Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Druif

Druif

14-01-2014 om 13:42

waarom spreekbeurt uit je hoofd?

Mijn dochter in groep 4 heeft net haar spreekbeurt gehad. Ik was erbij omdat ons konijn het onderwerp was. En het ging best goed (7.5). Wat mij wel opviel: de juf zei als tip: 'Begin de volgende keer eerder, dan kun je het uit je hoofd leren.'

En toen vroeg ik mij af waarom dat nu zo belangrijk wordt gemaakt, het uit je hoofd doen. Ik zie de meerwaarde er niet van in.

Ik ken ook niemand die als volwassene een praatje moet doen en dat dan uit zijn/haar hoofd doet. Tegenwoordig laat iedereen zich altijd ondersteunen door een presentatie en verder heeft bijna iedereen spiekbriefjes. Ook op de tv heeft iedereen spiekbriefjes. Op de middelbare school wordt dat ook nooit meer verwacht van de kinderen.

Waarom is het dan op de basisschool het grootste goed om je verhaal uit je hoofd te leren? Weten jullie welke gedachte daarachter zit? Misschien iemand die zelf in het onderwijs werkt?

Ik snap wel dat het niet de bedoeling is, om alle zinnen kant en klaar op een briefje te hebben en dan voor te lezen. Maar met de steekwoorden op een rijtje, dat doet toch niets aan de spreekbeurt af?

Dalarna

Dalarna

14-01-2014 om 14:10

Druif

Er is mijns inziens inderdaad niets mis met steekwoorden en alles is mis met een juf die dit soort kritiek in groep 4 uit. Het gaat er (nog steeds mijns inziens) zeker tot groep 7 en misschien wel langer om dat je praat voor de klas, geen verhaaltje uit het hoofd kan.

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2014 om 14:14

Hier

maken volgens mij de kinderen oha gebruik van een PowerPoint presentatie en een papier waarop steekwoorden staan, of de hele zinnen . Dit t/m groep 8.
Als je echt het hele blaadje voor staat te lezen is het niet goed natuurlijk, maar verder is er niets mis mee om het (ook) op papier te hebben staan.

Ilva

Ilva

14-01-2014 om 14:25

Hier

Hier mogen ze niet de hele tekst bij zich hebben maar wel steekwoorden en een PowerPoint. Zeker in de lagere klassen helpt de juf/meester als de kinderen het even niet meer weten. Maar het blijft natuurlijk een spreekbeurt en geen voorleesbeurt.

sommige leerkrachten kletsen ook maar wat hoor

misschien niet zo eerbiedig, maar een juf is natuurlijk ook maar een mens en zegt soms iets waar je het niet mee eens bent. Van sommige leerkrachten bij ons op school heb ik niet zo'n hoge pet op. Ik wil niet beweren dat ik het beter kan, (voor de klas staan) maar je ziet wel eens missers....

Ik zie de zin ook niet van het letterlijk uit je hoofd leren van een spreekbeurt. We zijn niet in de middeleeuwen! (alhoewel de kelten bijvoorbeeld geen schrift hadden omdat ze van mening waren dat mensen die dingen opschreven lui van geest werden

Serwe

Serwe

14-01-2014 om 15:26

Nuttig

Misschien bedoelde de juf dat het niet de bedoeling is dat er echt voor wordt gelezen?
Als je voorleest is het vlugger monotoon en zal het publiek eerder afhaken wat het is vaak minder geanimeerd.
Steekwoorden opschrijven en naar aanleiding daarvan een praatje houden lijkt me geen probleem.
Stukjes uit het hoofd leren is ook wel handig. Als je bijvoorbeeld een hele mooie zin hebt bedacht of een handig en compleet opsomlijstje dan kan je dat uit je hoofd leren omdat je het niet wil vergeten,
Of je kan de introductie en conclusie uit je hoofd leren omdat het vaak heel cruciaal is dat je hierbij niks vergeet.
De hele spreekbeurt uit het hoofd leren hoeft (meestal) niet.

Druif

Druif

14-01-2014 om 15:38

Nee, het ging echt om uit het hoofd.

'Zonder briefje', zei de juf nog.

Gek he.

Ik ben deze juf sowieso een beetje zat. Maar dit schooljaar gaat ook weer voorbij . Echt verkeerd is ze niet, maar ze heeft af en toe rare ideeen, vind ik.

