Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

27-06-2016 om 13:47

Wanneer planning met kind maken (VO)?

N.a.v. een ander draadje, om dat niet te vervuilen, hier even een nieuwe.

Wie plant met zijn VO-kind het huiswerk? (bij kinderen die nog geen talent op dat gebied hebben)

En zo ja, wanneer?

Ik las net dat iemand op zondagavond iets plant, maar dat lijkt mij zo onhandig. In het weekend is er juist relatief veel tijd (door de weeks ook veel sporten) om huiswerk te maken, evt. zelfs vooruit te maken, als het erg veel is.

Dus ik ben benieuwd.

Triva

Triva

27-06-2016 om 13:55

plannen

Ik heb mijn jongste geleerd om op vrijdag al het maakwerk voor de volgende week te doen en de zaterdagochtend te gebruiken als dat nog niet af is. Zaterdagmiddag begint hij met leren en ook zondag wordt gebruikt om te leren. Natuurlijk niet de hele dag maar dat is een vaste planning.

Hij houdt verder in Excel een planning bij met daar het weekrooster en in kleurtjes of er maakwerk is (blauw), leerwerk (geel), een toets (rood) en of het af is: het vakje wordt groen. Hij begint met een nieuwe week op vrijdagmiddag en vult zo telkens dat schema in.

Weekeinde juist vrij

Mijn zoon houdt het weekeinde juist vrij. Hij maakt het werk op de dag dat hij het op krijgt. Leerwerk knipt hij in stukjes. Plannen doet hij op vrijdag, behalve als het niet kan wachten en hij eerder moet beginnen, dan doet hij dat dezelfde dag. Hij plant dus alleen het leerwerk, want het maakwerk is meteen af (of hij maakt het niet, inmiddels kijkt hij wat hij nodig vindt). Ik heb veel geholpen bij de planning de eerste anderhalf jaar en nu kan hij het zelf.

Arianne

Arianne

27-06-2016 om 14:26

ja, zondagavond dus

Dat was ik; zondagavond dus. Het is eigenlijk zo gegroeid omdat zoon zoveel mogelijk af wilde maken in het weekend. Op zondagavond ging hij dan zijn tas inpakken en het werd chaos omdat niet duidelijk meer was wat nu precies wel en niet af was en wanneer hij dat dan in kon halen/ alsnog doen. Soms met een samenwerkgroepje op school.
Hij zit namelijk ook op een school waar je maar weinig les krijgt, er is veel meer werk maar dat moet dus deels op school en dat plan je zelf in.

Maar je hebt eigenlijk gelijk dat het misschien beter is om het zowel zaterdagochtend als zondagavond te doen. Zaterdagochtend plannen we dan het weekend en de volgende week als 'voorlopig'. Zondagavond checken we of het weekend goed verliep qua schoolwerk en dan maken we het weekrooster af en printen we.
Ongewild een goede tip dus van je, Lynn! (p.s. leuk dat ik volgens mij weet wie ik voor me kan zien, je was toch op de meeting?)

Arianne

Arianne

27-06-2016 om 14:28

overigens

Overigens heeft mijn kind zowel doordeweeks als in het weekend nog veel andere activiteiten (geen sport), soms is er weinig tijd over in het weekend.
Hij is inmiddels zowat overspannen te noemen (chagrijnig en heeft nergens meer zin in, op het depressieve af), maar goed dat hij deze week alleen nog afrondende week heeft (wel gewoon fulltime school) en volgende week min of meer vrij.

Inaya

Inaya

27-06-2016 om 14:31

vrijdagavond

Mijn dochter kijkt op vrijdagavond op Magister voor de grote klussen van de week erna: proefwerken, s.o.'s, boekbesprekingen, presentaties en verslagen. Dan maakt ze per vak een planning, waarbij ze terug rekent vanaf de dag waarop het klaar moet zijn. Dat levert een lijst op per dag. Maakwerk plant ze niet in.

