Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lieke

Lieke

08-01-2015 om 15:27

vrijstelling 2e vreemde taal bovenbouw vwo?

Volgens mij heb ik ooit hier op het forum gelezen dat het mogelijk is om een vrijstelling te krijgen voor een vreemde taal in de bovenbouw, ook zonder dyslexieverklaring. Onze dochter zit in 4 atheneum, doet een NG profiel en met Frans zakt ze nu wel heel erg hard door het ijs. Ze staat een 3,6 dus de gevarenzone is dichtbij. Ze heeft veel trekjes van dyslexie maar is nooit getest omdat ze zich altijd met trucjes net gered heeft, omdat ze op de basisschool een d voor spellen had en geen en omdat er nooit noodzaak was om t testen. Engels en Nederlands redt ze wel omdat deze vakken uit verschillende onderdelen bestaan en dus de nadruk minder op spelling en woordjes leren ligt.
Wie kan me uitleggen hoe dat zit met een mogelijke vrijstelling en waar ik de regeling "officieel" kan vinden, zodat ik dit op school kan laten zien.

four

four

08-01-2015 om 15:38

Dat staat in het inrichtingsbesluit WVO

Helaas is het geen recht, maar een gunst die je verleend moet worden door de school. Soms kennen scholen de regels ook niet, maar er zijn ook scholen die vinden dat je maar havo moet gaan doen als die tweede vreemde taal te moeilijk voor je is.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/geldigheidsdatum_08-01-2015#HoofdstukIII_3_Artikel26e

4. Het bevoegd gezag van een atheneum kan een leerling ontheffing verlenen van het volgen van onderwijs in de taal genoemd in artikel 26b, eerste lid, onder c, in de volgende gevallen:

a. de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis die effect heeft op taal;

b. de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;

c. de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-01-2015 om 15:41

Kamerbrief

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/02/17/kamerbrief-over-ontheffing-tweede-moderne-vreemde-taal-atheneum.html

De school kan vrijstelling verlenen maar is dit niet verplicht. Als school erin mee gaat, moet er wel een ander examenvak gekozen worden.

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 15:47

link

Ik kan elke keer de link niet vinden naar het draadje hier maar hier wel iets waar je wat aan hebt: http://www.loraad.nl/5010-2/basisonderwijs/zorgleerlingen/leerproblemen/

Lieke

Lieke

08-01-2015 om 21:49

Fijn

Dankjulliewel allemaal. Ik wil dit toch eens ter sprake brengen op school. Een alternatief vak is mogelijk, nl economie. Ik ga mij even goed inlezen en dan contact opnemen met de mentor. Fijn dat jullie gereageerd hebben.

is er geen screening geweest in de brugklas?

Is er geen screening geweest in de brugklas? Op die manier had je misschien meer duidelijkheid gehad om haar echt te laten onderzoeken.
Onder 4a staat namelijk dat er een stoornis moet zijn, volgens mij moet er dan echt dyslexie zijn vastgesteld.
Onze dochter heeft vrijstelling gekregen omdat er bij haar ernstige dyslexie is vastgesteld.
Bij 1 van de andere kinderen die dyslexie verdacht was op de basisschool was met de screening in de brugklas een twijfelgeval. Wij hebben hem toen ook laten testen, hij bleek ook dyslexie te hebben.

four

four

09-01-2015 om 15:58

Het gaat om 4c: het onderwijs in de tweede vreemde taal belemmerd het halen van het diploma èn er is gekozen voor een NT of NG profiel.

Het is een wijdverbreid misverstand dat er een dyslexie diagnose zou moeten zijn voor de vrijstelling van de tweede vreemde taal. Deze mogelijkheid is juist door de wetgever opengelaten om ook extreme beta's de mogelijk te blijven geven om een VWO diploma te halen.

Linda K

Linda K

09-01-2015 om 16:21

Als

dyslexie een vereiste was geweest, had dat wel in de wet gestaan. De enige vereiste is dat een tweede vreemde taal het behalen van een diploma verhinderd. Dat kan een willekeurige reden hebben, een stoornis of geen stoornis.

Lieke

Lieke

09-01-2015 om 16:45

screening

Er is in de brugklas screening geweest. Maar zoals altijd haalde ze de minimum score die nog net "voldoende" is. Wel is toen een aantekening geplaatst dat ze in de gaten gehouden zou worden omdat ze rare spelfouten zou maken. Hm, daar moet ik het misschien maar weer eens over hebben.
Ik interpreteer inderdaad ook wat ik gelezen heb als dat bij een n-profiel tneneum vrijstelling gevraagd kan worden voor de 2e taal op atneneum als die slagen in de weg kan staan. En dat lijkt nu het geval te zijn. We gaan richting 3. Ik ben alleen bang dat school haar wil laten afstromen want daar zijn ze erg gemakkelijk in. Maar dat gaat niet gebeuren, wat ons betreft.

Lieke

Lieke

09-01-2015 om 16:46

moeilijk woord

atheneum. Ik presteer het door typefouten 2 x verkeerd neer te zetten.

Jomme

Jomme

10-01-2015 om 19:46

Hoe zit dit precies?

Als er wél een dyslexieverklaring is, geldt de vrijstelling dan nog steeds enkel bij een NT en NG profiel?

Of is het 4a, 4b óf 4c

four

four

10-01-2015 om 19:50

het is of

Dus je moet voldoen aan 1 van de voorwaarden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.