Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
huiswerk

huiswerk

30-04-2016 om 10:51

Wat doen jullie middelbare schoolkinderen in de meivakantie aan school?

Ik heb een kind in de brugklas en ik vraag me af wat gemiddeld is en of dit erg verschilt per school. Moeten jullie kinderen veel aan school doen in de vakantie? Er vanuitgaande dat ze niet vlak voor de vakantie ziek zijn geweest en gewoon bij zijn met schoolwerk.

Moni

Moni

30-04-2016 om 10:59

Hangt van de situatie af.

Oudste deed nooit iets aan leerwerk in de vakantie (t.m 6e), behalve als er proefwerken waren in de week na de vakantie. Wel las ze soms een boek voor een boekverslag of maakte ze een groepsopdracht.

Jongste (3e klas) loopt meestal achter met het schoolwerk (doet minder als het bijna vakantie is) dus die werkt alles bij in een vakantie. Daar kiest hij zelf voor. (nou ja, het is of bijhouden tijdens de schoolweken of in de vakantie, een alternatief geven wij niet)
En hij leert consequent door met Frans en Duits omdat hij dat lastig onthoudt. Woordjes leert hij dan eerder dan nodig, zodat het in de weken na de vakantie wat makkelijker gaat.
En ook hij leest een boek, dit keer voor Engels.
Proefwerken direct na de vakantie hebben ze zelden.

teuntje

teuntje

30-04-2016 om 13:26

Niet wat ik zou willen

Nog 2 kinderen op VO. Jongste heeft het nu niet zo druk met school dus die doet ook niks. Middelste heeft veel opdrachten staan voor na de vakantie. Moet voor Duits veel doen en Nederlands en ook Wiskunde. Maar die krijg ik niet aan het werk helaas. Ik heb net een overzicht gemaakt wat wanneer af moet zijn en ingeleverd zodat hij hopelijk inziet dat hij nu echt wat moet gaan doen. Nog 1 week de tijd. Afgelopen week erg lui geweest. Geeft niet, maar hoop dat hij komende week wel aan de slag gaat.

Goudvis

Goudvis

30-04-2016 om 14:01

hier

Hier een 2e-klasser die huiswerkbegeleiding heeft, ook enkele malen in de vakantie. Tot zijn grote verdriet trouwens, want volgens hem is vakantie vakantie. En dan moet ook zijn boek nog uit van zijn moeder.
Zo florissant staat hij er niet voor dus ik ga echt de begeleiding niet afzeggen omdat hij het niet leuk vindt. Als we die begeleiding niet zouden hebben, zou het trouwens elke dag mot zijn hier omdat we hem niet aan de slag krijgen. Zit vooral te gamen met zijn beste vriend... Dat moet zeker ook gebeuren maar dit is de laatste kans om die cijfers nog een tikje op te krikken.

Tango

Tango

30-04-2016 om 14:38

Niets

Tot nu toe tenminste. Dochter in VMBOT-3 is vooral bezig met afspreken met vriendinnen, relaxen Wii-en met haar broertje en helemaal niet met school. Zal tegen het einde van de tweede week wel weer iets meer worden, hoop ik. Ze staat er redelijk voor dus ik laat het even zo. Heb wel even op magister gekeken maar ze heeft kort na de vakantie geen belangrijke dingen.

Elfje65

Elfje65

30-04-2016 om 15:12

Examens

Dus dat kan je eigenlijk niet meetellen. Nu leert hij wel. Maar anders weinig tot niets. Bij een SE week er vlak na dan wel iets. Gold voor mijn beide zoons. Liepen niet over van ijver

Magalí

Magalí

30-04-2016 om 15:22

Vrijwel niks

Die van mij doen vrijwel niks voor school in vakantie, alleen het huiswerk voor de maandag erna. En als er een repetitie in de week na de vakantie valt, wordt daar ook alvast wat aan geleerd.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-04-2016 om 16:50

School? Het is toch vakantie?

Ze doen dus niets aan school. Met moeite een beetje helpen in het huishouden.

