Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

04-10-2015 om 21:47

VWO doorkomen zonder samenvattingen maken?

Zoon in 2 gymnasium is best pienter en heeft volgens mij ook wel een goed geheugen. Niet zo goed dat hij Franse, Duitse en Latijnse woordjes na 1x lezen kent, moet dus wel herhalen om ze er goed in te krijgen.

Nu houdt hij niet van samenvattingen maken. Vorig jaar is het allemaal goed gegaan zonder samenvattingen te maken. Had geen onvoldoendes op zijn eindlijst. Ik geloof dat hij een enkele keer (of misschien wel vaker, maar vast niet altijd) een samenvatting te pakken krijgt van een klasgenoot.

Ik heb wel een enkele keer de suggestie gedaan samenvattingen te maken en aangegeven dat ik daarbij kan helpen, maar hij wil niet. Als hij proefwerken leert doet hij het wel in een paar keer, maar elke keer "leest hij het even door". Soms leest hij bepaalde stof maar 2x door, en daar moet hij het dan mee doen.

Gaat dit hem opbreken of kan het zijn dat hij zijn VWO doorkomt zonder ooit samenvattingen te maken?

Ik geloof overigens pas dat hij het zal gaan doen als er voor hem noodzaak ontstaat (nl. slechte cijfers halen omdat hij het niet redt in de tijd zonder samenvattingen te maken). Maar de vraag is of dat erg onhandig is als dat bijv. pas in de 3e ontstaat, want dan heeft hij geen oefening op kunnen doen, toen de stof nog beperkter was en hij er relatief meer tijd voor had.

Dus als het antwoord op mijn vraag "nee" is: iemand nog tips hoe ik hem zover kan krijgen er nu dan toch echt alvast aan te beginnen om de vaardigheid vast op te doen?

Katniss

Katniss

04-10-2015 om 21:49

Alleen indien nodig

Als hij het niet nodig heeft om goede cijfers te halen, lijkt het me een zinloze tijdverspilling.

Emma

Emma

04-10-2015 om 21:52

Op school

Leren ze op school dan geen samenvattingen maken? Als ik terugkijk naar mijn schooltijd is het maken van samenvattingen zowat het enig werkelijk nuttige dat ik op school leerde.
Misschien is jouw zoon heel erg handig hierin. Verder zijn er ook veel kinderen die zoiets pas gaan leren als de noodzaak er is. Dat lijkt mij niet zo gek.
Het is in ieder geval niet mogelijk het vwo te doorlopen zonder samenvattingen te maken.

Eko

Eko

04-10-2015 om 22:01

Mijn zoon

Mijn zoon in 5vwo doet een poging zonder samenvattingen vwo door te komen... Tot nu toe lukt dat aardig.

Emma

Emma

04-10-2015 om 22:11

Ook

Dat kan natuurlijk ook, dat je het niet hoeft te leren.

dc

dc

04-10-2015 om 22:27

mij gelukt

Hield niet van samenvattingen. Of ze waren zo erg samengevat dat het meer op een spiekbriefje leek!

Hadewich

Hadewich

04-10-2015 om 22:38

Ook zonder

Hier ook een kind in vwo 5 dat geen samenvattingen maakt. Is wel in de vierde blijven zitten, maar samenvattingen maken vindt hij afschuwelijk. Hij leert er ook niet beter door, zegt hij. We wachten het maar af...

Hadewich

Hadewich

04-10-2015 om 22:42

Overigens...

heb ik een tijdje terug gelezen dat de beste manier om te leren is: jezelf na iedere paragraaf afvragen wat je hebt gelezen, wat was het belangrijkste en dan ook nagaan of je dat voor jezelf ook goed kunt uitleggen. Dat hoef je niet per se op te schrijven.

Maar waarschijnlijk is die beste manier voor iedereen anders.

Moni

Moni

04-10-2015 om 23:10

Dochter is het vwo doorgekomen

Niet helemaal zonder samenvattingen. Ze heeft in de brugklas geleerd hoe ze die moet maken (van mij).
In de praktijk heeft ze ze maar weinig gemaakt. Ze waren met een groepje van 6 meiden die alle nuttige dingen deelden, zoals ook samenvattingen. Dan hoef je niet zoveel te doen Hoewel je nog steeds kritisch zelf moet lezen. Met alleen een samenvatting lezen, kom je er niet.

