Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

06-10-2014 om 16:56

Waarom zit ik hier mee en vooral, hoe laat ik het los?

Onze jongste is ook naar de middelbare school en doet HAVO. De oudste is inmiddels na 3 moeizame jaren HAVO overgestapt naar 3 TL.
Ik heb hem uitgebreid begeleid, maar het is niet goed gekomen.
De jongste wil ik ook zo goed als mogelijk begeleiden en helpen, maar ik merk dat het enorm lijkt op de werkhouding van de oudste.

Mijn vraag gaat over de jongste. Hij heeft morgen 2 toetsen. Frans en maatschappij. Frans kan hij helemaal op de computer oefenen, maar bij maatschappij komt natuurlijk veel meer kijken. Ik heb samen met hem gezeten en met hem doorgenomen hoe het boek is opgebouwd, wat hij per paragraaf moet weten, welke begrippen hij letterlijk uit zijn hoofd moet leren, dan hij het hoofdstuk eerst nog eens helemaal goed leest, kortom het hele traject.

Bij overhoring blijkt dat het lang niet voldoende is en hij lang niet alles weet en dat hij ook niet heeft geleerd zoals we hadden besproken.

Ik word er zo wanhopig van, zit gewoon te janken. Gaan een paar fikse onvoldoendes hem helpen zijn zaken serieus te nemen, of zakt hij net als de oudste gewoon steeds verder weg.
Wat is handig om te doen voor mij?
Mijn grote vraag is: hoe laat ik dit los zonder hem op zijn gezicht te laten gaan, want dat wil ik ook niet.

Blijkbaar lopen de emoties hoog op en dat snap ik wel, je wilt er toch uithalen wat er in zit en je hoopt er zoveel van.
Maar misschien is het tijd om er wat lucht in te zetten. Jij helpt, je zoon doet zijn best, en lukt het niet dit jaar dan gaat hij volgend jaar naar TL. Dat is linksom en rechtsom goed.
Gewoon een feit dat het nog maar moet blijken of het lukt en dat kinderen niet vanzelfsprekend het ideale pad aflopen. Hij is niet de enige.
Intussen kun je samen zo goed mogelijk werken aan het verbeteren van leren, organiseren en plannen, want dat is altijd nodig bij dit soort zaken.
En misschien lukt het wel, het jaar is net begonnen, soms valt er een kwartje.
Maar om er nou een faalervaring van te maken is ook niet nodig.

amk

amk

06-10-2014 om 17:21

misschien

is jouw manier, niet hun manier om stof makkelijk op te nemen.
Dus dan werkt het niet om ook nog eens te gaan 'mekkeren' dat hij ook niet geleerd heeft zoals afgesproken.

Lynnn

Lynnn

06-10-2014 om 17:49

Wat wil zoon zelf?

Kinderen dwingen te leren werkt volgens mij op het VO niet goed meer.

Misschien eerst eens vragen hoe hij het zelf vindt op school? Of hij het naar zijn zin heeft met vrienden en zo? Of hij het moeilijk of makkelijk vindt (of ertussenin). Wat hij van al het huiswerk en leren vindt?

En, wat hij zelf wil? Wil hij de Havo afmaken? Denkt hij dat hij het kan? Snapt hij dat het niet vanzelf gaat?

Het kan helpen om over de toekomst, het doel van deze opleiding te praten. Wat voor beroepen je met havo of vmbo kunt doen (en wat je ermee kunt verdienen....).

Als hij nl de havo wel wil doen dan kan je bespreken of hij het zelf wil doen. (maar moet dan aan cijfers laten zien dat hij het kan) of dat hij hulp nodig heeft. En wat voor hulp.