Lynn

Lynn

27-06-2016 om 14:48

Arianne (OT)

Ja .

Maar jij was er dus onder een andere naam ). Ben nu wel nieuwsgierig.

Arianne

Arianne

27-06-2016 om 15:00

tip aan Lynn (o.t.)

Het staat me nog helder voor de geest dat je niet wilde zeggen waar je woonde, ook niet vaag (je goed recht natuurlijk!), maar ik woon in Z en je wilde me wel thuisbrengen (heel aardig). Dat was dus in ieder geval min of meer onderweg voor jou. Maar het was niet nodig uiteindelijk voor mij.
Gezellig om met je te praten, hoewel door het wat geheimzinnige (nogmaals: je goed recht) bleef het een beetje door mijn hoofd spoken. Misschien heb je wel een zodanige baan dat dat geheim moest blijven. Of wantrouwen in het algemeen, of slechte ervaringen. Daar ging ik nu juist meer dan gemiddeld over nadenken.

Ik neem vaak voor dit soort schoolse zaken een andere nick aan, maar ook deze moet ik maar weer eens wisselen want ik ben best wel boos op school en de verhalen mogen niet te herkenbaar worden.

groetjes

Dagelijks

Zoon heeft dagelijks nieuw huiswerk. Dat wordt dus dagelijks over de week verdeeld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-06-2016 om 15:17

minstens 2 x per week

Ik maak ook met/voor zoon van 14 de huiswerkplanning. Beter gezegd: de planning voor het leren van SO's en repetities. Dat neemt ongeveer 90% van alle huiswerktijd in beslag. Maakwerk is vaak al voor de volgende dag en dat plannen we dus niet echt in.

Repetities zijn in principe al lang van te voren bekend. Er is een schema voor het hele schooljaar. Dat wijzigt nog wel regelmatig. De stof moet uiterlijk een week van te voren bekend zijn. We lopen minstens twee keer per week uitvoerig de agenda door om zo ver mogelijk vooruit te plannen. Met een repetitie begint hij een week van te voren met leren (leerstof verdelen we dus in ca. 6 stukken). Met SO's drie dagen van te voren. Als de stof nog niet bekend is, plannen we het leren toch alvast in.

mijk

mijk

27-06-2016 om 15:22

wij maken de grote planning ook op zondag

en vullen die in de rest van de week aan. Dus voor het weekend is ie gewoon klaar. Voordeel vind ik dat hij zo vooruit leert denken hoe hij het weekend leger houdt als hij bijvoorbeeld een dag weg is voor zijn sport. Als hij door de week een tandje bijzet kan hem dat een vrije weekenddag opleveren.. Planning maken we gewoon op een a4tje en die hangt op het prikbord boven zijn bureau. Werkt eigenlijk heel goed. Voor PO's hebben we nu het laatste opdracht van het jaar is losgebarsten een aparte lijst gemaakt per opdracht gesplitst in losse onderdelen en die pakken we er weer bij als we planning maken...

Mijk

Ik.

Per kind anders, afhankelijk vsn wat ze nodig hadden.

Jongste is een enorme dromer. Inmiddels in 2 vwo. Tijdens de brugklas deden we dagelijks een 'huiswerkcheck'. Duurde maar 5 minuten, maar we liepen even door haar agenda...wat voor lessen had je vandaag? Huiswerk opgekregen? Toetsen? Andere dingen? Staat het in je agenda? Wanneer moet je het gaan doen/ leren? Ze had zo 'n 1 blikmagenda vsn school, en dat werkte heel prettig. Het kostte echt niet veel tijd, maar het gaf haar de rust en zekerheid dat ze alles onder controle had. Tegenwoordig checken we nog 1 keer per week denk ik..wat voor toetsen er in de planning staan en zo. Verder amper.

Middelste (v4) redt zichzelf, altijd al zo geweest. Leert ook heel gemakkelijk dus als er een enkele keer iets (bijna) misgaat is dat geen drama.

