Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
twijfelkont

twijfelkont

28-06-2013 om 19:43

Vrije school ja of nee

lieve mede-ouders,

wij zitten met een dilemma.

Onze zoon (10 jaar, hij wordt 11 in september) zit in groep 7. Het gaat goed met hem, veel vrienden en goede resultaten op de cito toetsen..Het voorlopig schooladvies is Havo/VWO. Eigenlijk kan hij volgens de docenten prima vwo aan, wij hebben in groep 6 zijn IQ laten vaststellen. Zijn IQ is toen vastgesteld op 129. De reden voor ons om zijn IQ te laten meten, was dat hij zich op school erg slecht kon concentreren en vaak afwezig leek, met zijn gedachten ergens anders. Hij heeft een laag werktempo en veel moeite met rijtjessommen en andere eentonige werkjes. Hij is toen in de plusklas geplaatst, maar ook hier vertoonde hij hetzelfde gedrag. Begrijpend lezen cito is Havo/VWO en Rekenen is VWO.
Hij is een echt Betakind, heeft moeite met spelling en een andere taal leren gaat moeizaam. Hij houdt van proefjes doen, programmeert op de pc zijn eigen spelletjes en is een creatieve denker.
Zijn voorkeur gaat uit naar de vrije school. In de buurt is een vrije school die ook onderwijs op VWO niveau aanbiedt, maar hij houdt niet van toneel, dans en muziek. Hij is vele meer gericht op uitvinden, technische dingen etc. Wij zitten nu met een dilemma, de docenten adviseren een gymnasium met een technische kant, een technasium dus. Hij heeft volgens de docenten veel structuur nodig, doet niet meer dan absoluut noodzakelijk is. Volgens de docenten zou hij op een mavo, op mavo nveau presteren, op een havo op havo niveau en inderdaad op een vwo op vwo niveau. Wij wetne het even niet meer, is een vrije school een goede keus voor een slim beta kind? Heel graag advies en ervaringen van anderen gevraagd...
Dankjewel,
Twijfelkont


twijfelkont

twijfelkont

28-06-2013 om 19:47

Nog een kleine aanvulling

Het enige gymnasium is 13 kilometer fietsen en dus ook weer 13 kilometer terug. Hij is pas 11 als hij van de basisschool af komt, jong dus....De vrije school en andere vwo's zijn min of meer om de hoek.

Nogmaals dank voor het meedenken!

twijfelkont

twijfelkont

28-06-2013 om 19:48

....

gymnasium is technasium.....

P

P

28-06-2013 om 20:20

Technasium

Mij is nog niet duidelijk of dat technasium nu een atheneum of een gymnasium is.

Ik heb een zelfde soort kind op een iets lager niveau. Hij is technasium gaan doen op havo niveau. Hij zou VWO aankunnen maar dat redt hij niet vanwege de talen. Geen haar op mijn hoofd die naar een vrije school zou willen kijken. Ik kan het niet uitleggen maar mijn zoon zou zich daar niet thuis voelen.

Kijk wel goed wat een technasium is, het is niet alleen technisch maar eerst verdiep je je in een probleem, de theorie, dan ga je in een groep (veel samenwerken) een soort oplossing verzinnen, je maakt een maquette of iets dergelijks en je geeft een presentatie. Niet elk technisch kind kan goed samenwerken en presentaties geven. In een groep kan dat goed komen maar een goede leerkracht ziet dat kind A altijd de maquettes maakt en het computerwerk en kind B de theorie en de presentatie en dat is niet echt de bedoeling.

