Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2018 om 11:07

VWO4 overstappen naar wisk a

Dochter zit in VWO4. NG profiel. Ze staat voor alle vakken ruim voldoende of gewoon goed. Behalve voor wiskunde B. Kreeg net een appje dat ze weer een toets slecht heeft gemaakt. Ze schat dat ze hiermee gemiddeld een 4 staat. Hierop blijven zitten terwijl ze voor bijv. engels, nl en bio een 9 staat zou waanzin zijn.

Ze gaat zo naar de mentor om te overleggen. Ze wil zelf proberen om over te stappen naar wiskunde A. Dit zou makkelijker zijn.
Heeft iemand van jullie hiermee ervaring? Is wisk A echt simpeler?

Inanna

Inanna

16-04-2018 om 11:11

niet makkelijker, wel anders

Mij ligt wiskunde A stukken beter dan wiskunde B, mijn zoon ook.
Mijn man echter kan helemaal niks met wiskunde A en die vindt B veel makkelijker.

braam

braam

16-04-2018 om 11:39

over het algemeen

Over het algemeen wordt wiskunde A wel makkelijker gevonden. Mensen die wiskunde B makkelijker vinden zijn meestal mensen die goed zijn in wiskunde en moeite hebben met de "verhaaltjessommen" die je bij wiskunde A meer ziet (wiskunde A examenvragen beslaan soms een heel a4'tje per som). Maar dat zal wel meevallen voor een kind dat negens staat op Nederlands en Engels.

Ze zou nog even met de wiskundedocent kunnen overleggen. Als ze wiskunde B nodig heeft voor een vervolgstudie die ze op het oog heeft, dan zou ik kijken naar bijles. Ik denk dat iemand die zo hoog staat op andere vakken het wiskundeniveau op zich aan zou moeten kunnen. Je ziet wel vaker bij kinderen die heel goed kunnen leren dat ze in de bovenbouw vastlopen op exacte vakken omdat ze niet gewend zijn aan omgaan met moeilijke dingen. Dat iets echt lastig is, dat je het niet meteen snapt. Je denkt dan meteen dat je het niet kunt, want andere dingen snap je wel meteen. Maar wiskunde is soms lastig, het is normaal dat je dat niet snel snapt, dat dat moeite kost. Dat is echt even omschakelen soms.

Maar als antwoord op je vraag: ja, ik denk dat de kans best groot is dat wiskunde A voor haar simpeler is.

Mia9

Mia9

16-04-2018 om 12:13

Wiskundeleraar?

Ik zou naast met de mentor, ook even met de wiskundeleraar overleggen. Weet niet of ze dezelfde (al eens) in de onderbouw heeft gehad? Had ze een wisk B advies vorig jaar, of doen ze dat niet op jullie school? Oordeel van de vakdocent zou ik belangrijk vinden, wellicht komt er hierna weer een hoofdstuk dat haar beter ligt? Weet dat op school van oudste de vaakst voorkomende wijziging in profiel betreft overstappen van wisk B naar A. Maar of het makkelijker is, is heel verschillend, wisk A idd veel taliger.

Blauwe Bes

Blauwe Bes

16-04-2018 om 17:48

en mag het met haar profiel?

Bij mijn kinderen moesten ze wiskunde b volgen bij het N&T en het N&G-profiel. Dus dat moet ze ook vragen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-04-2018 om 19:12

Ze mag

Volgend jaar mag ze A doen. Of ze nu al mag wisselen hoort ze deze week.
Als ze wiskunde voor het eind van dit jaar niet meer opgepoetst krijgt naar een 5 wordt ze een bespreekgeval. Maar als ze verder haar cijfers goed houdt moet dat geen probleem zijn.
Op haar school is B alleen verplicht bij NT.

Karen

Karen

17-04-2018 om 06:44

Voor leerlingen die wiskunde B moeilijk vinden zal wiskunde A al snel makkelijker zijn.

Dochter (in 4e NT/NG proefiel) heeft na de 4e Wiskunde B laten vallen voor wiskunde A en vond dat veel makkelijker en staat nu een 7 op A ipv met moeite een 5 op B. Heeft daarnaast ook Natuurkunde laten vallen l, had ze zo mogelijk nog meer moeite mee. Kon ipv dat vak in de 5e nog met een nieuw vak beginnen. Dus nu alleen NG profiel.

Inderdaad kan leren leren of leren moeite te doen een dingetje zijn. Het is een beetje laat en de vraag is of je iemand vindt, maar ik zou zeker bijles proberen om te kijken of met meer en andere uitleg en meer oefenen het kwartje valt. Anders snel overstappen. Met een 4 op wiskunde zak je, dat lijkt me het niet waard. Indien nodig voor de studie evt. na eindexamen gericht inhalen.

Triva

Triva

17-04-2018 om 08:03

weet ze al wat ze wil

of wat ze niet wil na het VWO? Pas op dat je geen deuren sluit terwijl ze zulke hoge cijfers haalt op sommige vakken. Er is tijd voor meer wiskunde en bijles.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-04-2018 om 10:17

Triva

Het wordt de Alpo of Engels. Zeker niks technisch.
Ze zei gisteren dat ze een achterstand heeft op de leerlingen die natuurkunde hebben. Dat heeft ze dit jaar ook laten vallen omdat het haar totaal niet ligt. Scheikunde lukt haar nog redelijk, maar is ook pittig.