Oudste ( net zijn propedeuse binnen!) was iets meer als jongste. Hoewel het bij hem meer onzekerheid was dan dromerigheid. In de brugklas elke dag even checken, en langzaamaan steeds minder. Hij redt zich inmiddels al jaren geheel zelfstandig...hahaha

Ingrid

( ook als docent roep ik...better safe then sorry...beter in t begin even een vinger aan de pols houden en loslaten als het kan dan er na een half jaar achter komen dat dingen niet helemaal lekker lopen...)

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2016 om 15:56

Ingrid

Vonden jouw kinderen het meteen fijn dat je een beetje meekeek. Ben bang dat mijn momenteel nogal eigenwijze, dromerige dochter, die na de zomer naar het vwo gaat, daar zwaar tegen gaat protesteren.

Tips om het leuk te maken?

Li

Li

27-06-2016 om 16:12

ja, tips

Kopje thee, koekje, en een arm eromheen!

Wilgenroosje...

Ik denk dat ze dat veel gemakkelijker accepteren als je vanaf dag 1 daar soort van uit belangstelling 5 minuutjes per dag aan besteedt, dan wanneer je na de eerste onvoldoendes vanuit een soort negatief beginpunt 'orde op zaken' moet gaan stellen'

Voor veel brugklassers is het echt een flinke overgang hoor. Alles goed noteren. Bedenken wanneer je welke dingen doet. Het idee dat je wat extra 'lucht' en ruimte in je planning houdt voor onverwachte tegenvallers als je een beetje vooruitwerkt en niet alles op de laatste dag doet. Als zo 'n jonge puber het overzicht eenmaal kwijt is vinden ze het vaak lastig om om hulp te vragen, en steken liever hun kop in t zand. Veel fijner als je dat punt gewoon niet bereikt. Op die manier heb ik het mijn kinderen van te voren ook uitgelegd. Dat ik ze graag ( indien nodig) een beetje op gang wilde helpen, en ze weer los zou laten zodra we het idee hadden dat ze het zelf konden. En stiekem vonden ze dat volgens mij best een fijn idee. Ik liet ze in principe ook zelf plannen, maar vroeg dan gewoon even 'oh..dus geen huiswerk voir geschiedenis?' En dan zag je ze opeens weifelend kijken, zo van 'verrek, er was wel iets, waarom heb ik dat niet opgeschreven?' En zo kregen ze al snel door dat het toch wel handig was, om er even doorheen te lopen.

Ook van die simpele tips, zoal toetsen in je agenda even met een marker een kleurtje geven, of doorstrepen/ afvinken wat je al gedaan hebt. Simpele trucjes die ze helpen om het overzicht een beetje te houden, en die je ze gemakkelijker meegeeft als je elke dag even in die agenda kijkt.

En af en toe huiswerk overhoren...ook voor hun eigen zelfvertrouwen. Ken je die woordjes ook als de volgorde anders is? Snap je echt wat ze bedoelen bij geschiedenis? Je ontdekt dan al snel wat ze zelf kunnen en waar je msch beter even een vinger aan de pols kunt houden...bij mijn jongste bemoei ik me bv met geen enkele taal. Nooit. Dat redt ze prima. Maar wiskunde doet ze graag af en toe samen met mij, net als samenvattingen maken voor geschiedenis. Dus dat zijn de vakken waar ik af en toe bijspring...

Geen idee of ik brave kinderen heb...maar voor ons werkt dit prima. meestal heel vredig, zelden gedoe.

En idd..

Zoals li zegt. Het kan heel gezellig zijn, en is absoluut geen straf. Tijdens de 'huiswerkcheck' hoor ik trouwens ook regelmatig wel wat lollige anekdotes over wat die dag allemaal is voorgevallen tijdens de diverse lessen. Nog een bijkomend voordeel, want zo spraakzaam zijn pubers immers niet altijd....

