02-2015 om 23:38

simian

Rekenen en begrijpend lezen zijn echt het belangrijkst. Je zoon zou vwo advies moeten krijgen en je dochter havo.

Anna G.

Anna G.

25-02-2015 om 09:09

groep 6

Zou het echt zo zijn dat groep 6 zwaar meetelt? In dat geval hebben wij (nu al een probleem). Zoon scoorde tot op heden I+/I/II maar heeft deze cito ronde dramatisch gescoord. Slechts 1xI en de rest van III-V. Is ook helemaal niet in lijn met zijn methodetoetsen.

Ik ga er dus maar van uit dat dit een eenmalige misser is en dat hij het nog goed kan maken. Of denk ik nu te rooskleurig en gaat dit overal in doorwerken? Dat is het beeld wat op OO wordt geschetst namelijk en ik hoop niet dat dat waar is.

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 09:37

Anna G

Anna, er zijn landelijk enorme verschillen hoe kritisch middelbare scholen zijn. Ik denk dat je in het algemeen kunt stellen dat hoe groter de stad/regio, hoe meer regels. Het gaat om het aantal beschikbare plaatsen. Als dat niet matcht met het aantal aanmeldingen wordt er geloot of in ieder geval heel kritisch gekeken. In delen van het land waar dit aantallenprobleem minder speelt zijn er minder redenen om zo kritisch te zijn.
gr Angela

KIPJES

KIPJES

14-11-2015 om 09:32

help

hallo ik heb een kind en ze heeft voor de cito rekenen lll spelling ll woordenschat l spelling ll begrijenlezen l+ ze schuifelt met rekenen alleen haar reken cijers zijn super hoog ik wil dat ze naar vwo gaat kan dat nog

Lynn

Lynn

14-11-2015 om 10:32

KIPJES

Wil je iets meer informatie geven?

In welke groep zit je kind?

Wat zijn haar Citoscores voor de onderdelen vanaf groep 6?

Alvast een schot voor de boeg: VWO kan mijn deze scores nog best wel.

Bij ons in de regio telden een paar jaar geleden alleen de citoscores voor rekenen en begrijpend lezen. De rest was irrelevant!

Hij had in groep 6 en 7 voor rekenen steeds I gescoord, maar voor begrijpend lezen III (groep 6) en V (!!!) in groep 7.

Wij zagen/wisten dat hij (heel) slim was.

Ik ben met hem in de kerstvakantie van groep 8 veel samen gaan oefenen met begrijpend lezen (oude eindcito's) om te zien waar het verkeerd ging en om hem de "trucjes" te leren (goed naar de aangegeven leesregels kijken bijv als dat gevraagd wordt).

Hij heeft in groep 8 (januari geloof ik?) een I gescoord!

Daarnaast hebben wij een brief aan de juf van groep 8 en de directeur geschreven en aangegeven hoe wij hem zien op de aspecten inzet, zelfstandigheid, inzet, zelfbeeld, interesses, omgaan met huiswerk, creativiteit/oplossend vermogen, leiding nemen, plannen en uitdaging. Dit omdat we gelezen hadden dat op dit soort punten er verschil is (kan zijn?) tussen VMBO/HAVO/Vwo-leerlingen. Daarin hebben we dus laten zien wat wij allemaal (positief!) in ons kind zagen.

Zij zien het kind natuurlijk ook, maar zien niet alles van het kind. En niet elke juf/meester op de basisschool doorziet alles even goed. En er zijn juffen/meesters die Havo ook wel goed genoeg vinden. Daarom dus die brief geschreven om alles eraan te doen, zodat hij naar het VWO ging. Juist omdat wij ons kind als een (erg) slim kind ziet dat juist veel uitdaging nodig heeft om niet te gaan onderpresteren.

Kind heeft uiteindelijk een VWO-advies gehad en zit probleemloos op het gymnasium.

Ik weet niet of de brief nodig was geweest. Zonder die brief hadden ze gezien zijn I-score op begrijpend lezen misschien ook wel een VWO-advies gegeven. Maar we hebben het voor de zekerheid toch maar gedaan.

Veel succes.

Lynn

Lynn

14-11-2015 om 10:34

rekenen

Nog even over rekenen.

Begrijp ik uit je bericht dat ze op de cito een III heeft gescoord, maar voor normale toetsen van rekenen altijd hoge cijfers haalt?

Dan is het dus zinvol te kijken hoe het komt dat het bij de CITO minder gaat. Pas als je het analyseert, weet je wat je kunt doen om de score te verbeteren.

Als het erin zit kan het er met de juiste analyse, begeleiding en oefenen prima uitkomen op de cito's.

mijk

mijk

14-11-2015 om 11:21

hier in de regio geld Friese plaatsingswijzer

En dan telt groel 6 al stevig mee. Luliige is dat basis scholen dat gewoon niet zeggen..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.