Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tante

Tante

22-06-2016 om 07:42

Waarom gewone schoolboeken

Als tante van een nichtje wat na de zomervakantie naar school gaat maak ik me best wel wat zorgen. Mijn nichtje zal bergen met schoolboeken moeten sjouwen, maar mijn nichtje is ook een ieniemienie meisje.

Ik begrijp gewoonweg niet waarom er voor die kids geen e-books komen. Alle lesboeken (m.u.v. werkboeken) in e-book formaat, ouders kunnen dan kiezen voor een e-book of gewone lesboeken aangezien een e-reader natuurlijk nog aangeschaft moet worden en niet iedere ouder daar geld voor heeft.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 07:52

E-books

Er wordt al steeds meer lesmateriaal gedigitaliseerd. Persoonlijk leer ik liever met boeken, maar dat is misschien de generatiekloof. Een gewoon boek, ter ontspanning, vind ik digitaal wel fijn.

Ik had overigens een ieniemienie-jongetje die op de middelbare ook een hele sjouw had aan zijn boeken, maar hij was er snel aan gewend hoor.

ook

we hebben een keer een schooltas gewogen, 15kg. en dat voor een meisje van elf. toen ze last kreeg van haar rug hebben we o.a. de school eens gebeld om te vragen of ze de boeken misschien digitaal kon krijgen. volgens de school (gymnasium) waren niet alle boeken digitaal te krijgen, de uitgeverswereld schijnt voor schoolboeken nog niet zover te zijn. het zou betekenen dat ze met hele andere materialen/lesstof moeten gaan werken en dat willen ze niet.

wat ik wel kon doen is extra betalen voor een 2e pak boeken, die ze dan op haar kluisje op school kon houden. daar schieten we niet echt veel mee op.

Half a twin

Half a twin

22-06-2016 om 08:24

Alleen van de fiets tot kluisje alle boeken in de tas

Mijn breekbare meisje sjouwt de tas naar de fiets, ga as t bijtijds weg en sjouwt dan die hele tas van fiets naar kluisje. De boeken van lessen na de middagpauze legt ze in haar kluisje. In de pauze doet ze een wisselmoment. Na de laatste les haalt ze alles op en fietst naar huis. Gymschoenen blijven op school en nog andere dingen. Ze loopt echt niet de hele dag met ruim 10 kg op haar rug.Rugtas altijd met 2 schouders dragen scheelt ook in de zwaarte van de tas.

Pug

Pug

22-06-2016 om 09:00

waarom zo veel?

Hebben ze nu dan zoveel meer boeken dan vroeger? Ik had 5 tot 7 vakken op een dag en niet overal een boek voor bij me. De meeste boeken waren ook vrij dun.

Pug

Ik moest vroeger al per se alles bij me hebben, anders kreeg ik een aantekening. Zoon idem. En elk vak heeft meer dan één boek. Wiskunde: opgavenboek, werkboek, antwoordenboek, schrift. Talen hebben allemaal minimaal twee boeken (studie- en werk-). Zo kom je al gauw aan de 15 kilo hoor.

Ja veel meer

Vroeger had je niet al die 'bijboeken' aan werkboeken en talen met meerdere delen. Ook maar incidenteel een heel dik boek volgens mij. Mijn boeken konden in een 'pukkel'.
en daar ging dan ook nog je brood in en een appel. En een beker drinken.
Misschien was je etui ook wel wat dunner. Lijm en schaar en verschillende potloden en kleurpotloden zat er vroeger niet in.

lisbeth

lisbeth

22-06-2016 om 11:45

7 vakken per dag, van ieder vak een tekstboek rn werkboek, geen boeken mee is een aantekening. Het is behoorlijk wat gewicht. Ook hier een meid van 11, ze kiept nog net niet achterover. We hebben zo'n tussenrek op de fiets. Dan moet ze nog wel de tas dragen in de trein en vanuit de trein als ze naar school loopt. Maar ach, kweekt ze wat spierballen

Vogel

Vogel

22-06-2016 om 13:11

Daarom

Diverse onderzoeken tonen aan dat je meer 'houvast' hebt aan teksten op papier, dat je je als het ware ook oriënteert door waar op de pagina, linker of rechterbladzijde en hoe ver in het boek je bent. Heeft weinig te maken met zgn. digital natives, maar puur hoe je hersenen informatie opslaan.
Bovendien lijkt een ereader of tablet me een stuk storingsgevoeliger dan een papieren boek.

Elk jaar verschijnen er aan het begin van het schooljaar weer onderzoeken over rugklachten bij bruggers, maar uitzonderingen daargelaten gaan ze er niet massaal aan onderdoor.

bieb63

bieb63

22-06-2016 om 13:21

geloof ik helemaal Vogel!

Een echt boek is heel anders leren en lezen.

En als dochter digitaal leerwerk krijgt, print ze het altijd uit. Vindt ze veel fijner: meer zicht en gevoel over de hoeveelheid stof. Lekkerder lezen dan op een scherm. Makkelijker (terug)bladeren. Makkelijker 'fotografisch' onthouden enz.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 13:26

Bieb en Vogel

En ik dacht in #2 nog wel dat de generatiekloof de oorzaak was van het feit dat ik liever uit een boek leer. Voel me meteen weer 20 jaar jonger.