Ik vind een briefje juist een goed hulpmiddel. Anders kan je toch zo maar belangrijke gedeeltes vergeten?

Nou ja, gelukkig snappen jullie mijn verbazing.

Serwe

Serwe

14-01-2014 om 15:43

Oefenen

Misschien wel de juf wel tegelijk uit je hoofd leren oefenen? Dat is ook een goede vaardigheid om te leren.
Wij moesten vroeger op school elke week een psalm leren. De vaardigheid van binnen korte tijd een betrekkelijk lange tekst uit je hoofd te leren is me als scholier en student goed van pas gekomen.

Hombre

Hombre

14-01-2014 om 15:45

Nou, ik snap het niet

De juf geeft het onderwijs en de juf bepaalt de regels.

Als de juf zegt geef een toespraakje vanaf een briefje dan is dat de opdracht als ze zegt een toespraak zonder briefje is dat de opdracht.

Het idee van onderwijs is dat je het kind uitdaagt om moeilijke dingen te doen. Het is maar goed dat de ouders er niet steeds bij zitten om commentaar te leveren.

Druif

Druif

14-01-2014 om 16:07

Hombre, (je legt het helemaal verkeerd uit)en Serwe

Mijn vraag is: Wat kan de reden zijn van de juf, om te verwachten dat kinderen spreekbeurten uit hun hoofd doen?

De juf presenteert dat namelijk als gouden regel: 'Spreekbeurten doe je uit je hoofd'. Dat is de norm/het streven. De beste spreekbeurten zijn spreekbeurten die uit het hoofd worden gedaan.

Ik begrijp niet wat daar nu in vredesnaam achter kan zitten. Daar vraag ik om. Of iemand dat snapt.

Misschien is de bedoeling van de juf wel: ik wil dat alle kinderen precies doen wat ik zeg, zonder vragen te stellen. Ik wil ze trainen om brave schaapjes te worden. Dat kan. Dat past wel bij jouw antwoord. Het past alleen (gelukkig) niet bij de visie/sfeer van de school. Anders zouden mijn kinderen namelijk niet op deze school zitten. Ik wil namelijk dat mijn kinderen NIET leren om klakkeloos orders op te volgen. Ze hoeven niet in het leger!

Serwe., jouw verklaring vind ik wel een goede. Misschien is dat wel zo, dat ze op deze school, het doen van spreekbeurten verbinden met het uit je hoofd leren van teksten. Dan zouden we het op een heel andere manier moet doen, die voorbereiding. Wij stellen namelijk nooit teksten op.

We maken een woordspin en zetten de steekwoorden die daarin staan, in een logische volgorde. Vervolgens stimuleren wij onze kinderen om vrij over die woorden te vertellen. We stellen dus helemaal geen tekst met ze op.

Het zou handig zijn, als school die verwachting dan duidelijk zou communiceren.

(En Hombre, de school verwácht dat je als ouder helpt bij het in elkaar zetten van de spreekbeurt.Dat communiceren ze wel duidelijk. Ik ben geen helicoptermoeder die haar kind niet los kan laten. (anders krijg ik dat weer))

Het kan natuurlijk ook een dingetje van deze juf zijn... Dat kan ook.

Nou ja, de volgende spreekbeurten zijn pas volgend jaar weer aan de orde.

raar

Nee, volgens mij is er geen gouden regel "gij zult een spreekbeurt geheel uit het hoofd doen". Die regel was er in mijn tijd niet, en die regel is er op de school van mijn kinderen nog altijd niet. Je moet niet alleen maar van een blaadje lezen, maar dat blaadje mag je wel bij je hebben. En ook hier was het de laatste keer de bedoeling dat er een Power Point presentatie bijzat (dat vind ik dan ook weer grote onzin, voor groep 6, maar dat terzijde).

Juf is dus wat apart, naar mijn idee.

Groeten,

Temet

Monique D*

Monique D*

14-01-2014 om 22:39

Spreekbeurt uit het hoofd leren?

