Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fleurop

Fleurop

31-01-2014 om 14:55

Wat doe ik op een open dag (VO)?

Ik ga morgen voor het eerst, samen met kind uit groep 7, naar een open dag van een middelbare school. Wat kan ik verwachten? Loop je zelf wat rond? Zijn er presentaties op vaste tijdstippen? Moet ik papier en pen mee? Nog meer waar ik aan moet denken?
Ik neem aan dat dit op iedere school weer een beetje anders is, maar er is vast wel wat algemeens over te zeggen. Ik vind er nl nergens iets over, ook niet op de sites van de scholen zelf. Er lijkt helemaal geen programma. Wat kan ik me er dan bij voorstellen? Als er geen les is (tis zaterdag), is er weinig te bekijken, lijkt me?


Meestal zeer vrijblijvend.

De leerkracht is in de leslokalen aanwezig, vaak met een paar leerlingen.
Er liggen werkstukken en schoolboeken.
Wat ik erg leuk vond was, om de leerlingen te vragen wat er nu zo leuk is op hun school.
Verder krijg je een eerste indruk over de leerkrachten.
Vaak is er iets voor de nieuwe leerlingen georganiseerd, een soort vragentraject door de school en een handarbeid dingetje maken, een stukje Engelse/Duitse of Franse les.
Verder knoop je hier een daar een gesprekje aan met mede ouders, waar ze vandaan komen, waarom zij voor deze school zouden kiezen enz.

Suze

Suze

31-01-2014 om 15:49

Soms algemene presentatie/informatie

Soms wordt er een praatje gehouden (van 15-45 minuten, verschilt per school). Soms ook zijn er van die standjes waar ze info geven over diverse onderwerpen (ondersteuning dyslectie etc.)

Pen en papier natuurlijk altijd meenemen, maar of je het gebruikt hangt ervan af.

Soms leiden brugklassers de geinteresseerden rond en/of kan je zelf rondlopen. Er ligt materiaal om te bekijken.

Inderdaad leerlingen vragen wat ze er leuk vinden EN wat er beter zou kunnen .

Op de een of andere manier krijgen kinderen toch vaak zelf wel een gevoel of ze een school leuk vinden of niet. Dat kan heel uitgesproken zijn, soms niet te benoemen, maar voelen ze soms heel sterk (door gebouw, licht, dingen die ze zien). Slim om vast in groep 7 te beginnen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-01-2014 om 15:49

wat wij deden

is iets te vroeg komen. Dan zie je vaak al hoe de organisatie is. Die tip heb ik trouwens hier gelezen.
En verder hebben wij gekeken naar de leerlingen die er liepen, gewoon kijken wat de types zijn. Sfeer proeven en voelen.
De school waar dochter volgend jaar heen gaat had een soort speurtocht waardoor je de hele school zag. Er was een lokaal waar je een speeddate met de lokatiedirecteur kon hebben. In een lokaal was een presentatie van de feestcommissie (leerlingen). En her en der liepen leraren die ons zelf aanspraken.
Het is handig om zelf al wat vragen op te schrijven als je die hebt. Als het echt over belangrijke dingen gaat (speciale zorgzaken wb. je kind) kan je beter een afspraak maken lijkt me.

Dalarna

Dalarna

31-01-2014 om 15:58

Yep

Die tip was van mij, het maakte zo'n groot verschil uit tussen de verschillende scholen waar we dus inderdaad 5-10 min te vroeg waren, echt belachelijk!

Verder zijn er vaak wel rondleidingen hoor, ik heb het nog niet meegemaakt dat er geen rondleiding was, alleen snapt niet elke school het verschil tussen een rondleiding met groepen en een privérondleiding. Sommige kinderen waren al snel uitgekeken en dat moest het groepje al weer verder en soms wilden ze langer blijven en waren wij er klaar mee, hoogst irritant. Kies dan voor een snelle rondleiding waarna je daarna terugkomt wat je wil zien, zo werd het ook vooraf uitgelegd.

Laat het nu gewoon over je heen komen in groep 7, volg je kind en let goed op hoe leerkrachten om gaan met de brugklassers die er al zijn en hoe ze reageren op jouw kind.

Pen en papier heb je echt niet nodig.

Suze

Suze

31-01-2014 om 16:03

Pen en papier

Toch wel handig als er een algemene informatieronde /presentatie is en of je veel speciale vragen hebt (probeer het dan maar eens van alle scholen te onthouden).

