Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vwo en tempo

Ons kind in groep 8 krijgt binnenkort zijn advies. Hij heeft voor rekenen en begrijpend lezen cito 1.

Spelling blijft zijn zwakke punt, als ook zjin tempo.

Nu vraag ik mij af: moet je voor het vwo sneller kunnen werken dan voor de havo. Of moet je voor het vwo het sneller begrijpen dan op de havo.

Zijn tempo is nl elke keer een issue maar ik vraag mij af of het wel zo relevant is.

En hoe zit dat met slechte resultaten qua spelling? Maakt dat het verschil tussen havo of vwo?


Tango

Tango

06-02-2018 om 20:39

Laat

Ik durf er niet direct iets over te zeggen, maar is het niet erg laat dat hij nu pas zijn advies krijgt? Hier zijn alle open dagen al geweest. Lijkt me dan toch lastig kijken als je nog geen advies hebt. Hier kregen we het advies in december volgens mij.

Tempo

Het verschil tussen havo en vwo weet ik niet, maar ik heb twee kinderen op het vwo die op de basisschool niet snel waren (tafeltoetsen niet haalden binnen de tijd en zo), maar op het VO zijn ze beslist niet te langzaam. Ze hebben minder tijd nodig dan gemiddeld voor hun huiswerk.

Kaori

Kaori

06-02-2018 om 21:59

Tango

niet overal zijn de opendagen al geweest, hier is er nog maar 1 geweest.

Jacobien

Jacobien

06-02-2018 om 22:07 Topicstarter

Wel voorlopig advies gehad

We hebben wel een voorlopig advies gehad: havo.

Vinden wij aan de lage kant gezien de cito scores. Alleen is de redenatie van school: het tempo is laag . Nu binnen kort het definitieve advies. En wij verwachten dat het havo bljift op basis van tempo. Daarom zijn wij benieuwd op het tempo op het vwo echt hoger ligt dan op de havo.

Dora

Dora

07-02-2018 om 11:44

Op zich wel

Dochter zit op VWO en haar beste vriendin op HAVO. Vriendin leert soms precies dezelfde woordjes, maar dan maar de helft. Het gaat dus vooral om snel leerstof tot je kunnen nemen, en niet snel werkjes maken (als dat is wat school bedoelt).

Maar met leren heeft je kind waarschijnlijk nog nooit te maken gehad, op tafels en topo na. Verder gaat het ook om inzicht, maar daar kan je op de basisschool helemaal weinig over zeggen. Misschien wel zelf aan de hand van boeken, spellen etc. die hij leuk vindt.Desnoods kan je nog met een IQ of NIO test gaan zwaaien, maar die moet je waarschijnlijk zelf betalen.

guera

guera

07-02-2018 om 15:04

lastig inschatten

Hier hebben we zelfde aan de hand. Mavo/havo voorlopig advies ivm tempo en spelling. Echter lezen en rekenen een II. Wat ons betreft havo.
Maar goed. Zoon zit op VWO en is een snelle werker.....en daardoor heel slordig
Dat kost punten.
Snel begrijpen en inzicht hebben is veel belangrijker.
Lekker vlot kunnen lezen ook omdat het soms veel is.
Dat je dan je maak werkjes langzamer maakt is niet zo'n probleem.
En toetsen hebben ze ook altijd voldoende tijd voor. Op deze school dan.
Zoon zit in VWO 3 en doet voor wiskunde en natuurkunde enkele sommetjes. Snapt hij dan dan snapt ie het zegt hij. Dat is fijn als dat zo is voor een kind. Ik heb er zelf mega hard op moeten zwoegen en oefenen. Maar hij haalt 7 en 8 voor dat soort vakken. Met I voor lezen en rekenen moet je echt wel VWO aankunnen lijkt mij.

havo/vwo brugklas

Zoek een school met havo/vwo brugklas, dan heeft je kind ook nog de tijd om zich verder te ontwikkelen.

