Zilli
04-10-2012 om 10:21
Vrije school deventer
Wij denken na over een overstap, maar Ooo wat is dat een moeilijke beslissing. Zijn er hier ouders die de school kennen? Ik ben vooral benauwd of wij wel zullen aansluiten (geen antroposofische types)..
koentje
04-10-2012 om 12:08
Waarom denk je er dan over?
om ze op een antroposofische school te doen?
T&T
05-10-2012 om 15:05
Tja...
Ik had eigenlijk geen idee wat antroposofie was, totdat mijn kinderen naar een vrije school gingen (niet die in deventer trouwens, die ken ik niet).
Het is ook niet direct nodig om zelf thuis heel erg ermee bezig te zijn, als je je maar een beetje kunt vinden in die visie, dat is wel handig
Mijn kinderen zijn naar de vrije school gegaan omdat ik de sfeer prettig vind en het onderwijsconcept me aanspreekt, dus ik zou zeggen, ga eens kijken hoe je het vind en ga gesprekken aan met ouders die hun kinderen daar al op school hebben.
Zelf heb ik intussen ook heel wat bijgeleerd, ik weet nu dus wel wat antroposofie is gelukkig maar, maar goed, hier lopen heel wat ouders rond die daar totaal niet mee bezig zijn, en dat mag ook hoor.
groetjes, Tess
Zilli
06-10-2012 om 09:21
Dank
Dank voor jullie antwoorden.
Ik heb al een gesprek gehad en rondgekeken en het spreekt me enorm aan , qua sfeer en didactiek. Maar het is heel wat om een overstap te maken, en ii ben benauwd dat we niet goed zullen aansluiten..
Evanlyn
06-10-2012 om 23:50
Niet alleen steiner aanhangers hoor!
Die zijn er ook wel, natuurlijk. Maar ik vind het kind belangrijker dan mezelf, dus heb ik er twee kinderen heen gedaan die ongelukkig waren in het reguliere onderwijs. Die zijn enorm opgebloeid, kunnen eindelijk zichzelf zijn en leren daardoor nog beter ook. De overige kinderen zou ik er beslist niet heen doen, daar zou het te lief en zweverig voor zijn. Maar het is echt niet enger dan een christelijke school.
Kijk dus niet naar jezelf, maar naar je kind. En natuurlijk naar de school, wat die doet met de leer van Steiner, hoe ze die interpreteren en of je dat wat vindt. Doen ze bijvoorbeeld gewoon CITO toetsen in alle klassen? En met die ouders zit het vanzelf wel goed, want die zijn heel divers en er zit altijd wel wat voor je bij.
eefy
07-10-2012 om 13:09
Mijn advies
Tuurlijk staat de school open voor ouders die (nog) niets van Steiner en de antroposofie afweten. Je vindt vast genoeg ouders met wie je wat hebt. Maak je echt geen zorgen. Mijn advies is kijk alvast op het forum antroposofie en het kind bij de vrije school deventer en daar kun je alvast contacten leggen en vragen stellen aan collega ouders van jouw a.s. school. Ga ook naar lezingen die gehouden worden op je school en verdiep je er ietwat in. Je komt genoeg leuke mensen tegen die allemaal iets uit de antroposofie halen wat hun aanspreekt en ook een deel laten liggen. Laat nog eens weten hoe het je bevalt daar. Af en toe een update : )
eefy
12-10-2012 om 09:42
Zilli hoe is het nu?
Hi Zilli, laat je nog eens weten wat jullie besloten hebben? Heb je ondertussen de overstap al gemaakt? En hoe bevalt het? Of hebben jullie toch besloten het niet te doen wellicht. Is altijd leuk bij een draadje om de uitkomst te lezen : )
Zilli
16-10-2012 om 09:25
Sorry
Even heel druk hier en vergeten te antwoorden..
We twijfelen nog. Ondertussen wel een gesprek gehad op de huidige school, en volgende week een tweede gesprek op op de vrije school. En dan moeten we beslissen. Het lastige is dat er niet echt nieuwe argumenten bijkomen, we moeten t beslissen met wat er nu op tafel ligt.
eefy
16-10-2012 om 13:37
Dank je wel
Dank je wel voor je reactie. ben je nog naar het forum gegaan waar ik het over had en daar je vragen gesteld aan collega ouders van de Vrije School deventer? Wellicht dat dat je kan helpen tot een goed besluit te komen. En ik weet niet hoe het in Deventer is maar bij ons draaien de kinderen altijd een proefweek mee om te kijken of het van weerszijden bevalt en daarna kun je als ouder/kind je beslissing nemen. Dat is wel fijn.