Oudste doet examen (6VWO), maar niet heel veel vakken en doet ook nog niet heel veel, is dat nog wel van plan de 2e week (is nu weekend weg). Jongste (5VWO) heeft volgens mij nog niets gedaan, en zal dat ook niet gaan doen want vanaf dinsdag tot zondag is hij weg op concertreis naar het buitenland. Hij staat er goed voor, heeft niets bijzonders de week na de vakantie dus ik laat het maar zo.

vlinder72

vlinder72

30-04-2016 om 18:17

ook niets

Zoon in 2 Havo doet ook niet. Ik het weekend voordat school weer begint gaat hij beginnen met zijn huiswerk. Ik vind het prima. Hij is eindelijk weer erns vrolijk en gezellig in huis.

Hij spreekt veel af met vrienden. Speelt fifa16 op zijn playstation etc.

@Emma

@Emma

30-04-2016 om 19:23

Baantje

Dochter van 15 maakt veel overuren met haar bijbaantje. Verder veel bankhangen met telefoon, taarten bakken, kamer uitmesten, nieuwe indeling bedenken, meubels versjouwen. Ze hoeft niet veel voor school op dit moment. Laat het maar even. Zelf klungel ik ook maar wat aan. Heerlijk......

Imogen

Imogen

30-04-2016 om 19:56

weinig

als er toevallig een boekbespreking of presentatie vlak na de vakantie gepland staat, wordt er wel iets gedaan. Maar verder start alles pas weer op de zaterdag voor de volgende schoolweek.

40er

40er

30-04-2016 om 20:22

niks

Heeft alleen een boek gereserveerd bij de bieb. Verder echt helemaal niks. En ik help hem ook niets onthouden, dan had hij dat boek nu nml wel uit

Jaina

Jaina

30-04-2016 om 21:08

Niks

Mijn kinderen doen in de vakantie niks aan school. Behalve als ze er slecht voorstaan en dan van mij wel iets moeten doen. Maar op dit moment staan ze er redelijk voor (kon beter maar ook slechter) en dus zou ik ze nu niet dwingen in de vakantie wat te doen. De meeste leraren zijn ook wel aardig genoeg om vakantie echt als vakantie te beschouwen en niks extra op te geven. Dat vind ik sowieso verstandig want dan geef je leerlingen die op achterstand staan ook de kans om wat in te lopen.

baantje

Hier zoon in 4v. Is begonnen met zijn eerste baantje in de meivakantie. Hij heeft echt moeten solliciteren en zelfs proefwerken maar het is gelukt. Ik ben trots op hem. Aan school doet hij niets terwijl hij de laatste anderhalve week voor de meivakantie niet op school is geweest vanwege andere, ook door school georganiseerde, activiteiten. Misschien moet hij na de vakantie iets aan wiskunde inhalen. Verder gaat school tamelijk vanzelf. Hij doet thuis sowieso niet erg veel. Alleen wiskunde, daar maakt hij het huiswerk nu wel voor, want dat werd toch ineens moeilijker in de vierde. Hij heeft overigens niet de moeilijke betarichting gekozen alhoewel hij dat wel had kunnen doen. Hij houdt meer van taal en geschiedenis, dat zijn vakken die hem ook gemakkelijk afgaan. Voor de uitdaging doet hij wiskunde b en Grieks. Veel leerlingen kiezen anders: die willen toch het liefst nt/ng als ze het aankunnen. Had hij dit ook gedaan, dan had hij wel harder moeten werken waarschijnlijk.

huiswerk

huiswerk

01-05-2016 om 13:16

bedankt

Bedankt voor jullie reacties. Interessant om een beetje een indruk te krijgen. Lijkt toch wel veel variatie te zijn, maar het lijkt toch ook wel vrij gebruikelijk om inderdaad niet veel te hoeven doen. Mijn kind heeft best veel staan voor na de vakantie, en ik vroeg me af of dat tegenwoordig normaal is of dat dat toch sterk verschilt per school. Ik deed vroeger nooit iets in de vakantie, maar school was toen sowieso anders.