Wat heb je nodig

Misschien is het wel handig om even door die schooltypering heen te kijken. De ene vrije school is de andere niet. En wat ze zeggen of adverteren is niet noodzakelijkerwijs wat ze ook gaan presteren met je kind.
Kijk eens of je ouders te spreken kunt krijgen die hun kind op die vrije school hebben.
Je zoon kiest voor de vrije school. Het kan zijn omdat hij nog niet goed weet hoe het met de andere scholen gaat zijn, maar het is een motivatie.
Voor zoon zijn we indertijd naar een Montessori school wezen kijken. Montessori zou sterk zijn in maatwerk voor een kind en het steunen van eventuele achterstanden of beperkingen. Mar ik vond deze Montessori basisschool een lapzwansschool. Kinderen zaten op de gang maar te wachten achter de computer tot iemand tijd voor ze had. Kinderen hielden zich onledig met vage zaken terwijl ik rondgeleid werd. Terwijl de kinderen zich verveelden werkten de leerkrachten heel hard aan het inrichten van een of andere schoolactiviteit.
Maar nu zit zoon op een Montessori school voor voortgezet onderwijs. De school is zeer gestructureerd, de docenten hebben echt kennis van leeruitdagingen bij kinderen. Er wordt echt maatwerk geleverd.
We hebben zoon uiteindelijk op een gestructureerde school gezet waar ze een heel pestprotocol aan de muur hadden omdat dat ons ook zeer belangrijk leek voor zoon. Uiteindelijk is zoon jarenlang op een vreselijke nauwelijks te beinvloeden manier gepest.
Dus ik zou kijken wat je zoon nodig heeft en dan kijken of dat ook geboden wordt op de school van je kind. En liefst dat ook controleren aan de hand van ervaringen van andere ouders en kinderen en bijvoorbeeld de inspectie.
Het is ook fijn om je kind dichterbij te houden, dan is er meer rust en energie voor andere zaken, een technische club of schaken of waar je zoon thuis maar interesse in heeft. Muziek en toneel kon nog weleens erg meevallen ook al heeft het niet direct zijn belangstelling.

O ja

En bespreek de argumenten ook vooral goed met je zoon en geef hem zelf de keuze samen met jou. Ga de gesprekken samen aan en de bezoekjes. Het gaat erom dat je zoon zelf kiest omdat je dan de meeste kans hebt dat het hem gaat lukken om zich zo goed mogelijk in te zetten.

Betaschool

De vrije scholen die ik ken zijn toch meer gericht op het alphakind. Vrije expressie, dans, beweging, drama is belangrijk. Mij lijkt dat je zoon beter op zijn plek is op een VWO school waar hij goed de betakant uit kan. Maar ga gerust een praten op de Vrije School, misschien spreekt het hem wel aan. De scholen zijn toch allemaal anders.
Verder vind ik het een beetje overdrevn dat je je kind jong vindt als hij naar de middelbare school gaat, hij wordt gewoon 12 als de school enkele weken bezig is. Jong ben je als je een klas hebt overgeslagen.

"Hij zou VWO aankunnen maar dat redt hij niet vanwege de talen."

Dit soort dingen lees of hoor ik vaker. Maar ik begrijp dat nooit. Als je de talen niet op VWO niveau kunt, dan kan je gewoon het VWO niveau niet aan toch? Dan is het te hoog gegrepen, te moeilijk.
Ik bedoel het niet onaardig, maar dit soort uitspraken verbazen mij wel eens vaker. Waarom zegt een ouder:"Mijn kind doet Havo maar zou eigenlijk het Vwo niveau aankunnen." Iedere keer als je dat schrijft of tikt zeg je eigenlijk dat Havo onder zijn niveau is, nee dus.

Wil40

Men bedoeld m.i. dat het kind de capaciteiten heeft om de (als zwaarder ervaren) beta-vakken op VWO niveau te doen, maar dat het kind (hetzij door dyslectie, hetzij eenzijdige ontwikkeling/begaafdheid) niet in staat is de extra vreemde taal die vereist is op het VWO met succes af te ronden.
Op Havo is alleen Nederlands + Engels verplicht, op VWO is daarnaast nog een extra vreemde taal verplicht in de bovenbouw.

Zogenaamde alpha-leerlingen kunnen wel een profiel kiezen met weinig exacte vakken (alleen wiskunde C) maar het is heel moeilijk om een school zo ver te krijgen dat er vrijstelling wordt gegeven voor die extra vreemde taal.

Ik ken van allebei de types leerlingen: na 6 jaar wiskunde bijles geslaagd met een 5 voor wiskunde C op het VWO. Maar ook: Na jaren bijles geslaagd op de Havo met een 5 voor Engels en een 6 voor Nederlands maar met voor de rest van de vakken negens en zelfs een 10. Dit laatste kind kan absoluut VWO niveau aan qua exacte vakken, maar had waarschijnlijk ook op VMBO niveau ondersteuning bij de talen nodig gehad.