Tineke
16-10-2012 om 20:21
Logeerweek?
Bestaat dat nog in Deventer? Vroeger, toen mijn kinderen op de basisschool zaten, kon je op iedere willekeurige basisschool een weekje 'logeren'. Geheel vrijblijvend, en desnoods puur voor de lol. Zo zijn wij destijds overgestapt van de Deventer Leerschool naar de Montessori. Vrijeschool had indertijd een zeer wankele reputatie, veel problemen.
Maar alles kan ondertussen veranderd zijn.
Zilli
16-10-2012 om 22:40
Grappig kaatje
Dat je in Deventer gewoond hebt, haha!
Een logeerweek bestaat niet meer, wel twee dagen meelopen.
De vrije school had idd 6 jaar geleden een onvoldoende vd inspectie, wegens gemorrel in het team, maar die tijd is voorbij. Nieuwe directeur, man met overwicht (al die kibbelende vrije vrouwen, kan ook niets worden
T&T
17-10-2012 om 12:18
Proeftijd
Ja, hier op de vrije school mag je zelfs twee weken op proef komen! Maaaaar dan moet je wel als ouderes al redelijk zeker zijn van je zaak, wij hadden tot twee keer toe het "probleem" dat het kind na twee dagen vrije school al absoluut niet meer weg wilde!!!
De eerste keer dacht ik nog, oooh, dat kan natuurlijk nooit zomaar acuut overstappen midden in het jaar, maar zoonlief was met geen tien paarden terug naar zijn oude school te trekken... en dus werd er gewoon een stoeltje bijgezet in de kleuterklas en hij bleef! De oude school reageerde idd wel verrast, hij is nog net met frisse tegenzin een middag terug geweest voor zijn afscheidsfeestje.
Dochter kwam vanuit het speciaal onderwijs, en na twee dagen wilde ze ook niet meer weg. Alleen is die proeftijd niet alleen voor het kind, maar ook om te zien of de leraar en de klas het aankunnen, of de klik er is. Dus wij met angst en beven op gesprek, want stel je voor dat ze niet geaccepteerd werd. Daar zijn we nogal hartelijk mee uitgelachen, natuurlijk mocht ze blijven!
Ik heb er nooit spijt van gehad, dochter gaat volgend jaar naar de brugklas, in vrije school taal dus de 7e klas, we willen niet meer anders.
groetjes, Tess
amk
17-10-2012 om 18:20
T&t (totaal ot)
Ik geniet er altijd zo van als je verteld dat jou kinderen zo zijn opgebloeid en nu heerlijk in hun vel zitten met hun rugzak. Zo kan het ook.
Ik ben ook heel blij dat mijn dochter dit jaar bij het buitegewoon gewone kind van onze school in de klas mag zitten, daar kun je als mens alleen maar van leren.
T&T
18-10-2012 om 09:43
Buitengewoon gewoon kind
haha, leuke uitdrukking.
Weet je wat zo grappig is? ik ontmoet allemaal van die kinderen... als mijn kinderen al contact maken met een ander kind (dat gaat vaak al niet zo gemakkelijk) is het vaak ook weer een kindje met "iets" alsof ze elkaar herkennen. En ja, daar is veel van te leren )
groetjes, Tess
amk
18-10-2012 om 11:46
T&t
ik herken ze ook van ver. Mijn zus was natuurlijk ook buitengewoon gewoon.
skik
19-10-2012 om 17:00
Proeftijd t&t
"Alleen is die proeftijd niet alleen voor het kind, maar ook om te zien of de leraar en de klas het aankunnen, of de klik er is. Dus wij met angst en beven op gesprek, want stel je voor dat ze niet geaccepteerd werd."
Brrrrr!
