Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bubbel

Bubbel

19-02-2017 om 10:17

Vroegtijdig stoppen HBO

Graag zou ik ervaringen of tips horen van ouders waarvan hun kind vroegtijdig is gestopt met een HBO studie.
Dochter van 20 zit nu halverwege haar 2e jaar en twijfelt enorm. Ze overweegt ermee te stoppen. Wij krijgen het idee dat ze te weinig inzicht heeft in wat ze de resterende jaren nog krijgt en wat ze er allemaal mee kan na haar studie. Afgelopen week heeft ze een mentor gesprek gehad. Wij hadden gehoopt dat hij haar dit inzicht zou geven. Maar helaas...Hij heeft haar voorgesteld een plan te maken met wat ze dan wel voor ogen heeft en eventueel alleen de vakken nog te doen waarmee ze haar propedeuse alsnog kan halen. Wij snappen zijn idee van een plan op papier, maar hadden toch graag wat meer stimulans gezien.
Wat zijn stappen die je moet volgen bij het stoppen vd opleiding? Hoe gaat dat met DUO en de OV kaart? Zou ze kiezen voor een andere HBO opleiding kan ze dan het 1e jaar daarvan overslaan? Kortom veel vragen.

Elfje65

Elfje65

19-02-2017 om 18:54

Hier ook wat wisselingen gehad

En ja, als je overstapt moet je in de meeste gevallen weer in het eerste jaar beginnen. Als het haalbaar is om haar p te laten halen zou ik dat zeker doen. Hiermee kan ze, afhankelijk van de richting, ovetstappen naar uni. Tja en duo en ov tellen gewoon voor een vol jaar mee. Helaas ben je nu te laat om dat te stoppen.

braam

braam

20-02-2017 om 10:15

minor/keuzevakken

Wat wel vaak kan is dat je de vakken die je al gehaald hebt inzet voor (in het beste geval) een minor, of in ieder geval keuzevakken van een volgende opleiding. Dat scheelt toch weer. Ook algemene vakken zoals Nederlands en Engels hoef je vaak niet over te doen. Dat gaat niet automatisch, daar moet ze wel achteraan gaan. Mentoren van nieuwe opleidingen zeggen dat ook niet altijd.

Ik ben het ermee eens: echt proberen propedeuse nog te halen. Dat zou niet heel veel punten meer moeten zijn, anders was ze waarschijnlijk vorig jaar wel gestopt, dus even schouders eronder. Dat is echt de moeite waard.

Dat ze het gevoel heeft dat ze niet weet wat ze de komende jaren nog krijgt is wel fout, dat zou echt duidelijk moeten zijn. Dat zelfs na een gesprek met de mentor dat nog niet duidelijk is, dat zou ik ook erg vervelend vinden als student en/of ouder. Toch proberen of ze nog met iemand anders een gesprek kan krijgen. Desnoods een ouderejaars student. Of een decaan (die staan boven de opleidingen). Ik zou daar nog echt even wat aandacht aan besteden. Wie weet heeft ze de vervelende vakken nu achter de rug (veel opleidingen beginnen met algemene vakken waar het nut niet altijd meteen duidelijk van is).

Heel veel studenten stoppen met een hbo-opleiding (ongeveer de helft van alle hbo studenten). Het is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Maar als het gebaseerd is op slechte informatievoorziening is het wel erg zonde.

Wat ze er mee kan na haar studie is wat vager. Is dat jullie ook onduidelijk? Dat hangt er erg vanaf wat voor soort studie het is natuurlijk. Als het een studie is met weinig beroepsperspectief, dan is het ook lastig om daar iets van te zeggen en snap ik haar goed. Als het een studie is met juist goede kansen op werk, maar niet meteen duidelijk hoe dat er uit ziet, dan zou je echt wat meer van de mentor moeten mogen verwachten hierin.

zebra

zebra

20-02-2017 om 10:59

ik sluit me aan bij

voorgaande reacties dus proberen haar propedeuse toch te halen. En een gesprek met de decaan of studieloopbaancoach.
Misschien is dit al gedaan maar kan ze geen informatie wb toekomstperspectieven over haar eigen studie bekijken op sites van andere hogescholen waar die studie ook gevolgd kan worden? Daar vind je soms meer of andere informatie die op de site van de eigen hogeschool niet te vinden is.

