Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

02-07-2013 om 14:17

Wat doet jullie kind (14) in de zomervakantie?

Onze zoon van 14 slaapt, eet, gamed, hangt en doet verder het liefst niets. Spreekt alleen af met vrienden als wij hem er bijna toe dwingen.

Als ik vraag of hij 1x per week zijn kamer wil stoffen en zuigen, gromt en bromt hij van zich af en daar word ik nou niet goed van.

Wat doen jullie jongens van 14 zo'n hele vakantie?

Marjoleine64

Marjoleine64

02-07-2013 om 15:44

Ze doen 'niets'

Beide puberzoons van 13 en 15 doen het liefste niets. Althans, in onze ogen is dat niets, in hun ogen zijn ze heel actief aan het gamen, computeren, on-line met hun ver-weg-wonende vrienden etc. Uitslapen (niet te lang) en laat naar bed (niet extreem laat). We 'dwingen' ze om hun kamer één of tweemaal per jaar in een vakantie eens *echt* op te ruimen en alle uitstallingen van frutsels ook zelf schoon te maken (afstoffen/afnemen). Dat laten we onze hulp niet doen, die doet alleen het grove werk op de puberkamers (zuigen/dweilen). Dat doen ze dan ook wel, na veel aansporing en met flinke tegenzin en niet zo grondig als ik eigenlijk zou wensen...
En verder gaan we op vakantie, en gaan de jongens op kamp (heerlijk een week zonder kinderen in huis!). Ik laat ze maar, vooral mijn man ergert zich eraan. Maar hij is dan ook thuis (kantoor aan huis), ik ben naar mijn werk overdag (4 dagen).
Marjoleine

Malese

Malese

02-07-2013 om 16:13

Werken

Mijn zoon werkt. Hij mag op z'n werk binnenlopen wanneer hij wil dus gaat bijna elke week wel 'n middagje en in de vakantie regelmatig hele dagen. Opruimen doet hij wel als ik erg aandring, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig moeite heb met de bende op z'n kamer. Gamen en bankhangen zitten hier uiteraard ook in het repertoire...

Maylise

Maylise

02-07-2013 om 16:45

Nou

Hier begint de vakantie pas dit weekend. Echter ik vrees dat zoon ook wel veel zal gaan gamen en tv kijken. Zeker de weken dat ik gewoon werk. Hij wil pertinent niet op vakantie kamp dit jaar. Hij gaat sowieso door een fase dat alles stom is dus ik vrees dat er niet veel uit zijn handen gaat komen. Gelukkig gaan we wel twee keer weg. Eerst eind juli en dan eind augustus.
Wel gaat hij graag naar het jeugdcentrum in de buurt. Daar organiseren ze ook in de vakantie leuke activiteiten en kan je ook gewoon hangen.
Ik hoop dat zijn vrienden veel naar het zwembad of strand gaan zodat hij zich daarbij kan aansluiten.
Hij is niet zo actief als mijn dochter die al een heel vakantie programma heeft bedacht en tijd tekort zal komen.

Tineke

Tineke

02-07-2013 om 18:43

Hier

Veertienjarige zoon helpt iedere ochtend een uurtje in het huishouden, helpt mee met de boodschappen en tafel dekken, en verder maakt hij zo'n beetje de hele dag muziek.
Maar de echte echte vakantie begint morgen pas, na de rapportuitreiking.

Mijn 13 jarige "werkt"

Ze kwam gisteren thuis met het bericht dat ze de komende twee week gaat werken bij een boer. Met andere vriendinnetjes. Twee week elke ochtend van 8 tot 12. iets met bieten ofzo......Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden. Ze verdient op zich prima, 2,50 per uur . Dat is meer dan het mininumloon. En het is een oom van 1 van de meiden.
Ik denk dat ik het maar laat gaan en mij er niet mee bemoei.

