Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
twijfel

twijfel

03-07-2015 om 11:57

Vrije BS - regulier VO

Dochter van 11 staat volgend schooljaar voor de middelbare school keuze. Zij zit nu in de 5e klas van de Vrije school. Om diverse redenen, zal zij ws naar een reguliere middelbare school gaan.

Nu hoor ik van diverse ouders dat die overstap wel eens tegen zou kunnen vallen qua nivo. Dochter heeft als voorlopig advies HAVO-VWO.

Zijn er ouders aanwezig die ervaring hebben met de overstap ?

VO moeder

VO moeder

03-07-2015 om 17:11

examen

Bedoel je dat het advies volgens jou te hoog gegrepen is, omdat ze niet genoeg heeft geleerd? Dat heeft niets te maken met VS of niet. De ene school is gewoon de andere niet. En alles valt bij te spijkeren, voor zover nodig.

Yeti

Yeti

03-07-2015 om 20:05

Wiskunde en nederlands

Zijn de twee vakken waar leerlingen op vrije scholen vaker een achterstand schijnen te hebben. Dus daar zou je aandacht aan kunnen besteden.

Grappig, VOmoeder

"Nu hoor ik van diverse ouders dat die overstap wel eens tegen zou kunnen vallen qua nivo."

Dat zou natuurlijk net zo goed kunnen betekenen dat het niveau te laag is.

skik

Cito

Volgens mij hebben alle Vrije scholen nu de cito en leerlingvolgsysteem en zijn die toetsen dus overal hetzelfde. Dus als ze Havo/vwo gescoord heeft dan zal ze het net zo goed /slecht redden op het vervolgonderwijs als iemand met hetzefde advies die van een reguliere school komt. Bij ons op de VS altijd wel een aantal kinderen die naar reguliere scholen gaan. Meestal reguliere gymnasia ( omdat de vrije school geen gymnasium heeft) en ik hoor nooit dat dat niet lukt.

bieb63

bieb63

04-07-2015 om 19:50

zou kunnen eevy

Maar een gymnast is in de regel toch andersoortig leerbaar dan bijv. een mavo kind. Ik weet nl wel dat een behoorlijk deel van de VS basisschool kinderen ernstig in de problemen kwamen met de rekentoets (ernstiger dan het gemiddelde niet VS school kind).

bieb63

bieb63

04-07-2015 om 19:51

maar hoe dan ook

uiteindelijk moeten ze allemaal hetzelfde eindexamen doen (of dat nu vmbo of gym is).

Vragen

Wat ik gedaan heb indertijd was de bezoekende scholen expliciet vragen naar hoe kinderen het doen van de VS daar. Dat weten ze vast wel. Ik kreeg gewoon antwoord en niemand vond het een rare vraag.

twijfel

twijfel

06-07-2015 om 12:58

reactie

Bedankt voor de reacties. Ik hoor van andere VS moeders dat het voorlopig advies altijd goed is (zoals bijvoorbeeld VS moeder en Eefy) maar van de ouders met kinderen op regulier VO het advies eigenlijk aan de hoge kant is en dan inderdaad mn op de rekentoets en Nederlands.

Ik vind het lastig omdat we in eerder stadium ook hebben gesproken over een overstap op de BS naar een Montessori school en de Montessori school eigenlijk zei dat zij dan waarschijnlijk wel bijgespijkerd moest worden op bepaalde vakken. Onze verhuizing ging toen niet door en dus is ze op de VS gebleven.

De overgang

Bij de overgang van mijn kinderen kregen kinderen ergens in het begin toetsen. Om te beoordelen hoe het niveau was denk ik. Je zou daar wat extra op kunnen letten en ze dan ter plaatse wat extra kunnen aanbieden. Contact houden met de mentor en vragen of je daar naar kunt vragen en of ze tips heeft voor bijspijkeren.
Maar misschien is dat helemaal niet nodig. Kinderen op een vrije school kunnen juist ook goed zelf zaken oppakken omdat het ze niet al vooraf aan zelfvertrouwen ontbreekt dat ze het moeten kunnen maar het lukt niet. Dan hebben ze hopelijk naar zichzelf ook een houding dat het wel gaat lukken en ze rustig doorgaan in vertrouwen.
En vergeet niet wat je kinderen van thuis meegekregen hebben aan schoolse vaardigheden.

Door schooluitval en stress als ze op school was had mijn dochter op de basisschool ook wat achterstanden opgelopen. Dat heeft de leerkracht goed in kaart gebracht en ons oefeningen meegegeven voor thuis.

Er is toch een leerlingvolgsysteem

Toch snap ik het niet. Je zegt dat kinderen van de VS meer dan andere kinderen in de problemen kwamen met de rekentoets. Maar ze doen toch allemaal dezelfde cito's op de basisschool? Dus als jouw kind nu achterloopt met rekenen wat je kunt zien aan de citoscore dan kun je haar toch bijles geven. En een preadvies wordt altijd begeleid met de bijbehorende citoscores dus dan kun je toch zelf kijken of het advies klopt. Met c scores krijg je echt geen vwo advies. Ook niet op de VS.

Caesar

Caesar

19-07-2015 om 20:53

Eefy

Niet elke basisschool doet dezelfde citos. Een lvs moet inderdaad, maar dat kan ook zonder cito. Het is inderdaad wel de bedoeling van een lvs dat deze methode onafhankelijke en normerende (vergelijking met leerlingen van ander scholen) toetsen bevat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.