Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat is een normale hoeveelheid aan huiswerk in de brugklas

Onze zoon zit in de TL/Havo brugklas en heeft best veel huiswerk.
Vanmiddag kwam die zowat in tranen thuis omdat die volgende week zoveel op de agenda heeft staan.
5 schriftelijke overhoringen en 1 proefwerk.
Ik probeer hem zoveel mogelijk moed in te praten maar ik heb gekeken en het is ook gewoonweg veel.
Nu ben ik bezig om per vak een schema te maken met wat die per dag moet lezen en leren maar het is echt een helse klus.
Zijn deze hoeveelheden nu normaal in de brugklas?
Ik kan me echt niet herinneren dat ik zoveel huiswerk een leerwerk had in de brugklas??
Ik vind het al bij al best heel belastend voor deze jonge puberende kinderen.


gemiddeld

is volgens mij -onafhankelijk van het niveau- zo'n uur per dag (dus 7 uur per week), met natuurlijk wat schommelingen: soms zijn er drukkere weken, soms ook rustiger. Maar in de brugklas (zeker het eerste half jaar) is meer geen uitzondering. Veel kinderen moeten dan echt nog leren plannen en prioriteren. Als je veel toetsen hebt, kun je niet alles even goed leren. Welke keuzes maak je dan. Naarmate ze verder komen op de middelbare school worden ze daar beter in. Vaak worden ze dan ook efficiënter in leerwerk en kost het dus gewoon minder tijd allemaal.
Goed dat je helpt om de boel overzichtelijk te maken/houden! Let er vooral ook op dat goed genoeg=goed genoeg. Sommige kinderen blijven maar doorgaan, die moet je echt afremmen.

Taruh

Taruh

07-12-2016 om 17:57

van de site

de schoolsites die ik heb bekeken hier in de stad geven allemaal gemiddeld 1.5 tot 2 uur aan als huiswerkbelasting per dag.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

07-12-2016 om 18:17

Huiswerk hier

Ik denk niet dat het heel ongewoon is, maar wel af en toe heel pittig. Goed dat je je zoon helpt met plannen.

Bij onze dochter in 1vwo gaat het met pieken en dalen. Deze week 3 repetities en 2 so's. Dat is een hele drukke week dus. Dan zit ze echt wel een paar uur per dag huiswerk te maken. Laatst moest ze nog 30 bladzijden uit een boek van Nederlands lezen, maar ze was zo moe van alle toetsen, dat we samen onder een dekentje op de bank zijn gaan zitten en toen heb ik die laatste 30 bladzijden voorgelezen. Voelt het veel minder als huiswerk en het was gezellig.

Omdat er ook af en toe weken zijn met vrijwel alleen maakwerk, leert ze zichzelf wel aan om op die rustigere dagen voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie alvast wat samenvattingen te maken. Dat scheelt weer werk als de toets nadert. Dan heeft ze de belangrijke punten vast voor een deel op papier staan. Misschien dat dat je zoon ook wat kan helpen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-12-2016 om 18:27

1,5 tot 2 uur

Hier geeft school aan dat 1,5 tot 2 uur per dag gebruikelijk is. Mijn zoon (nu in de 3e) is geregeld langer bezig. Hier regelmatig het maximum van 3 repetities + nog een aantal SO's.

Zeker in de brugklas moeten veel leerlingen nog leren leren. Hoe leer je handig woordjes, hoe bestudeer je geschiedenis, dat soort dingen. Je zoon is nog maar net bezig, het is niet zo gek dat het zoeken is en soms wat stress of frustratie oplevert.

Goed dat je hem helpt met plannen!

Lente

Lente

07-12-2016 om 18:31

Voorlopig helpen plannen

Dus niet alleen bij een week vol toetsen maar elke week. Veel brugklassers denken dat ze pas naar de stof hoeven te kijken als ze bijna een toets hebben. Maar die stof is al eerder behandeld en kan dan ook eerder gelezen en geoefend worden.

