Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Siempje

Siempje

08-09-2014 om 11:27

Waardeloos rooster

Dochter in 5e klas heeft een waardeloos rooster. Iedere dag laat beginnen en daardoor door iedere dag laat uit. Geen tijd meer voor haar bijbaantje in een winkel, want tegen de tijd dat ze thuis is, is de winkel al bijna dicht. Bijles naar de avond etc.
Op 1 dag heeft ze les van 9.15 tot 10.55 en dan pas weer van 14.20 tot 15.10.
We wonen te ver van school om naar huis te gaan, maar zolang op school zitten is ook niet prettig. Ze heeft al zoveel tussenuren dat ze al haar huiswerk op school maakt dus op deze dag met 3 tussenuren en 2 pauzes heeft ze vaak niet veel meer te doen. We hebben school gevraagd waarom dit rooster zo onpraktisch is. School zegt dat het dit jaar erg moeilijk was om gunstige roosters te maken. Ook verschuilen ze zich achter de regel dat leerlingen tussen 8.30 en 17.00 uur beschikbaar moeten zijn voor school.
Moeten we ons hier maar bij neer leggen of kunnen we toch nog iets doen?

helaas

ik vrees dat er niks aan te doen is. Het is wel balen he? Hier roosteren ze ook eerst de jongere leerlingen en daarna pas de bovenbouw, die daarom zoveel gaten hebben. Er werd ook gemopperd maar niks mee gedaan.
Dochter had vorig jaar een gatenkaasrooster met 9 tussenuren, daardoor lange niet effectieve dagen. Ze is dit jaar blijven zitten en heeft nu "maar"4 tussenuren,wat uitzonderlijk blijkt te zijn.( 2 dagen het eerste en het 4e uur les en daarna vrij) Haar oude klas heeft er nu 13! Elke dag van 8.15-16.30 en dan 2 of 3 tussenuren per dag.
Zoon heeft tot nu toe geluk (4Havo) echt elke dag 12.00 tussen 14.10 uit!! al denkt hij er zelf anders over..hij wil zoooo graag een keer t eerste uur vrij heeft hij nog nooit gehad.

Hadewich

Hadewich

08-09-2014 om 12:49

Roostermaker

Blijkbaar is er op de school van mijn kinderen een goede roostermaker, ook in de bovenbouw hooguit 3 vaste tussenuren per week. Andere scholen in de buurt hebben ook van die gatenkaasroosters zoals jij beschrijft. Het zijn bomvolle scholengemeenschappen, en blijkbaar kan het op de ene school wel en op de andere niet.

Ik ben bang dat er voor je dochter weinig aan te doen is. Misschien kunnen er nog wat uren geschoven worden? Hier wordt vaak na een paar weken school nog iets geschoven met uren.

Katniss

Katniss

08-09-2014 om 13:01

Hier ook

Dochter zit in de vierde. Tot en met klas drie maken ze altijd een sluitend rooster, zonder tussenuren, en zijn de kinderen regelmatig om 14.00 of 15.00 uur uit. Nu heeft ze drie dagen tot 16.10 uur, dus pas tegen vijven thuis! Een dag begint ze pas om 11 uur, en ze heeft ook wat tussenuren. Voor degenen met een bijbaantje of sporten is dat dus bijna niet te doen. Ik hoop voor haar dat bij het nieuwe rooster (om de 6-8 weken) weer wat meer dagen zijn dat ze vroeg uit is.

Raar

's Middags een les van een half uurtje? Met daarvoor een gat van 3 uur? Inderdaad een waardeloos rooster. Hier wel eens een tussenuurtje maar zeker geen gatenkaasrooster. Ik weet niet of er iets aan te doen is, school houdt geen rekening met bijbaantjes, maar buiten dat is het een onhandig rooster.