Dendy

Mijn ervaring is dat zwak in natuurkunde vaak ook zwak in wi b is. In de onderbouw is dat verband niet altijd even helder, in de bovenbouw komt t dan vaak alsnog naar boven. Dus als je dochter natuurkunde ook niet echt in de vingers had schat ik in dat wi a een betere keus is. Maar check zeker even bij de wiskunde docent...

Ingrid

Yura

Yura

18-04-2018 om 08:59

Inhalen?

Als ze switcht moet ze wel bijna een jaar wiskunde A inhalen. Wiskunde B is geen moeilijkere versie van wiskunde ofzo, het is gewoon echt anders. Je kunt dus niet zo overstappen, je moet dan ook wat inhalen. Net zoals dt het nu lastig zou zijn van Frans naar Duits over te stappen, dan moeten er een paar maanden ingehaald worden. Bestaat die mogelijkheid?
Een vriendje van zoon heeft dat na de herfstvakantie gedaan, maar dat is nog te overzien. Volgens mij heeft die het bijspijkeren gewoon zelf geregeld. Maar nu nog overstappen is wel wat anders natuurlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-04-2018 om 09:18

Weet niet

Volgens mijn dochter kan ze gewoon volgend jaar instappen. Of ze dit jaar nog switcht hoort ze eind van de week.
Maarrrrr... dit is dus dochters verhaal. Ik heb zelf nog niemand van school hierover gesproken

Karen

Karen

18-04-2018 om 09:20

Yura

"Als ze switcht moet ze wel bijna een jaar wiskunde A inhalen"

"Net zoals dt het nu lastig zou zijn van Frans naar Duits over te stappen, "

Yura, mijn dochter is na VWO4 met wiskunde B overgegaan naar VWO 5 met Wiskunde A.

Echt geen probleem. Ze zouden eind VWO 4 nog wat lesjes krijgen ivm "achterstand", maar dat is er volgens mij niet of nauwelijks van gekomen. Echt geen probleem. Van met moeite een 5 naar easy een 7.
Zij bindt het (dus) echt veel makkelijker.

Niet te vergelijken met overstappen van Frans naar Duits. Dat is echt een ander vak.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2018 om 09:13

Inhalen

Inmiddels heeft dochter het geregeld. Ze moet dit jaar nog 3 hoofdstukken van A inhalen en 1 hoofdstuk van B doen. En dan volgend jaar gewoon verder met A.
Ze heeft deze vakantie dus wat te doen

Mia9

Mia9

21-04-2018 om 11:50

Goed geregeld van dochter!

En fijn dat het op haar school kan, NG met wiskA, kan bij ons ook, maar lang niet op elke school!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2018 om 12:29

Mia

En eigenlijk is dat wel gek. Er wordt aangegeven dat wiskunde A aansluit op economie en biomedische wetenschappen. Dus ook passend bij NG.

Sas

Sas

22-04-2018 om 10:45

Wiskunde A sluit helemaal niet aan bij economie of bedrijfskunde

En dan bedoel ik dat het niet aansluit bij de vervolgstudies.
Vorige maand heb ik drie presentaties meegemaakt op de universiteit van deze studies. Daar wordt er enorm op gehamerd dat wiskunde essentieel is, dat wiskunde B meer kans geeft op succes. Er was zelfs een grafiek die liet zien hoeveel mensen mensen afhaken in of na het eerste jaar, met het wiskundecijfer op het VWO als variabele. Met een 6 op de eindlijst (wisA) zijn de kansen een stuk minder om het eerste jaar te halen.

Dat jongeren met wiskunde B minder statistiek gehad hadden, was geen probleem. Dat pakten ze in de praktijk makkelijk op.

MK

MK

22-04-2018 om 13:49

Sas

Hoe kom je daarbij? Van de site van EUR waar mijn zoon studeert:

Diploma’s met de vwo-profielen Economie en Maatschappij, Natuur en Techniek en Natuur en Gezondheid geven rechtstreeks toelating tot de bacheloropleiding Bedrijfskunde. Onze ervaring is dat een voldoende voor wiskunde A dan wel B en behoorlijke kennis van de Engelse taal essentieel zijn voor het succesvol voltooien van deze opleiding.

Sas

Sas

22-04-2018 om 14:19

MK, hoe ik daarbij kom?

Omdat op de EUR tijdens de open dagen dit gezegd wordt tijdens presentaties over de opleiding. Zelf gehoord bij de opleidingen Economie, Bedrijfskunde en International bedrijfskunde (weet de precieze naam niet meer).
Allen namen veel tijd om te waarschuwen voor de wiskunde-component op de opleiding.

Dat betekent niet dat ze wiskunde B als eis stellen. Daar heb je gelijk in. Maar dat had ik ook nergens beweerd.

Klopt

Wat Sas zegt klopt. Er zijn onderzoeken van de Erasmusuniversiteit waaruit blijkt dat leerlingen die economie studeren succesvoller zijn als ze een NT-profiel hebben gevolgd dan als ze een EM profiel hadden. Het verschil was groot en werd verklaard door het hogere abstractieniveau van wiskunde B tov A.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.