Maak hem zelf verantwoordelijk voor zijn schoolloopbaan.

maya

maya

06-10-2014 om 18:03

samen leren

Ik weet niet of het hele traject ook betekent dat jij met hem leert? Zoon die echt niet zelf kan leren kiest ervoor om samen met mij of man te leren.Ja, gaat veel tijd inzitten maar anders gaat het hem niet lukken. Er zijn mensen die dit niet snappen (hij moet het zelf kunnen) maar met onze hulp doet hij het prima, zonder niet. Hij zit nu in 2 vmboT

Maatschappijleer

Een toets komt niet altijd overeen met de materie in het boek; maar met de materie die behandeld is in de klas.
Laat het kind zich richten op de aantekeningen in zijn schrift. Vaak is een toets maar een deel van de materie in het boek.
Misschien heeft je oudste zoon nog een oude toets zodat de jongste een beeld krijgt van wat er gevraagd kan worden en welke onderwerpen belangrijk zijn.

Als het er niet in gaat, en Franse lesuur eerder plaatsvindt, zet dan je kansen in op Frans. En laat hen die maatschappijleer verknallen zodat hij die later overnieuw doet maar wel weet hoe de docent de vragen stelt. (Eventueel de noodmaatregel ziek melden toepassen, maar die tip heb je niet van mij.).

Waarschijnlijk is je kind te laat begonnen, volgende keer beter plannen, leermoment.

Discussies over havo en inzet bewaren voor de herfstvakantie, niet nu ook nog even erbij.

Barvaux

Barvaux

06-10-2014 om 19:28

nou lynn

We hebben het hier over een brugklasser van 11/12 jaar oud. Die nu al gaan vragen of hij de havo wil afmaken en met hem bespreken wat voor beroepen je met de havo doet is wel heel erg ver van zijn bed (daar kom ik met mijn zoon in havo4 nog niet eens uit).

Je moet korte termijnmotivaties zoeken, niet voor over 5 jaar!

Druif

Druif

06-10-2014 om 20:03

poehee

Moeilijk he.

Ik kan/kon soms ook radeloos worden van dat huiswerk. Maar nu zoon 16 is, gaat het ineens veel beter. Ten minste, de eerste pta-week moet nog komen. Misschien gaat hij wel helemaal onderuit. Maar dat is dan toch nu echt zijn eigen verantwoordelijkheid.

Maar goed. Een paar dingen. Als jij tot tranen toe gefrustreerd raakt, moet je echt een stap terug doen. Dit werkt dus niet. Je moet wat anders verzinnen.

Dingen waar ik aan denk: huiswerkklas, begeleiding door een oudere jaars, hem toch maar zelf onderuit laten gaan, zijn vader (? ik weet niet of die in beeld is?) of een oom laten begeleiden.

Verder is het ook zinvol om je te verdiepen in leerstijlen. Iedereen leert op een andere manier. Misschien is jouw manier wel helemaal de zijne niet. Hoe leert hij? http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerstijl Je zou kunnen overwegen om dit te laten testen door een bureau of zo. Maar misschien kan hij zelf ook wel kijken welke manier van leren bij hem past.

En dan daar op in proberen te spelen?

En dan nog: hij is zijn broer niet. Twee kinderen met elkaar vergelijken is niet helpend. Daar moet je echt proberen mee te stoppen. Want volgens mij ben je dan een self-fulfilling prophesy aan het maken. Hij is zijn broer niet en hij gaat zijn eigen weg in het leven.

En ook: die broer, is dat nu werkelijk het einde van de wereld, dat hij op vmbo-t is beland? Ook al is dat ver onder zijn niveau? Dat is natuurlijk niet zoals je het in een ideaal plaatje voor je ziet, maar is succes op school nu werkelijk zo zwaarwegend? En is het werkelijk zo, dat hij met zijn hersens, zich niet meer later, op zijn eigen manier, in een eigen vakgebied, toch op een niveau zal scholen, waar hij zich goed bij voelt?

Ik wil niet zeuren, maar ik haal wat niet-helpende gedachten en veronderstellingen uit jouw opening.

En dat gezegd hebbende: ik heb dus ook gejankt om dat huiswerk. En ik wist het vorig jaar ook allemaal niet meer zo. Dus denk niet dat ik het allemaal zo goed voor elkaar heb. Ik wil je alleen maar een beetje helpen.