Havo/vwo brugklas geen wonder

Ik geef er al jaren les, verwacht geen wonder. De groepen kunnen er groot zijn en je kind krijgt les op het hoogste niveau. Het is daardoor pittig, voor de echte Havo kinderen die het tempo niet aankunnen maar ook voor de laatbloeiende vwo’ers niet veelal de basisschool op hun sloffen doorgelopen hebben en nog alles over leren leren zich eigen moeten maken. Ik zou eerder proberen te kijken naar groepsgrootte.
Beter een Vwo brugklas met 23 leerlingen dan een havo/vwo klas met 32 leerlingen. En kijk ook hoe ze het mentoraat invullen, of er huiswerkklassen zijn.
Succes
Sini

Jacobien

Jacobien

07-02-2018 om 19:42 Topicstarter

Dank voor de reacties

Wji verwachten dat de school het advies havo geeft. Wij zijn het hier niet mee eens. Welke mogelijkheden hebben wji dan? Heeft het zin om met de VO school het gesprek te voeren? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Nicole

Nicole

08-02-2018 om 12:40

School

Als je de keus hebt zou ik gaan voor een havo-/vwo-school. Dan heb je in ieder geval een havo/vwobrugklas en hoef je verder niet te soebatten.

tempo van leerwerk of tempo van maakwerk?

Vraag de basisschool wat het probleem is met tempo: gaat het om het leertempo (hoe lang doet kind erover om topo of Engelse woordjes te leren), leestempo (hoe lang doet kind over een tekst begrijpend lezen) of maakwerk. En als het gaat om maakwerk, zit 'm dat dan in het schrijven, in het plannen/aan de slag gaan/niet afgeleid raken, of aan iets anders? Als er een probleem is met afgeleid raken, herken je dat thuis ook? Of komt het omdat het werk beneden niveau is?

Voor het VWO moet je meer en dus sneller leren (stampen), en ook meer en dus sneller lezen. Maar je hoeft volgens mij niet meer opgaven te maken.

Scores op spelling zijn erg gevoelig voor de kwaliteit van het onderwijs en daarin zijn grote verschillen tussen basisscholen onderling. Dat zegt weinig over hoe je kind het gaat doen. Werkwoordspelling leren ze sowieso helemaal opnieuw. Zowel bij HAVO als VWO is er dezelfde maximale "aftrek" voor spelfouten bij de centrale examens; hoe spelling bij het schoolexamen meetelt bepaalt de school zelf.

Tamara

Tamara

08-02-2018 om 14:16

hulp

Mijn dochter had hier ook last van en we hebben uiteindelijk toch gekozen om haar toch naar het vwo te sturen. Eerste periode veel moeite met het tempo gehad en hierom hebben wij sinds november een bijlesdocent via nimbles ingehuurd voor een keer per week. Nu gaat het goed en haalt ze mooie cijfers. Hele fijne begeleiding op die site

Jacobien

Jacobien

08-02-2018 om 16:34 Topicstarter

Tempo

Wat een goede tip om door te vragen op wat de school onder tempo verstaat. Zijn leertempo is in ieder geval goed. Maar goed om van school ook te horen.

Hebben jullie nog meer tips voor wen gesprek met school?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2018 om 19:02

Leertempo

De school kan toch eigenlijk niet echt iets zeggen over het leertempo. Daar zitten ze niet bij. Het zal dus waarschijnlijk om het werktempo gaan.

Jacobien

Jacobien

08-02-2018 om 19:46 Topicstarter

Wat zegt werktempo over schoolniveau?

En wat zegt het werktempo dan over het schoolniveau?

Kan je met een matig werktempo niet naar het vwo? En wanneer is het dan wel goed genoeg: als het voldoende is, of ruim voldoende / goed.

Pfff ik vind het best lastig. Wij denken dat ze werktempo laag is, deels uit verveling. Het is saai op school. En natuurlijk geen garantie, maar de uitdaging op het vwo past wel bij hem.