Als je een spreekbeurt uit het hoofd leert heeft het wel zijn voordelen, maar het heeft dan geen bezieling meer. De tekst wordt dan opgedreund. Dat wordt dan heel eentonig en saai voor het publiek.
Je moet het verhaal juist vertellen. En dan gaat het leven voor de toehoorders. Je kan steekwoorden maken of een zin die een nieuwe alinea inluidt en dan ga je zelf over die alinea vertellen. Ik snap niet waarom die kinderen van groep 4 de spreekwoorden uit hun hoofd moeten leren.

Ze moeten toch al die tafels opdreunen..

Nee

Nog nooit van gehoord, een spreekbeurt die woord voor woord uit het hoofd geleerd moet worden. Inderdaad vast een dingetje van de juf. Volgende spreekbeurt gewoon op rijm maken, dat onthoudt lekker makkelijk!

skik

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:38

En dan nog

Hallo, dit is groep 4? Is het dan niet de bedoeling dat je gewoon eens voor de klas iets vertelt? Moet dat dan werkelijk al op dit niveau? Zoals ik al zei: tot een paar jaar geleden was onze school vrij van verplichte spreekbeurten dus ik vind het al heel wat dat het hier in groep 4 is gedaan. Ik vind dat het in groep 4 helemaal vrij zou moeten zijn van regeltjes en dan elke groep hoger regeltjes erbij (steekwoorden, powerpoint etc).

Juf

Juf

15-01-2014 om 08:56

Groep 4

Mijn groep 4 hoeft nog niks te doen. Ze vinden het al spannend genoeg om iets voor te lezen op de voorleeskruk.
Ze hebben nog tijd zat hoor.

Hombre

Hombre

15-01-2014 om 09:19

Stoer

Ik vind de juf wel stoer. Geheel tegen de heersende slappe trend ingaan en de kinderen gewoon uit hun hoofd iets laten vertellen, dat betekent trouwens niet dat je het uit je hoofd moet leren. Veel leuker en veel levendiger.

"Ik wil namelijk dat mijn kinderen NIET leren om klakkeloos orders op te volgen. Ze hoeven niet in het leger!:"

Maken je kinderen ook overal zo'n overdreven dramatisch punt van? Want dat vind ik persoonlijk een nog veel groter probleem.

Op school is de juf de baas en het kind doet wat ze zegt. Of de juf moet het wel heel bont maken. Dat lijkt me hier zeker niet het geval.

Druif

Druif

15-01-2014 om 09:35

Hombre

Als je die juf zou kennen, dan zou je het woord 'stoer' niet gebruiken.

Ze zei letterlijk: 'uit je hoofd leren'. Ze zei heel beslist niet 'uit je hoofd vertellen'. Dat weet ik, omdat ik er toevallig bij was.

Jij denkt in ieder geval heel anders over gehoorzaamheid als een deugd dan ik. Maar dat is enorm off topic in deze draad en ik heb ook helemaal geen zin om er verder over te discussiëren. Gelukkig ben jij niet de ouder van mijn kinderen maar ben ik dat zelf.

Druif

Druif

15-01-2014 om 10:08

Overdreven (2x)

"Ze zei letterlijk: 'uit je hoofd leren'. Ze zei heel beslist niet 'uit je hoofd vertellen'. Dat weet ik, omdat ik er toevallig bij was."

Dat zou overdreven zijn, maar het lijkt me dat ze 'letterlijk uit je hoofd leren' ook niet bedoeld heeft. Dat staat zo buiten de moderne onderwijspraktijk dat ik nog eens zou vragen of dat nou echt de bedoeling was.

"Jij denkt in ieder geval heel anders over gehoorzaamheid als een deugd dan ik."

In de context van een lessituatie doe je wat de leraar zegt omdat je er van uit gaat dat die leraar weet wat ie doet. Als je dat niet denkt zoek je een andere leraar/school. Het is een kwestie van vertrouwen, of is dat ook al een vies woord net als gehoorzaamheid? (ik loop een beetje achter op de gangbare mores, geloof ik)

Trouwens vreemd als uit je hoofd leren blijkbaar verplicht is en ja als je dat niet doet toch een 7,5 krijgt!

"Gelukkig ben jij niet de ouder van mijn kinderen maar ben ik dat zelf."

Nou, dat dacht ik zelf ook al, gelukkig ben jij niet de ouder van MIJN kinderen!