Succes!
Over een half jaar gaat het beter.

angel3

angel3

07-12-2016 om 18:50

Schema maken

Ik maak voor zoon op een a3 elke 6 weken een overzicht voor op de keukendeur. Daar staan toetsen op en werkstukken. Ook noteer ik drukke weekenden zoals bv nu met sint.
Dat is voor hem voldoende. Hij heeft wel even dat overzicht nodig. In 1 oogopslag dan dit dan dat.
Alles wordt door school goed ingepland per periode. Dus hij heeft niet ineens volgende week een so. Hij weet dat vrij lang vantevoren. Dat werkt erg prettig. Wat hij precies moet leren regelt hij zelf. Nu 2 VWO. Maar in brugklas ook regelmatig stress en wakker liggen. Elke zondag de week doornemen hielp heel goed. Hij besteedde toen ook al elke dag wel 2 uur aan huiswerk.

Angel3

Dat klinkt handig! Maar zo'n schema verandert toch constant?

angel3

angel3

07-12-2016 om 20:15

femh

Zoals gezegd zorgt school dat na elke vakantie er voor circa 6 weken vooruit bekend is in welke week de toetsen zijn en hoeveel ze meetellen. Sterker nog: van elke week staat beschreven wat de leerdoelen zijn en welke hoofdstukken daarbij horen. Dat schrijf ik allemaal niet op dat kan hij zelf erbij zoeken. Maar ik kan in magister zien welke toetsen wanneer zijn. Die schrijf ik op een A3 in een grid met weeknummers erbij. Belangrijke toetsen in rood. SO in andere kleur. Als er iets verandert schrijft hij het er zelf bij of als de dag bekend is dan past hij dat aan. Gewoon met stift erop gekalkt. Niks ingewikkelds. Maar het is een fijn overzicht want dat gepruts met agenda s is niet handig.

wendy

wendy

07-12-2016 om 21:10

per school verschillend

Het is ook wel per school verschillend. Tenminste als ik hier 2 scholen met elkaar vergelijk zie ik toch echt een verschil.

Mijn zoon heeft vorig jaar vmbo t /havo gedaan en moest alleen al in het eerste jaar 10 engelse boekverslagen maken en dan niet simpel een velletje maar echt uitwerken in het engels. Dan 4 boekverslagen van nederlands en dan alle vakken huiswerk of toetsen. Soms vond ik het nog zielig ook dat hij zoveel moest doen voor school.

Nu zit hij in de tweede en heeft volgende week woensdag 4 so's op 1 dag volgens zijn mentor mag dat..

Elke dag 1.5-2 uur?

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat alle dagen alle schoolweken van het schooljaar het geval is. Ik heb geen van beide kinderen daarop kunnen betrappen, en ze hebben inmiddels allebei hun diploma. Of is het zo toegenomen de afgelopen twee jaar?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-12-2016 om 22:32

MoederMop

Toen mijn oudste acht jaar geleden op deze school begon, was die 1,5 tot 2 jaar ook al de lijn. Hij heeft die tijd er overigens niet aan besteed. Jongste dus wel. En hij is geen uitzondering in de klas, hoewel er zeker ook leerlingen zijn die veel minder tijd aan huiswerk besteden. Het gaat overigens om een gymnasium.

Sanne

Sanne

07-12-2016 om 23:35

Gemiddeld

Als anderhalf tot 2 uur gemiddeld is, is dat dan over het hele schooljaar inclusief vakanties? Dus 365 dagen? Of alleen de schoolweken? En ook in het weekend?

Triva

Triva

08-12-2016 om 05:59

Mijn zoon heeft vorig jaar vmbo t /havo gedaan en moest alleen al in het eerste jaar 10 engelse boekverslagen maken en dan niet simpel een velletje maar echt uitwerken in het engels. Dan 4 boekverslagen van nederlands en dan alle vakken huiswerk of toetsen. Soms vond ik het nog zielig ook dat hij zoveel moest doen voor school.'