Eens met wil40

Het VWO is een brede opleiding, en pas als je op alle gebieden het niveau aankunt heb je "VWO-niveau". Als een kind niet alle vakken op dat niveau aan kan, dan past het dus niet op het VWO maar beter op de HAVO, zelfs al heeft het talenten op bepaalde vakgebieden die wel op een hoger niveau liggen. Het gaat om het geheel.
Ik vind het dus ook vreemd wanneer mensen zeggen: Ja, mijn kind zou het wel kunnen, als het maar geen extra taal/wiskunde/wat dan ook zou hoeven doen. Want als je de hele combinatie van vakken niet aan kunt, dan past het niveau je dus niet.
Net zo goed heb je voor het VWO meer nodig dan een goed stel hersens, je moet er ook nog eens voor kunnen en willen werken. Heeft een kind die motivatie niet, dan kan het dat niveau dus óók niet aan, hoe slim het kind ook is.

Twijfelkont

Twijfelkont

29-06-2013 om 11:18

Betakind op vrije school

Eigenlijk komen wij tot de conclusie dat het technasium gewoon te ver weg is. Als het technasium hier om de hoek zou zijn, zou de keuze snel zijn gemaakt. Dan wordthet natuurlijk techansium...Dan moet de vraag dus zijn: school om de hoek wellicht niet helemaal passend of een school ver weg helemaal passend voor onze zoon.
Is ver fietsen vervelend? Ik moest vroeger 10 kilometer fietsen naar mijn middelbare school en ik vond dat vreselijk. Er was echter geen keus, ik ben in een klein dorp opgegroeid en er was simpelweg geen school in de buurt.
Wij wonen nu een een middelgrote stad, alle scholen zijn om de hoek, behalve dus dat technasium.
Wellicht vallen de expressievakken op de vrije school mee en kan onze zoon ook die kant ontwikkelen. Ik heb vandaag de rapporten van de onderwijsinspectie gelezen...Het VWO op deze school krijgt een magere voldoende nadat het in 2008 ronduit als slecht beoordeeld werd. Ook belangrijk natuurlijk.
Uiteraard gaan wij naar de open dagen etc. Dank voor jullie meedenken en
we nemen jullie adviezen ter harte, het is uiteindelijk zijn keus, hij moet het doen!
Wat betreft de discussie die op dit draadje volgde...Het is ingewikkeld als een kind een hoog IQ heeft en goed scoort, maar een matige werkhouding en motivatie toont. Als je onder zijn potentiele niveau zou inzetten, gaat hij zich wellicht nog meer vervelen...Als je hem uitdaagt en hij redt het niet kan hij alsnog naar een Havo. Ik heb overigens niet gezegd dat hij naar een VWO moet, dat gaven de leerkrachten aan tijdens het voorlopig schooladvies gesprek.
Nogmaals dank voor jullie reacties en ij puzzelen nog even verder,

Twijfelkont

P

P

29-06-2013 om 11:25

Zo zie ik dat niet

Er was laatst al een draadje over. Je moet op het VWO wiskunde en twee buitenlandse talen. Voor alfa's is er een wiskunde Light versie. Voor beta's is er GEEN Engels light versie.

Waarom hoort mijn kind niet op het VWO en een alfa wel? Hij heeft net een citouitslag van havo 2: wiskunde, nederland en engels werd er op meerdere manieren getoetst. Wiskunde was zeker VWO niveau, Nederlands tussen havo en vwo in en Engels onder mavo niveau. Het is logisch dat hij op de havo moet blijven maar hij had dus met een light versie Engels waarschijnlijk wel VWO kunnen doen.

Het geeft niets omdat het een HBOpersoon is en daar valt genoeg te kiezen maar ik snap niet waarom een alfa met moeite met wiskunde, natuurkunde en scheikunde met een light versie wiskunde een VWO diploma mag krijgen maar mijn zoon TWEE buitenlandse talen moet doen voor datzelfde VWO diploma terwijl al die exacte vakken geen probleem zouden zijn.