Vic

Vic

02-07-2013 om 19:48

Zo ongeveer

Kopieer de post van Heidi en vervang zoon door dochter (en gamen door het maken en bewerken van filmpjes). Doodmoe word ik er van, en de vakantie is nog niet eens officieel begonnen. Ik zorg dus dat ik zoveel mogelijk naar kantoor kan, want als ik thuis ben verwacht mevrouw ook nog dat ik haar bedien. Ze heeft wel een bucket list gemaakt voor de vakantie, maar omdat die nog niet officieel is begonnen wil ze niet met de lijst beginnen (hoe logisch is dat?).

Uitrusten

Daar kan mijn 14 jarige zich de komende 7 weken prima mee vermaken. Ik onderga het met lede ogen, zijn vader wordt er stapeldol van. Adem in, adem uit.

Amda

Amda

02-07-2013 om 22:59

Idem

acj ja, hier nog een zoon met hetzelfde patroon. Vooral veel playstation, pc of op zijn mobiel, dat laatste bij voorkeur tot na het middaguur, in pyjama, in bed.

Vandaag moest hij de voortuin doen en dat heeft wat gesteun en gezucht gekost(3 uurtjes werk), weer een dag verpest volgens hem. Daar lach ik dan maar heel hard om, terwijl ik het huis vandaag de hele dag onder handen aan het nemen was.

Ik erger me er niet (meer) aan, het is zoals het is. Afspreken heeft hij nu ook niet veel zin, hij heeft vakantie, dat we dat maar even weten.

Kleine klusjes zoals een boodschap, was uit machine, tafel dekken/afruimen, vaatwasser uithalen moet hij (natuurlijk) nog wel steeds doen.

Knurf

Knurf

03-07-2013 om 07:48

Van alles

dochter is de eerste week gewoon vrij thuis, lekker niksen. Daarna gaat ze een week met haar vader naar Normandie. Dan is ze weer een weekje thuis, en dan zit ze twee weken met mij op Kreta. De laatste week van de vakantie zijn wij traditiegetrouw thuis, gymkleding en schoolspullen kopen.
Het vliegt hier altijd voorbij.

Maaike

Maaike

03-07-2013 om 13:58

Wat deed je zelf op die leeftijd?

Ik lag zelf op die leeftijd ook liefst de hele tijd tv te kijken en te lezen. (Nog geen computers toen helaas

Is het niet gewoon jaloezie? Ik zou ook wel weer eens weken lekker niets hoeven!

Wat is er erg aan om die jongens en meiden lekker een paar weken te laten vegeteren?

bibi63

bibi63

03-07-2013 om 14:28

Dat is waar maaike

Je hebt gedurende die 8 a 9 weken niet altijd elke dag allerlei activiteiten en/of vrienden om je heen. De meeste dingen kosten ook nog eens geld. Toen ik puber was hadden we vlakbij een zwembad met buitenbad. Daar hadden we allemaal een abo voor. Dus als het even mooi weer was, dan ontmoetten we elkaar daar. Hartstikke leuk. Helaas zijn alle buitenbaden hier in de buurt wegbezuinigd. Wel heel erg jammer voor de kids nu. Maar inderdaad, je kunt je niet 9 weken lang met activiteiten vermaken. En in mijn jeugd was er geen pc of tv overdag. Dus ook veel lezen en verder lummelen. En soms een activiteit. Nu dus veel tv en tablets e.d. Anderzijds wel een makkelijkere manier om in contact te komen met vrienden en klasgenoten en op die manier ook dingen af te spreken. Dat is weer het voordeel. Vroeger had je alleen de telefoon en je durfde echt niet iedereen zomaar te bellen, als je het tel.nr. al had. Dus het heeft ook wel weer z'n voordelen.
Bibi