Afschuwelijk

Dingen vanaf een scherm leren is vreselijk. Ik ben zelf docent aan het vo, en onze vwo ers hebben allemaal een i pad. Met alle schoolboeken er op. Naast de papieren versie.

Bijna alle leerlingen leren hun toetsen vanuit een papieren boek. Veel fijner. Heeft niks met leeftijd te maken. Op school gebruikt een deel de i pad (idd gewichtsbesparing) maat ook in de klas heeft een aanzienlijk deel vsn de lln een papieren boek bij zich.ben gelijk hebben ze. Als je bv opgaven aan het maken bent en even wilt terugbladeren naar de theorie is een boek op het scherm echt heel onhandig. Je mist ook op een of andere manier het overzicht van het geheel. Nee. Het is echt niet fijn.

Ingrid

vlinder72

vlinder72

22-06-2016 om 15:05

hier ook

Zoon heeft heel veel boeken ook digitaal. Hij gebruikt die nooit en neemt ook altijd zijn boeken mee naar school. Dat leest veel prettiger. Hij kan boek en werkboek naast elkaar leggen. Terugbladeren is veel makkelijker.

Helaas hier ook geen voorstander van alles digitaal.

Tante

Tante

22-06-2016 om 15:07

Nou AnneJ

Ik weet niet uit welk jaar jij komt maar in de jaren 90 liep ik gewoon met 2 a 3 boeken per vak rond, en de werkboeken mochten niet beschreven worden daar kwamen dus losse schriften of een multomap bij.

Soms 2 tassen nodig voor een schooldag.

Omdat ik daar heel lang met pijn in mijn rug heb rondgelopen vroeg ik het mij dus af. Nou misschien tijd voor een petitie omdat er doorheen te krijgen.

Pug

Pug

22-06-2016 om 15:21

jesses

" Wiskunde: opgavenboek, werkboek, antwoordenboek, schrift. Talen hebben allemaal minimaal twee boeken (studie- en werk-). Zo kom je al gauw aan de 15 kilo hoor. "

Jesses zeg Zoveel hadden wij echt niet en er werd ook niet gecontroleerd of je het bij je had. Als er maar 1 boek per tafel was.
Voor wiskunde hadden we maar 1 boek bijvoorbeeld, met uitleg én opgaven. Maken deed je in je schrift. We hadden sowieso geen werkboeken. Talen was een dunne grammatica en een dunne woordjes. Engelse literatuur was wel wat zwaarder, maar had je ook niet altijd mee. Voor Latijn wist je ook welke van de twee je mee moest nemen enz.

Iemand in de klas had alles in zo'n linnen tasje. Ik had zo'n rugzakje waar iedereen op kon schrijven. En daar paste inderdaad ook nog een flinke brooddoos in.

Maar zoveel liep ik er ook niet mee. Van fiets naar deur en van klas naar klas.

Lou

Lou

22-06-2016 om 15:57

Meer gewicht minder sjouwen

Wij van de afdeling jaren 80 middelbare school hadden inderdaad een stuk minder boeken, maar moesten er wel meer mee sjouwen, want er waren geen kluisjes. Gymtas lieten we aan de kapstok hangen maar de complete schooltas ging mee naar elke les.

En ja, het lijkt nu net alsof ze omvallen, die kleine brugklassers met die enorme tassen. Maar het gezeul valt dus mee. Vaak alleen van fiets naar kluisje en terug.

Minthe

Minthe

22-06-2016 om 16:17

Ach..

Mijn zoon was ook ieniemienie toen hij naar het VO ging (gymnasium). Toch was het voor hem prima te doen, zelfs met alle boeken mee naar school. En soms had hij wel 7 boekenvakken op een dag. Maar hij heeft het prima gered hoor, niks aan de hand. We hebben wel geinvesteerd in een goede rugzak en daarnaast zo min mogelijk extra bagage mee. Z'n zwaarste tas was iets van 6-7 kg. Echt, ik zou me er geen zorgen om maken.

Overigens denk ik ook dat je minder fijn leert van 'n scherm. E-inktechnologie is bovendien nog niet goed genoeg voor (kleur)afbeeldingen dus dan zit je toch al snel aan 'n tablet vast. En aangezien mijn kinderen na school al de hele dag vergroeid lijken met een scherm ben ik heel blij dat ze hier op school nog steeds papieren boeken hebben, leren ze ook hoe die werken

Daarnaast denk ik dat de school van mijn kinderen op technisch gebied nog helemaal niet klaar is voor 1500 kinderen die ineens met een tablet rondlopen. Laten ze eerst de beveiliging van wat ze nu hebben (leraren WIFI en elektronische kluisjes) maar eens op orde krijgen, voordat ze iets nieuws aanpakken (of mijn zoon zou een heel leuk schooljaar tegemoet gaan )

Nou tante

Ik ging naar school begin jaren zeventig. Dat is al gauw een jaar of twintig verschil dus.
Goed, ik ben dan ook stokoud.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.