En troosten, want het frustreert enorm.

extern

Als de emoties zo hoog oplopen legt dat alleen maar extra druk op je zoon, dat lijkt me niet fijn. Is externe huiswerkbegeleiding een optie? Soms nemen kinderen van een ander makkelijker dingen aan dan van hun moeder. Lijkt me voor beide partijen een gezondere situatie.

tante Sidonia

tante Sidonia

06-10-2014 om 22:45

Feit...

Dat jij zo moet huilen intrigeert mij. Waarom huil je precies?
Wat in jou maakt dit zoooo belangrijk?
Heb je een bepaalde toekomst voor hem voor ogen die je in duigen ziet vallen?
Moet hij iets waarmaken wat jou niet gelukt is?
Is zijn falen, jouw falen?
Is het de omgeving waar je je voor schaamt, dat het minder gaat dan verwacht?

Vertel!

Docente

Docente

06-10-2014 om 23:06

Flanagan

Ik vind jouw advies over het inzetten op Frans, maatschappijleer dan verknallen en daarvoor later een herkansing doen niet reeel. Dat werkt op de universiteit, waar in de bepalingen staat hoeveel mogelijkheden er zijn voor elk tentamen. Ik ben echt niet van plan om voor elk proefwerk een herkansing te geven. Als een kind een proefwerk verknalt is het jammer, moet ie proberen de volgende keer een hoog cijfer te halen. En dan smokkel ik zelfs nog wel een beetje om de leerlingen wat tegemoet te komen.

Daar komt nog bij dat deze leerling het nu niet voor elkaar krijgt om twee proefwerken goed te leren (hoewel de ouder niet weet hoe hij het proefwerk zal maken, ze weet alleen dat zij vindt dat hij niet goed geleerd heeft). Stel dat hij mij-leer zou mogen overdoen, dan kan er wel tegelijkertijd weer een proefwerk gepland zijn.

Docente

Docente

06-10-2014 om 23:07

Heidi

Mijn advies: laat het een beetje los. Je zoon zit net op school, moet nog wennen aan het leren, aan het plannen, aan de hoeveelheid.

Jay

Jay

06-10-2014 om 23:12

deels herkenbaar

Hier ook een dochter in 3 Havo waarvoor ik bang ben dat het straks TL gaat worden. En dat met een havo-vwo advies van de basisschool, een goede nio-score, en ook de cito's die ze nu op het vo maakt laten zien dat ze eigenlijk vwo niveau heeft. Maar ja, ook een slechte werkhouding. Ik ben ook erg gefrustreerd geweest de afgelopen jaren (niet zozeer met tranen maar meer met boosheid) maar ik merk nu dat ik het beter los kan laten. Nee ik zal echt niet blij zijn als het zometeen mavo gaat worden, maar ik heb gewoon geen zin meer om me zó druk te maken over het huiswerk en leerwerk als ze dat zelf niet doet. Dan maar een mavo diploma zometeen en misschien havo er achteraan, of een mbo opleiding en later misschien nog wat meer. Niet mijn ideaalbeeld, maar er komt een punt waarop het kind het toch zelf moet gaan doen en anders maar niet.
Moet ik wel bij zeggen dat mijn andere dochter nu vwo brugklas doet en godzijdank een veel betere werkhouding heeft...als zij net als haar zus was zou ik ook behoorlijk moedeloos zijn, dat geeft ik toe. Want ja, dan wil je het toch weer proberen. Want ze zijn nu nog zo jong dus nu al loslaten is nog te vroeg. En het is zo zonde als er niet uit komt wat er in zit, maar ik denk wel dat als dat nu niet gebeurt, dat niet wil zeggen dat het nooit zal gebeuren.
Sterkte ermee!

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 08:57

jay

Weet je wel zeker of jouw dochter na havo 3 naar mavo4 kan? Vaak kan dat niet eens of onder speciale omstandigheden. Zoek dat eerst uit voor het mavo3 wordt!

Docente,

Dat je het niet reëel vindt, begrijp ik best. Dat betekent extra werk voor zijn docent.