Monique D*

Monique D*

03-07-2013 om 15:12

Mijn kinderen en ik

Zoon (18) heeft al een bijbaantje bij een winkel (donderdagavond en zaterdag). In de vakantie gaat hij 4 dagen per week werken. In zijn vrije tijd gaat hij met vrienden voetballen, krachttrainen in park of sportschool en gamen. En dat laatste kan tot in de late uurtjes doorgaan.. dat is natuurlijk niet slim als hij de volgende ochtend moet werken. Hij gaat binnenkort 2 weken met vakantie naar Spanje met een paar vrienden van zijn zelfverdiende geld.
Dochter (16) gaat het liefst shoppen met vriendinnen of lekker met vriendinnen bij elkaar "geiten" of probleempjes met elkaar bespreken. Verder heeft zij ook een bijbaan (cassière bij een supermarkt). Zij wil ook de uren uitbreiden in de vakantie. Dochter en ik gaan nog samen wat doen (waarschijnlijk dagjes uit).
Kortom: hun vakantie bestaat uit relaxen en werken.
Toen ik hun leeftijd had zat ik het liefst ook te lezen (popmagazines, boeken, etc.), platen of cassettes draaien, tv of video's kijken en heerlijk lang uitslapen. Soms ging ik met vriendinnen stappen in een discotheek. Mijn ouders konden dit niet aanzien (en dan waren er nog geen computers en gsm's) en ik moest van hen een paar weken vakantiewerk doen. De eerste keer bestond het werk uit het helpen in de keuken en kamers schoonmaken van bewoners van een bejaardentehuis en dit alles moest op de klok (dit nooit meer) en de volgende jaren simpel archiefwerk bij bedrijven.

Relithe

Relithe

03-07-2013 om 15:48

Ik hoef me dus nergens druk over te maken

Iedereen doet hetzelfde net als mijn pubers, gamen, het liefst zo laat mogelijk naar bed en zo laat mogelijk opstaan.
Ik heb de beide oudsten hier al anderhalve week zo thuis zitten want hoeven bijna niet meer naar school, maar ik ben ze nu al spuugzat. Ik erger me dood aan dat gehang en lamlendige gedoe! En dan zeurt oudste me ook nog eens de hele dagen aan mijn hoofd (autistisch en energievretend). Volgende week gaan we op vakantie, dan hoeven we even helemaal niks!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

zebra

zebra

03-07-2013 om 17:00

Vanalles

eerst hebben we zelf vakantie, gaan ook een paar dagen weg en dan mag er een vriend mee. Daarna doet hij zijn maatschappelijke stage alvast en daarna gaat hij werken, folders bezorgen. Verder ook nog voldoende tijd over om te gamen en kamer uitmesten staat ook nog op het programma uiteraard.

Wilma

Wilma

04-07-2013 om 13:46

Mij stoort t niet

Ik vind t wel gezellig dat ie de hele dag op de bank hangt. Hij gamet of kijkt filmpjes, prima allemaal. Als ik wat vraag, krijg ik gewoon antwoord, dus hij is niet apatisch met zn laptop bezig.
Verder is hij nu twee weken aan t werk en we gaan ook nog twee weken op vakantie.

Wat is het dat je stoort? Moet hij actiever zijn? Lijkt het onzinnig waar hij mee bezig is? Moet hij meer naar buiten?
Stel hij zou t scherm verruilen voor een boek, irriteert t je dan minder?

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2013 om 19:42

Hier ook niet

Ik heb hier drie pubers hangen in de vakantie, en ik stoor me er eigenlijk ook niet aan. Ik luier ook graag in de vakantie.