Maar ja, hangt er vanaf of je sowieso vaak dingen opschrijft (ik dus wel) of juist helemaal niet. Je komt de open dag in elk geval wel door zonder pen en papier .

Nastia

Nastia

31-01-2014 om 16:09

Gewoon

Hier kan je gewoon rondlopen. Meestal is er wel iets joligs als een speurtocht of zijn er proefjes in het natuurkundelokaal. In de gewone lokalen kan je de materialen en methodes bekijken en een gesprekje hebben met de docenten. Soms zijn er ook proeflesjes of 'klassikale' uitleg. Pen en papier heb ik nooit nodig gehad.

Vroeg gaan is sowieso aan te raden, hier is het altijd ERG druk.

Annet

Annet

31-01-2014 om 16:31

Leuk, die open dagen

Hier ervaring met drie scholen en de open dag. We zijn nog nooit rondgeleid, bij één school kon dat wel. Dan kreeg je een brugklasser mee.
Hoogtepunt was het scheikunde lab, waar ze proefjes konden doen.
Proeflessen voor ouder en kind waren ook altijd leuk. Natuurkundelokaal met proefjes en weetjes.
Inderdaad veel vragen stellen over wat kinderen van de school vinden.
Wij zochten scholen met extra uitdaging. Dus vroegen we leraren hoe ze daarmee omgingen. En vroegen we andere ouders (die al ervaring hadden op die school) hoe het in werkelijkheid ging.

guera

guera

31-01-2014 om 18:21

wat wij doen

Zoon zit ook in groep 7. We hebben een grote lijst van wel 7 scholen en inmiddels 2 dagen gehad. Pen en papier niet nodig. Wel handig om vantevoern te bedenken wat je wil weten. Ik heb een a3 gemaakt met kolommen. Daarin staat sfeer locatie gebouw leerkrachten school filosofie vriendjes etc. Na elk bezoek vult zoon + en - in in betreffende kolommen. Is leuk om te doen en zo sta je even stil bij de plussen en minnen. Volgend jaar doen we dan de top 3 nog eens.
Ik vind het ontzettend leuk. Echt n trip down memory lane van mijn eigen middelbare schooltijd.
veel plezier!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-01-2014 om 18:24

ja, vond ik ook

Ontzettend leuk om weer eens in een middelbare school te zijn.

vo- mam

vo- mam

31-01-2014 om 18:57

uuuuh

Dit zal me zeker niet in dank afgenomen worden....

Het zou me mateloos irriteren als het erg druk zou zijn door groep 7 kinderen die ook alvast komen kijken en soms nog niet eens weten op welke "afdeling" ze moeten zijn. Hier wordt alleen groep 8 uitgenodigd. Ik heb het deze week gemerkt op een school waar brug- en bovenbouw informatie op hetzelfde tijdstip gepland was. Bij enkele vakken, waar inloop voor boven- en onderbouw was, was het lokaal zo overvol dat het moeilijk was om door te komen of om informatie te vragen.

Fiorucci

Fiorucci

31-01-2014 om 19:11

Hier....

Op de scholen van mijn kinderen zijn geen rondleidingen, maar een Open Huis. In de lokalen waar exacte vakken worden gegeven kun je proefjes doen en/of bekijken, in de kunstlokalen zijn er workshops waar je aan kunt schuiven, er zijn voorstellingen, kleine tentoonstellingen in de taaldomeinen, etc. Mijn dochter zit op een grote school dus daar is een soort route uitgestippeld. Groep 7 leerlingen zijn welkom, voor sommige kinderen is het fijn om te weten waarvoor ze werken in de anderhalf jaar die nog rest op de basisschool.

Vo-mam

Vo-mam

31-01-2014 om 19:35

nog 1,5 jaar met smart op moeten wachten.....

Annet

Annet

31-01-2014 om 20:28

Hier staat op de websites van alle scholen dat g

groep 7 leerlingen welkom zijn. Wij zijn ook altijd vanaf groep 7 gegaan.
De proeflessen (op andere dag dan open dag georganiseerd) zijn wel alleen voor groep 8.

Ik ga ervan uit dat scholen het anders zouden doen, als het niet haalbaar zou zijn. Hun verantwoordelijkheid.

Dalarna

Dalarna

31-01-2014 om 21:21

groep 7

Groep 7 is allang geaccepteerd tegenwoordig.

Wat mij verbaast is dat er mensen zijn die naar 7 open dagen gaan met lijstjes Je kunt vast wel twee scholen zo wegstrepen op zaken die je op de website of in de schoolgids kunt vinden of alleen al op afstand.