Nu even door de ogen van het kind: We hebben het hier over een kakelverse brugklasser met twee toetsen op één dag. Als hij door onderschatting en verkeerde planning de toets(en) matig maakt en een onvoldoende haalt, kan een docent wel zeggen dat het kind dit wel kan ophalen door met volgende toetsen hogere cijfers te halen, ondertussen moet het kind wel een onvoldoende, of zelfs twee, wegwerken.

Er is een verschil tussen de materie niet snappen en een onvoldoende halen of wel snappen maar een onvoldoende halen omdat het kind verkeerd gepland heeft.
Een docent kan aan hand van het behaalde cijfer niet bepalen of de leerlingen de materie onder de knie hebben wanneer de leerlingen die dag ook een andere toets kregen, voor een vak dat veel leeswerk vergt met moeilijke woorden over onderwerpen waar een brugklasser itt tot een volwassenen, minder raakvlak mee heeft. Daardoor kan een docent ok niet beoordelen of de stof duidelijk is aangedragen en of hij/zij het goed heeft uitgelegd.

Het kind heeft meer interesse voor Frans. Hij zal die toets waarschijnlijk beter maken wanneer hij zijn aandacht niet hoeft te verdelen over twee toetsen. In dat geval zijn op een lijst een mooi cijfer prijken voor Frans, in lijn met zijn kunnen. Plus een voldoende voor maatschappijleer omdat hij bij het leren van die toets, niet zijn hoofd heeft bij de Franse woorden.

Al met al is het niet ideaal een kakelverse brugklasser twee toetsen op één dag te laten maken, omdat dit niets zegt over zijn beheersing van de materie. Dus de vraag; was het dan echt nodig om twee toetsen op één dag te plaatsen?

Ps.
Voor mijn eindexamen had ik wiskunde en biologie op één dag, wiskunde lag mij en ging goed. Biologie lag mij ook, maar het cijfer was onder mijn kunnen omdat mijn hoofd nog gevuld was met wiskundige sommen. Dat cijfer op mijn diploma is geen weergave van mijn beheersing van de materie van biologie.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 09:46

flanagan

Wil jij nu echt zeggen dat middelbare scholieren nooit twee toetsen op een dag moeten krijgen?

Interessant maar ook dit pleit voor mij dat het hele 'basisschoollkinderen leren huiswerk maken' totale onzin is. Twee toetsen krijg je niet de dag ervoor op dus ja daarvoor moet je plannen en drie toetsen op bijvoorbeeld maandag kan minder erg zijn dan maandag, dinsdag en woensdag een toets als je op maandagavond en op dinsdagavond sport/muziekles hebt!

Hadewich

Hadewich

07-10-2014 om 09:52

Barveaux

Het gaat hier om een brugklasser, net anderhalve maand op de middelbare school. Dan is het wel ineens erg goed plannen bij twee toetsen op een dag. Neefje van mij is ook zo'n verse brugklasser, die had vorige week 4 toetsen, waarvan twee op één dag, en deze week twee toetsen plus een soort werkstukje dat ingeleverd moet worden. Dat was enorm stressen en eerlijk gezegd snap ik ook niet dat dat mag als je net in de brugklas zit. Dan wordt er wel erg snel een flink beroep gedaan op planningsvaardigheden die de meeste brugpiepers nog niet hebben! Die oudere pubers vaak ook nog niet hebben trouwens...

vlinder72

vlinder72

07-10-2014 om 10:46

Docent

Dank je voor je uitleg. Dat is dus precies waar wij tegenaan lopen. Mijn kakelverse brugklasser heeft erg veel moeite met al die toetsen. Hij is geen VWO + leerling en het kost hem moeite om te leren. Op een gegeven moment had hij een Franse toets op maandag en Engels op dinsdag. Hij heeft eerst Frans geleerd. Daarna wilden wij beginnen met Engels maar dat ging gewoon niet. Hij kon niet het werkwoord to be in het engels leren en être in het Frans. Hij haalde alles door elkaar. Hetzelfde voor de Engelse en Franse woorden. Dus wij hebben Engels laten zitten. Frans had hij vervolgens een 9,7 en hij heeft heel hard voor Engels geleerd de dag erna maar het was voor hem te kort dag. Hij haalde een 6,1. Vonden wij goed maar hij was er teleurgesteld over want hij had zo zijn best gedaan. Dat was ook zo.