Bubbel

Bubbel

22-02-2017 om 14:53

Ze is

zeker van plan om haar P te halen.
Op het moment weet ze nog niet zeker wat ze wil: stoppen of doorgaan. En wat als ze stopt, welke opleiding dan?
Morgen heeft een gesprek met een studiecoach van school. Hopelijk maakt het dat voor haar dan al wat meer duidelijk.
Dat je vakken in kunt zetten voor je minor wisten we nog niet.
Dank je wel!

Probleem

De telling bij DUO (10 jaar) loopt door, vanaf het eerste jaar dat je je hebt ingeschreven. Een jaar stoppen verandert daar niets aan. Dat blijkt achteraf voor mijn zoon een struikelblok te zijn.
Je studentenreisproduct moet je onmiddelijk stopzetten. Nalaten levert een boete van 97 euro per halve maand op. je kunt dat doen bij een automaat op een NS-station. Zie:
http://www.studentenreisproduct.nl/detail/studentenreisproduct-stopzetten/

Tsjor

Bubbel

Bubbel

27-02-2017 om 12:50

Ik neem aan dat...

wanneer ze dit jaar gewoon afmaakt, dat we het ov toch aan het einde van dit schooljaar op moeten zeggen?
En,wat als ze dit jaar afmaakt, en dan in het nieuwe schooljaar alleen van school switcht? Dan kunnen we het ov toch door laten lopen?

Elfje65

Elfje65

27-02-2017 om 16:19

Bij swiitch

Moet je je ook afmelden en aanmelden bij nieuwe school. En dan loopt het ov gewoon door.

Elfje65

Elfje65

27-02-2017 om 16:20

Bij duo

Af- en aanmelden bedoel ik. Ik was niet duidelijk misschien.

Vreemd genoeg

dochter gaat van MBO3 naar MBO4. De laatste opleiding startte vorige week, haar MBO-3 moet officieel nog afgerond worden. Ze heeft alles gemeld bij DUO en gevraagd hoe het zat met de OV-chipkaart. Afgelopen zaterdag kreeg ze een brief, waarin stond dat haar studiefinanciering gewoon doorliep, en dat de OV-studentenkaart vanaf 1 april weer doorlopt.
Vraag: wat gaat ze nu doen in de maand maart? Dochter raakt van zoiets in de stress en dat kan ik me voorstellen. Want DUO kan alle kanten op redeneren.

Redenering 1. MBO3 is nog niet officieel afgerond op 1 maart, dus loopt de OV-studentenkaart op die basis gewoon door (maar waarom wordt de studiefinanciering dan weer opnieuw vermeld vanaf 1 maart?)

Redenering 2. De OV-studentenkaart gaat pas in aan het begin van de maand waarin de nieuwe opleiding is gestart. Dus vanaf 1 april. Maar ze is eigenlijk al op 27 februari met die nieuwe opleiding gestart.

Redenering 3: MBO3 eindigt in februari, ov-studentenkaart start pas in de maand na de start van de opleiding en DUO neemt aan dat dat in maart is, omdat MBO3 nog doorloopt in februari. In de maand maart mag daarom geen gebruik worden gemaakt van de ov-studentenkaart. Aangezien dochter dat al gedaan heeft zal zij een boete krijgen van 90 euro per halve maand, in totaal 180 euro.

Gezien mijn ervaringen met DUO en het gemak waarmee jongeren door de overheid volgeladen worden met schulden vrees ik voor een redenering die uitkomt op een boete van 180 euro. Dochter gaat maandag bellen. DUO en studentenreisproduct is een moeras, waar je makkelijk door wegzinkt in de schulden.

Tsjor

Bubbel

Bubbel

07-03-2017 om 14:09

DUO

een wirwar. Als ouder kun je niet bellen, want: privacywet.
Ook al is je kind 18 jaar en moet je die wet respecteren: het zijn nog echt geen volwassenen!
Zo ook als je info op schoolnavraagt: 'mevrouw, uw dochter moet het zelf regelen'.

Klopt inderdaad, maar als ouders heb je zelf toch ook vragen.

Dus Tsjor, ik voel met je mee als je het hebt over 'een moeras'.

Voor zover ik nu weet is dat onze dochter dit jaar wel afmaakt.
Einde schooljaar stopt ze op deze school en is nu aan het kijken voor een nieuwe opleiding. Zodra we weten wat ze gaat doen,moeten we aanmelden via Studielink en deze per einde schooljaar uitschrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.