(wat een dramatiek toch allemaal)

Hombre

Hombre

15-01-2014 om 10:09

Druif = Hombre

Ik zie net dat ik me zo met je vereenzelvigd heb dat ik zelfs je nick heb aangenomen. De Druif van de vorige post is dus eigenlijk Hombre, maar de andere druiven zijn echt Druif

een spreekbeurt is geen leesbeurt

zei de juf hier altijd. EN ik ben het met haar eens. Een spreekbeurt is op zijn best zonder de hele tekst erbij. Want dan ga je voorlezen. EN dat is niet de bedoeling.
Wees nou niet direct verontwaardigd. Ga naar juf toe en vraag wat ze bedoelde. Ik kan met niet voorstellen dat de kinderen de hele tekst letterlijk uit hun hoofd moeten leren.
Ik kan mij wel voorstellen dat ze de hele spreekbeurt uit hun hoofd moeten vertellen. Met als geheugensteuntje de hoofdstukken.
En dan uit het hoofd iets vertellen over het ras, de verzorging en hoe leuk hij is. Dat hoef je niet uit het hoofd te leren, dat weet je gewoon als je een spreekbeurt goed voorbereid. En dan haal je misschien een 8,5 ipv een 7,5! Terecht.
Een goede spreekbeurt doe je uit het hoofd met een paar steekwoorden. Dat wordt op de middelbare school hier ook verwacht hoor! Zeker bij de presentaties van het profielwerkstuk. Niet voorlezen uit eigen werk. Maar iets presenteren.

Druif

Druif

15-01-2014 om 11:49

Hombre

Bah, ik baal van je.

Ik maak helemaal geen drama. Jij maakt een drama.

Bleuhhhhh. Ik open een draadje met een oprechte vraag.
Naar aanleiding van een situatie waar ik bij was.

En mijn dochter had steekwoorden op een blaadje.
En wij zijn hartstikke tevreden met een 7.5
En daar ben ik heel duidelijk over geweest in mijn openingspost.
En ik ga heus niet naar deze juf terug om er naar te vragen. De tweeling heeft allebei hun spreekbeurt alweer gehad, het is alweer klaar.

Ik vraag alleen 'En toen vroeg ik mij af waarom dat nu zo belangrijk wordt gemaakt, het uit je hoofd doen. Ik zie de meerwaarde er niet van in.'

En warempel wat blijkt, de meeste mensen hier zijn het met me eens. Ook zij zien de meerwaarde er niet van in.

Serwe komt met een goede suggestie, misschien wil de juf dat ze leren om dingen uit hun hoofd voor te dragen. Dat zou kunnen.

Ik hoorde dat in de hogere klassen ook gewoon een steekwoordenbriefje gebruikt wordt door leerlingen van deze school. Het zal wel een eigenaardigheidje zijn van deze (ietwat eigenaardige) juf.

Oke. Klaar.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 11:51

Mach

Druif heeft al gezegd dat ook steekwoorden niet mogen.

Mussie

Mussie

15-01-2014 om 12:39

Suf

Ik vind het ontzettend suf om kinderen een spreekbeurt uit hun hoofd te laten leren. Dat lijkt me nou juist niet de bedoeling. Ik weet nog goed dat ik een enorme discussie met zoon in groep 4 heb gehad dat hij dat niet moest doen maar steekwoorden op moest schijven. Hij kreeg een hoog cijfer omdat hij de enige was die het op die manier gedaan had, en dat was juist goed volgens zijn juf.
Los daarvan zijn de regels van de juf nou eenmaal de regels. Ik heb mijn kinderen al vroeg verteld dat wij het lang niet altijd eens zijn met de regels van school en dat we ze soms zelf heel raar vinden, maar dat ze zich er toch aan dienen te houden. En dat ze natuurlijk altijd wel naar het waarom van een regel mogen vragen. Alleen doen ze dat laatste helemaal nooit. Dus ik zou het als ik jou was een keer vragen, en passant als je haar toch ziet.

Handig

Er zijn in mijn werk veel situaties waarin ik of anderen uit het hoofd moeten spreken. Ik vind het handig dat ik dat op de basischool geleerd heb, daar heb ik nu profijt van.
Loes

Uit je hoofd spreken? Of uit je hoofd leren???

Dat zijn 2 hele verschillende dingen.

Uit je hoofd spreken is zonder spiekbriefje een verhaal houden. Mooie vaardigheid om te beheersen.