Gigantisch veel.,. Tien in het engels in de brugklas??? Mijn zoon las zijn eerste boekje pas in havo twee! Wat voor boeken zijn dat dan? Vier voor nl vind ik ook overdreven. Wisten jullie dat vooraf? Die school zou geen bestaan hebben hier als dat bekend is...

loli

loli

08-12-2016 om 08:32

wauw

Tien Engelse boekbesprekingen zijn wel wat veel.
Dochter hoefde hier in gym 1 maar 1 boekbespreking te maken...van Nederlands. Vond ik ook belachelijk hoor. Pas nu in gym 2 zijn ze begonnen met Engels lezen, in de klas, geen idee of ze een bespreking moet maken.
Sowieso vind ik dat ze weinig extra dingen thuis hoeft te doen
Het is het standaard huiswerk vanuit standaard methodes. En dat is dan een selectie, niet alles. (veelal havo/vwo boeken, misschien moet havo dan alles doen? Of misschoen worden er altijd keuzee gemaakt)
Eigenlijk hoeft ze mi niet veel. Hoewel het natuurlijk wel 5 talen zijn zonder Nederlands dus wel wat woorden leren. En behoorlijk wat lesuren.
Toch is ze wel bezig thuis, hoewel ik tijden nooit heb bijgehouden, ik vind iig dat ze behoorlijk tijd overheeft.
Soms zou ik haar gunnen dat ze meer extra opdrachten had voor thuis. Nu heeft ze tijd zat om zich druk te maken. (over toetsen) En tijd zat om te leren voor een 10. Doet ze niet bij ieder vak en haalt ze meestal ook niet, vooral omdat ze toch altijd fouten maakt bij toetsen vooral slordigheidsfouten.
Maar de druk zou bij mij wel minder mogen en zo'n hoge punten zijn ook helemaal niet nodig. Bij een drukker programma kan dat allemaal wat meer gerelativeerd worden makkelijker, lijkt me.
(een 10 is leuk maar je hebt er, zeker voor later, natuurlijk helemaal niets aan om je Latijnse woordjes zo perfect te kennen. Ze gewoon goed kennen is óók goed)

Paddington

Paddington

08-12-2016 om 08:57

Plannen

is dan vaak het probleem. Mijn dochter had er ook erg veel last van in het eerste jaar. Nu heeft ze door hoe ze haar tijd beter kan gebruiken. Veel maakwerk doet ze in de klas. Verder heeft ze een 1-blik agenda waarin ze makkelijk haar planning kan maken.

Het eerste jaar is gewoon heel erg zwaar daarin en de meeste kinderen hebben echt ondersteuning in nodig.

Mijn dochter heeft bijvoorbeeld heel veel moeite met de talen. Elke dag oefent ze nu voor de talen. Doordat ze het elke dag doet, heeft ze veel minder stress voordat er een overhoring of toets aankomt. De meeste woordenlijsten heeft ze dan al veelvuldig gezien. Het heeft wel 1,5 jaar geduurd voordat ze doorkreeg dat wat ik al die tijd al tegen haar zei, toch geen onzin bleek.

Je geeft aan de het veel is. Is dat werkelijk zo, of is het meer omdat je kind (heel gebruikelijk) veel te laat is begonnen? Die 1,5 tot 2 uur op een dag huiswerk komen echt niet uit de lucht vallen en vaak komen kinderen daar weken lang niet aan, om dan totaal in de stress te schieten de week voordat de overhoring of de toets eraan komt. Kortom, tijd om even dagelijks te helpen naar: wat heb je vandaag gedaan, wat moet je voor de volgende les doen. Wat zijn dingen die beter zijn om elke dag even te doen? Dochterlief kijk nu bijvoorbeeld een van haar favoriete series in het Frans (van oorsprong ook een franse serie) om te oefenen voor de luistertoetsen. Op die manier maken we sommige dingen voor school ook gewoon wat leuker.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-12-2016 om 09:00

loli

Wat een vreemde redenatie. Het feit dat jouw dochter tijd zat heeft om alle puntjes op de i te zetten en dan nog steeds tijd over heeft, is iets waar TS en vele anderen alleen maar van kunnen dromen. Pure luxe lijkt mij.