Fleurop

Fleurop

01-02-2014 om 18:00

Geweest

Fijn, jullie tips en ervaringen. Het wees zich allemaal vanzelf, we werden direct welkom geheten en op weg geholpen. Ik vond het heel erg leuk en voor mijn kind zinvol om er nu al heen te gaan. Het niveau is al redelijk duidelijk, en nu is hij extra gemotiveerd om dat het komende jaar waar te maken. Overigens hoorde ik van twee docenten dat ze zelf ook met hun kind in groep 7 al waren gaan kijken. Snap dat het daardoor drukker wordt, maar aangezien het een trend lijkt, zullen scholen daar rekening mee moeten houden.
Dank allemaal.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-02-2014 om 18:08

ik vind

het niet meer dan logisch om al in groep 7 te gaan kijken. Zeker als je ruime keus hebt is het niet te doen om die toch belangrijke beslissing in een korte periode te maken.
Hier zijn veel open dagen op dezelfde dag of krap op elkaar. Het is dan fijn om al in groep 7 sfeer te kunnen gaan proeven zonder dat daar al teveel druk op ligt.

guera

guera

01-02-2014 om 20:54

dalarna

Bedoel je mij dalarna? Ik verbaas me altijd dat mensen hun basisschool uitzoeken op basis van lekker dichtbij. Wij maken een erg bewuste schoolkeuze die past bij ons normen en waarden.Dat kun je niet altijd in een gids zien. Juist niet. In gidsjes staan de praatjes. Daarbij heeft zoon wel verwerkingstijd nodig en wil ik hem leren op basis waarvan je beslissingen kunt nemen. Want ik hoor hier iets teveel kinderen die vallen voor de hippe workshops en daar ook niet doorheen kijken. Hoe maken jullie die keus dan? In onze directe omgeving al zeker 10 vwo scholen waarvan er 4 of 5 afvallen en er inderdaad 5 of 6 overblijven.

Dalarna

Dalarna

01-02-2014 om 21:09

guera

Nu heb je het over 5/6 en net over 7.

Ja, ik ben van mening dat als je er nog 7 hebt er iets niet klopt. Alle VWO scholen hier in de buurt hebben een bepaalde profilering, de ene is béta, de ander is extreem bezig met talen, de volgende is weer bezig met kunst. Dat soort dingen kun je al van tevoren vinden op de website van een school. Ik vind 7 open dagen echt behoorlijk veel, wil je die allemaal aflopen nu in deze tijd?

En ik koos een basisschool op dichtbij omdat ik altijd nog over kan stappen naar ver weg Verder kozen mijn zonen juist hun middelbare NIET dichtbij (1 km afstand) maar als ik 7 scholen heb zou ik ongezien de verste wegstrepen als ze echt allemaal gelijk zijn (wat ik niet geloof).

guera

guera

01-02-2014 om 21:19

nee dalarna

Dat klopt. Ze zijn juist allemaal verschillend. Waren ze maar gelijk dan is kiezen makkelijk. Zoon weet echt nog niet of hij tweetalig wil of technasium. Laat staan goe het voelt om in een school van 600 ll of 1400 rond te lopen. En kan jij zien in de gids of de leraren sympathiek zijn en watvoor type kinderen er rond lopen? Voor jou misschien niet van belang voor mijn zoon wel. We hebben er nu 6 gedaan en zijn er wel klaar mee. Daarbij hebben twee scholen ons zeer positief verrasd. Zoon ging teveel af op praatjes van vriendjes. Nu hij het met eigen ogen zag kwam hij zelf tot een ander oordeel. Rondlopen op zoveel scholen helpt hem ook juist te kiezen wat belangrijk voor hemzelf is . Om dat überhaupt te kunnen definieren. Daarom is het juist fijn dat hijnu al begint in gr 7. Als hij nu zou moeten beslissen voor over volgend schooljaar zou hij er denk ik behoorlijk gestresst van raken. Ik vind ook in basisscholen zeer grote verschillen zitten en vind het echt apart dat 'men' vaak meer moeite doet om een werkster uit te zoeken dan een school.....

guera

guera

01-02-2014 om 21:20

brrr taalfouten

Excuses daarvoor

Dalarna

Dalarna

01-02-2014 om 21:25

guera

Het probleem is dat je gewoon heel veel dingen niet ziet op een open dag, ik heb op zo'n dag nog nooit een leerkracht gezien die niet sympathiek overkwam en het lijkt mij heel moeilijk voor een kind om echt verschil te zien tussen zoveel scholen.

