Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waaraan denken bij mbo (onder 18)

Vandaag kregen we bericht van de nieuwe school, MBO scheepvaart en transport, van zoon. De factuur voor schoolboeken komt eind juli/begin augustus.

Toen dacht ik...Factuur??? Oh ja..schoolboeken zijn op VO wel gratis tegenwoordig, maar MBO etc niet meer natuurlijk. Even zoeken leverde de tegemoetkoming via DUOop, maar ik bedacht me dat er nu ineens een nieuwe fase aanbreekt.

Dus vandaar deze oproep. Zijn er nog meer dingen waar aangedacht moet worden? DEze tegemoetkoming heb ik alvast aangevraagd, maar wellicht zijn er wel meer dingen die geregeld moeten worden of zijn.

t mijn eerste die t vo verlaat en een beroepsopleiding gaat doen....

Kwala

Geen ov

Houd er rekening mee dat jouw kind geen ov heeft en het overgrote deel van school wel. Mijn kind was zelfs pas 16 toen ze begon. En werd 'geacht' met grote regelmaat op onmogelijke tijden op onmogelijke met de fiets bereikbare plekken te verschijnen.
School ging er bijna automatisch vanuit dat leerlingen wel ov hadden. Dat had ook bijna de hele klas. Maar zij niet en 1 medeleerling ook niet.
Ik heb verschillende keren aan de telefoon gehangen met school om hierover mijn beklag te doen. Want wie moet dat betalen???
Ga er ook vanuit dat je amper nog wat hoort van school. Opeens wordt er vanuit gegaan dat je kind 'volwassen' is met alle bijbehorende rechten. Geen oudergesprekken meer, geen ouderavonden, geen inzage in cijfers etc. etc.
Nogal belachelijk als ze nog maar 16 zijn, toch? En het ook nog nodig hebben dat je ze achter de vodden zit.
groeten albana

Arawen

Arawen

23-07-2013 om 13:13

Stc in rotterdam?

Sorry, ff off topic, maar ik zag staan dat je zoon MBO scheepvaart en transport gaat doen. Toevallig bij het Scheepvaart en Transport college (STC) in Rotterdam? Daar zit mijn zoon nl ook.. die was overigens al 18 toen hij begon. Hij gaat nu naar het 2e jaar.
Zoon kreeg dus een studiebeurs en een OV, maar heel veel klasgenoten van < 18 niet. Omdat het zo'n specifieke opleiding is komen ze vanuit heel Nederland naar Rotterdam met veel reistijd en dus ook reisgeld.. probeer dat maar eens op te brengen als ouder. Hoop dat dat voor jou niet geldt! Als het wel om het STC gaat; dat heeft eigen huisvesting. Juist omdat de leerlingen overal vandaan komen. Soort van begeleid zelfstandig wonen, dus ook voor onder de 18.

groetjes Arawen

bibi63

bibi63

23-07-2013 om 14:23

Wat ik niet zo goed begrijp (regeling o.a. ov)

Dat kinderen die naar het MBO gaan logischerwijs toch van het VMBO-T (of gemengde leerweg e.d.) komen? Die zijn dan toch meestal nog helemaal geen 18? Kinderen vanaf de HAVO misschien wel net. En de weg VMBO-T daarna HAVO wordt steeds minder gestimuleerd, nog los van het feit dat er genoeg VMBO kinderen zijn die gewoon beter MBO (en evt. later HBO gaan doen). Kortom ik snap de regeling eigenlijk helemaal niet. Waarom pas OV en tegemoetkomingen als de kinderen 18 zijn. Of zie ik nu iets over het hoofd? Ik krijg er over 2 jaar ook mee te maken, dus hoor graag hoe dat nou precies zit.
Gr. Bibi

Bibi

Het is ook niet logisch.... na het vmbo ben je idd geen 18, als je na 3-havo besluit over te stappen naar mbo-4 ook niet. Qua ov heb je (lees : de ouders) gewoon pech. K heb ooit de redenering gehoord dat je voor mbo vaak minder ver hoeft te reizen omdat die vaak dichter in de buurt zijn dan HBO's, maar of dat idd de reden is of omdat het puur een geldkwestie is (zal wel...) weet ik niet.

wizzer

wizzer

23-07-2013 om 20:56

't is maar de vraag of dat pech is

Onder de 18 naar het MBO is dan wel geen recht op studiefinanciering en OV kaart. Maar dat betekent wel dat er wèl recht is op kinderbijslag, eventueel kindgebonden budget, tegemoetkoming ouders.

Afhankelijk van de reisafstand kun je met dat laatste wel eens beter af zijn dan met de stufi. (en bovendien hoef je daarvan ook niets terug te betalen).

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2013 om 23:33

Dochter

Mijn dochter heeft twee jaar op een mbo gezeten waarvoor ze met de trein moest en dat geld kwam uit onze zak, terwijl we dat toen eigenlijk niet konden missen. Toen vroeg ik mij toch wel eens af waarom er voor mbo-leerlingen onder de 18 geen ov-kaart is. Het is een beetje krom vind ik dat op die leeftijd een ov-kaart afhankelijk wordt gemaakt van het niveau.

