IngridT
17-10-2011 om 21:55
Wat betaal je voor bijles (wis/natuurkunde)?
Ik word vast naar Werk & Geld en zo verhuisd, maar ik post hem toch eerst lekker hier...
Ik heb afgelopen voorjaar een vriendje van oudste serieus geholpen zijn wis & natuurkunde op de rails te krijgen. Dat was een uit de hand gelopen vriendendienst. Ik ken de ouders van deze knul vrij goed (via sport) en heb een keer spontaan aangeboden om hem te helpen. Hij was afgestroomd van HAVO naar VMBO4 & had een behoorlijke achterstand & motivatieprobleem. Leuke knul. Ik had een beetje met hem te doen. Mijn hulp sloeg aan & hoewel het uiteindelijk wat meer uren kostte dan ik dacht is het prima gelukt hem zijn VMBO examens met mooie cijfers voor de betavakken af te laten sluiten.
Nu istie terug in HAVO 4 & loopt weer tegen van alles aan. Vader heeft laten doorschemeren dat ie me wel wil inhuren voor wat structurele support. Dat lijkt me op zich wel een goed plan, want hoewel ik best bereid ben om af en toe eens iemand te helpen begint dit idd iets te structurele vormen aan te nemen om 'zomaar' te blijven doen. Ik verwacht dat ie me van de week belt om iets af te spreken.
Nu heb ik een beetje rondgestruind op internet om te zien wat de markt-tarieven zijn voor bijles, maar die varieren echt gigantisch. Vanaf een tientje per uur van een 'bovenbouwer VWO' tot en met royaal 40 euro per uur of nog meer bij officiele huiswerkinstituten.
Nu ben ik afgestudeerd natuurkundige, en eerstegraads bevoegd docent (al doe ik er op dit moment niks mee) en ik weet zeker dat ik een hele goede bijlesdocent ben. Dus een tientje per uur is veel te goedkoop. Maar 40+ euro per uur vind ik te gek voor woorden (Hmm. bedenk me opeens dat ik toch maar een draadje bij werk & geld moet openen. Werk ik illegaal zwart als ik voorlopig deze ene knul een paar maanden ga ondersteunen?)
Wat zouden jullie een redelijk tarief vinden? Voor je het weet heb ik namelijk een minicarriere als bijlesjuf opgestart (zelfs vorig jaar kwamen er via via al meer vragen toen mensen er lucht van kregen dat ik dit deed) en dan lijkt het me wel verstandig een klein beetje marktconform te beginnen...(aan de andere kant voelt het ook weer wat knullig tegenover de semi-bevriende vader & zoon om ze gevoelsmatig een poot uit te draaien, da's nou ook weer niet de bedoeling)
Lastig hoor!
Ingrid

Vic
17-10-2011 om 22:14
Docentensalaris
40 euro per uur vind ik echt veel. Een v.o.-docent verdient toch max schaal 10, zo'n 23 euro per uur? 20 euro lijkt me dan wel een reëel bedrag. Zo even uit de losse pols

Tirza G.
17-10-2011 om 23:17
Twee
Ik zou twee tarieven hanteren, vriendendienst en commercieel
Tirza

even anoniem
18-10-2011 om 12:16
Bij mij
Ik werk zelf al vrij lang bij een instituut. De ouders betalen daar 30 euro voor een uur bijles. Ik krijg daar zelf een docentensalaris voor, opgezocht in de onderwijs-CAO. Ik meen iets van 17 euro per uur. Pas beginnende bijlesdocenten (meestal zijn dat studenten zonder diploma) krijgen minder: rond de 11 euro per uur. Deze tarieven zijn aan de lage kant voor een instituut. Ik zou zelf ergens tussen deze bedragen gaan zitten maar als bevoegd docent mag je heus wel wat vragen, 20 of 30 euro is helemaal niet gek. Ga maar eens na wat het kost om zelfs maar een loodgieter in te huren! Laat staan het uurloon van andere mensen met een academisch diploma, bijv. een arts of advocaat. Dan is 29 of 30 euro per uur ineens zelfs weinig.
Als het geven van bijles echt grote vormen gaat aannemen moet je natuurlijk ook kosten voor gebruik van een ruimte rekenen.

IngridT
18-10-2011 om 16:04
Lol cobi,....(en de rest)
voor eigen kroost doe ik het ook gratis. Of bedoel je dat 'cobiman' ook pro deo de hele buurt op verzoek structureel bijspijkert? Als het om af en toe eens een paar moeilijke opgaven doornemen voor een toets zou gaan zou ik daar ook volstrekt geen moeite mee hebben trouwens, maar nu er gepraat wordt over wekelijkse sessies van minimaal een uur om structurele achterstanden weg te werken & een beetje motivatie te kweken vind ik het an sich niet gek dat hij daar iets voor wil betalen.
Jullie reacties lezende denk ik dat ik voor de 20 euro per uur ga. En dan kijk ik qua vriendendienst niet al te nauwkeurig op de klok.
Ingrid

Tihama
18-10-2011 om 22:13
Lol
Ga je nou toch weer werken? Moeten we straks de hele discussie over madido-prinsesjes weer gaan voeren, joh
Ik vind het wel ontzettend leuk dat je dit gaat doen.
En over uurloon: als je het helemaal wit gaat doen, dan zul je ook rekening moeten houden met al je andere afdrachten. Je kunt daarom een uurloon vanuit de onderwijs-CAO niet vergelijken met een uurtarief als zelfstandige. De andere kant is dat je inderdaad rekening te houden hebt met de 'markt'.
Ik vind de tip van Tirza wel heel goed: differentieer je tarief. Dan hoef jij je niet bezwaard te voelen dat je vrienden een poot uitrukt, maar voorkom je ook dat jij overlopen wordt door allerlei mensen die dit een makkelijke oplossing vinden.
Ik herinner me trouwens dat je een hele tijd geleden overwoog om misschien het onderwijs in te gaan. Is dit misschien een voortrajectje?
Tihama