Wel dat late naar bed gaan

Ik stoor me niet aan dat hangen. Er wordt hier (denk ik) op zich ook weinig 'gehangen' of het moet dagen lang regenen...dan wordt het wel een beetje gehang. Meestal wél met anderen en ook bij anderen.
Maar waar ik wél 'last' van heb of me aan stoor is dat late naar bed gaan en dat hele ochtenden uitslapen...Gelukkig moet oudste nog met grote regelmaat werken. En om 7.00 uur beginnen dus die moét wel redelijk op tijd naar bed. Maar jongste (15) heeft die noodzaak niet. Als ik 'r met veel bombarie nog enigzins op een cristelijke tijd naar bed krijg (denk aan 11 uur) dan nóg slaapt ze niet....en moet ze plassen, o nog mijn weet ik wat vergeten...nog een glaasje water halen....En ja ze doet zachtjes, erg zachtjes. Maar als ik net half in slaap ben wordt ik er toch wakkerder van. Gewoon kwestie van dag-nacht ritme verleggen. Maar ik moet 's morgens weer werken en man idem dito. Noodzaak om vroeg op te staan is er niet. Want ze heeft ondertussen 3 (!!!) baantjes, maar die beginnen of op tijd dat zij dat wil (brieven bezorgen) of pas rond 12.00 uur. Gelukkig zijn er nog wat 'aktiviteiten' waar ze vroeg voor moet opstaan (uitje met speeltuin, sportdag, eindejaar van sportclub, mee met buren dagje uit etc.) zodat ik 'r nog enigzins in 't gareel kan houden. Maar hoe krijg je zo'n puber in hemelsnaam zover dat ze de wekker zet zodat ze op een beetje fatsoenlijke tijd gaat slapen de avond erop?
Met oudste had ik dat probleem eigenlijk niet. Die slaapt wanneer ze wil. Of wanneer ik wil. Geen probleem, makkelijke inslaper.
En ik wil ook wel 's gewoon alleen met man t.v. kijken. En niet de hele tijd dat gekwebbel erdoor omdat zij met de poes moet praten. Of iets aan ons moet vertellen wat ze nog was vergeten...
groeten albana

P

P

05-07-2013 om 10:18

Albana

Ik zou niet weten waarom ik iemand om 11 uur naar bed zou sturen als die er de volgende dag niet vroeg uit moet. Vergeet niet dat dit de ideale tijden zijn voor een puber (constante jetlag).

Aan de ene kant wil je zelf slapen en is zij nog wakker en stuur je haar te vroeg naar bed en aan de andere kant wil je nog tv kijken en zit ze in de weg en moet ze ook al naar bed?

Zoek een andere oplossing (wij hebben een tv op zolder en een tv op onze slaapkamer en natuurlijk eentje beneden).

Vic

Vic

05-07-2013 om 11:28

Laat naar bed gaan

Ik ben zelf een avondmens (en absoluut geen ochtendmens) maar op het moment begint zich dat wat te wreken in de prevakantiestress. Ik maak rare fouten en val van de trap, dus kan echt wel wat meer slaap gebruiken Mijn puber is echter nog meer een avondmens dan ik, maar ze wil absoluut niet als laatste naar bed 's avonds. Vanaf 22.30 ben ik dus aan het pushen om haar naar boven te krijgen, met dreigementen dat ik anders zelf maar vast ga. Ik ben nu al de dagen aan het aftellen dat ze twee weken met haar vader op vakantie gaat. Wat zal ik dan een hoop rust krijgen Helaas moet jongste dan nog wel een week naar school (tot 19/7!), dus de wekker gaat nog wel vroeg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-07-2013 om 12:19

Hier

Hier spreekt zoon (12) af met vriendjes om te gaan gamen, naar de film of het zwembad te gaan. En natuurlijk laat naar bed (we zijn allebei avondmensen dus dan gaan we niet voor 24.00 naar bed) en heerlijk lang uitslapen. Hij gaat een week op vakantiekamp en wij gaan samen ook een keer naar de film of iets anders leuks doen. De laatste week van de vakantie is het weer op tijd naar bed, voorbereiden op het nieuwe schooljaar en in het schoolritme proberen te komen. Maar dan zijn we ook weer blij dat school gaat beginnen

Maylise

Maylise

05-07-2013 om 14:01

Laat naar bed

Laat naar bed vind ik niet zo'n punt. De laatste weken lig ik er voor mijn doen redelijk vroeg in omdat ik steeds erg vroeg ergens moest zijn. Mijn ene zoon is al met vakantie en hij gaat nu meestal later naar bed dan ik. Ik heb daar niet zo'n probleem mee. Hij zit meestal op zijn kamer maar ook wel in de woonkamer. Dan doet hij gewoon de lampen aan als hij gaat slapen. Uiteraard is de afspraak om het rustig aan te doen wat betreft tv en muziek. Het is een kwestie van wennen om te leren in slaap te vallen terwijl andere huisgenoten nog wakker zijn.

