Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
BienT

BienT

29-01-2016 om 10:00

Vrijeschool vo meer meisjes dan jongens

Even een vraagje aan Vrijeschool ouders. Mijn zoon wil graag naar een Vrijeschool hier in de buurt. Hij zit nu op een Dalton basisschool. Bij zijn basisschool zijn er evenveel jongens als meisjes in de klas. Toen hij een paar lesjes mocht volgen met andere groep 8 kinderen op de vo Vrijeschool waren er 20 meisje en 2 jongens!! Help dacht hij straks krijg ik geen vrienden en zit ik in een klas met allemaal meiden. Toen ik later de foto's van de klassen bekeek op de school website zag ik klassen met ongeveer 16 meisjes en 9 jongens per klas. Dus wel een meisjes meerderheid maar niet zo extreem als de proeflessen voor groep 8. Nu mijn vraag is een klas met meer meisjes minder leuk voor de jongens? Zoon is een jongen die alleen met jongens speelt. We twijfelen nu heel erg. Wordt het de Vrijeschool of een gewone Gymnasium.
Ik ben toch een beetje bang dat zoon minder aansluiting zal vinden op de Vrijeschool want echte meisjes klassen. Ook twijfel ik of de lessen in een Havo/VWO brugklas qua niveau niet te laag zal zijn voor zoon. Hij kan wel Gymnasium doen en dus Latijn het eerste jaar maar het onderwijs zal ergens tussen Havo/VWO inzitten. Is het dan niet moeilijker om VWO niveau te halen? Dus achterstand oplopen wat je later in moet halen in de bovenbouw? Pffffff.... Ik weet niet waar ik goed aan doe. Zoon is een slimme jongen (zeer hoge Cito's) maar niet altijd even gemotiveerd om te leren. Vindt gauw iets saai en houdt meer van spelen. Dus intrinsieke motivatie moet nog ontwikkeld worden. Ik hoop eigenlijk dat hij op de Vrijeschool meer geprikkeld zal worden door de manier van lesaanbod en ook veel zelf onderzoeken en doen. Hij vindt bv met hout werken en timmeren echt heel leuk. Bloeit dan helemaal op. Iemand nog tips? Hoe maak ik de juiste keuze voor hem???
Toch een Gymnasium hier in de buurt want hoger niveau, meer jongens, meer aansluiting of toch die leuke Vrijeschool want hij is niet zo gemotiveerd om te leren, wie weet wordt hij gemotiveerd door het anders aanbieden van de leerstof en past dit goed bij hem, het lijkt hem heel leuk behalve dan al die meisjes. Iemand een idee?

Maaike

Maaike

29-01-2016 om 10:44

bij ons

heeft het gymnasium ook meer meisjes dan jongens, ongeveer in de verhouding die jij stelt 16 op 9. Op het atheneum zijn de jongens in de meerderheid.

Stel de vraag aan de VO Vrije School: vaak wordt in een dakpanklas les gegeven op het hoogste niveau en dat zou in dit geval VWO niveau moeten zijn. Stel de vraag of zoek het op in de schoolgids. Stel ook de vraag over de klasseerdeling qua jongens/meisjes.

Wat is de reden voor zijn keuze voor de Vrije School? Het is nl wel een typische (niet standaard) keuze dus er moet een gedachte achter zitten.

lieverdje

lieverdje

29-01-2016 om 11:39

vraag op de vrije school

Ik zou op de vrije school gaan vragen of ze al een beetje kunnen zeggen bij hoeveel jongens je zoon in de klas gaat komen. Ik kan me zo voorstellen, mochten er echt 2 jongens op 20 meisjes komen uiteindelijk, dat ze ervoor kiezen om een klas met alleen meisjes doen en alle jongens in een andere klas om toch een redelijk aantal jongens bij elkaar te hebben. Of is de school niet zo groot dat ze meerdere 1e klassen hebben (of 7e klas, heet het geloof ik toch?)

Als je zoon die vrije school echt heel leuk lijkt, zou ik dat belangrijker vinden dan al die meisjes. Op de middelbare school heb je toch niet meer de speelafspraakjes van op de basisschool, en die afkeer van meisjes wordt vanzelf weer minder En wie weet zitten er wel heel jongensachtige meisjes op de vrije school.... meestal toch een bijzonder slag volk, op de vrije school.

Nur

Nur

29-01-2016 om 11:56

Ervaring

Ik heb een zoon op de vrije school. Hij heeft ook meer meisjes in de klas dan jongens maar de verhoudingen zijn niet heel disproportioneel. Overigens heeft mijn zoon altijd veel met meisjes gespeeld dus voor hem was dat geen issue. En ach op de middelbare school gaan de meeste jongens op een gegeven moment liever met meisjes spelen Maar er zijn ook genoeg jongens in de klas.