Ingrid

Fijn!

Mijn zoon vindt het juist fijn. Toen ik merkte dat hij het zelf prima kon, had ik moeite om me ervan los te weken. Nog steeds overlegt hij graag even. Het is wel een makkelijk mannetje in de omgang. Mijn jongste is een stukkie eigenwijzer, ik hoop maar dat hij het straks niet nodig heeft

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2016 om 16:33

Fijn

Bedankt voor de tips. Inderdaad meteen mee beginnen, zodat het gewoonte wordt en er geen eventuele achterstanden ingehaald hoeven te worden. Dat zal beter werken dan in het begin niets doen en haar later steeds achter haar vodden aan moeten zitten. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat ze het leuk vindt om er samen naar te kijken.

Ze heeft er heel veel zin in, dus de motivatie is er zeker. Komt vast goed, ze houdt van gezelligheid. Ze is alleen zo verschrikkelijk eigenwijs.....zucht.

Els

Els

27-06-2016 om 17:34

Al begonnen?

Lynn, als jouw kind al begonnen is en je wilt niet in de situatie komen dat het op een correctie lijkt of dat het 'moet' (het gaat immers over een beginnend puber) kun je overwegen om hem te zeggen dat je erachter bent gekomen dat jij 'vergeten' bent dat dit jouw taak is bij beginnende VO leerlingen. Dat je dat niet wist omdat het vroeger anders is en dat je nu gehoord hebt van andere ouders dat jij hem dit moet leren. Ofwel: jij trekt het boetekleed aan, hij kan er niets aan doen dat hij een slechte planner is. Waarschijnlijk is het voor hem dan gemakkelijker te accepteren

Brugklas

Ik was in de gunstige omstandigheid dat ik de tip had gekregen vanwege de route en de gewenning daarvan bij mijn kinderen met autisme ze de eerste 14 dagen van school te brengen en te halen.
Bij zoon bleef het daarbij, omdat hij in de autismeklas zat werd daar beter gecommuniceerd via de agenda en later via de elearning en het was altijd bespreekbaar.
Dochter startte (noodgedwongen) regulier en dat bleek een en al verwarring voor haar. Was er iets uitgedeeld waar te weinig kopien van waren dan moest het maar even gekopieerd van een ander. Het ontging haar wat er uitgedeeld werd en dat ze daar voor actief moest werven en dan ontging het haar verder hoe ze het aan zou moeten leggen om er een kopie van te maken.
Voor haar een overweldigende ervaring die eerste weken.
Dan haalde ik haar uit school en we zaten even op het plein om de dag door te nemen en de vragen te inventariseren en dan gingen we direct de school weer in om het op te lossen.
Zondagavond inderdaad, maar in het begin echt wel dagelijks even meekijken en meedenken en bespreken.

Ik plan het nog

samen met zoon op maandag (hij is dan altijd bij mij). Zoon zit in 2 gym en heeft moeite met plannen en overzien van wat wanneer moet. Hij heeft inmiddels in de gaten dat het beter werkt en hij betere cijfers haalt wanneer hij goed voorbereid is.
Dus: elke maandagmiddag kijken we samen wat er voor huiswerk/proefwerk/SO/MO staan op Magister, en hij weet inmiddels dat hij voor SO en PW 3 leermoment moet inplannen. Verder overhoor ik hem voor woordjes, en zorg ik ook ervoor dat hij zijn mappen en schriften in orde houdt. Het is een sloddervos.
Ik zeg het ook tegen ouders van de kinderen in mijn mentorklas: veel kinderen in de onderbouw (tot en met 15 jaar) hebben moeite met plannen en ruimen niet lang genoeg van tevoren tijd in voor het leren van een proefwerk. Met 2x30 mn leren voor een pw haal je misschien een 6.
Sini