P

P

29-06-2013 om 11:29

Wiske

Sorry, ik had jouw reactie niet gezien maar je zegt precies wat ik bedoel. Mijn zoon gaat nog goed met Frans en Duits maar dat is voor hem veel makkelijker, er zit nog weinig snelheid in, hij kan prima woordjes stampen. Het gaat mis op de grammatica, de luistertoetsen en de leestoetsen op Engels omdat hij veel te langzaam leest, totaal geen gevoel heeft voor de woordvolgorde in het Engels (anders dan Frans en Duits) en dus een niveau Engels heeft lager dan Mavo. Waarschijnlijk heeft hij een soort zeldzame dyslexievorm met grote problemen op Engels (en dat is niet vreemd, Engels is voor dyslecten verreweg de moeilijkste taal).

T&T

T&T

29-06-2013 om 12:38

Beta kind op vrije school

Ik heb zo'n Beta zoon, bijna 11 jaar, op een vrije basisschool. Daarna gaat hij waarschijnlijk ook naar het vo vrije school, ook al is dat zo'n 40 km reizen.
(de basisschool is 13 km reizen)
Waarom al die moeite? omdat de vrije school een hele brede ontwikkeling bied, die mijn zoon niet helemaal uit zichzelf maakt. Hij is ontzettend slim, daar ligt het niet aan, maar sociaal zeer onhandig. Hij gaat nu naar de 5e klas (groep 7) en heeft zich hier ontwikkeld als snelle en goede rekenaar, en ook zeer goed in de vakken die hij leuk vindt, als houtbewerken en bouwperiode. Ik ben heel blij dat hij hier ook dingen moet doen die hem in eerste instantie niet zo liggen, hij moet ook meedoen met toneel inderdaad, en hij moet ook voor de klas durven komen, hij moet zich ook op een podium durven neerzetten, hij werkt ook met muziek.
Hij kan straks als hij 21 is een wiskundig genie zijn, maar daar alleen redt hij het echt niet in het leven. Hij moet zichzelf ook kunnen presenteren, netwerken, contacten leggen, creatief denken... Ja, ik weet dat alle scholen in hun folder zetten dat ze daar ook aan werken maar naar mijn idee gaat de vrije school net een stukje verder. Ze willen geen wiskundig genie opleiden, maar een vrije denker die ook goed is in wiskunde. En vrij denken vraagt om een brede ontwikkeling, op alle gebieden, niet alleen op het gebied dat jou toevallig het beste ligt.
groetjes, Tess
P.S. de vrije school 7e en 8e klas, dus klas 1 en 2 van het vo zijn nog heel breed in vakkenpakket. Het is eigenlijk een voortzetting van de basisschool, waar alle niveau's nog bij elkaar zitten, en alle vakken gegeven worden. Wel met differentiatie binnen de klas natuurlijk. Een keuze voor welk examen je straks gaat doen: vmbo, havo of vwo wordt pas in het 3e jaar gemaakt, en ook dan blijf je meer vakken hebben dan op een reguliere school.

Primavera

Primavera

29-06-2013 om 14:40

Gymnasium of havo

Ik zou niet zo snel een wellicht goedpassende school afschrijven alleen omdat hij wat verder weg is. Als je de keus uit twee passende scholen hebt zou ik inderdaad voor dichterbij kiezen, maar als je kind met wat reistijd op een voor hem passende school zit en zonder reistijd op een school waarbij hij het minder naar zijn zin heeft en het gevaar van zittenblijven afstromen een stuk groter is zou ik er nog even over na denken.

Mijn oudste zit op het gymnasium op zo'n 12km afstand schat ik en gaat iedere dag met de bus heen en weer. Ze voelt zich daar echter als een vis in het water en dat weegt ruimschoots tegen de reistijd op.

Wat mij opviel is dat je schreef dat je zoon slecht is in spelling en het leren van andere talen. Dat is met de huidige eisen voor het VWO een groot struikelblok, wat de kans op afstroom/zittenblijven zeer hoog maakt. Ik weet niet hoe dat technasium georganiseerd is, maar soms kun je op het gymnasium een oude taal nemen ipv de tweede moderne taal, wat juist voor betà's vaak makkelijker is. Oude talen is namelijk meer puzzelen met taal naar de juiste vertaling en minder produceerwerk.

Op de vrije school zou ik gewoon eens kijken hoeveel toneel, dans, muziek en andere van dit soort expresieve vakken deel uitmaken van de werkweek en ook hoeveel huiswerk dat is. Vraag inderdaad aan andere ouders! Voor een zoon die daar helemaal niets aanvindt zou ik misschien eerder gokken op dat het fietsen wel mee zal vallen ipv die vakken. Jouw afkeer voor fietsen uit jouw schooltijd hoeft hij helemaal niet te delen.