Barvaux

Barvaux

08-09-2014 om 17:33

lilian

"Zoon heeft tot nu toe geluk (4Havo) echt elke dag 12.00 tussen 14.10 uit!! "

Ik kan me niet voorstellen hoe je in zo'n rooster alle lessen kan plannen? Mijn zoon zit ook in havo 4 en heeft 32 lesuren hoe kun je dan elke dat zo vroeg uit zijn? Mijn andere zoon heeft 33/34 lesuren en is elke dag om 15 uur klaar alleen op vrijdag om 13 uur.

wizzer

wizzer

08-09-2014 om 17:54

zelf puzzelen

Als het maar om 1 les gaat waarvoor ze zo lang op school moet blijven kan ze ook proberen zelf te puzzelen. Wordt deze les wellicht nog op een ander moment gegeven aan een andere klas en mag ze dan aanschuiven (deed dochter vorig jaar met een les, omdat ze anders die dag voor 1 les naar school moest).

Is met de docent af te spreken dat ze de les mag missen als ze zorgt dat het huiswerk in orde is. Vaak is met individuele docenten gemakkelijker afspraken maken dan het rooster zelf gewijzigd krijgen.

barvaux.

Zoon heeft 28 lesuren van 50 minuten. Ze hebben hier pauze na het 5 e uur en hij is dan uit 3 x net voor de middagpauze uit en eet dus thuis ( wel wennen, weer een puber aan de lunch extra brood inplannen) Nu heeft hij zijn definitieve rooster en heeft nu 1 tussenuur en dus 2x tot 15.00u.

Barvaux

Barvaux

08-09-2014 om 18:41

Dan vind ik 28 lesuren erg weinig, ik heb nog nooit gehoord van iemand die er minder dan 32 had?

Mikke

Mikke

08-09-2014 om 19:18

Hier

Zoon in 4 vwo heeft 29 lesuren, dochter van kennissen in havo 4 heeft er 27. Roosters variëren, ik geloof niet dat zoon mag klagen: twee tussenuren en twee keer de eerste 2 uur vrij. Maar er zijn klasgenoten die een gunstiger rooster hebben, afhankelijk van welke vakken ze gekozen hebben.

Barvaux

Barvaux

08-09-2014 om 19:24

oja

Ik was vergeten dat zoon acht vakken had op de havo en tot nu toe hoorde ik alleen van roosters in de onderbouw.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-09-2014 om 19:24

Barvaux

Hier een zoon in 5 gymnasium, met 29 lesuren. En dan heeft ie nog een extra vak ook

Marjoleine64

Marjoleine64

08-09-2014 om 21:54

Hier een prima roostermaker

Dit jaar hebben de jongens voor het eerst ingeroosterde tussenuren (4 en 5 VWO), en wel maar liefst één. En 1 of 2 keer eerste uur vrij. Totaal hebben ze 23 lesuren van 70 minuten ingeroosterd, plus nog de verwachting dat ze zelfstandig in groepjes aan hun O&O opdracht werken. Dit komt overeen met 32 lesuren van 50 minuten, en dat is inclusief een extra vak voor allebei (maar dus exclusief het zelfstandig werken uur). Oudste heeft 2 dagen tot 16:25 les maar dan wel het eerste uur vrij (dus begint pas om 10:40).

Annet

Annet

08-09-2014 om 22:11

Welke vijfde klas is het?

Oudste zit in 6 gym. Het minimum aantal lesuren is dit jaar 28. Met extra vakken wordt het meer, tenzij het dubbeluren zijn.
Vorig jaar waren het veel meer uren als minimum.
Zal wel met laatste jaar te maken hebben.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-09-2014 om 22:17

5 technasium

met extra vak dus. En 4 gymnasium/technasium ook met extra vak. Beide hebben sowieso minstens een uur meer dan de gewone atheneum klas, omdat het vak O&O (en grieks) dat vraagt. In de onderbouw gaat dat deels ten koste van andere vakken, in de bovenbouw is het een gewoon profielvak maar wel met iets meer uren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.