Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mirreke

mirreke

09-03-2014 om 18:16

Waar houdt verantwoordelijkheid van school op?

Ik vraag me iets af: onlangs sprak ik met de directeur van onze school over een probleem tussen enkele kinderen dat gedeeltelijk buiten school, maar wel direct na school op weg naar huis, speelde.

Directeur gaf het volgende aan: alles wat op school, en binnen het hek van de school gebeurt, is verantwoordelijkheid van de school. Maar alles wat buiten het hek van de school gebeurt, is de verantwoordelijkheid van de ouders. Hiermee wordt ook bijvoorbeeld internetpestgedrag bedoeld.

Dit betekent dus ook dat als een kind na school door bv een groepje van de klas wordt opgewacht en gepest of geslagen, school dit niet zijn/haar? verantwoordelijkheid vindt, en er dus niets mee doet. Geen klassegesprek, geen sova-training of aandacht hiervoor. Niet bemiddelen tussen kinderen en/of ouders, enz.

Misschien is verantwoordelijkheid hier niet helemaal het goede woord, maar school voelt zich in ieder geval totaal niet geroepen om iets te doen in situaties die duidelijk ontstaan op school of spelen binnen een klas, ook al is dit buiten school.

Ik ben hierover uiterst verbaasd maar vraag me nu ook direct af hoe jullie dit zien, en hoe er op andere scholen met dit soort situaties wordt omgegaan.
Hoe zien jullie dit?

mirreke

mirreke

09-03-2014 om 18:17

Wat ik nog vergat te vermelden

het betreft een basisschool.

Mirjam

Katniss

Katniss

09-03-2014 om 18:19

Anders

Wij hebben wel eens een gevalletje internetpesten gehad. Dat hebben we met de leerkracht besproken en school heeft er actie op ondernomen. Wij (er waren meer slachtoffers) wilden nl niet met de ouders van de pester om de tafel dus hebben dat bij school neergelegd. Als school het niet had opgepakt hadden we wel iets anders moeten verzinnen, dus ik was blij dat ze het wel deed.

Wacht maar....

Na schooltijd!

Hoe vaak zeggen kinderen dat niet? Dat zou betekenen als kinderen voor het schoolhek iets doen het niet meer de verantwoordelijkheid is van school???!!!

Belachelijk!

Mede verantwoordelijkheid

Scholen zeggen dat ze een driehoek willen vormen qua zorg voor een kind. Ouders-school en kind zelf. Als dit op school telt, telt het ook na schooltijd. School wil toch ook graag weten of er thuis bijzonderheden zijn die invloed hebben op een kind? Ziekte,overlijden dierbare, scheiding of de hond dood. Pesten, ook internetpesten horen hier bij. Pesten heeft invloed op gedrag en leerprestaties van een kind. Als je kind een pester is en dit gedrag alleen op school laat zien word je toch ook als ouders hierbij betrokken?
Als ouder zeg je dan toch ook niet: "Hij pest alleen tijdens schooltijd, ik voel me niet geroepen om mijn kind hier op aan te spreken."

Is er dan niets veranderd?

40 jaar geleden zei het hoofd van de school dat ook tegen mijn moeder. Dus stonden ze buiten het schoolhek om me in elkaar te slaan.
Triest dat er scholen zijn waar het nog steeds zo gaat.

mirreke

mirreke

10-03-2014 om 00:17

Ongelooflijk he

Ik ben hier zo boos over dat ik bijna plof. Ik ga mijn uiterste best ervoor doen om dit te veranderen.
Ik vind het erg fijn om jullie mening te horen. Zelf lijkt mij (zeker ook qua anti-pestbeleid en zo) dat dit juist onderdeel van school is. School is vaak de spil in de sociale relaties die kinderen en ouders met elkaar hebben. Het is onzinnig om dan je handen van gedrag buiten de schoolpoort te willen aftrekken. Niet dat ouders dan alles bij school zouden kunnen neerleggen, maar wel dat school bemiddelt en faciliteert, of bijvoorbeeld investeert in socialevaardigheidstrainingen. Bovendien wordt school juist enorm betrokken bij internetgedrag, pestgedrag ook op internet, en sociale omgang met elkaar.

