Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Plokkie

Plokkie

28-08-2019 om 22:05

Waarom worden roosters VO veranderd?

Dochter heeft afgelopen maandag haar rooster opgehaald. Terwijl ik het bekeek, bedacht ik me wat een enorme puzzel het maken van zo'n rooster toch elke keer moet zijn. En ik vroeg me af: waarom worden die roosters in het VO eigenlijk zo'n 4 x per jaar aangepast? Is het niet mogelijk om een heel jaar hetzelfde rooster te houden of zie ik nu iets heel simpels over het hoofd?

Plokkie

Plokkie

Plokkie

28-08-2019 om 22:06

Sorry

Vertraging in de wifi en per ongeluk twee keer geplaatst. Zo dringend was mijn vraag nu ook weer niet

Erica

Erica

28-08-2019 om 22:21

Minder

Hier waren er in de brugklas veel wijzigingen, maar dat was onder meer omdat bij een van de docenten borstkanker werd geconstateerd. Verder is er een keer in het jaar een roosterwijziging, omdat ze gemiddeld een uur per week een kunstvak hebben. Dat wordt dan een half jaar een blokuur.

Plokkie

Plokkie

28-08-2019 om 22:38

Oh,

Ik ben er klakkeloos van uit gegaan dat op alle VO scholen het rooster 4x per jaar wordt aangepast, maar uit jouw antwoord begrijp ik dat dat dus niet overal zo is? Hier is het jaar in vieren gedeeld, na elke periode een toetsweek en daarna dus een nieuw rooster.

Erica

Erica

28-08-2019 om 22:46

Het zou zelfs

dezelfde school kunnen zijn. Hier ook vier keer een toetsweek. In de brugklas veel wijzigingen, vorig jaar veel minder. Maar het zou best kunnen, dat er wel na elke toetsweek iets is veranderd. Er was echter zeker geen sprake van een compleet nieuw rooster. Vorig jaar kreeg een docent een hersenbloeding, ook dat leidde tot wat wijzigingen.

Dees

Dees

29-08-2019 om 06:19

Tussenuren

Bij ons werd er toen verteld dat er ook weleens gewisseld qua rooster werd omdat anders bepaalde klassen een heel jaar een ongunstig rooster hebben en dat werd dan dus wat eerlijker verdeeld tussen de leerlingen.

Ik weet wel dat in onze klas ook ieder semester een nieuw rooster kwam en dat we dan zelf vaak in overleg met docenten er een beter rooster van puzzelden. Dus hadden we een paar tussenuren dan kregen een paar van onze klas het voor elkaar dat een paar laatste of eerste uren daar naartoe werden verhuisd. Zelden dus een echt rooster met tussenuren gehad.

Emmawee

Emmawee

29-08-2019 om 07:25

Ik kan me het wisselen van rooster van vroeger wel herinneren, maar mijn zoon had de afgelopen 4 jaar steeds het hele jaar hetzelfde rooster.
Ik ben benieuwd hoe dat bij de jongste zal zijn.

Vaker zelfs

'En ik vroeg me af: waarom worden die roosters in het VO eigenlijk zo'n 4 x per jaar aangepast?'

Hier wordt het rooster officieel maar 2 keer per jaar opgesteld/gewijzigd. Omdat bepaalde vakken maar een half jaar gegeven worden. Maar in de praktijk gebeurt het veel vaker. Voornamelijk vanwege docenten die langdurig ziek worden, waarbij de vervangers niet op dezelfde tijdstippen beschikbaar zijn.

Hier niet hoor

Hier 2 verschillende VO scholen, maar in principe gewoon het hele jaar hetzelfde rooster.

Olivia

Olivia

29-08-2019 om 08:34

hier

Hier hadden mijn kinderen ook het hele jaar hetzelfde rooster, wel vaak tot laat in de middag en vaak tussenuren. (kinderen zijn net van school af, dus dit was 2 tot 5 jaar geleden zo)
Toen ik zelf naar de middelbare school ging had ik al die jaren hele mooie roosters, kan me herinneren dat de brugklas iedere dag 6 lesuren had, dus iedere dag was ik om 14.00 uur uit, en we hadden nooit tussenuren, hoe kregen ze dat vroeger voor elkaar vraag ik me nu af?!

Niet?

'en we hadden nooit tussenuren,'

Oh, wij wel hoor. Of Latijn in de lunchpauze, omdat dat roostertechnisch niet anders kon.

Fransien

Fransien

29-08-2019 om 09:16

In de brugklas nooit tussenuren

Bij mij op school had je in de brugklas nooit tussenuren, in de onderbouw nooit meer dan twee per week en in de bovenbouw wel wat meer maar ook zo min mogelijk.
Bij mijn oudste twee zie ik dat nu ook. De oudste heeft de eerste drie jaar geen enkel tussenuur gehad (behalve bij uitval van lessen), de tweede zit nu in klas twee en heeft ook geen enkel ingeroosterd tussenuur.
Geen idee hoe ze dat doen maar het is blijkbaar wel mogelijk.

vakken verdelen

Omdat niet alle vakken in de juiste hoeveelheid in een week passen. Dus wordt er verdeeld: de ene periode bijvoorbeeld meer Engels, de andere meer een andere taal. De ene periode 2 uur muziek, de andere periode helemaal geen muziek.
Ik noem maar een dwarsstraat.
Hoe precies is per school verschillend en kan per niveau, per jaargroep en zelfs per klas anders zijn.

Zeetakje

Zeetakje

29-08-2019 om 11:32

Hier ook

Hier ook een paar keer per jaar een ander rooster, maar nooit grote veranderingen. Uurtje eerder beginnen en een uurtje later klaar, of wat docenten die hun uren omdraaien.

Tussenuren zijn hier zeldzaam. Dochter in 4 havo ziet net dat ze volgende week (waarschijnlijk tot de herfstvakantie) begint met een rooster zonder tussenuren. 4 dagen vroeg beginnen en mooi op tijd klaar en 1 wat langere dag. Ze hoopt dat het zo blijft.

Mijn rooster veranderde nooit vroeger. Ik schreef het aan het begin van het jaar in mijn agenda en dat was het voor de rest van het schooljaar. Ik kan me ook niet herinneren dat er lessen uitvielen. Volgens mij waren mijn docenten er altijd, hoewel ik weleens met de klas bij onze mentor op kraambezoek ben geweest, dus zij zal er ongetwijfeld een poosje niet geweest zijn.

Pfff...een hele mentorklas op kraamvisite krijgen. Het was nog op haar eigen verzoek ook. 😳

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.