Hier toch best wat

Twee werkstukken moeten in de eerste week klaar zijn, en nog iets voor de creatieve vakken. En nog een opdracht voor Engels.
Daarnaast was er een kleine achterstand dus mijn zoon heeft meer te doen dan hem lief is :-s

Yura

Yura

02-05-2016 om 10:38

Normaal gesproken weinig

Ander jaren doen ze vrijwel niks aan school in de vakanties. In de brugklas hadden ze zelfs nog de eerste dag na de vakantie huiswerkvrij.

Oudste doet dit jaar eindexamen en hij staat er niet erg goed voor. Hij heeft dus een vrij strak schema en ook nog bijles, hij staat redelijk vroeg op en werkt zijn programma af, er is wel ruimte voor ontspanning in gebouwd overigens, zoals op koningsdag hoefde hij niks. Jongste heeft vorige week een afspraak gehad voor haar profielwerkstuk en ik dacht dat ze daar deze week ook nog een keer aan ging zitten.

Lusithania

Lusithania

02-05-2016 om 11:46

Hier

Zoon heeft vandaag de eerste dag van zijn IB-exams, morgen is de laatste dag.
Verder is hij hard aan de studie omdat hij er niet zo relaxed voor staat.
Op dit moment wel op slagen maar om geen risico te lopen is het hard werken dus.
Op zich heb ik er wel vertrouwen in omdat hij het door de dip door zijn ogen het even heeft laten lopen.

Dochter heeft haar eerste baantje. Ze is alle stukken digitaal aan het archiveren. Ze vindt het heerlijk. Gelukkig kan ze flexibel werken en als ze te moe is laat beginnen of vroeg eindigen.
'Gelukkig' moet er nog heel veel gearchiveerd worden
Ze hoeft zich ook in de zomervakantie niet te vervelen, als ze wil.

Sanne

Sanne

05-05-2016 om 22:42

Groep 7

En iedere dag een half uur werken. Zoveel projecten en nu kan ze even meters maken.

vlinder72

vlinder72

05-05-2016 om 22:54

Sanne

In groep 7?????????

In Nederland? Alleen als er een spreekbeurt zou zijn direct na de vakantie kan ik mij voorstellen dat je daar iets aan doet, maar verder echt niet. Als ze echt zoveel projecten heeft zou ik maar eens met de school gaan praten, laat ze dat lekker op school doen.

Hier kinderen in 2 havo, groep 8, groep 7 en groep 3. Ze doen allevier niets aan school in de vakantie. Oudste begint zondag denk ik met zijn huiswerk voor de week na de vakantie.

te veel

dochter zit in 3gym en is erg serieus. We zijn vanaf het begin van de vakantie tot en met afgelopen vrijdag op vakantie geweest en ze mocht van mij niets mee nemen van school. Nu thuis heeft ze al zo'n 8 uur zitten leren/werken. Ze hebben de eerste week na de vakantie huiswerk, een paar toetsen en er is een werkopdracht die ze moet inleveren. Ze vindt het niet eerlijk dat ze vanmiddag weer niet mocht leren maar in de tuin moest genieten van het mooie weer
(dochter staat gemiddeld een 8,5...ter verduidelijking)

Sanne

Sanne

09-05-2016 om 14:12

Vlinder

Komt vooral door de plusklas en door dochter zelf.

Ze heeft iedere week drie keer gewoon huiswerk. Topo, Engels enzo. Daarnaast dit jaar boekbespreking en een werkstuk. Dit jaar geen spreekbeurt, maar dat wilde ze wel graag, dus die krijgt ze als extra. Dan heeft ze ieder kwartaal een ander project van de plusklas, waar ze toch zeker een half uur werk per week aan heeft en een jaaropdracht, met zeker 20 uur werk totaal.

Ze heeft de jaaropdracht grotendeels voor zich uit geschoven, dus daar moet nu dagelijks aan gewerkt worden. Maar ook aan het gewone plusklasproject en aan het werkstuk. Dus ja, meters maken.

Er zijn ouders die de jaaropdracht laten zitten. Maar dat vind ik niet ok. Het hoort erbij en als je op tijd begint is het een half uurtje per week. Als je het uitstelt, moet je buffelen. Eigen keus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.