Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dianne

Dianne

10-07-2017 om 17:19

wat doen met schoolspullen van afgelopen jaar?

Afgelopen vrijdag is de schoolvakantie begonnen van mijn dochter. Het eerste (zware!) jaar van de middelbare school zit erop. Boeken zijn weer ingeleverd. Vanmiddag wilden we de plank met alle andere schoolspullen, werkboeken, studiewijzers, allerlei paperassen, schriften, grote stapel toetsen opruimen. Van dochter mag alles weg, behalve haar werkstukken. Maar het is heel veel. Ik ben altijd bang om spullen weg te doen, denk dan dat het later misschien nog leuk is of zou het handig zijn nog eens iets op te zoeken in bijv. de werkboeken. En als ik zie wat een werk ze verzet heeft dit jaar! Dan vind ik het zo vreemd voelen om alles waar zo op gezwoegd is gewoon bij het oud papier te doen. Tegelijk voel ik ook wel dat het veel teveel wordt als er ieder jaar weer een stapel bij komt (ik heb ook alles van de basisschool al bewaard! Moet ik ook nog uitdunnen)
Wat doen jullie ermee? Bewaren jullie nog bepaalde dingen?

Veer

Veer

10-07-2017 om 18:32

Alles bewaard?!

Ik moet er niet aan denken

Maar ja, ik heb 4 kinderen...

Van elk kind heb ik één of twee schriftjes/tekening oid van de (hele) basisschool-periode bewaard. Daar stond dan iets schattigs op, of iets typerends voor een bepaalde periode.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken dat ik, als ik als kind het huis uit zou gaan, verhuisdozen vol met papier mee zou krijgen!

Mijn kinderen willen zelf niets van de middelbare school bewaren: jaar klaar? Alles de deur uit

Af en toe druk ik iets achterover....

Wat je dochter zegt klinkt goed: alles weg (ze gaat er echt nooit meer in kijken, en ja het was veel werk, maar het resultaat is behaald: ze gaat over) en de werkstukken bewaren. Is overzichtelijk en leuk om terug te kijken.

Van de basisschool zou ik zelf hooguit van elk jaar één of twee dingen bewaren.

werkstukken

werden hier ook bewaard. En samenvattingen wilde dochter ook, voor een jaar daarna weg. Vanaf de 4e heeft ze meer bewaard omdat ze dat nog nodig dacht te hebben. Nu staat er een doos oud papier waar de ophaler een hernia van krijgt... ik heb al gezegd dat ze m moet verdelen

Half a twin

Half a twin

10-07-2017 om 19:18

1 jaar bewaren

En dan in de zomervakantie na de tweede kijken of iets nog nodig is geweest. Ja? Dan bewaren. Nee? Dan kan het weg. Oudste hier doet dat met succes. Ze is dit jaar twee keer de reddende engel van de klas geweest. Ze kon van, ik meen frans, een schema werkwoorden uit de eerste tevoorschijn toveren voor de hele klas en een ding over Nederlandse schrijfstijlen uit de tweede.

Jaarlaaggenoten weten haar nu te vinden. O ja dat heeft kind Twin vast bewaard, even appen!

Half a twin

Half a twin

10-07-2017 om 19:28

in eerste instantie

Natuurlijk bewaren voor jezelf. Als je iets uit de eerste in de tweede nodig hebt dan wie weet ook in de derde. Dat ze anderen ermee kon helpen is mooi meegenomen.

Dinke

Dinke

10-07-2017 om 19:40

Nooit

Hier hebben ze nooit materiaal uit eerdere jaren nodig gehad, echt nooit. Ze bewaren het wel altijd, maar dat is meer omdat ze gewoon geen zin hebben het op te ruimen. Nu dus ook nog een bak vol spul van de oudste, terwijl die z'n examen net achter de rug heeft. Vrij zeker dus dat hij z'n werkboek Maatschappijleer of woordenlijst Duits uit de derde nooit meer gaan gebruiken...

Ik zal hem eens aan het werk zetten!

Zon

Zon

10-07-2017 om 20:45

digitaal?

Werkstukken heeft ze neem ik aan toch ook digitaal? Dan hoef je het niet te bewaren toch? Alleen echt bijzondere dingen bewaren, zou ik zeggen.

Book burning

Hier heeft dochter na de tweede (dacht ik) met vriendinnen de werkboeken 'ritueel' verbrand. Was een leuke avond met veel lol. Andere jaren zijn ze volgens mij bij het oud papier gegaan. Nooit meer nodig gehad.

Tilly

Tilly

10-07-2017 om 23:53

hier

Hier bewaren ze de werkboeken van het vorig leerjaar. Ze hebben allemaal meegemaakt in de onderbouw dat van een bepaald vak het werkboek het volgend leerjaar nog werd gebruikt. Meestal werd dat gezegd aan het einde van het schooljaar maar ook weer niet altijd. Verder werden alle schema's bewaard. Na de onderbouw werden alle werkboeken, schriften etc weggedaan en nuttige schema's werden ingescand. In de bovenbouw begon het circus weer opnieuw. Vooral overzichten en schema's worden er nog wel eens bijgepakt. In de bovenbouw worden ook proefwerken etc bewaard, mits ze die mogen houden.

vlinder72

vlinder72

11-07-2017 om 07:18

Alles weg

Hier gooien wij alles weg. Werkboeken moeten ingeleverd worden dus die hebben wij niet eens meer.

Ik ben niet zo emotioneel rondom spullen. Ik bekijk schriften echt nooit meer. Wat moet ik met die hanenpoten van mijn zoons?

Heerlijk zo'n opgeruimde kast voor een paar weken.

Ps werkstukken, presentaties van docenten etc staan toch op google drive.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-07-2017 om 07:58

Van vroeger

Ik had van mijn zoon een rekenwerkboekje uit groep 3 bewaard. Hij kon nu zien dat zijn eigen dochter anno nu in groep 3 andere sommen maakt dan hij destijds. De eisen zijn veranderd.

Van mijn moeder heb ik het examenschrift van de mulo uit 1935. Die leerde dingen die ik niet eens weet

Alles bewaren is onzin, maar als weggooien kan ook jammer zijn. Bewaar het nu eerst, en besluit dan over een of twee jaar wat er weg kan.

herkenbaarq

Ik herken het dilemma. Ik heb nu echt veel te veel werkstukjes, spreekbeurten en knutsels van de basisschooltijd bewaard. Nu mijn zoon naar de middelbare school gaat wordt het tijd dit eens uit te dunnen tot een schoenendoos vol (ipv verhuisdoos haha).

Alleen samenvattingen

Hier worden meestal alleen de samenvattingen en stencils bewaard, hier staat in feite het belangrijkste wel in.

Tilly

Tilly

11-07-2017 om 23:19

ik moest denken

Aan dit draadje , toen ik onderstaand artikel las.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/28617855/__Schoolboeken_in_brand_gestoken__.html

Freya

Freya

20-07-2017 om 09:49

grappig

Dit toont weer maar eens hoe groot de verschillen zijn: in Vlaanderen moet je alle schoolwerk, schoolagenda, notities, ... bijhouden tot je je diploma hebt. De kans op controle is heel erg klein, maar het zal je maar overkomen ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.