En dat gebeurt nu zo vaak. Twee toetsen op een dag. Vijf in een week + een opdracht voor tekenen, een website bouwen en hij moet nog een boekbespreking schrijven (fijn als je kind dyslectisch is). Ik vraag mij af en toe af of docenten wel even kijken hoe de toetsen en opdrachten verdeeld zijn. Uren zat hij aan zijn huiswerk. De hele middag en vaak ook nog de avond. Wij hebben dit weekend besloten dat dit anders moet. Hij maakt nu zijn huiswerk gelijk na school. Tot een uur of half 6. Dat is dan 2 uur. Ik heb geregeld op mijn werk dat ik deze week 's middags thuis kan werken zodat ik bij hem ben als hij thuis komt. 's avonds eventueel nog een keer overhoren maar dat is het dan. Dan maar een 6 ipv 8. Hij was helemaal kapot afgelopen weekend. Hij kon alleen nog maar huilen en hij was zo zenuwachtig en gestrest.

Wij zijn ook bezig om onze zoon uit te leggen dat af en toe een onvoldoende niet erg is. Dat je die met een goed cijfer daarna weer kan ophalen en dat VMBO ook goed is ipv Havo. Hij zit in een mavo/havo klas en hij wil persé zelf straks naar de Havo. Zo rond de kerstvakantie zien wij dan wel hoe hij ervoor staat. Daarvoor laten wij het los.

Pieken op twee momenten

Huiswerk op bs is om een kind te wennen aan het feit dat op de VO de schooldag na 15:30 verder gaat. Een kind leert zo vooruit te werken zodat er tijd overblijft voor sporten.
Een brugklasser kan nog zo goed plannen; het moet zich ook voorbereiden op de vraagstellingen in een toets voor een nieuw vak zoals maatschappijleer (helemaal met open vragen) en het feit dat het zich voor twee vakken moet concentreren en hoe dat is, pieken op twee momenten.
Zelf ervaren hoe twee toetsen op één dag het resultaat beïnvloedde, dus vind ik het voor een docent een aanrader om rekening te houden met het programma en met name van een brugklasser. Voor de docent is het ook prettig als de klas goed scoort.

vlinder72

vlinder72

07-10-2014 om 11:25

Flanagan

Ik bedoelde natuurlijk Flanagan. Flanagan legde uit waar wij met onze zoon ook tegenaan lopen.

voortzetting basisschool

Onze dochter doet nu ook te weinig aan haar huiswerk, ze leert onvoldoende. Dacht tot vorige week dat je op het vwo ook je schriftelijke overhoring kon leren bij je ontbijt. De eerste zessen vliegen haar nu om de oren. Met een proefwerkweek voor de boeg kreeg ze zaterdag opeens de zenuwen. We zetten nu maar in op allemaal zessen en na de herstvakantie gaat zij het met mijn hulp anders aanpakken. Al die woordjes alvast leren in de week dat ze worden opgegeven en in de weekends blijven herhalen. Nu was het gewoon veel te veel om in te zetten op zevens en achten. Tijdens een mentoren ouderavond waren we hier al op voorbereid. Vwo kinderen hebben te weinig hoeven leren op de basisschool om meteen bij de start van vo goed door te pakken. Zelfs de mentor zei dat we tevreden moeten zijn met zessen. Het gaat goed komen.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 11:48

tja

Ik heb hier een vmbo-basis brugklasser en die heeft al heel wat dubbele toetsen op 1 dag gehad. Ik laat hem niet los (er is namelijk alleen maar praktijkonderwijs onder vmbo basis dus ik zit er bovenop) en hij moet het ook doen. Ik denk altijd dat veel ouders te makkelijk denken dat je kind het zelf wel kan. Niemand zegt toch dat je Frans en Engels op 1 avond moet leren voor een toets? Pas als op maandag twee toetsen gegeven worden voor dinsdag met stof wat ze totaal nog niet hebben hoeven leren heb je een probleem maar meestal zijn die franse en engelse woordjes al een keer voorbij gekomen!