En om een drukker programma dan makkelijker te noemen...ik weet het niet hoor.

wendy

wendy

08-12-2016 om 12:33

triva

Triva het zijn natuurlijk geen dikke boeken van engels de boeken die mijn zoon heeft gelezen zijn oa the storm, flying home voodoo island enz.. Dan moesten ze dit uitwerken.

Nederlands 4 boekverslagen uitwerken wie zijn de hoofdpersonen waarom zijn ze de hoofdpersonen de karakters enz..

Wij vonden dit voor het eerste jaar ook erg veel zeker omdat het om vmbo t/havo ging maar op deze school is dat normaal.

Hier ook veel

Pffttt... Hier ook een kind in havo/vwo klas. Wat ik destijds heb gehoord van de mentor is dat het merendeel op havo-niveau is en een enkel vak op vwo-niveau.
Maar hier ook bergen huiswerk. Echt véél. Voor elk vak, iedere dag. Dus een uur huiswerk zoals weleens genoemd, daar droomt kind van. Nu eerder 2-3 uur en daar komt het leren nog bij....pfffttt...

Ik vind het soms ook bijna sneu, kind komt nergens anders aan toe. Sport 1x zaterdag en 1x doordeweeks, maar een keer afspreken is gewoon geen tijd voor. En soms kan de sport doordeweeks niet eens omdat er nog teveel moet.
Weekend is ook geen vrij weekend. Altijd nog wel íets te doen voor school. Maakwerk voor maandag/dinsdag wordt vrijdagmiddag al gedaan. Maar dan is het weekend ook alweer vast de toetsen doornemen etc.

Deze week 3 toetsen gehad. Komende week al 4 toetsen + een presentatie + al het maakwerk nog. Ik vind het veel. Voor de week erna ook alweer een schrijfopdracht die meetelt.
En dan hebben we voor mijn gevoel nét de proefwerkweek gehad, die was medio november. En hoppa, in januari wéér....
.
Wij helpen zoveel als we kunnen, in de zin dat we veel tijd steken in overhoren. Maakwerk laten we los, behalve als kind er niet uitkomt of vragen heeft. Maar ons kost het ongemerkt ook elke dag wel een uur, dat ben je zo kwijt als je voor 2-3 vakken moet overhoren/laten schrijven.

Kortom: het valt ons behoorlijk tegen...!

loli

loli

08-12-2016 om 21:26

Wilgenroosje

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat mijn beeld dat dochter 'weinig hoeft te doen' hier toch wel wat bevestigd wordt....
Dat beeld hád ik al, ik bedoel dan in vergelijking met andere scholen. Ik hoor vaak over projecten, opdrachten thuis enz en zeker heeft dochter ook weleens wat, maar relatief heel weinig.
Ze komt van een bs waar weinig huiswerk werd gegeven maar waar juist veel meer gevraagd werd tav spreekbeurten, projecten, boeken lezen. Uiteraard is daar een bubs gewoon huiswerk voor in de plaats gekomen maar ik vind het op vele fronten juist een fikse achteruitgang tov bs.
En ja, dochter leert vrij makkelijk. Daarom zit ze ook op gymnasium (dat hier pretendeert een vwo+ te zijn) Van die kinderen mag je toch ook wel wat vragen....
Op bs was het dus echt meer en dan heb je nog alle niveau's bij elkaar.
Ik vind ook echt dat het voor álle kinderen belangrijk is om bijv te lezen, en juist van kinderen mag je op vwo nog wel wat meer op dat gebied verwachten.
(en ik ben dus écht niet blij met het zo hoog willen presteren van dochter, al wordt dat door sommigen als luxe probleem gezien. Er zitten nogal wat risico's aan vast, die mi minstens vergelijkbaar zijn aan afstromen bijv. Afstromen kan bij dochter trouwens ook zomaar gebeuren juist omdat ze nu niet leert plezier en regie te hebben over/met haar leerproces. Het knopje kan zonaar omgaan.