Vrije school biedt wel uitdaging maar minder schoolse uitdaging. Er is veel aandacht voor andere vakken (koor, handenarbeid, tekenen, schooltuinen, drama). Ze besteden veel aandacht aan dat soort vakken en die worden daar ook erg serieus genomen. Daarnaast zijn er veel speciale projecten en wordt er van alles altijd georganiseerd.

Het is ook een vrij lieve, zachtaardige en beschermde omgeving. Iedereen kent elkaar. De docenten kennen ook iedereen en zijn er betrokken. Er lopen veel wat aparte types rond en dat is allemaal geaccepteerd.

Voor mijn zoon is het goede omgeving. Minder de nadruk op cognitief presteren. Veel aandacht voor kunstzinnige vakken. Veel aandacht voor projecten en samenwerken. Hele voorspelbare omgeving. Veel vaste dingen.

Mijn zoon bevalt het periode onderwijs ook goed (ze hebben dan gedurende een bepaalde periode geschiedenis bijvoorbeeld en dan veel uren per week & dan daarna weer een periode een ander vak) .

Hoewel wij geen typische vrije school familie zijn is het voor mijn zoon dde juiste keuze geweest.

Ik heb trouwens ook eeen zoon op het gymnasium en hij heeft ook meer meisjes in de klas toevallig. Voor hem is gymnasium een veel betere keuze. Hij houdt er van om veel te leren. Hij heeft die uitdaging ook nodig. En hij is niet zo creatief en kunstzinnig. Hij houdt wel van tekenen maar hij zou de grote hoeveeelheid andere schoolvakken op de VS niet echt leuk vinden. Hij heeft liever wat extra uren Grieks.

Mij valt op dat er op het gymnasium veel meer wordt verwacht van de leerlingen, zowel cognitief maar ook zelfstandigheid, zelf-discipline, eigen verantwoordelijkheid. De afstand tussen de docenten en de leerlingen is groter dan op de vrije school. Er wordt meer verwacht van de leerlingen dat ze zelf zaken regelen. Op de vrije school is het wat liever en begripvoller. Maar dat moet je ook maar willen. Mijn zoon op het gymnasium vindt juist die zelfstandigheid heel prettig.

klaar

klaar

29-01-2016 om 11:59

hier

heeft de vrije school meer aanmeldingen dan plekken. Daardoor kunnen ze kiezen. Ze kiezen ervoor de klassen helemaal uitgebalanceerd samen te stellen Dus ook even veel jongens als meisjes.

Jamie

Jamie

29-01-2016 om 12:04

heb je

gekeken naar een technasium?

Ik zou mijn zoon dus niet naar een school sturen waar jongens in de minderheid zijn. Jongens leren sowieso al anders en als ze dan ook nog in de minderheid zijn is het nadeel alleen maar groter.

Keus aan kind

Als er een technasium in de buurt is, is het de moeite waard die te bezoeken. Nu zijn wel de extra opdrachten waar een technasium bekend om staat, opdrachten die naast het normale programma op een atheneum of gymnasium geboden worden. Dus aan die cognitieve, zelfstandige en eigenverantwoordelijke aanpak ontkomt hij op een technasium ook niet.
Oja, die elementen leven ook op een VS. Maar dan met name in de bovenbouw. De stap naar die zelfstandige eigenverantwoordelijke aanpak gaat alleen wat geleidelijker.

Mijn oudste koos toendertijd ook voor VS. Het was in eerste instantie niet mijn keus, meer omdat ik niet zo bekend was met VS-principe. Maar kind heet er geen spijt van en ik vond dat ik de keus van mijn kind moest respecteren, zeker daar kind degene is die er elke dag heen gaat.

De jongens op het VO hier zijn niet zwaar ondervertegenwoordigd. De ll-samenstelling is ook heel divers. Dat maakt dat men zich niet beoordeeld voelt om zijn kledingkeuze of haarkleur of handicap. Zodat ieder kan wezen wie hij zijn wilt. Die eigenwaarde zie je vooral bij de toneeluitvoeringen. Een proces dat belangrijk is voor later.

mirreke

mirreke

29-01-2016 om 16:05

Hier vrije school en verdeling is gelijk

Ik heb mijn zoon er ook echt nog nooit over gehoord. Maar ik zie evenveel jongens als meisjes in zijn klas, als ik het boekje met namen erop na sla... En ook in de andere klassen is de verdeling grofweg gelijk.