Sanne

Sanne

08-02-2018 om 22:23

Vwo

Zonder twijfel. Hij kan binnen de tijd de cito's die er toe doen op VWO niveau maken.
Ga bij middelbare scholen langs en vraag hoe ze erin staan en of een iq test het verschil maakt. Tempo en spelling zijn pas van belang als het er om hangt. Of zijn de ééntjes slechts eenmalig? Dan is er twijfel en kan tempo mee gaan tellen.

Jacobien

Jacobien

10-02-2018 om 15:59 Topicstarter

Werkhouding

Het advies is havo geworden. Blijkbaar weegt de waarde van het snel werken zwaarder dan de cito’s. Een ander kind op zijn school had voor begrijpend lezen een cito 4 maar kreeg ook havo advies. Omdat de werkhouding goed is.
Dit is dus de keerzijde van het huidige systeem. De cito’s zijn bij deze school ondergeschikt aan de werkhouding.

Ik ben vo docent

En ik kan je vertellen dat de werkhouding op de basisschool volstrekt niet voorspelt hoe de werkhouding op het vo is. Ik vind het echt volstrekt idioot dat dat de doorslag geeft qua advies,

Ingrid

eens met Ingridt

Ik vind het in zijn algemeenheid al bijzonder dat we kinderen op 11 jarige leeftijd een richting in sturen alsof hun ontwikkeling al vast staat. Daarom nogmaals mijn advies zoek een school met een h/v brugklas of een volledig heterogene brugklas. Geef je kind de ruimte en tijd om zich te ontwikkelen.

Jacobien

Jacobien

11-02-2018 om 17:36 Topicstarter

Alkes

De vo school waar ons kind naar toe gaat heeft geen h/ vwo brugklas, helaas. En de wens om naar deze school te gaan is zo groot dat we dat niet willen veranderen. Dus met dit advies wordt het een havo klas. Voor de vwo klas is een havo / vwo advies nodig.

Maar...

Op de meeste havo/vwo scholen kun je wel opstromen toch? Verstandig om te checken hoe dat op ‘jullie’ school geregeld is. Kun je halverwege de brugklas opstromen als t heel goed gaat? Of bij een bepaald saldo aan t eind vh jaar? Eventueel nog na klas 2 of 3? Weet je in ieder geval waar je aan toe bent. En je kind ook. Succes!

Ingrid

Jacobien

Jacobien

11-02-2018 om 18:19 Topicstarter

Opstromen kan

Opstromen kan. Dat is ook niet het probleem.
Wij zijn bang dat de uitdaging gemist wordt. Het is al langer een discussie met school: minder uitdaging en daardoor lager tempo. Wij zeggen dan tegen de school: geef ons kind meer uitdaging, en de school zegt dan ..... het kind is te langzaam ... hij moet eerst het gewone werk afmaken om vervolgens een uitdaging te krijgen.

En nu bij het advies is het weer het zelfde. Uw kind is langzaam dus havo ... en wij zeggen .... geef hem uitdaging (vwo) en dan gaat het beter.

Tja, hoe komen wij uit deze impasse

Dyslexie-check

Diverse VO-scholen nemen in het begin van het schooljaar bij al hun brugklassers een 'dyslexie-check' af. Zo willen ze de eventuele missers alsnog signaleren. Ik doel op de dyslecten die op de PO over het hoofd gezien werden omdat ze niet op alle punten een D scoorden.

Als TS schrijft dat begrijpend lezen goed gaat maar spelling en tempo eraan schort, kan het zo zijn dat haar kind wel degelijk te maken heeft met dyslexie. Het is dan voor de opleiding van het kind belangrijk dat hij extra tijd of spellingscontrole correctie krijgt, als hij daadwerkelijk te maken heeft met dyslexie.

De dyslexiecentra en orthopedagogen kunnen je hier meer duidelijkheid over geven.

omgekeerd

hoge cito scores en een laag werktempo en/of slechte werkhouding zou juist tot een hoger advies moeten leiden, en zeker niet tot een lager.
Ik zou de eindtoets afwachten en op basis daarvan het advies alsnog naar boven bijgesteld laten worden. Weet je of er voldoende plek is ook in de vwo brugklas(sen) op de school van jullie keuze? Dan zou hij alsnog daar terecht kunnen.