P

P

29-06-2013 om 17:38

T&t

"Hij moet zichzelf ook kunnen presenteren, netwerken, contacten leggen, creatief denken"

En dat is nu precies wat ze doen op een technasium!

Fiorucci

Fiorucci

29-06-2013 om 18:58

Wil 40

Mijn dochter kan met gemak VWO. Maar doordat wiskunde maar matig gaat, zal het waarschijnlijk toch havo worden. En dat ondanks alle bijlessen.

twijfelkont

twijfelkont

29-06-2013 om 20:23

Vrije school of toch niet....

Lieve mede-ouders,

Wat fijn dat jullie de tijd nemen of te reageren en mee te denken met ons. Eigenlijk verwoorden jullie precies wat wij belangrijk vinden. Aan de ene kant spreekt de vrije school ons aan om de reden die T&T schrijft. Aan de andere kant lees en hoor ik enthousiaste reacties over een technasium.

Onze twijfel zit nog in de kwaliteit van de docenten op de vrije school. Ik heb begrepen, en eigenlijk denk ik dat dit een vooroordeel is, dat de docenten op de vrije school gewoonweg niet zo gericht zijn op een betakind. Het niveau van docenten is lager dan op een andere vwo wat betreft de beta vakken.

Erg interessant vind ik de reactie over het aanleren van Grieks of Latijn voor een Betakind, ik heb er nog nooit over nagedacht maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat een typisch beta kind makkelijker een 'dode' taal leert. Grappig, ik ga me daar eens in verdiepen!

Onze zoon is sociaal niet de meest handige, maar hij functioneert prima in de groep, hij heeft geen moeite met spreekbeurten of presentaties maar wel drukt hij zich wanneer en een toneelstuk opgevoerd moet worden. hij zorgt er voor dat hij een plaatsje achter de schermen krijgt. Ik merk wel dat hij er langer over doet dan een gemiddeld ander kind om te begrijpen wat er gebeurd in een groep, hij krijgt het gewoonweg niet zo mee, hij weet niet wie met wie verkering heeft, wie er op feestjes komen en wie niet etc.

T&T hoe vindt jouw zoon het op de vrije school? Wat vindt hij van al die expressie vakken? Vind jij dat hij voldoende uitgedaagd wordt in zijn eigen interesses?

Tot zover dank voor jullie reacties, wij zijn er nog niet uit maar we gaan zeker kijken en uiteindelijk neem ik het advies over om hem te laten beslissen, hij moet het tenslotte doen!

Wat betreft de discussie over wel of geen VWO kind, het ljkt me vreemd dat er wel een light versie wiskunde bestaat op het VWO en geen lightversie voor bijv. Engels. Ook dat ga ik eens verder uitzoeken. Overigens werd bij onze zoon door de leerkrachten aangegeven dat hij op een VWO thuishoort, en wij sluiten ons daar wel bij aan.

Twijfelkont

Miggie

Miggie

29-06-2013 om 21:49

Samenwerknasium

Technasium heeft verdraaid weinig met techniek te maken. Helaas maar waar. Mijn zoon is erin gestonken. Het klinkt leuk hoor, techasium, maar hier viel het vet tegen.

Wij hebben het al samenwerknasium genoemd en plannasium. Want als de cijfers zouden gaan over technische oplossingen of analytisch denken, dan zou mijn zoon alleen maar negens en tienen halen. Dat haalt hij niet, de cijfers zijn vrijwel volledig gebaseerd op samenwerking, het 'model' dat ze maken voor het project en het verslag achteraf. Dat zijn toevallig drie dingen die mijn zoon dus niet liggen.

Hij heeft dus besloten dat hij er volgend jaar niet mee doorgaat. Mijn andere kind gaat het nu proberen volgend jaar (in de eerste). We verwachten alleen een knelpunt bij het knutselen. De rest zit wel snor.

Technasium is voor veel kinderen leuk, maar voor de echte techneutjes zou het wel eens een teleurstelling kunnen zijn.