Andere zoon zit nu op de havo van een jenaplan school, en tot zijn schrik zitten er slechts 5 jongens in zijn vierde klas... Maar dat is voor het eerst dat ik het zo extreem mee maak...

Weinig manvolk

Mijn dochters hebben nauwelijks mannelijke klasgenoten gehad. Oudste zat op het gymnasium op een scholengemeenschap, daar was 80% meisje. In de bovenbouw werd het gemixter, ze liet de klassieke talen vallen en ging ze N&T/N&G ging. Nu studeert ze Engels en daar zijn ook weinig jongens. Andere dochter zit op een theaterschool, dit jaar zit er geen enkele jongen in haar klas, de vier jaren hiervoor een handjevol, 3 van de 30 ongeveer. Mijn zoons zitten in een gymnasiumbrugklas, daar is de verhouding ongeveer tweederde meisjes. De ene zoon speelt harp, daar is hij steevast de enige jongen. Andere zoon speelt hockey, zijn team bestaat natuurlijk uit uitsluitend jongens maar er zijn twee keer zoveel meisjesteams als jongensteams. Weinig manvolk in de levens van mijn kinderen.

skik

Jongens en meisjes

Jongens behalen gemiddeld een hogere totaalscore op de Cito dan meisjes, al is dit verschil niet groot. Wanneer gekeken wordt naar de afzonderlijke toetsonderdelen dan is te zien dat meisjes iets beter zijn in taal dan jongens. Jongens scoren daarentegen hoger op het onderdeel rekenen dan meisjes. Ook op het onderdeel studievaardigheden scoren ze iets beter dan meisjes..
http://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/primair-onderwijs/deelnemerspo/cito-eindtoets-basisonderwijs
Meisjes krijgen echter vaker dan jongens een advies dat overeenkomt met hun prestaties. De verschillen tussen jongens en meisjes zijn echter klein. (Verschillen naar opleidingsniveau van ouders zijn groter: onderadvisering komt vaker voor bij kinderen met lager opgeleide ouders.)
http://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/schooladvies-en-de-verdere-schoolloopbaan

Er zijn in Amsterdam vijf categorale gymnasia en daar is de verhouding jongens meisjes ongeveer 50/50. Ik zou niet snel kiezen voor een school waar meisjes zo in de meerderheid zijn als in deze draad wordt verteld. Op open dagen is het een goede vraag: wat is de verdeling jongens-meisjes? Er zijn scholen die duidelijk meer meisjes trekken dan jongens. Voor sommige jongens misschien ook wel fijn

Nur

Nur

29-01-2016 om 21:35

Oh maar

Begrijp me niet verkeerd. Meisjes zijn niet enorm in de meerderheid hier op de VS. Mijn zoon heeft wat meer meisjes in de klas maar die verhoudingen liggen niet heel disproportioneel. Ik meen dat het iets van 15 meisjes zijn en 10 jongens of zo (ik kan er een of twee kinderen naast zitten).
Hoe de verhouding jongens-meisjes op de hele school ligt weet ik niet zo. Het is mij in elk geval nooit opgevallen dat er maar heel weinig jongens zijn.

Mijn zoon op het gymnasium heeft zo'n 18 meisjes in de klas en 12 jongens. Maar als ik zo op de hele school rondkijk is dat ook toeval. Dat ligt meer op 50-50.

Maaike

Maaike

30-01-2016 om 15:06

Bermbrand

"Er zijn in Amsterdam vijf categorale gymnasia en daar is de verhouding jongens meisjes ongeveer 50/50. Ik zou niet snel kiezen voor een school waar meisjes zo in de meerderheid zijn als in deze draad wordt verteld. Op open dagen is het een goede vraag: wat is de verdeling jongens-meisjes? Er zijn scholen die duidelijk meer meisjes trekken dan jongens. Voor sommige jongens misschien ook wel fijn "

Misschien mijn achterdochtige geest, maar ik vertrouw dat nooit zo. Zeker bij scholen die moeten loten EN streven naar een evenwichtige verdeling tussen jongens en meisjes. Daar moeten ze dan de hand in hebben.