Plannen dus: op zaterdag is hier al het maakwerk voor de komende week af en op zondag leert hij al het leerwerk wat er al staat. Dan hoeft hij het op de avonden alleen bij te houden wat nieuw is. Dan maakt het echt niet uit of er op dinsdag drie toetsen zijn of een toets op maandag, dinsdag en woensdag.

Barvaux

Barvaux

07-10-2014 om 11:48

oja

Ja, dat je er aan moet wennen snap ik maar je moet er dus ook gewoon aan wennen hoe je dit moet plannen.

anja

anja

07-10-2014 om 12:00

Veel toetsen

Ik lees dat het regelmatig voor komt dat leerlingen twee toetsen op een dag hebben. Dat vind ik veel. Kind 2VWO heeft meestal twee toetsen in de week, heel soms 3, Daarnaast nog wel een of twee schriftelijke overhoringen. Vaak gaan deze in goed overleg met de docent en wanneer ze al drie toetsen hebben die week wordt de overhoringen meestal verplaatst.

Even terug naar de beginvraag

Heidi, jouw vraag is niet alleen hoe je het best je zoon kunt helpen, maar ook hoe je het kunt loslaten.
Als ik je verhaal lees, dan denk ik dat je veel dingen uit de schoolcarrière van je oudste zoon lijkt te herkennen. Mijn eerste advies zou zijn: probeer dit los te zien. Jouw jongste zoon is een ander kind. Ik snap dat hoe het gegaan is met je oudste je dwars zit (nee! niet weer een kind dat afzakt!), maar dat is nu (nog) helemaal niet aan de orde.
Je zoon maakt net de start op de middelbare school. Alles is nieuw, alles is anders. Geef hem de kans zichzelf te ontwikkelen. Dat hij een proefwerk verknalt, betekent niet dat hij net als jouw oudste zoon vanwege zijn werkhouding zal afzakken.
De tip van Flanagan om eens te kijken naar hoe die toets eigenlijk in elkaar zit vind ik een goede. Jij richt je op het beheersen van de stof in het boek, maar misschien heeft je zoon het in de lessen heel anders opgepakt en vormt dit een belangrijk onderdeel van het proefwerk? Laat hem zelf meedenken over hoe hij iets moet leren.
En vooral: probeer het wat te relativeren. Dat jij moet janken omdat hij zijn proefwerk niet goed beheerst vind ik behoorlijk ernstig eerlijk gezegd. Het is niet jouw proefwerk, het is het zijne. En er volgen nog talloze.

Nooit twee toetsen op een dag

Hier zijn alle toetsen voor het komend half jaar al bekend. Nooit twee op 1 dag. Wel kan er nog een schriftelijke overhoring bijkomen, of 2. Maar dat is beperkte hoeveelheid leerstof. Vergelijkbaar met huiswerk.
Mijn kind zit in vwo 3 , maar dit is in de hele school zo geregeld.
Het is dan ook zo dat alle toetsen voor een bepaald vak in een bepaald nivo tegelijk afgenomen worden. Dus alle vwo3 klassen maken op dezelfde tijd dezelfde toets.En alle mavo brugklassers dus ook allemaal tegelijk. Dit betekent dat ze dan een toets hebben tijdens een bepaald uur waarbij het niet uitmaakt welk vak ze eigenlijk hebben.
Het kan echt wel georganiseerd worden, als de school het maar wil.
Hier staat trouwens in het leerling statuut dat er niet meer dan 1 toets op een dag gegeven mag worden, behalve in een toetsweek. Dan zijn er geen lessen. De leerlingen kennen deze statuten goed