Overigens heb ik als ouder net zo goed mijn handen vol, juist met opdrachten zoals een boekbespreking ed hoef ik me nauwelijks te bemoeien. Maar gewoon woordjes leren is eindeloos en vind ik vreselijk als ze de meeste al kent, het zal dus ook wel gewoon eigen belang zijn dat ik haar graag 'leuke' opdrachten gun.

Oh hell

Dat wordt wat volgend jaar met mijn huiswerkschuwe dochter. Mijn ouders bemoeiden zich vroeger trouwens echt niet met mijn huiswerk. Volgens mij kreeg je toen ook minder?

Woordjes leren

Kunnen ze net zo goed zelf doen met quizlet of wrts. Als ze dan afspreken met de klas dat ze er ombeurten woordjes in zetten gaat dat super snel. Als ouder hoef je dan dus niet meer te overhoren.

Veel

Ik vind het heel veel voor mavo. Hier is de vuistregel: 1 uur voor mavo, 1,5 voor havo en 2 uur voor vwo. Gym is 2 tot 2,5 uur (mentor zei dit jaar in 3 gym dat 3 uur niet vreemd is, nou ik vind dat toch erg veel als je elke dag om half vijf thuis bent). Zoon heeft dat meestal niet nodig, alleen als de proefwerkweek er aan komt.

Jaina

Jaina

09-12-2016 om 02:08

Hier

Die 1,5 - 2 uur heb ik ook altijd gehoord op scholen tijdens voorlichtingsavonden.

Mijn ervaring is echter dat het enorm verschilt per kind. Als ik mijn kinderen (die vergelijkbare schooltypes hebben gedaan) met elkaar vergelijk is er geen pijl op te trekken. Sommigen deden nooit wat thuis, anderen zitten drie uur per dag aan hun huiswerk. Intelligentie speelt daarin maar een beperkte rol. Het gaat vooral om kunnen plannen, snel en efficient kunnen werken, hoofdzaken en bijzaken van elkaar te kunnen onderscheiden, niet al te perfectionistisch zijn, aanvoelen wat de leraar verwacht en goed kunnen concentreren. Zaken die je deels kan trainen maar ook deels helemaal niet. Vlot kunnen lezen en makkelijk dingen kunnen onthouden scheelt ook. Mijn kinderen zijn goede lezers behalve mijn jongste zoon en dat is heel jammer want ik zie echt de negatieve impact die dit op zijn werk heeft.

Mijn ervaring is dat het echt heel erg kindafhankelijk is. Als mijn jongste zoon een boek moet lezen en een boek verslag moet schrijven dan stelt hij het eerst enorm uit, tijdens lezen is hij constant afgeleid en de draad kwijt en het verslag wordt afgeraffeld want er is nauwelijks tijd meer. Veel uren kwijt, minimum aan werk gedaan en vaak wel een voldoende maar geen fantastische resultaten. Jongste dochter gaat het boek gelijk lezen, werkt daarna zeer zorgvuldig aan haar verslag maar niet heel efficient, besteed veel te veel tijd aan niet belangrijke zaken, ze is ook enorm traag met alles, alles gaat heel, heel langzaam bij haar. Veel uren kwijt, veel werk gedaan en een goed resultaat (al kan ze soms net de belangrijkste zaken gemist hebben omdat ze aan bijzaken te veel tijd heeft besteed). Een na jongste zoon leest het boek door in vlug tempo (vaak al deels in de klas), maakt onderwijl aantekeningen en schrijft daarna zorgvuldig en vlot een verslag waarbij hij altijd precies de juiste toon weet te treffen en de nadruk legt op wat hij weet dat de leraar belangrijk vindt. Weinig tijd kwijt, efficient werk en een zeer goed resultaat. Als oudste nichtje zo'n boek verslag moet maken leest ze het boek vlot door en daarna schrijft ze in een noodtempo een verslag vol met slordigheidsfoutjes en vergeten zaken. Weinig tijd kwijt, weinig werk en vaak net een voldoende.