Hier evenveel meisjes als jongens

Hier Vrije school randstad waar altijd meer aanmeldingen zijn als plaatsen zijn er altijd 15 meisjes op 15 jongens. Gelijk verdeeld dus en daar wordt ook bewust voor gekozen. Op de lagere school proberen ze dat ook maar heb je op een bepaalde jaarlaag gewoon soms meer jongens dan meisjes en vv. Een klas met maar twee jongens ben ik in al die jaren nog nooit tegengekomen. Op de middelbare komt dat echt nooit voor. Verdeling is echt uitgebalanceerd. Mijn kinderen hebben allen vwo plus gescoord en toch bewust gekozen voor vrije school vervolgonderwijs. Ze vervelen zich niet. Er is gewoon veel aanbod op niet cognitieve vakken en dus veel afwisseling. Vwo wat ze daar doen is een hoog niveau. Onze vrije school heeft dan ook geen dakpanklassen. Meteen op niveau vanaf de 7 e klas. Er is elke dag een goede afwisseling van cognitieve vakken en kunstvakken. Dat vinden mijn kinderen prettig. Nichtje die zeer slim is en ook gymnasium kon doen en erg graag Latijn wilde doen heeft tochngekozen voor Vrije school. Ze doet nu extra latijn bij al haar vakken op de vrije school. Er was een leraar die dat wel wilde geven. Gewoon voor de lol. Kind kan nu beter latijn dan vriendinnetje dat wel naar gumnasium is gegaan. Tja. Kan je geen advies geven dus maar er is echt een gelijke verdeling jongens meisjes. Gelukkig wel anders zouden zowel mijn zoons als dochters dit niet fijn vinden. Die gaan allen graag met zowel jongens als meisjes om.

Eefy

"Een klas met maar twee jongens ben ik in al die jaren nog nooit tegengekomen. Op de middelbare komt dat echt nooit voor."

Behalve dan op de school van mijn dochter, nu helemaal geen jongens, voorgaande jaren inderdaad maar een stuk of twee. Ik heb zelf in de bovenbouw van de havo op een doodgewone scholengemeenschap ook in een klas gezeten met maar één jongen omdat wij tekenen en kunstgeschiedenis in ons pakket hadden, hij was de enige jongen die dat vak koos. En oudste zat in de derde gym ook met maar twee jongens.

skik

Marieke

Marieke

31-01-2016 om 15:17

veel meisjes in havo 3

In de klas van mijn dochter, 31 kinderen, zitten 23 meisjes en 8 jongens. De andere twee havo-klassen, laten hetzelfde beeld zien. Na havo 2 zijn 5 jongens afgestroomd naar het vmbo-t en dat geldt voor de andere havo-klassen ook. De klassen zijn opnieuw ingedeeld en de weinige jongens zijn verdeeld over drie klassen. Vorige week heeft de teamleider in haar klas gemeld dat er nu 6 kinderen zijn die op zittenblijven staan, volgens mijn dochter zijn daar 4 jongens bij. Als dat zo doorgaat, doen er straks alleen nog maar meisjes examen! Zijn jongens zo slecht gemotiveerd of doen de scholen iets niet goed?

heb het over de vrije school Skik

Ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik het binnen het vrijeschoolonderwijs in de stamklas nog nooit ben tegengekomen Skik. Daar gaat dit topic toch over. Dat je bij een bepaald profielkeuze meer jongens dan meisjes hebt en vv is iets heel anders dan wat draadjes starter vraagt. Profielkeuze komt pas na de derde klas/na de 9e klas. Het gaat hier dus om de stamklas. Ikzelf heb ook met 1 jongen in de klas gezeten op een katholieke voorheen meisjesschool. Maar hé, dat was in de Middeleeuwen De stamklassen van de Vrije school zijn altijd min of meer een verdeling van 50% jongens en 50% procent meisjes.

Marieke

"Als dat zo doorgaat, doen er straks alleen nog maar meisjes examen! Zijn jongens zo slecht gemotiveerd of doen de scholen iets niet goed?"
Dat laatste; zie mijn eerdere bijdrage dat uit cijfers blijkt dat jongens iets hogere Cito scores hebben en meisjes vaker een passend (hoger) advies krijgen. School moet ingrijpen als voornamelijk jongens afglijden, gemiddeld komen ze immers met iets hogere Cito scores binnen.
Daarom blijft dat een goede vraag bij open dagen, wat is de verdeling jongens en meisjes en ook hoe dat is in de hogere klassen. Veel meisjes betekent misschien wel dat er slecht passend onderwijs gegeven wordt aan jongens op die school.

Li

Li

01-02-2016 om 15:22

jongens worden vaker "stoner". Dat beweert mijn dochter. Die zit in een N&T klas met een hoop slimme meisjes, terwijl veel even slimme jongens door weed- en alcoholgebruik afstromen. De verhoudingen worden dus steeds schever.

Volgens mij let school daar wel op, want ik werd direct door een lerares gebeld toen mijn zoon met vergrote pupillen in de klas zat (hij was net bij de oogarts gedruppeld). Maar ja, ze kunnen niet heksen, en ouders ook niet. Een naar probleem. Ik ben benieuwd of dochter gelijk heeft (dat jongens daar vatbaarder voor zijn), of dat het toevallig zo is in haar klas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.