Eens met de rest. Laat het gaan zolang het goed gaat.

Kweenie

En wat dan als hij zou gaan studeren? Kan me niet voorstellen dat je het op de uni zou redden zonder. Ik in elk geval niet, stápels uittreksels heb ik gemaakt/geruild/gekocht.

Pug

Pug

05-10-2015 om 07:29

kan best zonder

Ik kan me niet herinneren dat ik samenvattingen heb gemaakt op het VWO. De stof op de middelbare school is toch best weinig per proefwerk?
Ik heb het wel ergens geleerd, want bij mijn eerste universitaire studie heb ik het wel eens gedaan (3 boeken per tentamen). Bij de tweede zeker niet meer, want daar was de stof per tentamen veel minder. Maar in principe kon ik het met gewoon lezen en de collegeaantekeningen wel gewoon af voor een voldoende. Dingen kun je ook onderstrepen in je boek/reader.

Wat je zeker niet moet doen is een samenvatting van iemand anders gebruiken. Dat is net als de collegeaantekeningen van je buurvrouw: daar staan heel andere dingen in dan je zelf zou opschrijven

Niets lenen

Want het leereffect zit hem vnl in het MAKEN van de samenvatting. Je woedt dan nl gedwongen om de hoofdzaken en de verbanden uit een lap tekst te halen. En dat is waar het om gaat. Meestal WEET je het dan ook gewoon. En dat proces kun je natuurlijk ook in je hoofd doen. Je hoeft het niet perse op te schrijven. Hoewel dat bij sommige/veel mensen wel erg helpt, opschrijven. Blijft het beter hangen, of het dwingt je goed te formuleren of zo.

Net als een boodschappenbriefje. Die mask ik meestal. Maar als ik hem vergeet is het niet erg. Het zit dan toch al in mijn hoofd.

Overigens is een samenvatting maken in mijn ogen een echt meisjesdingetje ( ben zelf vo docent). Die doen het veel vaker dan jongens. Ook voor vakken waar het relatief zinloos is, zoals wis of natuurkunde, daar is opgaven oefenen veel zinniger dan theorie samenvatten. Maar sommigen zijn er niet vanaf te brengen, en komen me dan voir elk proefwerk een met 4 kleuren marker opgeleukt blad vol tekstvahowen om te vragen 'of dit goed is'.mwel heel schattig.

Ingrid

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 08:16

meer leermethodes

Er zijn natuurlijk meer leermethodes en een samenvatting is niet het doel, het gaat om het maken van de samenvatting, juist door het maken leer je de stof en dan kijk je alleen de samenvatting nog even de ochtend ervoor door.

Ik zal wel weer niet mogen reageren omdat het alleen om VWO gaat maar ik had op de Havo ook niets met samenvatting maar ik maakte vragen over de stof. Dus bio: paragraaf lezen en mij afvragen wat voor vragen ik mijzelf daarover zou kunnen stellen, die opschrijven en beantwoorden.

Goed opletten in de klas, aantekeningen maken (ik zeg altijd dat wat de docent zegt over de stof vaak in de toets terugkomt) en dan de stof en die aantekeningen doorlezen en wat rijtjes/opsommingen/definties leren kan echt voldoende zijn.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-10-2015 om 08:39

Ik heb het gedaan zonder samenvattingen maken. En ik bleek het bovendien toch wel te kunnen, want bij m'n vervolgstudie heb ik ze wel regelmatig gemaakt.
Wat ik soms wel maakte was lijstjes met dingen die ik steeds vergat: een paar woordjes of naamvalvoorzetsels voor Duits, een formule voor natuurkunde, fases van het een of ander voor biologie. Maar die maakte ik dan vlak voor de toets, als ik tijdens het leren uit het boek merkte dat dat wat lastiger bleef hangen. Om in de tijd die ik nog had nog een paar keer snel te kunnen bekijken.