Oja, hoe kun je gisteren 2 open dagen hebben gehad en nu 6?

Druif

Druif

01-02-2014 om 21:37

Open dagen

Nou, ik vond dat er wel heel veel verschil was tussen open dagen.

Ik ben zes jaar geleden op opendagen voor middelbare scholen geweest. Omdat er maar twee scholen binnen fietsafstand waren, alleen naar deze twee.
Wij vonden het verschil groot. Op de ene school veel nadruk op controle, structuur en hoe geweldig de school wel niet was. Als we een lokaal binnenkwamen, ging de leraar die er was, met mij praten, niet met mijn dochter.

Op de andere school een ontspannen sfeer. Leerkrachten en leerlingen die eerlijk zeggen dat de school anders niet zo opgeruimd is. Die mijn dochter aanspraken en geinteresseerd leken naar wat ze vertelde. Die haar probeerden over te halen om mee te doen met de activiteiten. Veel nadruk op dat pubers nog echt veel moeten leren, over het puberende brein, over dat ze graag in gesprek met ouders blijven, om bij problemen snel in te kunnen grijpen.

En nu is het zes jaar later en de verschillen staan nog steeds. Op de eerste school (waar de kinderen van mijn vriendin op zitten) wordt in het zesde zelfs nog een cijfer gegeven voor het huiswerk (betuttelend). Er is veel controle en leerlingen moeten veel groepsopdrachten maken. Veel muurkranten.

Op de tweede school wordt er veel met ons gecommuniceerd, zijn leraren makkelijk bereikbaar, blijken ze altijd bereid om zich flexibel op te stellen en het perspectief van de leerling in te nemen. Een fijne school, die goed bij ons, ietwat chaotische vage mensen, past. De eerste school past beter bij mijn vriendin. Dat zijn mensen die graag puntjes op de i zetten. Zij passen duidelijk meer bij de eerste school. Ik heb er inmiddels al drie kinderen op zitten.

Dit jaar ben ik met oudste op open dagen van universiteiten geweest. En de verschillen vond ik daar ook enorm. Het zit hem dan in de sfeer, de manier van communiceren, de keuze mogelijkheden die er zijn.

guera

guera

01-02-2014 om 21:39

dalarna

We hadden er vandaag 2 en gisteravond 1. Vorige week 2 de week ervoor 1. Sorry die allereerste al niet meer meegerekend in de selectie omdat die school kids uit ons dorp niet aanneemt en nee staat niet op de site want dan was ik niet gegaan. Excuus voor deze telfout. 6 dus. Anyway echt onsympathiek zijn de leerkrachten niet maar groot verschil in hoe ze kinderen aanspreken hoor. Soort basishouding waar groot verschil in zit. Zie je niet in de boekjes. Het grappige is juist dat door naar scholen toe te gaan de verschillen zeeeer duidelijk worden. Alke boekjes en websites zijn juist hetzelfde. Ik zou zeggen probeer het eens en ervaar de verschillen. Sja ik had ook kunnen zeggen. Kies maar school a of b.....maar zoals gezegd doen we dat met dit soort dingen niet. Een keuken daarentegen zou ik zomaar uit een boekje kunnen bestellen. Dat boeit me dus niet....heb ik zo gekozen.

Dalarna

Dalarna

02-02-2014 om 08:22

guera

Ik denk gewoon dat als je binnen een dag drie scholen moet bezoeken dat dat te veel is.

En ja, ik heb OOK het verschil tussen scholen ervaren en wij deden er vorig jaar in groep 7 maar drie! Verder is mijn jongste er juist niet eentje die je moet aanspreken, zeker vorig jaar niet, daar was hij toen veel te verlegen voor. Dit jaar (groep 8 dus) ook nog niet zo maar omdat hij al wist dat hij naar die school ging was hij wel wat vrijer. Ik vond de gesprekken met de leerkrachten juist heel prettig, ze spraken ons niet vanzelf aan maar waren 100% beschikbaar als jij ze aansprak.