Maylise

Maylise

05-07-2013 om 14:03

Lampen uit

Ik bedoel uiteraard dat hij de lampen uit doet, niet aan
Mijn jongere kinderen hebben nog geen vakantie maar dat zijn ook niet van die nachtbrakers dus die gaan sowieso eerder naar bed.

Lampen uit

Is hier nog wel een dingetje.
Ik zeg het consequent voor ik naar bed ga en doe al zoveel mogelijk uit wat kan, toch is het nog niet doorgedrongen tot zoon hoe hij dat consequent kan doen.
Ik blijf het maar rustig zeggen.
Pas ging ik er even teveel op in met hele verhalen en gebaren. Zoon constateerde droog: hoe je van zo'n klein dingetje zo iets groots kunt maken. Knap hoor!

Fred de Velde

Fred de Velde

05-07-2013 om 15:20

Niksdoen

Precies! Lekker laten hangen en niksdoen! Vond ik zelf ook heerlijk, niks 'moeten'.

Overigens, hier kwam ook al iemand voorbij die filmpjes maakte. Dat vind ik geen 'niksdoen'. Dat is juist hartstikke creatief! Activiteiten zijn niet per sé slecht omdat er een beeldscherm aan te pas komt..

Ik ken een wiskunde genie die al op zijn 13de zat te programmeren en bestaande programma's helemaal binnenstebuiten keerde. Zo heeft hij heel veel geleerd, het is maar goed dat er in zijn jeugd nog geen 'beeldschermtijd' regels waren.

Heerlijk hangen

Ook hier veel gehang, zeker in die eerste week. Na een tijdje zijn ze wel een beetje uitgehangen en gebeurt er, weliswaar in hun eigen tempo, toch wel wat. Ze gaan zwemmen, spreken af in de stad, beginnen een project (kamer verbouwen, iets timmeren), iets koken/bakken. Hoe meer ik ze op de huid zit dat ze iets moeten gaan doen, hoe langer het moment dat er daadwerkelijk iets gebeurt uitgesteld wordt. Ik laat ze dus lekker.
Hier gaan ze nu meestal tegelijk met ons naar boven. Ze vinden het ongezellig om alleen beneden te zitten. Ik heb daar overigens totaal geen last van, vind het alleen maar gezellig en ik kan me ook prima ontspannen met de kinderen erbij. Juist leuk om 's avonds wat meer tijd voor elkaar te hebben, zonder dat er allerlei huiswerk roept om overhoord te worden en zo! Lekker samen series kijken, ik geniet er alleen maar van.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-07-2013 om 19:57

Vakantie

Daarvoor is het toch vakantie? Om eindelijk even niets te "moeten"? Er moet tijdens schoolperiodes al zoveel, dus de vakantie is om al deze zaken lekker los te laten. Trouwens, mijn zoon heeft het na die eerste vakantieweek gamen en binnen zitten wel gehad hoor, dan wil hij echt wel weer wat actie en afspreken met vrienden, naar de film etc. En ja, soms verveelt hij zich. Maar ik moet zeggen dat sinds ik dat idee van "moeten" heb losgelaten, de vakanties veel relaxter zijn en veel sneller lijken te gaan. Hij "moet" van mij ook niet eens meer verplicht naar buiten met mooi weer, zoals mijn ouders deden. En voor mijn part loopt hij de hele dag in zijn pyjama. Ze worden het vanzelf wel zat. Of niet maar dat is ook goed. Over twee maanden begint school weer en dan is het luieren afgelopen en roept het huiswerk, de voetbalclub en al die andere zaken weer.
Voor mezelf leg ik de lat ook een stuk lager in de schoolvakanties en relax ik ook zoveel mogelijk. Want ook ik mag straks als school begint weer aan de bak met begeleiden, structuur bieden, overhoren, helpen met plannen etc. En dat kan ik alleen als ik ook ben uitgerust. Vakantie is en tijd van ontladen en opladen. Op welke manier dan ook...

bibi63

bibi63

06-07-2013 om 17:03

Goed gezegd elisa

helemaal mee eens. Soms wel eens lastig (hangen, geen beweging enz.), maar toch: laat gaaaaan!
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.