Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wanneer entreetoets groep 7?

Wanneer is op de school van jullie kinderen de entreetoets voor groep 7? Bij ons is dit nog niet bekend (ja, ergens tussen begin april en eind juni). En telt deze bij jullie (zwaar) mee voor het schooladvies volgend jaar?

Charis

Charis

17-02-2016 om 13:28

Hier

Hier wordt de entreetoets voor groep 7 in de maand april afgenomen. Maar dat zal idd voor elke school verschillend zijn. Het resultaat ervan was voor school wel een goeie indicatie voor het definitieve advies, maar in principe is de entreetoets bedoeld als diagnostisch instrument: waar schort het nog aan kennis om bij te spijkeren in het eerste half jaar van groep 8.

De cito-toets die midden groep 8 wordt afgenomen (meestal januari), is vervolgens weer een nieuw meetpunt. De resultaten daarvan moeten niet te veel afwijken van het advies dat de leerkracht op dat moment in zijn/haar hoofd heeft.

Molleke

Molleke

17-02-2016 om 14:12

Hier

Is school er mee gestopt. Het zorgde voor te veel stress en het kostte te veel tijd (aldus school). Ze hebben het vorige jaar proberen te verspreiden maar blijkbaar is dat ook niet goed bevallen. Mijn oudste heeft hem wel gemaakt. De uitkomst was lager dan de cito in groep 8. De hele klas had hem lager dan de verwachtingen waren gemaakt en dat is eigenlijk wel de meeste jaren zo geweest heb ik begrepen. Het zijn ook veel meer toetsen die worden afgenomen dan bij de cito. Mijn jongste zit nu in groep 7 en die maakt hem mu dus niet. Persoonlijk vind ik dat geen probleem.

Molleke

Molleke

17-02-2016 om 14:12

Afhame

Was inderdaad rond april/mei destijds.

MK

MK

17-02-2016 om 15:05

begin april

Bij ons begin april. De in groep 8 maken ze de M8 al vroeg, omdat het eindadvies al gelijk na de kerstvakantie komt.

Hoeveel het meetelt weet ik niet, maar ik schat wel veel.

Er komt dit jaar toch een nieuwe entreetoets?

Pief

Pief

17-02-2016 om 15:53 Topicstarter

Nieuwe entreetoets

Dan zal het wel april worden. Onze oudste had hem al in februari, maar toen was het jaar daarop de citotoets nog bepalend voor het schooladvies. Nu niet meer en zelf vermoed ik ook dat die rol nu wordt ingenomen door entreetoets en M8. De entreetoets werd toen ook gespreid afgenomen over een aantal weken. Hij was wat betreft niveaus redelijk accuraat, al scoorde iedereen net iets hoger op de citotoets. Ik had toen nog helemaal niet in de gaten dat het een belangrijke toets was, ben nu iets wijzer

Maar jeetje, M8 al voor de Kerstvakantie, dat is echt wel heel vroeg toch?

@MK Ik weet niets van een vernieuwde entreetoets, wat is er nieuw dan?

Mijntje

Mijntje

17-02-2016 om 16:57

hier

in april. Dit jaar is nieuw: alleen rekenen en begrijpend lezen.
Hier zou dan het schooladvies het belangrijkste zijn, maar ik vrees dat het nog steeds de middelbare scholen zijn die alleen maar naar de citotoetsen kijken.
Er wordt ook vreselijk geheimzinnig over gedaan, de cito's zijn al lang gemaakt maar pas na de vakantie krijgen we te horen hoe het kind het gemaakt heeft.

MK

MK

17-02-2016 om 17:18

link

Hier staat de info over de compleet vernieuwde entreetoets: http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/entreetoets

Ik ga er maar vanuit dat alle scholen deze ook gaan gebruiken, of zal dat niet zo zijn?

Wij weten de M7 resultaten al, het rapport komt hier niet in november maar begin februari als de cito resultaten bekend zijn. School zegt dat een rapport zonder cito resultaten weinig zinvol is, dus dat geeft al aan hoe belangrijk zij dat vinden. Overigens worden de resultaten ook direct erna met de kinderen besproken, dus het is geen geheim.

Pief

Pief

17-02-2016 om 18:30 Topicstarter

Link

Bedankt voor de link! Ik heb even gekeken en het lijkt alsof de school drie keuzes heeft: een basale korte toets (alleen rekenen en taal), een meer uitgebreide toets (ook alleen rekenen en taal) en eentje met wereldorientatie erbij. Ik denk dat het grootste verschil is dat scholen nu ook een uitgeklede versie kunnen afnemen? Maar in de vraagsteling is er niets veranderd toch?

Hier zijn ook de cito's geweest en de uitslagen heeft zoon al te horen gekregen, maar omdat hij alles vergeet weet ik van niks . Alleen rekenen, dat viel hem tegen, dus dat vertelt hij dan wel. Binnenkort rapport, dan zie ik het wel.

En ja, hier is ook het schooladvies leidend, maar de leerkrachten kijken wel naar de cito's en dat snap ik ook wel. De entreetoets is daarom ook een mooi moment om te kijken hoe een kind ervoor staat. Rekenen gaat ineens erg achteruit (zoon rekende al in groep vier op niveau van 7, altijd I+, maar stilstand is achteruitgang en nu een II). Geen man overboord, maar we willen wel even kijken waar het aan schort. Daarom hoop ik dat bij ons de entreetoets pas laat in het schooljaar is, kunnen we spelenderwijs nog een beetje bijspijkeren. Is wennen voor zoon, heeft nooit hulp nodig gehad, ook nooit werk mee naar huis, dus we moeten het een beetje subtiel aanpakken Ik denk dat ik wel weet waar het aan ligt, hij heeft al een jaartje of drie heerlijk zitten slapen

Pief

Pief

29-02-2016 om 22:33 Topicstarter

Nog niet bekend

Wordt bij ons rond de meivakantie, dus tussen half april en half mei.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.