lisbeth

lisbeth

27-06-2016 om 18:33

Hou het constant bij

Wij werken met een zelfgemaakt huiswerk schema, hierin staat per vak per dag precies wat ze moet doen. Wij werken dit schema dagelijks bij. Vaak ik alleen en dochter doet haar taken. Ook vaker samen. Ik zorg dat ik het huiswerkschema op vrijdagmiddag bijwerk voor de week erna. Op zaterdag maakt ze al het maak huiswerk wat al op staat voor de week erna. Op zondag begint ze met het leerwerk.
Dochter heeft add en plannen is echt heel moeilijk voor haar vandaar dat ik haar daar nu nog veel in ondersteun.

Inaya

Inaya

28-06-2016 om 07:08

vragen

'kan ik nog ergens mee helpen?' is hier vaak het startpunt van de huiswerkbegeleiding. Dan is het antwoord eerst 'hmmm, neuh', en vervolgens 'nou, misschien wil je vanavond helpen met de samenvatting van vak X?'

guera

guera

28-06-2016 om 08:51

hier het grote overzicht

Een keer per 6 weken maak ik voor kind (gaat nu naar 2e) het toets en werkstukken overzicht. Een agenda werkt voor geen meter.
Het lijkt op de kalender die ik gebruikte toen ze nog peuters waren. Wanneer naar oma, wanneer naar kdv. Wanneer is mama thuis etc.
Hier komen alleen de toetsen dus op en de weekend plannen want soms zijn er weekenden dat er echt niet geleerd kan worden door bv weekend weg, sporttoernooi, veel verjaardagen of weet ik veel.
De maakdingen en kleine leerdingen plant hij zelf in. School heeft daar allerhande tools voor en dat werkt prima. Regulier huiswerk hoef ik niet mee te kijken.

lisbeth

lisbeth

28-06-2016 om 10:14

zo lang van te voren?

Toetsen worden hier dus echt pas een paar dagen of hoogstens een week van te voren ingepland. twee weken van te voren is uitzonderlijk.
gebeurt regelmatig dat een toets op disndag voor donderdag wordt opgegeven, een dag van te voren heb ik zelfs al meegemaakt. een planning 1 keer per week of 1 keer in de zoveel weken maken zou dus geen zin hebben

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-06-2016 om 11:03

Lastig Lisbeth

Dat lijkt mij lastig Lisbeth! Moeilijk om dan echt goed te plannen ook. Buiten het repetitierooster (dat dus al voor het hele jaar klaar is), geldt hier sinds vorig jaar de regel dat de repetitie + de stof een week van te voren in magister moet staan. Is dat niet het geval, dan mag de repetitie niet doorgaan.

lisbeth

lisbeth

28-06-2016 om 11:10

soms wel lastig

maar daarom hou ik de planning ook wel goed in de gaten. Ik weet nu ook na een jaar welke docenten er een handje aan hebben en welke niet. Onverwachte so's hebben ze hier ook al gehad, beetje flauw in de brugklas maar oke. Het dwingt de kinderen wel hun leerwerk goed bij te houden.

ik heb bij de vorige pww meegemaakt dat de stof van 1 vak zelfs een week van te voren nog niet bekend was. En dan kom je dan erachter dat ze alles van het hele jaar moeten leren. dus ook de eerste periode. Had ik in mijn planning geen rekening mee gehouden

angel3

angel3

28-06-2016 om 11:33

lisbeth

Oe ja dat kan natuurlijk erg varieren per school. Deze school geeft elk blok van circa 6 weken heel duidelijk op wat er geleerd gaat worden, leerdoelen, welke hoofdstukken daarbij horen en in welke week de toets is. De dag van de toets is vaak wel pas kort tevoren bekend maar je weet wel dat hij bv in week 24 is. Of het maandag of vrijdag is dat hoor je dan nog.
Dit alles staat in magister dus als ouder zie ik precies welke leerdoelen er behaald moeten worden in een bepaalde periode. Verder krijgen ze geen apart huiswerk op behalve maakwerk maar dat maken ze vaak al op school (ze hebben geen uitval dus huiswerktijd zit in het rooster ingebakken). Je moet dus zelf zorgen dat je de leerstof bijhoudt.