Vogel

Vogel

05-10-2015 om 08:43

Middel, geen doel

Het maken van een samenvatting is een middel om stof te leren. Voor de een werkt dit, voor de ander niet. Sommigen zweren bij mindmaps, voor anderen is herhaald lezen de beste manier en zo zijn er wel meer middelen/technieken te bedenken.
Als samenvattingen voor hem niet werken en hij goede cijfers haalt, zou ik hem lekker op zijn eigen manier laten leren.

mindmaps

Mijn zoon (gym 2) maakt vaak mindmaps. Het grappige is dat hij al vanaf dat hij heel klein is, altijd bij alles wat meemaakte of zag (bijvoorbeeld na een museumbezoek, uitstapje, tijdens een vakantie enz.) meteen allemaal tekeningen ging maken erover. En zodra hij kon schrijven kwam daar vaak ook tekst bij. Hij heeft het nooit 'geleerd', bij hem is het echt een aangeboren vaardigheid

Zolang je kind goede cijfers haalt zou ik niet forceren om toch maar samenvattingen (of mindmaps o.i.d.) te maken. Blijkbaar heeft hij een leermethode die werkt. En mocht het niet meer werken, dan is het vroeg genoeg om zijn methode aan te passen lijkt mij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2015 om 12:30

LOL Jamie

Ik zal wel weer niet mogen reageren omdat....

Ooh echt wel. De basisvraag is of niet samenvatten voldoende is om de stof te beheersen. Dat geldt op elk niveau.
Hier eentje in 5 vwo die, vanaf het moment dat ik gestopt ben met Mindmappen voor hem, geen samenvatting meer gemaakt heeft. Hij redt het ermee.

Moet eerlijk zeggen dat ik daar vroeger ook niet aan toe kwam. Ik leerde heel veel vanuit het boek of de reader, ook tijdens mijn studie. Ik kalkte wel mijn boeken vol, maar dat was met aan te kopen boeken makkelijker dan met dat systeem van tegenwoordig.

Bij dochter durf ik het nog niet los te laten. Ik ben gestopt met samenvatten voorlopig en stimuleer (lees dwing) haar om iedere dag minstens 10 regels samen te vatten. Dat lukt min of meer.

Sawo

Sawo

05-10-2015 om 12:44

uit onderzoek

Denk jij dat je jouw setje markeerstiften je beste hulp is bij het leren van lange lappen tekst? Je zit er helemaal naast! Het highlighten van tekst met een markeerstift is juist helemaal geen effectieve studeermethode.

Dat blijkt uit onderzoek van Kent State University. Psychologen onderzochten hoe effectief tien populaire studiemethodes zijn. Er werden enkele honderden wetenschappelijke publicaties over de verschillende studiemethodes bestudeerd.

Het highlighten of onderstrepen van tekst zorgt ervoor dat je teveel focust op individuele feiten. Daardoor verlies je het overzicht op het geheel en heb je een minder goed beeld van de grotere verbanden van het verhaal.
Andere populaire studiemethoden werken ook minder effectief dan gedacht. Zo hebben het maken van samenvattingen of het meermaals lezen van de lesstof nauwelijks effect, volgens de onderzoekers.

Als je wél effectief wilt studeren kun je het beste een zelfoverhoring doen. Maak oefenvragen voor jezelf. Ook is het aan te raden om meerdere studiesessies over een langere periode te houden. Niet op de laatste dag nog beginnen met leren dus!

Jamie

Jamie

05-10-2015 om 13:39

LOL

Dus ik mag nu én meepraten én ik heb gewoon de allerbeste methode gebruikt!

(gaat fluitend boodschappen doen, de 12 kastjes zijn gedaan vandaag)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2015 om 13:52

Ja Jamie

Het is jouw dag vandaag

En stel je voor dat je je tip niet gegeven had, dan hadden dit nooit zo mooi beeldend geweten. Ga vanmiddag meteen mijn dochter lastigvallen met deze nieuw verworven kennis.