Valkyre
19-10-2011 om 02:51
Wat tihama zegt
Als je gaat freelancen en je vraagt een VAR-verklaring aan, moet je van dat uurloon nog inkomstenbelasting betalen, je pensioenopbouw, verzekeringen, het werkgeversdeel van de kinderopvang betalen, enz, enz. Dan is €30,- per uur echt niet zo gek hoor (ik reken €22,50 per 45 min; dat gaat per 1 januari weer iets omhoog). Ik geef geen bijles/huiswerkles maar echt bijspijkerlessen - het huiswerk (dat ik opgeef) moet thuis gemaakt worden.
Evt kun je, als je niet verder wil freelancen, een vriendenprijs rekenen (zwart dus). Dan lijkt €20,- me heel aardig geboden van iemand met jouw kwalificaties...
groet, Valkyre

IngridT
19-10-2011 om 09:03
Lol tihama, (en valkyre)
Ik speel al een tijdje met de gedachte, en ja, zie dit maar als een informeel voortrajectje. Punt is alleen dat ik nog steeds neit weet of ik zin het in een voole klas klierige 15 jarigen. Ik heb ze liever in bosjes van 1 of 2, met een echte 'need' zeg maar. Ander punt is dan weer dat als je ze in bosjes van 1 of 2 wilt het min of meer automatiscjh om buiten-schooltijd-uren gaat, terwijl ik veel liever binnen-schooltijd zou werken. Maar dan meot je er dus gelijk weer 30 tegelijk.
Nou ja, we zien wel.
En over dat mididoprinsesjes gedoewas dfat nou erger of juist minder erg dan een full blown TBM!? Ik ben het even kwijt
Maarre...om je gerust te stellen, ik blijf gewoon mezelf hoor! Mocht dit ook maar enigszins structurel worden dan was ik wel van plan om mijn inkomsten linea recta om te zetten in werksters, tuinmannen en boodchappen & sushibezorgers. Het moet wel leuik blijven allemaal, en trouwens, op die manier stimuleer ik in ieder geval de economie (daar ging het toch om??) en hou ik genoeg tijd over om naar de golfbaan te gaan, piano te spelen en mijn eigen kroost te supporten waar nodig (pro deo natuurlijk!)
Enne Valkyre...mocht het echt serieus worden dan kom ik iedereen hier uithoren over dat ZZP gedoe, want ik heb er de ballen verstand van. (maar als ik zie wat ik mijn conservatoriumpianojuf betaal voor een half uur per week dan snap ik precies wat je bedoelt met hoge uurlonen die best normaal zijn)
Ingrid

IngridT
19-10-2011 om 09:06
En dan zal ik ook...
...eerst op type-les, voor het geval ik officieel moet gaan communiceren met ouders. Het gaat dan wel om betavakken, maar ik weet Met dank aan OOL) hoe onprofessioneel een incorrect spellende leerkracht overkomt...
Ingrid

Evanlyn
19-10-2011 om 15:16
Huiswerk-instituut
Als je geen zin hebt in klassen, kun je misschien bij een huiswerk-instituut werken?

purk
19-10-2011 om 17:52
Totaal ot - madido
zit ik toch te prakizeren wat een madido-prinsesje zou kunnen zijn.....pling....ik ben er zelf ééntje.
Succes met wat de keuze ook gaat worden IngridT.
groetjes van Purk

Asa Torell
19-10-2011 om 19:51
Nog een goede reden om betaald te worden
niet dat je nog overtuigd hoeft te worden Ingrid, maar goed: jij bent dan als docent ook niet meer degene die last heeft van slordigheden van de leerling. Zoals een vriendin van mij die gratis een vriendin van haar helpt, maar regelmatig dubbel werk moet doen omdat de vriendin de afgesproken voorbereiding niet gedaan heeft. Bij een betalende leerling zijn dat soort dingen zijn/haar probleem, zoals het hoort.

Tihama
19-10-2011 om 20:04
Praten met scholen
Jij hebt eerstegraads bevoegdheid. Volgens mij kun jij dan gewoon les geven aan bovenbouw VWO met leerlingen die voor een N&T-profiel gekozen hebben. Ik schat in dat dit motivationeel beter werkt dan klierige 15-jarigen die met tegenzin aan hun natuur-wiskunde werken. Waarom ga je niet eens praten op een middelbare school over je aspiraties? Misschien zijn er nog wel heel creatieve varianten te bedenken. Juist voor wiskunde, natuurkunde (en economie) zijn er lerarentekorten. Ik schat in dat scholen bereid zijn tot het bedenken van oplossingen als ze daarmee jouw kennis kunnen inzetten. Bij voorkeur onder schooltijd, in kleine groepjes, bij kinderen die het graag willen en echt nodig hebben.
Tihama

ilsepilse
22-10-2011 om 21:19
Waar woon je?
ik betaal 20 eu per uur,
hij is een turkse afgestudeerd natuurkundige en heeft beide zonen wiskunde bijles gegeven, de jongste nu nog, hij staat ook op marktplaats (met een mathematic hoofdje).