Nou qua ov

Is het écht een aderlating wat je betaald voor ov als je het zelf moet betalen. Gelukkig was er nog 1 medeleerling om mee te fietsen en net de goede mbo qua richting om dat op de fiets te halen. Maar als ze techniek of ict had gekozen was het écht onbereikbaar geweest op fiets. En dan was het ov geworden. Nu was het alleen 2 maand in de winter ov omdat het fietspad ook gewoonweg niet op tijd gestrooid wordt.
Dat ov kost je zoveel dat ik denk dat je stukken beter af bent met studiefinanciering dan met kinderbijslag en kindgebonden budget. Dus als je moet treinen of bussen ben je mooi de pineut als ouder zijnde.
Misschien is dat in de stad waar het relatief dichtbij is goedkoper, maar hier is ov echt onbetaalbaar en nog onbetrouwbaar ook (valt vaak uit).
groeten albana

kwala

kwala

24-07-2013 om 10:01 Topicstarter

Arawen/stc

Hij gaat idd naar STC maar naar een kleinere locatie, en dat gaat hij op de brommer doen. Brengt ook kosten met zich mee, maar beheersbaar. Fietsen zou in nood kunnen, maar is net iets te ver voor mooie.

Dat je minder hoort van school daar had ik wel aan gedacht, al gaf deze school in eerste instantie nog wel de indruk open te zijn in communicatie. Ook zag ik al dat zij met een digitaal rooster/cijfersysteem werken, dus waarschijnlijk ook wel een inlog voor ouders verstrekken??

Kom er, mede door jullie reacties, wel achter dat het een grijs en schimmig gebied is tussen vmbo en mbo, zolang nog geen 18. Maar goed, ik hoop dat die tegemoetkoming nog iets voorstelt??

Verder kan ik dan alleen maar duimen dat hij het naar zijn zin gaat hebben daar en zsm een vak leert...kan hij zijn eigen kost gaan verdienen.

Kwala

eni65

eni65

24-07-2013 om 10:43

Tegemoetkoming

Die tegemoetkoming is grappig, maar niet meer dan dat, nog geen 700 euro. (voor het hele jaar) Hier ook een zoon 16 jaar/mbo, 2 jaar ov zelf betaald van meer dan 200 euro permaand. Alle boeken en studiekosten zelf moeten betalen.

Fiorucci

Fiorucci

24-07-2013 om 18:18

En...

Je hebt er recht op tot een bepaald inkomen, niet iedereen krijgt een tegemoetkoming.

Nee (inkomen)

En bij dat inkomen wordt géén rekening gehouden met de 'kosten' die je hebt qua vervoer of boeken etc.. Betaal je dus b.v. 200 euro voor o.v. en is je inkomen 600 euro te hoog per jaar dan kun je de tegemoetkoming vergeten en wordt je geacht gewoon 11 maanden per jaar 200 euro te betalen.
Nee hier kregen wij (in tegenstelling tot vooropleiding) géén inlog voor magister voor de ouders.
Daar deden ze niet aan. Ook geen rapport dat getekent moet worden door de ouders. Alleen de leerling tekent. Wel overeenkomsten die onder de 18 ook getekent moeten worden door ouders (voor school en stage) maar daarna houd het op.
En ik heb er (meerdere malen) wel om gevraagd.
Gelukkig was dochter zelf zo aardig om ons mee te laten kijken
groeten albana

kwala

kwala

27-07-2013 om 09:58 Topicstarter

Arawen...

Hoe vind je zoon het?? had hij al iets met varen/boten voordat hij er aan begon?
Ik ben heel benieuw hoe zoon het gaat vinden.

Kwala

Arawen

Arawen

27-07-2013 om 20:22

Stc/kwala

Hi Kwala, zoon zit niet in de scheepvaart, hij gaat tweede jaar in van opleiding voor treinmachinist. Ja, dat doen ze daar ook Begrijp dat jij dichtbij woont, die luxe hadden wij dus niet. Daarom ging zoon op kamers.
Ervaring met de school is goed. Erg goed verzorgd alles. Inderdaad een website met inlogcode voor de ouders, om de schoolresultaten te kunnen zien. Heb overigens mentor nooit meer gezien of gesproken, maar zoon ging ook probleemloos en is >18...

ilsepilse

ilsepilse

31-07-2013 om 18:40

Een wel een niet

mijn oudste zoon doet hbo en kreeg vorig jaar stufi en OV, de jongste wordt in september 16 en gaat dan naar mbo in een andere stad met de bus, fietsen lukt helaas niet.
Ik begrijp ook de kronkel niet dat je voor hem nu wel moet betalen en voor de oudste niet...

ilsepilse

ilsepilse

12-09-2013 om 10:37

kosten

net een studie overeenkomst moeten tekenen :

kosten boeken etc 990 euro + iedere maand 99.45 voor een bus abonnement...

kwala

kwala

12-09-2013 om 16:14 Topicstarter

DUO

Zojuist de tegemoetkoming ontvangen van DUO. Zo'n 300 euro, en de rekening van de boeken, schoolgeld etc was al dik 700 euro.
EN dan heb ik het nog niet over de kosten voor zn vervoer, de kosten voor de evt excursies etc.....

Maar goed. Hij zit op school, en tot nu toe (we hebben pas 2 weken gehad natuurlijk) lijkt hij wel op zn plek te zitten.

Kwala

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.