Pug

Pug

05-10-2015 om 14:36

haha

" Het highlighten of onderstrepen van tekst zorgt ervoor dat je teveel focust op individuele feiten. Daardoor verlies je het overzicht op het geheel en heb je een minder goed beeld van de grotere verbanden van het verhaal."

Je moet natuurlijk wél de paragrafen onderstrepen die het grote geheel samenvatten....

Maar er zijn inderdaad wel mensen die echt bijna alles aankleuren. Ik vraag me af hoe je dan een zelfoverhoring kunt doen als je tekst niet goed kunt plaatsen, zoals die mensen. Dan ga je immers irrelevante vragen stellen.

Ik ook niet

Ik kan me niet herinneren dat ik op vwo ooit samenvattingen maakte van leerboeken. Met een beetje actief lezen kwam ik er wel. Voor werkstukken maakte ik wel hierarchische outlines van mijn bronnenmateriaal en dat waren altijd uitstekende werkstukken. Maar leerboeken kauwen alles helemaal voor met tussenkopjes, bullet points, terugblikken en vooruitblikken, die hoef je echt niet samen te vatten.

Op de uni kun je bij heel veel colleges de PowerPoint slides downloaden. Dus zelfs daar hoef je steeds minder college-aantekeningen te maken. Alleen studies als geschiedenis / filosofie met veel teksten die niet als leerboek geschreven zijn, daarbij moet je wel aantekeningen maken.

MamavanSenH

MamavanSenH

05-10-2015 om 22:22

Risico

Het risico van zo makkelijk het VWO doorlopen is soms de schrik op de universiteit. Daar had ik dus wel last van. Voor mijn VWO heb ik niets hoeven doen. Op de universiteit de schrik van mijn leven gekregen en na het eerste jaar bijna moeten stoppen omdat ik zo enorm achterliep, ik kon zonder samenvatten en plannen niet alle leerstof bijhouden. Daar was het gewoon veel te veel voor. Uiteindelijk heb ik het met wat hulp en heel hard werken wel voor elkaar gekregen maar het had denk ik heel wat stress gescheeld als ik gewoon ondanks dat ik het niet nodig had toch op het VWO wat structuur, planning en samenvatten had geleerd voor mijn toetsen.

Kan ook aan mij liggen hoor, ik ben een ramp als het op structuur aan komt en wellicht zit het er bij anderen van nature in dat ze dat zonder oefenen eenmaal op de universiteit gewoon kunnen. Maar desondanks zal ik mijn kinderen later op de middelbare school wel stimuleren leerstof samen te vatten en te plannen ipv enkel door te lezen. Denk dat je daar alleen maar voordeel van kan hebben.

Hadewich

Hadewich

06-10-2015 om 07:48

MamavanSenH

Ik heb hier het maken van samenvattingen gestimuleerd tot ik een ons woog, maar zoon vertikt het. Dochter maakte ze uit zichzelf (precies wat IngridT zei, dat het echt een meisjesdingetje is). Het plannen en toetsen al ruim van te voren gaan leren heb ik er bij zoon wel in gekregen, maar dat was ook omdat hij zelf merkte dat pas de avond voor de toets gaan leren geen goed plan was.

Dees

Dees

06-10-2015 om 11:47

Is niet altijd nodig hoor

Ik heb mijn bachelor ook gehaald zonder ook maar 1 samenvatting te maken. Ik maakte wel altijd het huiswerk en voor mijn toetsen nam ik gewoon de boeken door.

guera

guera

07-10-2015 om 10:33

op uni niet

Op het vwo lukte het mij ook nog wel zonder echt veel samenvattingen te maken. Maar op de uni inderdaad niet meer. Gewoon de boeken doornemen? ff 4 boeken voor een toets?
Je zult iets moeten gaan doen dan met samenvatten. Door OF essentiele zaken te highlighten op zelf samen te vatten. Het voordeel van het zelf opschrijven is dat dat al een leermoment is. Dus als je dan toch het boek doorneemt schrijf het op, dan onthoud je het echt beter.
Koop anders het boek: breinleren. Daarin staan nuttige tips hoe je brein info opneemt. Door bv mindmaps te maken. Doet hij dat wel? ook een soort samenvatting maar dan anders .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.