Precies jippox

"pas als je op alle gebieden het niveau aankunt heb je "VWO-niveau"

Precies Jippox. Mijn zoon heeft het iq om 4 talig Gymnasium te doen. Was de beste leerling uit zijn groep van de basisschool. Toch gaat hij om verschillende redenen dat diploma echt niet halen en is zelfs lager ingestroomd. Hij heeft niet op alle vlakken het VWO niveau, de reden is verder niet belangrijk. Ik vind dat ik hem ernstig tekort doe door te zeggen:"Je had ook wel het VWO gekund ". Dat weet ik helemaal niet, want hij doet dat niet. Ik laat hem, hoop ik, in zijn waarde door hem te motiveren in hetgeen waar hij nu mee bezig is.
Er zijn veel ouders die zeggen : "Mijn kind zit op de Mavo/Havo door een leerstoornis of omdat Wiskunde op hoger niveau te moeilijk is maar eigenlijk kan hij ook VWO." Nee dus, anders had hij daar wel gezeten. Ook geef je bewust/onbewust aan je kind door dat je dat eigenlijk wel jammer vindt. Daarom lees ik dat soort opmerkingen altijd met een lichte verbazing, maar dat kan aan mij liggen.

Fiorucci

Ik ben het niet met je eens, maar dat geeft niet Je dochter kan geen VWO omdat ze Wiskunde niet op VWO niveau aankan. Zelf zou ik dat ook nooit kunnen, maar de eisen liggen nu eenmaal vast, er zijn verplichte vakken. Dus VWO is te hoog gegrepen. Dat het balen is dat dit voor de overige vakken wel zou lukken is een ander verhaal. Van mij mogen er examens komen waarbij je de vakken op verschillende niveau`s met een diploma zou kunnen afronden. Maar de feiten liggen anders.

danu

danu

30-06-2013 om 00:45

Fio

Ik zie je berichtje staan en wil daarop even reageren. Mijn oudste heeft ook haar hele vwo carriere wiskunde als zeer moeilijk ervaren. Wiskunde c gekozen natuurlijk. En toch geslaagd nu. Weliswaar met een mager vijfje voor wiskunde maar wat maakt het uit.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2013 om 09:52

Danu

Misschien zou het uiteindelijk ook best lukken. Maar of school haar vwo zal laten doen, is dus de vraag. Maar gelukkig is de brugperiode hier drie jaar, dus ze heeft nog even. (ze zit nu in de eerste havo/vwo)

Marjoleine64

Marjoleine64

30-06-2013 om 10:19

Miggie

In hoeverre bij een technasium de 'techniek' de boventoon voert en niet alleen de samenwerk-kunsten hangt enorm af van de docenten. Zelfs binnen een school kan dat sterk verschillen, helaas. Oudste heeft 3 jaar technasium gedaan en na lang nadenken toch ook O&O in zijn NT profiel gekozen, hoewel er wel eens iets mis gaat in de groepsvorming en verslaglegging. Jongste is na een jaar O&O in de brugklas compleet afgeknapt (en met hem de helft van zijn brugklas) alleen maar omdat de docent er een potje van maakte. Terwijl hij sociaal veel makkelijker is dan oudste, altijd geweest. Die docent is er nu niet meer (zelf weggegaan naar WO), maar daar heeft zoon niets meer aan.
Marjoleine

Twijfelkont

Twijfelkont

30-06-2013 om 10:34

Rudofl steiner/ technasium driehuis

Heeft iemand toevallig een kind op het Havo/VWO bij de RudolfSteiner school in Haarlem of op het Technasium in Driehuis?

Wat is je ervaring? En van je kind? Is de school goed georganiseerd?

Nogmaals dank,
Twijfelkont

Stenna

Stenna

30-06-2013 om 10:57

Wil40 en jippox

Dat is toch wat tegenstrijdig met de huidige situatie, wat jullie zeggen. Dat je op alle vakken vwo niveau aan moet kunnen anders ben je geen vwo-er. Want waarom is er dan wel wiskunde-light voor alfa's? Moeten zij dan niet gewoon wiskunde B doen op vwo niveau? Net zoals beta's gewoon de volle nederlands en engelse vakken moeten doen?
Het is niet dat ik het niet met jullie principe eens ben, maar dat is op dit moment in werkelijkheid niet het geval. De ene groep wordt bevoordeeld op de andere.