Als je je kind op onze school aanmeldt voor tussentijdse instroom, dan wordt er gekeken of er uberhaupt nog plek is en vervolgens of het kind misschien bijzondere zorg nodig heeft en of daar in de klas ruimte voor is en de school daarmee die zorg kan garanderen. Of het klikt met de klas en de leerkracht doet niet ter zake. Als er plek is, is er plek. Mooie zaak zou dat zijn, dat een kind waar plek voor is toch niet mag komen omdat de klas hem niet zo leuk vindt, of de leerkracht geen klik met hem heeft.
skik
T&T
19-10-2012 om 21:08
Skik
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een kind werd geweigert na die twee weken proef
In het geval van mijn kinderen vond ik het heel normaal dat er voor de overstap uitgebreid gekeken werd, niet alleen of het kind het aankan, maar ook of de klas en de juf het aankunnen. Ik heb nl wel twee kinderen die eigenlijk in het cluster4 thuis horen (zmok) en daar zijn al snel vraagtekens bij, hoe functioneren ze in een reguliere klas? Als mijn dochter zoveel aandacht en extra begeleiding vraagt van de juf, komen anderen dan niet in het gedrang? maar ze deed het meteen prima, ze is anders, maar goed te behapstukken tussen 24 andere kinderen op haar oude school zaten ze maar met 10 in een klas.
Dussuh, niks geen brrr... hoor
groetjes, Tess
skik
20-10-2012 om 09:40
Nog steeds brrr
"Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een kind werd geweigerd na die twee weken proef". Dat doet mijns inziens niks af aan de intentie van de regeling.
Ik snap dat er, zeker bij bijzondere gevallen zoals kinderen die vanuit het clusteronderwijs komen, er goed gekeken wordt of de zorg goed gerealiseerd kan worden. Maar dat kan ook prima door gesprekken met de ouders, de oude school, ambulant begeleider, psycholoog, doorspitten van rapporten en dossiers. Je gaat niet eerst een kind twee weken laten meedraaien, laten wennen, het leuk gaan vinden, met als zwaard van Damocles boven het hoofd dat het hele feest wel eens niet door zou kunnen gaan.
skik
eefy
20-10-2012 om 18:06
Proefdraaien
Het proefdraaien is precies om de reden die jijzelf aangeeft om te kijken of het kind misschien bijzondere zorg nodig heeft en of daar in de klas ruimte voor is en of school daarmee die zorg kan garanderen. Precies dat en niet meer. Twee weken is inderdaad lang (bij ons is het een week). De regeling is zo bedacht omdat in verhouding veel kinderen uit het reguliere onderwijs komen die extra zorg nodig hebben die vastgelopen zijn in het reguliere onderwijs om de een of andere reden. Dat zijn dus zij-instromers. De Vrije scholen zijn over het algemeen kleine scholen die sowieso met een imagoprobleem zitten naar het brede publiek toe. Lees het archief hier er maar op na dan weet je wel wat er allemaal over gezegd wordt. Er wordt van de kant van de inspectie enorm over hun schouders meegekeken en ook zij worden afgerekend op hun prestaties (dat er nu geen zwakke vrije scholen zijn bewijst dat het systeem wel werkt). Hun ervaring is ook dat de scholen waar de kinderen vandaan komen wel eens een mooiere afspiegeling geven van hoe het is dan dat het daadwerkelijk is. Ook dat komt door de regel dat de school waar het kind op zit verantwoordelijk is totdat het kind bij de nieuwe school ingeschreven staat. Als ouders geen toestemming geven om bijvoorbeeld te verwijzen naar speciaal onderwijs dan blijven zij verantwoordelijk. Vandaar dat kinderen mogen komen proefdraaien op de Vrije school maar de oude school verantwoordelijk blijft totdat besloten is of het kind komen kan. En dat heeft niet te maken met wie er voor de klas staat en of de kinderen uit de klas het leuk vinden of niet maar meer met kunnen wij dit nieuwe kind bieden wat hij of zij (eventueel extra)nodig heeft. Ik loop al heel lang mee in zo wel het reguliere onderwijs (ik ben leerkracht) als in het vrije school onderwijs en ik heb al heel wat kinderen binnen zien komen en blijven die echt bij het reguliere onderwijs niet terecht konden. Maar het is een wankel evenwicht want de vrije school is geen speciaal onderwijs en heeft ook nu met toetsresultaten en inspectie te maken. Het wordt dus meer en meer een "normale" school zal ik maar zeggen.
kastanjet
22-10-2012 om 06:37
Geheel o.t.
Maar wat grappig dat een aantal mensen Deventer zo goed kent. Ik kom elke dag langs die school, op weg naar het station!
Zilli
31-10-2012 om 14:20
Update
We gaan niet overstappen. Een goed gesprek gehad op school, heel lang alles tegen elkaar afgewogen en nog steeds een beetje twijfel maar de knoop doorgehakt.
Bedankt voor de input.
eefy
01-11-2012 om 14:45
Succes
Dank je wel Zilli, voor je update. heel veel succes gewenst! Fijn dat je nu een goede keus hebt kunnen maken: )