Jay

Jay

07-10-2014 om 22:24

vraag van Barvaux havo 3 - mavo 3

De overgang van havo naar mavo kan op onze school wel maar gebeurt dan midden in het derde schooljaar, vlak voor er examen-dingen (??) gedaan worden voor mavo. Ik dacht (en hoopte) eerst ook dat het niet kon maar helaas dus wel.

maya

maya

07-10-2014 om 22:33

twee

Twee toetsen op een dag lijkt me niets apart. Dat wordt bij zoon (vmbo)heel vaak gedaan. Vorige week 10 pw/so in 1 week, dat vond ik wel belachelijk. De 10 werd op vrijdagmiddag ook ineens geannuleerd, vonden ze het op school ook ineens wat veel. Maar geleerd hadden ze toen toch al.

Over dat huilen dat het teveel is, dat hoor ik wel bij meer brugklassers. Er komt ook zoveel nieuws op ze af.

Trajectgroep

Hopelijk hebben ze bij jullie op school een zgn 'Trajectgroep'.

"De Trajectgroep heeft een eigen ruimte binnen de school, waar begeleiding aanwezig is om leerlingen extra hulp, ondersteuning en aandacht te geven. De leerlingen melden zich dagelijks. Ze nemen roosterwijzigingen door, bespreken de agenda en plannen hun huiswerk met de begeleiders. De Trajectgroep biedt zorg op maat en stelt samen met ouders vast welke zorg en aandacht de leerling nodig heeft. Ouders krijgen regelmatig informatie over de ontwikkelingen van hun kind en kunnen altijd contact opnemen met de begeleiders."

De twee scholen die we op het oog hebben, hebben allebei zo'n groep.

Dit lijkt mij ideaal voor onze zoon die volgend jaar 'aan de beurt is' op de HAVO...
Succes met de kunst van het loslaten...

Maya

So kan er altijd wel bij komen, maar hier is echt 1 proefwerk/ toets per dag de afspraak. Mijn kind in 3 vwo heeft wel eens een proefwerk / toets plus twee so op een dag. Dat vind ik ook al heel veel, van proefwerken zijn groot, van de meeste vakken maar 5 per jaar
Het is geen enkele moeite om te voorkomen dat er twee op 1 dag zijn. Gewoon goed plannen als docent.

Hier is twee proefwerken cq toetsen dus wel vreemd.
In oogmerk genomen dat een so geen proefwerk/ toets genoemd wordt. En dat is gezien de veel geringere hoeveelheid leerstof ook redelijk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-10-2014 om 23:28

Studievaardigheden

Ivm de invoering van het Passend Onderwijs en de Samenwerkingsverbanden tussen scholen hebben bijna alle scholen inmiddels een Trajectgroep. Veel scholen bieden al intern huiswerkbegeleiding of steunuren aan en/of hebben een overeenkomst met een extern huiswerkbegeleidingsinstituut. Kijk eens of je zoon daar terecht kan voor ondersteuning. Veel brugklassers hebben moeite met "leren leren", plannen, studie- en metacognitieve vaardigheden. In het begin komen ze nog wel weg met de boel een beetje doorlezen, vertrouwen op hun korte termijn-geheugen of met hun eigen methodes; als je niet meteen zorgt voor goede begeleiding en de juiste leerstrategie (die voor iedereen anders is) is de kans groot dat ze later in hun schoolcarriere hun neus stoten en in de problemen komen. Bij zoon op school wordt ook in de mentorlessen vanaf de brugklas aandacht hieraan besteed. Niet afwachten totdat dit gebeurt. En zeker niet als het zijn tol eist van jou; dan moet je het uit handen geven. Vergelijk je jongste ook niet met je oudste zoon. Ze zijn hoe dan ook verschillend; waarschijnlijk ook in hun manier van leren. En jouw manier van leren is waarschijnlijk ook weer anders. Veel kinderen hebben enorm veel baat bij professionele huiswerk- en/of studievaardigheden begeleiding; hetzij via school, hetzij via een huiswerkinstituut of iemand die thuis komt. En zo wordt je als ouder ook een stuk ontlast.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.