Stenna

Stenna

30-06-2013 om 11:05

Sterker nog

Dacht er nog even over en het is eigenlijk nog veel oneerlijker dan alleen die wiskunde-light versus volle nederlands en engels. Want op het vwo moeten de beta's met n&T en n&g profiel verplicht NOG een vreemde taal. Dus als jullie principe op zou gaan (je moet alles op vwo niveau kunnen) zou dat betekenen dat de andere twee profielen niet alleen gewoon wiskunde b op hetzelfde niveau zouden moeten doen, maar NOG een verplicht beta vak op niveau, natuur-of scheikunde, of wiskunde D. Dan pas zou het gelijk verdeeld zijn qua last en aanleg.

VS

VS

30-06-2013 om 11:11

Dochter op vs

Hier een dochter in de brugklas op de vrije school. Kind is beta- georiënteerd , zit in een vwo-klas. In tegenstelling tot de school van Tess zijn de niveaus hier gescheiden, maar zitten ze bij de " kunstvakken" gemengd met havo.
Dochter heeft eerder een klas overgeslagen en was dus 11 toen ze naar de brugklas ging. De school is bijna 20 km fietsen, bij slecht weer gaat ze met de bus.
Juist in de zogenaamde kunstvakken kan ze erg haar ei kwijt. Handvaardigheid is haar favoriet en ze is er superhandig in. Alles wordt zelf bedacht en afgezaagd etc, in tegenstelling tot de andere middelbare scholen hier waar bouwpakketten werden ingekocht voor het techniekonderwijs. Wat dat betreft zie ik niet gelijk problemen voor een betalkind.
Onze school scoort beter dan die in Haarlem, in ieder geval voor het VWO en Havo. Vraag is natuurlijk ook waarom een school slecht scoort. Zit het hem in het onderwijs of in andere dingen
Wij hebben verschillende middelbare scholen hier vlakbij, maar dochter wilde per se naar de vrije school, ook al was die verder weg. Tot nu toe hebben we er gene spijt van. Overigens is het dit jaar zeer opvallend dat de klas tussen november en mei met maar liefst 6 leerlingen is uitgebreid, die het op hun andere middelbare school niet meer zagen zitten.
Volgens mij krijgt Haarlem al snel vakantie, maar anders zou je ook kunnen vragen of zoon een dag mee kan lopen of een extra gesprek aanvragen. Dan krijg je vaak ook een rondleiding door de school op een gewone dag en dat is toch anders.

Stenna

Maar met wiskunde A vallen wel een heleboel vervolgopleidingen af. Dus ja, je hebt dan wel een VWO diploma, maar je kunt er zeker niet overal mee terecht. En aan alleen maar dat VWO-papiertje heb je weinig tot niets.
Er zijn natuurlijk ook genoeg banen waar je echt geen wiskunde voor nodig hebt. Maar een goede beheersing van je eigen taal en ook van Engels heb je overal voor nodig. Al was het maar omdat je echt geen academische baan vindt, als je niet 'op niveau' kunt communiceren. Dus ik vind dat je dat echt wel van iedere VWO-er moet kunnen verwachten.

P

P

30-06-2013 om 11:12

Stenna

Precies, dat dacht ik ook vannacht. ALLE VWO'ers moeten minstens DRIE talen zes jaar volgen en alfa's hoeven maar 1 betavak in een lightversie!

En maar blijven roepen dat beta's blijkbaar het VWO niet aankunnen. Echt oneerlijk.

P

P

30-06-2013 om 11:38

Maar jippox

Het is mij dan nog steeds een raadsel waarom mijn betakind naast Engels en Nederlands zich ook nog door Frans en Duits zou moeten worstelen en een alfakind alleen maar wiskundelight als betavak hoeft te doen. Dat je daar vervolgens weinig mee kan is het punt niet. Ik vind dat alfakind dan net zo goed niet op het VWO horen als mijn betakind.

Wil: ik spreek zo niet over het VWO met mijn kind al weet hij heel goed waar de schoen wringt. Wij zijn verder heel gelukkig dat hij het goed doet op de HAVO. Het gaat alleen om het principe dat jij vindt dat bijv mijn kind dus geen VWO leerling is maar een kind die alle talen met gemak doet met wiskunde light dat opeens wel is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.