Het is duidelijk dat jongste zoon enorm veel tijd kwijt is aan zijn huiswerk maar eigenlijk weinig doet, jongste dochter is ook veel tijd kwijt aan haar huiswerk maar doet ook veel, oudste nichtje is weinig tijd kwijt aan haar huiswerk en doet ook niet veel maar net genoeg om het allemaal te halen, een na jongste zoon deed veel maar werkte zeer efficient waardoor hij in korte tijd veel kon doen.

Kortom, er is niet echt een pijl op trekken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

09-12-2016 om 05:30

Loli

Het is me een stuk duidelijker nu.

Wat femh schrijft herken ik ook. Mijn ouders hebben zich ook nooit bemoeit met mijn huiswerk. Geen idee of ik minder had, maar ik weet wel dat ik veel minder deed.
Tenminste, dan ga ik er van uit dat mijn kinderen aan het leren zijn, als ze zeggen dat ze aan het leren zijn. Ik moest, als mijn moeder bovenkwam, vaak wel even de Hitkrant of de Popfoto wegmoffelen en mijn moeder maar denken dat ik zo hard leerde. Ik denk dat mijn kinderen dat niet doen, maar ja...

Triva

Triva

09-12-2016 om 08:01

Drietje

'Hier is de vuistregel: 1 uur voor mavo, 1,5 voor havo en 2 uur voor vwo. Gym is 2 tot 2,5 uur (mentor zei dit jaar in 3 gym dat 3 uur niet vreemd is, nou ik vind dat toch erg veel als je elke dag om half vijf thuis bent). '

Vreemde vuistregel. Is die van jou of van school? Als een kind goed op niveau zit zou het ongeveer even veel tijd moeten besteden als een kind goed op niveau maar een niveau lager.

Triva

Dat zeggen alle scholen hier in de buurt in hun voorlichting naar groep 8.

Triva

Triva

09-12-2016 om 09:24

sorry hoor

maar dat vind ik echt onzin!

hier

Zoon zit in de technasiumbrugklas. Er wordt huiswerk gemaakt en geleerd, maar hij lijkt altijd in no-time klaar te zijn. Ik zie hem zelden huiswerk doen, maar dat komt ook omdat hij eerder thuis is dan ik. En hij heeft vaak al een deel van zijn werk in de klas kunnen doen. Hoeveel tijd hij er precies aan besteedt durf ik niet te zeggen, maar ik durf de stelling wel aan dat hij de 1 uur per dag gemiddeld niet haalt. Aangezien de cijfers tot nu toe uitstekend zijn, heb ik de luxe dat ik me er verder niet druk om hoef te maken.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-12-2016 om 11:17

Jaina beschrijft het mooi

Jaina beschrijft het goed, zo is het denk ik. Het ene kind is het ander niet. Als je gezegend bent met een goed stel hersenen, een goede concentratie, hoofd- en bijzaken kan scheiden, efficiënt en effectief kunt leren, goed oplet in de klas, snapt wat de leraar van je verwacht en ook nog eens gedisciplineerd bent, dan ga je waarschijnlijk fluitend door de middelbare school. Bij de meeste pubers ontbreekt echter een of meer van de dingen uit dit lijstje. En dan kost het leren (veel) meer tijd.

Triva

Triva

09-12-2016 om 13:37

ijsvogeltje

'Als je gezegend bent met een goed stel hersenen, een goede concentratie, hoofd- en bijzaken kan scheiden, efficiënt en effectief kunt leren, goed oplet in de klas, snapt wat de leraar van je verwacht en ook nog eens gedisciplineerd bent, dan ga je waarschijnlijk fluitend door de middelbare school.'

Mits je op het juiste niveau zit want het gaat nog fout met al die bovenstaande punten als je te hoog zit.

Verder kun je nog steeds bang zijn voor de toetsen, cijfers en of je het allemaal wel kunt dus fluitend hoef je er ook nog niet door te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.