Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

wat is de waarde/het nut van een internationale uitwisseling?

Zo op het eerste gezicht zeg ik: doen, leuk, nieuwe ervaringen! Maar nu ik zie wat mijn nichtje van 15 beleeft, hm. Eerst was er bij haar thuis een Spaanse scholiere die vooral op haar eigen kamer bleef, vrijwel niets lustte, en liefst tweemaal daags een stevig half uur onder de douche stond (niet echt handig in een gezin met drie pubers en één badkamer).
Nu is nichtje naar Spanje, in een gezin waarvan de ouders veelal elders zijn. De excursies zijn best interessant en het weer is prachtig, maar op de feestavond was de hele klas tot kotsens toe dronken (kinders van 14 en 15) en nichtje werd (nog meer dan anders, want ze is best een eigenzinnig typje in de ogen van haar klasgenoten omdat ze niet van shoppen houdt, niet van de Tv-programma's die iedereen kijkt, en vegetariër is) buiten de groep gesloten omdat ze geen alcohol drinkt. Zo ongezellig :p Dronken mensen zijn sowieso niet het boeiendste gezelschap, helemaal al niet als je er nuchter tussen staat.
Nou, ze is blij als ze weer naar huis mag.

Haar moeder vraagt zich verbijsterd af wat er nou toch zo geweldig is aan zo'n internationale uitwisseling. Nichtje leert standhouden in onplezierige situatie, nou en of, maar of dat het doel is??

Pieter

Pieter

08-06-2015 om 09:31

Een Nederlandse school die toestaat dat 14/15 jarigen dronken worden? Ik geloof dat het nichtje meer problemen heeft dan alleen de uitwisseling. Ik ken geen enkele school die dat zou toestaan.

Angela67

Angela67

08-06-2015 om 09:38

pieter

het gebeurde in Spanje - je zou hopen dat de regels daar net zo streng zijn maar ik kan me voorstellen dat je daar als Nederlandse school minder invloed hebt . . .(dan zou ik minstens ernaar vragen als school en de leerlingen waarschuwen/adviseren .. maar ja, dat is misschien ook wel gebeurd!)
gr Angela

Pieter

Pieter

08-06-2015 om 09:41

Maakt mij niet uit

Maakt mij niet uit waar die school staat, wat als er eentje was gaan comazuipen? Onder het oog van de schoolleiding? Belachelijk! Mijn kinderen drinken niet op schooluitjes, zeker niet op die leeftijd en ik verwacht van een school dat ze daar voor zorgen.

Met pieter eens

Ik weet wel dat je niet alles kan zien als school, maar een groep die volledig dronken is, zal opvallen.
Hier zou het betekenen: eerste vliegtuig naar huis op eigen kosten.
Maar je hebt gelijk dat het wat moeilijk voorspelbaar is waar je terecht komt. Hier zijn de ervaringen over het algemeen erg goed. Er is uitwisseling in de 4 klas, waar de meeste ll 15 of 16 zijn. Ze kunnen kiezen en moeten dan solliciteren naar een plek in litouwen, Spanje, Italie en Turkeije. En iedereen die mee wil mag mee. Bij elke groep zijn er docenten mee. En ze hebben een druk ook zeer cultureel programma.
Her blijft spannend en het kan tegenvallen. Maar ik vind het een nuttige aanvulling op de schoolse zaken.
Iets verder kijken dan je eigen land of school op een manier die je in de vakantie niet zal meemaken

londen

londen

08-06-2015 om 10:45

spanje

De combinatie Spanje en drinken hoor ik inderdaad in mijn omgeving vaker..., maar begeleiding van school is daar toch bij?
Mijn dochter vond haar "internationalisering" zo geweldig dat ze niet dringend naar huis hoefde. Hier geen uitwisseling , maar een goed voorbereide en verplichte reis, waar ze ook een beoordeling voor kregen. Ze was in een fijn gastgezin geplaatst en had een bomvol programma. Die jongeren hadden helemaal geen tijd voor alcohol. Als ze 's avonds in het gastgezin kwamen was het eten, de conversatieopdrachten met je gastgezin en naar bed. Na deze trip was ze toe aan vakantie.
Bij zo'n slechte organisatie en begeleiding liet ik mijn kind niet gaan. Ik zat nu al met een knoop in m'n maag. (Was direct over na een berichtje dat ze bij een moederkloek zat en alles geweldig ging.)