Het is natuurlijk prima als jullie er zoveel willen bezoeken maar word je niet een beetje murw na zoveel scholen? Geef je elke school wel een echte kans zo? Spreek je met ouders van kinderen (met oudere kinderen) op school over die scholen?

guera

guera

02-02-2014 om 09:08

Ja tuurlijk word je gaar na zoveel scholen. Daarom beginnen we al in gr 7 juist om alke scholen een kans te geven. Ik snap niet waarom mensen hier vinden dat dat not done is ovm drukte. Als je binnen 1 maand DE beslissing moet maken daar word je pas murw van. En tuurlijk praat ik met andere ouders. ....Dus ik vind het echt heeeerlijk dat we hier nog een jaar op kunnen broeden en na heel veel nachten slapen kunnen denken: he die school leek wel ok om die en die reden. Vinden we dat nog steeds? Nog n keer kijken volgend jaar? In gr 8 doen we er 2 incl de lesdagen (doen we nu natuurlijk niet)
Grts

Thursday Next

Thursday Next

02-02-2014 om 10:22

ook veel scholen,

Hier in de buurt zijn 14 scholen op het niveau van dochter. Na wegstrepen (afstand, geloof) bleven er nog 7 over. Wij zijn daarom net als Guera al in groep 7 begonnen. Zonder lijstjes overigens. Het waren allemaal goede scholen. Een ervan kwam toch het beste naar voren en die hebben we gekozen. Dochter zit nu in de brugklas en heeft het goed naar haar zin.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-02-2014 om 10:38

Ook weer

Wij staan dit jaar ook weer voor de keuze. Vijf jaar geleden ook al zo'n rondje gedaan, dus we weten nu wel wat we kunnen verwachten. Ik merk om mij heen dat iedereen zo zijn eigen aanpak heeft. Volgens mij moet je het op de manier doen die je zelf prettig vindt, ik denk niet dat er een goed of fout is. Iemand vond hier bijvoorbeeld zeven scholen te veel om te bezoeken. Ik ken mensen die wel naar 10 gaan. Die zeggen juist: ik kan mij suf lezen in folders, websites, schoolgidsen en inspectierapporten, maar ik wil gewoon de school zien, voelen, praten met leerlingen en docenten.
Vijf jaar geleden spraken wij bij de open dagen ook ouders aan (van leerlingen die er al op zitten, er zijn er altijd wel een paar), en dat leverde bij iedere school een identiek verhaal op, heel grappig. Iedere ouder roemde toch vooral de sfeer, die was namelijk echt heel speciaal en anders dan bij alle andere scholen. Ha ha, iedereen zet er natuurlijk vrienden van de show neer, daar konden we dus niet zoveel mee.
Vorig jaar in groep 7 een school bezocht (waar oudste op zit), dit jaar doen we er 4. Maar zoon heeft eigenlijk al besloten naar dezelfde school als broer te willen, en wij denken ook dat dit voor hem een verstandige keuze is. We ervaren nu dus weinig druk, dat was vorige keer wel anders. We hebben hier ook wel de luxe van veel goede scholen (er zijn hier geen slechte scholen). En geen loting of wachtlijsten. Nu alleen over een week de Cito nog goed maken

vlinder72

vlinder72

02-02-2014 om 11:32

Mazzel

Wij hebben geluk geloof ik. Onze zoon is maar geinteresseerd in twee scholen. Beide scholen passen bij hem. Wij wachten nu op de cito uitslag om een defintieve keuze te maken. Voor een specifieke school moet hij een cito uitslag halen van 538. Hier dus geen drukte en geen strakke planning. Geen whiteboards met stickers. Wij hebben in groep 7 ook geen scholen bezocht. Wou hij niet.

Zoon twee zal dat volgend jaar wel willen.

Katniss

Katniss

02-02-2014 om 11:37

Eentje maar

Voor oudste hebben we maar een school bezocht. Er waren drie of vier mogelijke opties, maar die werden op voorhand door haar afgeschreven omdat er teveel mensen van haar school heen gingen. De open dag op haar huidige school was goed geregeld, de mensen aardig, inspectierapporten waren niets op aan te merken, dus het was geen moeilijke keuze. Hopelijk mag ik tzt voor jongste wel wat meer scholen bezoeken, hoewel ik het ook wel fijn zou vinden als ze naar de school van oudste zou gaan (die er dan nét af gaat).

guera

guera

02-02-2014 om 13:54

maar vlinder72

Als ik het zoon zou vragen zou hij ook niet willen of maar naar 1 school. Dat komt omdat vriendjes allerlei dingen vertellen van horen zeggen of oudere broers en zussen. Dus zoon zegt nee die school is echt atom daar hoef ik niet hern. Ik wil dat hij een oordeel vormt op basis van eigen bezoek dus van mij moest hij wel mee. Nu we gegaan zijn is hij toch wel blij en snapt hij sommige kritiek punten van vriendjes niet en sommige wel. Dus nee als het asn hem lag waren we ook niet gegaan. Maar er zijn wel meer dingen waar je kinderen iets meer in mee moet nemen toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.