Uit je hoofd leren is een paar blz uit een boek ( of le letterlijk uitgeschreven spreekbeurt) foutloos kunnen reciteren. Lijkt me zelden handig. Zelfs Obama gebruikt een autocue als back up als het echt belangrijk is.
Ik moet bij een uit het hoofd geleerde speech denken aan bv Balkenende. Die klonk altijd zo heerlijk on spontaan en machinaal als hij een officiële speech hield.

Ik zie trouwens niet in wat er erg is aan een steekwoorden briefje bij een spreekbeurt of speech.

En groep 4?????

Rare juf.

Ingrid

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 15:55

Loes3

Vind je werkelijk dat ze dat dan al moeten kunnen in groep 4?

Druif: heeft die leerkracht niet vooraf een rijtje regels meegegeven dan?

Druif

Druif

15-01-2014 om 15:57

Dalarna

Nee.
En ze heeft ook een mooie voldoende. Maar ik begrijp het gewoon niet. Ik ben niet de enige.

Ik dacht: ben ik nu gek? Maar dat blijkt nogal mee te vallen.

Hombre

Hombre

15-01-2014 om 16:01

Druif

"Ik maak helemaal geen drama. Jij maakt een drama."

Ik ben wellicht eigenwijs, maar da's wat anders dan drama. "Ik ben blij dat jij niet de ouder van mijn kinderen bent" en "Ik wil namelijk dat mijn kinderen NIET leren om klakkeloos orders op te volgen. Ze hoeven niet in het leger!:", dat vind ik overdreven dramatisch doen.

Mijn mening:
- Letterlijk uit je hoofd leren is redelijk onzinnig.
- Letterlijk oplezen lijkt mij minder wenselijk (een spreekbeurt is geen opstel voorlezen).
- Een vrij verhaal ondersteund door een briefje met steekwoorden lijkt me prima.
- Ikn het algemeen verdient het de voorkeur om de onderwijsaanpak niet steeds ter discussie te stellen. Of het moet wel erg raar worden.

Volgens mij vindt bijna iedereen dat. Dus, ofwel een van de partijen is niet helemaal goed bezig, ofwel iemand heeft iets verkeerd begrepen. Ik hou het op het laatste...

Iets uit je hoofd voordragen is eigenlijk helemaal geen spreekbeurt.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 17:11

Hombre

Er waren helemaal geen regels dus waar jouw 'de juf geeft het aan en de juf bepaalt de regels' vandaan komt weet ik niet. Ook 'In de context van een lessituatie doe je wat de leraar zegt omdat je er van uit gaat dat die leraar weet wat ie doet.' is hier niet van toepassing.

Monique D*

Monique D*

15-01-2014 om 18:27

Bij een volgende spreekbeurt: navragen bij juf

Mach:
"Wees nou niet direct verontwaardigd. Ga naar juf toe en vraag wat ze bedoelde. Ik kan met niet voorstellen dat de kinderen de hele tekst letterlijk uit hun hoofd moeten leren."

Ik sluit mij hierbij aan. Als de kinderen in groep 4 voor de tweede keer een spreekbeurt moeten houden (of als ze dit moeten doen in het volgend schooljaar in groep 5 bij dezelfde juf) dan zou ik vragen of de spreekbeurt werkelijk woord voor woord uit het hoofd opgezegd moet worden of dat het de bedoeling is dat de kinderen dit uit het hoofd moeten vertellen. Dat zijn twee verschillende dingen. Mijn kinderen en ik hebben vaak presentaties en spreekbeurten op school gehouden en wij hebben het nooit woord voor woord moeten leren hoeven op te zeggen op school. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling van een spreekbeurt.

Maar een 7,5 is een mooi cijfer.

ik zou niet wachten tot volgend jaar

ik zou gewoon morgen naar die juf gaan en vragen hoe het zit, met de boodschap erbij dat je denkt dat je het vast verkeerd begrepen hebt. Moet het echt volledig uit het hoofd? Kanniewaarzijn lijkt me. Als bij het navragen blijkt dat juf inderdaad bedoelde geheel en al uit het hoofd leren en geen enkel steekwoord op papier dan lijkt ze me gestoord en een slechte juf. Maar ik hoop dat ze wat anders bedoelde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.