Nu al vast afspraken maken over heroverwegen schooladvies?

Doe in elk geval één poging om met de basisschool een afspraak te maken over bijstellen van het advies vanaf een bepaalde CITO score. Laat de basisschool maar een score noemen.

In het algemeen wordt 545+ als volle VWO score gezien. Dat komt overeen met een percentielscore van 85.

Vraag ook de middelbare school hoe het zit met tussentijds opstromen gedurende het eerste jaar (met de kerst ofzo), en ook of ze plaatsing hoger dan het advies zouden overwegen bij een bepaalde CITO score. Ik lees hier op het forum dat dat nog wel eens mogelijk is met name buiten de grote steden waar niet geloot wordt.

jammer

Dat de school van keuze geen havo/vwo brugklas heeft. Wat mij betreft worden alle VO scholen verplicht om echte brugklassen te hebben.
(Term brugklas komt voort uit de Mammoetwet en daarmee werd gedoeld op de overbruggingsperiode tussen verschillende schoolniveaus binnen een middelbare school. Idee daarbij was dat niet bij ieder kind op 11, 12 jarige leeftijd al vaststaat welke kant ze op kunnen). Tegenwoordig vinden veel ouders zo'n brugklas maar niks (want o help dan komt mijn kind bij kinderen van lager niveau in de klas) en daarom zie je dat steeds meer scholen de brede brugklassen schrappen. Of nog wel een brugklas maar daarnaast dan een gymnasiumklas, zodat een school ook voor de bezorgde ouder aantrekkelijk blijft.)

V@@s

V@@s

14-02-2018 om 15:20

niks te maken met o help

Daar ligt gewoon wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag, dat vergelijkbare kinderen veel meer kans hebben om op het VWO te komen als ze in een enkelvoudige brugklas zitten t.o.v. starten in een gemengde brugklas.

Vaas

Dus eigenlijk zeg je dat het een schande is dat er uberhaupt h/v klassen bestaan waardoor ontnemen we kinderen kans op vwo.
Heb je trouwens een link naar die onderzoeken? De VO scholen waar mijn kinderen op zitten ontkennen het verband namelijk. Dus ik ben heel benieuwd.

Lynn

Lynn

14-02-2018 om 20:54

IQ test

Jacobien, ik begrijp je zorg volkomen. Herkenning.

Eerst betere werkhouding en dan meer uitdaging..... Zucht. Op de basisschool snappen ze het niet altijd hoe het werkt met slimme leerlingen met te weinig uitdaging.

Als je je echt zorgen maakt dat je zoon in een Havoklas niet tor zijn recht komt en juist meer gedemotiveerd raakt en je hem dus erg graag in een VWO-klas wilt hebben, dan zou je de school van keuze ook kunnen vragen of een IQ-test hen zou overtuigen om naar VWO te gaan.

Maar dat is dan m.n. te overwegen als ze na de Cito geen plek meer hebben als hij minimaal een bepaalde score haalt. Dan zou je dus nu nog snel een IQ-test kunnen laten doen. Legt alleen misschien wel druk op je zoon en kost ook een boel geld.

Anders

Anders

14-02-2018 om 21:16

Deze publicatie stelt wat anders over heterogene klassen

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/34458/kst-31289-288.html
Dit sluit niet aan bij wat Vaas beweert.
In mijn jeugd ging iedereen naar een HAVO/VWO klas en soms zelfs naar MAVO/HAVO/VWO brugklas. De besten gingen naar VWO door. Behalve wat verveling verder geen probleem, want er bestond geen achterstand bij instroom in 2 vwo. Nu wel als er naast havo/VWO klassen ook vwo klassen bestaan op zelfde school.
Overigens vind ik het havo advies voor kind TS belachelijk, maar ook dat is een moderne tijd probleem. In mijn jeugd was kind zonder discussie naar Havo/VWO klas gegaan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.