Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

wat doet een ouderraad in het VO en waarom hebben ze zoveel geld?

Dit bericht, dat enige tijd geleden verschillende kranten haalde intrigeerde mij nogal:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/ouders-verduisteren-14-000-euro-van-kas-ouderraad/SrZnjB!9C756PvViLlqE/

Echtpaar heeft in een periode van enkele jaren in totaal 14000 euro uit de kas van de ouderraad van een gymnasium verduisterd.

De vraag die mij bezighoudt: wat doet een ouderraad op het VO dat die zoveel geld in kas heeft dat daaruit ongemerkt 14 mille kan worden weggesluisd?

Mijn kinderen zitten nog op een basisschool en ik weet niet wat onze ouderraad in kas heeft, maar beslist geen duizenden euro's. Beste VO-ouders: wat doet jullie ouderraad, en waarom heeft zo'n club zoveel geld in kas?

groeten,

Temet

Arme ouderraad

Ik weet niet anders dan dat de ouderraad zelf het geld niet beheerd maar dat je een begroting opstelt en dat de school de betaling regelt. Geen 'penningmeester' in de ouderraad.
Bij zoon was niet zo'n actieve ouderraad en het was ook lastig om gezamenlijke keuzes te maken voor activiteiten. Net voor ik in de ouderraad kwam was er een bijeenkomst geweest over 'opvoeden' waar 0 ouders waren verschenen. De jaren daarna bleef er toch maar die discrepantie. Met name autochtone witte ouders in de ouderraad op een grotendeels 'zwarte school', dat werkte niet echt.
We leverden wel ouders aan de open dagen en dachten mee over de invulling daarvan.

Juffie

Juffie

04-11-2014 om 17:21

Ouderraad

Naast geld voor een jaarlijkse bijeenkomst met thema en bijhorende lezing organiseert / geeft de ouderraad bij ons op school:

- de Sinterklaasviering
- een cadeau voor de geslaagde leerlingen
- een bloemetje aan langdurig zieke collega's / leerlingen
- een cadeautje tijdens een kraambezoek

Het lijkt me duidelijk dat hier niet het grote geld in zit. Dat zit in verschillende fondsen. Uit die fondsen worden bijvoorbeeld schoolreizen betaald voor leerlingen waarvan de ouders niet willen of kunnen betalen. Of een leerling die voor een wedstrijd naar het buitenland wil, maar dat niet zelf op kan brengen, kan door de ouderraad ondersteund worden. De rekeningen zijn op onze school goed gevuld, dankzij oud-leerlingen voornamelijk.

Caesar

Caesar

04-11-2014 om 23:54

Hier

Hier op de BS heeft de OR een jaarlijkse begroting van een kleine €30.000 waarvan een reserve van zo'n €10.000. Ongemerkt €14.000 achteroverdrukken gaat inderdaad niet. Maar ik kan me voorstellen dat de OR van een flinke VO school een stevige begroting heeft. Vooral iets wegsluizen uit de reserve kan je doen zonder dat dat direct opvalt. De activiteiten van een jaar organiseer je met de inkomsten van dat jaar.

Hanne.

Hanne.

05-11-2014 om 09:37

ongemerkt

Ik ben ook benieuwd, blijkbaar was de kas flink gevuld. Dan kan je inderdaad flink graaien voordat het opvalt.

Helemaal ongemerkt is natuurlijk niet gegaan. Anders zouden we dit niet weten. Waarschijnlijk bleek de laatste activiteit van het jaar niet door te gaan.

Overigens Caesar. Ik hoop (vermoed) dat de BS waar je het over hebt een hele grote is (3 klassen per leerjaar oid). Dan gaat het natuurlijk hard met de begroting. Bij mijn bs zitten we met een begroting van minder dan 4000 euro.

Maar wat ik me afvraag. Waarom 30% van je inkomsten als 'reserve' opnemen. Wat is de bedoeling van dat geld. Is daar een lange termijn begroting voor of is het puur voor 'het geval dat'?

Barvaux

Barvaux

05-11-2014 om 09:41

Hanne

Het draadje ging toch over VO scholen?

Ik weet dat op de basisschool hier er absoluut geen grote reserves mochten zijn van de directeur. Het geld wat de ouders bijeen brachten moest gewoon gebruikt worden anders moest de ouderbijdrage omlaag.

Geen idee

De voormalig vo-school van oudste had wel een ouderraad, maar dat was meer een klankbordgroep, een mr-light. Eén keer per jaar organiseerden ze een thema-avond, maar daar zullen geen grote bedragen aan te pas komen. De vo-school van tweede heeft geen ouderraad. Mij is het ook een raadsel hoe zo'n ouderraad zoveel geld heeft (waarvoor dan?) en vooral hoe dat een hele tijd ongemerkt achterover gedrukt kan worden.

skik

Hanne.

Hanne.

05-11-2014 om 12:57

Barvaux

Klopt Barvaux, maar ik werd getriggerd door het bericht van Caesar dat zijn BS een bedrag van 30.000 euro op de begroting heeft waarvan >30% als 'reserve'.

Ik vraag me dan sterk af wie de begroting van zo'n school (BS danwel VO) goedkeurt. Maakt het stiekem achteroverdrukken van geld wel makkelijk. Want het 'reservegeld' zal niet zo snel gemist worden!

Caesar

Caesar

05-11-2014 om 15:34

Hanne

De OR betaalt hier ook de schoolreisjes. Dan gaat het hard met het budget.
Er wordt niet jaarlijks met 30% van de inkomsten reserve opgebouwd. Kennelijk is er een reserve aangelegd voor investeringen over het schooljaar heen. Het fijne weet ik er verder ook niet van. Raar is het wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.