Weet iemand of dit wellicht indruist tegen de verplichtingen die een school heeft? Of valt dit onder eigen beleid.

De MR op deze school stelt geen klap voor, trouwens.

Juffie

Juffie

10-03-2014 om 06:21

Hè?

Als er bij ons op school geschorst wordt, is dat bijna altijd omdat er (digitaal) gepest is. Dat kan ook buiten school plaatsgevonden hebben. De ouders van deze leerlingen hebben daar wel eens bezwaar tegen gemaakt: de school zou hier niets over te zeggen hebben. In onze ogen dus wel: de veiligheid op school is onze verantwoordelijkheid en die wordt door internetpesten ondermijnd. Voor alle betrokkenen is het trouwens beter als de school het oplost: een aangifte is ook voor de pester veel ingrijpender. Een ander voorbeeld: als je door een collega sexueel geïntimideerd wordt buiten werktijd, moet je baas toch ook ingrijpen?

Evanlyn

Evanlyn

10-03-2014 om 10:08

Precies, juffie

Bij ons op school was er sprake van beginnend cyberpesten. Het verdiende nog nauwelijks de naam, maar de school greep direct flink in. Er werden gesprekken gevoerd, zowel met mogelijke daders als met de klas, de klas werd geïnformeerd over sociale media etc. Sindsdien is het bij mijn weten niet meer gebeurd.

Yura

Yura

10-03-2014 om 10:14

Raar

Je kunt het 1 niet los zien van het ander. Zowel op de basisschool waar mijn kinderen op hebben gezeten als op hun huidige middelbare school weet ik dat de school wel eens heeft ingegrepen bij voorvallen. Op de basisschool ging het om internetpesten en dat heeft de juf besproken in de klas. De kinderen waren toen alleen al zo geschrokken dat de juf het wist dat het eigenlijk gelijk over was. Op de middelbare school ging het om kinderen die op de spoorrails hadden gespeeld en daarvan filmpjes op hyves hadden gezet. 1 van de ouders heeft de school ingelicht en die heeft de betreffende ouders ingelicht, het besproken in de klas en in de dramales is er iets na gespeeld met een treinongeval.

Dalarna

Dalarna

10-03-2014 om 10:21

Vreemd

Heel groot minpunt voor een school die zo denkt!

Toen mijn zoon verwikkeld raakte in internetpesterij heb ik dat zelf opgelost maar heb ik wel gezegd tegen de ouders dat ik alles bewaren zou en alsnog naar school zou stappen met die gegevens als het door zou gaan. Op school heb ik gezegd wat er speelde en dat ik die gegevens dus had maar op dat moment geen namen wilde noemen om de kinderen de kans te geven er mee te stoppen. De leerkracht wilde wel de gegevens hebben omdat internetpesten echt behoorlijk aangepakt zou worden maar dat heb ik dus niet gedaan. Gewoon omdat ik ze een kans wilde geven. Heel goed van school dat ze zo betrokken waren en ik vond het een prettig gevoel dat ik, als het toch verder fout zou gaan, daar terecht kon.

Monique D*

Monique D*

10-03-2014 om 15:48

Verantwoordelijkheid van school houdt op bij schoolhek?

Dat geldt niet voor de school waar mijn dochter op zit (VO).
Mijn dochter had een paar jaar geleden ruzie met een klasgenote en zij sloeg haar in elkaar bij de bushalte. Het meisje durfde niet meer naar school te komen en dochter was geschorst met de melding dat als ze dit nog een keer doet dat ze kan inpakken (vechtpartijen wordt daar niet getolereerd). Ze zou dan van school worden gestuurd. En gelijk hebben ze.
(bovendien is alles later goed gekomen).

Als een school vindt dat de verantwoordelijkheid ophoudt bij het schoolhek dan zullen ze ook niet ingrijpen bij het internetpesten. Het zijn leerlingen van de school, dan kunnen ze toch ingrijpen?

mirreke

mirreke

10-03-2014 om 17:02

fijn te horen

Blijkbaar denken veel scholen anders. Gelukkig maar. Ik kon het me eigenlijk ook niet voorstellen.

Het is inderdaad een heel groot minpunt voor me. Als dit niet verandert gaat jongste echt naar een andere school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.