lisbeth

lisbeth

28-06-2016 om 11:40

frans wel

de laatste twee perioden deed de frans docente dat wel, schema van 5 weken met per week de leerdoelen en wat ze moesten kennen. Dat was wel handig. Van mij mag ieder vak dat doen.
Ik maak oudste haar huiswerkschema namelijk ook al zoveel weken vooruit echter pas dat een paar keer pw aan. Maar door het wel al voor 5 weken ofzo vooruit te maken leert ze lange termijn denken. Dat is soms nog wel een issue hier. Die pubers die kijken niet verder dan hun neus lang is

Angela67

Angela67

28-06-2016 om 12:47

lisbeth

bij zo'n school als van jouw dochter zou ik toch ooit wel eens een pedagogisch gesprek willen met school wat eigenlijk hun doelen zijn voor leerlingen. Ik ga ervanuit dat het is zoals autorijden: je doet aan het einde examen, en je mag daar zoveel voor oefenen als je ervoor over hebt, want het gaat erom dat je stof leert beheersen en dan je examen haalt.

Als ik het zo hoor bij school van jouw dochter is het eerste uitgangspunt dat ze altijd huiswerk bijhouden (dat vind ik prima uitgangspunt), maar het tweede is dat leren voor proefwerken voor watjes is zeg maar.
Dus dat je eigenlijk altijd in staat moet zijn om de stof die je moet beheersen, direct op te lepelen.

Ik weet niet of dat nou voor het grootste deel van de kinderen een handige manier is om zaken te leren beheersen, tenzij je weer zoveel toetsen geeft dat je door het jaar heen zoveel momenten hebt om missers recht te breien of tijdelijk je prioriteiten te verleggen waar nodig.

gr Angela
ps en eigenlijk leer je er ook niet van plannen, want het is toch niet te voorspellen.

Marieke

Marieke

30-06-2016 om 13:56

planning

Inmiddels maakt dochter haar planning voor de toetsweek zelf; ik kijk er nog wel een keer overheen, maar niet meer dan dat. Hier wordt zoveel mogelijk in het weekend gedaan om door de week meer rust te hebben. Dochter wil zelf het liefst na het avondeten geen huiswerk meer maken, ook in verband met sporten in de avonduren. Wel heb ik haar geleerd om iedere dag evenveel tijd te besteden aan het huiswerk. Dat betekent: verder kijken dan morgen. Heb je voor morgen weinig huiswerk en voor overmorgen veel: dan kun je dat nu alvast maken/leren. In de praktijk komt het er op neer dat ze ongeveer 2 tot 2,5 uur per dag huiswerk maakt. Verslagen en zo staan altijd in het weekend op de planning, ook handig want dan is de helpdesk thuis (ouders!). Verder is het erg fijn dat school Magister als leidend hanteert: staat het niet op Magister, dan bestaat het niet. Is het er na vijf uur opgezet en het is voor morgen? Jammer voor de docent, maar dan hoeft het niet gemaakt/geleerd te worden. Twee proefwerken op 1 dag? Mag niet. Wel 2 overhoringen en een proefwerk, maar niet twee vreemde talen op 1 dag, zelfs geen luister- of leestoets. School heeft ook een verdeling gemaakt van de vakken: bijv. aardrijkskunde mag alleen een proefwerk geven in de even weken, geschiedenis in de oneven weken. Zo is ieder vak verdeeld. Werkt goed om de toetsen te spreiden over het jaar.
Het gaat hier eigenlijk vanzelf, dochter leert graag, wil nog liever mooie cijfers halen en doet dat, fluitend. Ze gaat straks over als laagste cijfer een 7!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.