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

08-06-2015 om 11:24 Topicstarter

Het is een derde klas

en het weekend was zonder programma, begreep ik. Dus de gastgezinnen bepaalden wat er ging gebeuren en kennelijk dus dat bezoek aan een festival 's avonds laat - zo beschreef mijn nichtje het, en de hele klas ging mee. Waar de begeleiders vanuit school dan waren, geen idee. Zal eens vragen als ze weer terug is, via whatsapp is dat een beetje lastig.

Ik denk dat veel ouders totaal niet te spreken zullen zijn over wat er gebeurd is. Zeker niet gezien de regels die er anno 2015 zijn betreffende alcohol.

Pieter

Pieter

08-06-2015 om 11:36

nou dan

is het gewoon heel slecht geregeld en lijkt het meer op een soort half georganiseerde logeerpartij. Ik hoop dat daar het laatste woord nog niet over gezegd is want dat heeft niets met uitwisselen leren van elkaar te maken.

nelleke

nelleke

08-06-2015 om 11:42

ik ken ook geen school die dat toestaat

vreemd. Toen mijn oudste in de 4e naar Salamanca ging waren er duidelijke regels. In het gastgezin is de schoolleiding er niet bij maar verder houden die toezicht. punt. Geen alcohol tijdens de reis. Ik weet dat er bij een gastgezin iets gedronken is, fout, maar daar is dus geen toezicht.

Jaina

Jaina

08-06-2015 om 12:04

Geen herkenning

Ik heb nu zo'n 5 uitwisselingen meegemaakt van de kinderen en dit komt gelukkig niet bekend voor. Elke keer kregen we een heel pakket met regels waarvan niet drinken er een was. Wel een keer gehad dat het gastgezin wat tegen viel maar omdat er verder een druk programma was overdag en 's avonds was dat niet zo'n probleem verder. De tieners die hier waren was ook geen probleem. Een was wel heel stil en verlegen de eerste dagen en voelde zich duidelijk niet op zijn gemak maar tegen het einde van de week kwam hij wat los en uiteindelijk vond hij het hier gelukkig toch wel leuk.
Dus ik ben verder vrij enthousiast over het concept. Ik denk dat het absoluut een leuke en verrijkende ervaring kan zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-06-2015 om 20:45

Mijn zoon had het goed getroffen

In de 3e klas (voorjaar) is de Italiaanse groep (2 klassen) een weekje hier geweest, allemaal in een gastgezin. 'Onze' Italiaan sprak voldoende engels om redelijk mee te communiceren bij de maaltijden, en verder waren ze toch op pad, lange dagen op excursie, zondag naar de efteling, 's avonds nog een keer filmavond bij één van de groep thuis met 15 man. Echt tranen bij het afscheid, bij min of meer iedereen waar ik iets inhoudelijks van gehoord heb. Het daaropvolgende najaar ging onze groep (dus 2 4e klassen) naar Italie, ook allemaal in gastgezinnen. De Italianen waren gemiddeld een jaar ouder, en in Italie is het heel gewoon dat er wijn gedronken wordt bij het eten. Ook door onze net 15-jarige zoon dus. Hij zegt zelf niet veel, en ik geloof hem. Hij had ook geluk met zijn gastgezin, die mensen spraken dan wel nauwelijks engels, maar trokken wel met hun kinderen op, en hebben een keer vrienden te eten uitgenodigd die wel goed engels spraken. Ook daar op de vrije zondag met een hele groep naar een (groter, spectaculairder) pretpark. Geen dronken groepen, maar wel drank dus voor 15-16 jarigen (en enkele nog-geen-15-jarigen). Daar heb ik wel verhalen gehoord van gastgezinnen waar het NIET leuk was, kinderen die op de vrije zondag (bedoeld om als gezin met gasten iets leuks te gaan doen) volledig aan hun lot overgelaten werden en liefst na één dag alweer naar huis hadden gewild. Dus wisselende verhalen. Aan school lag het hier zeker niet, de organisatie was echt super!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

10-06-2015 om 17:00 Topicstarter

ze is veilig thuis

volgens een van de drie docenten die mee waren, had geen klas het ooit zo bont gemaakt als deze groep. Nichtje wil niet dat ouders erover beginnen tegen school, omdat ze dan als spelbreker naar voren komt - de rest weet kennelijk veel te verdoezelen tegenover de begeleiders die lang niet alles hebben meegekregen.
Ouders gaan het echter wel ter sprake stellen, ze voelen zich een beetje belazerd door school. En dat snap ik best.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.