Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lusithania

Lusithania

21-03-2015 om 11:52

Vrienden blijven bij doubleren

Mijn dochter heeft veel lessen gemist doordat haar schildklier van slag was. Als ze deze periode fatsoenlijk zou gaan scoren zou overgaan naar de vierde geen probleem zijn.
Nu blijft ze last houden van slechte concentratie en vergeetachtigheid en wordt het dus niks kwa fatsoenlijke cijfers.
Dat het doubleren zal gaan worden kan ik mee leven (!@##$%^^&^%$% medicijnen in andere verpakking die zoveel klachten geven) maar ze heeft nu eindelijk vriendinnen en ik heb nu al buikpijn als dat straks mogelijk wegvalt.
Ze heeft nooit vriendinnen gehad en het is nu een leuk groepje 'typische' meiden (volgens mij hebben ze allemaal wel iets).
Wat is jullie ervaring met vriendschappen in zo'n situatie?

vera

vera

21-03-2015 om 12:01

uit het oog

Meestal verdwijnen de vriendschappen helaas.
Als ik jou was zou ik er veel energie instoppen om ze te behouden, zo kun je het verlies wat tegenhouden. Dus zorg dat ze elkaar blijven zien, organiseer vanalles. Anders bloedt het dood.

Hadewich

Hadewich

21-03-2015 om 12:23

Hier...

gaat dat allemaal goed! Ondanks doubleren, overstappen naar een ander schooltype (binnen dezelfde school) en herindelingen van de klassen ieder jaar blijven veel vriendschappen toch bestaan. In de pauzes zien ze elkaar, staan met een redelijk grote groep bij elkaar en dat gaat gewoon goed.

bieb63

bieb63

21-03-2015 om 13:56

hoeft niet, kan wel

Dat is eigenlijk de ervaring.
Maar ik zou zeker de boel 'warm' houden door van tijd tot tijd iets te organiseren (bbq'tje bij jullie thuis, of filmavondje o.i.d.)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-03-2015 om 13:57

Vrienden

Mijn zoon moest vorig jaar ook doubleren in de derde wegens ziekte en hij heeft nog steeds zijn vrienden uit die klas. Ze spreken elkaar op school en ook buiten school. Toevallig is hij net op weg naar een van hen En hij heeft in de nieuwe klas ook nieuwe vrienden gemaakt dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Zeker als het allemaal "typische" vrienden zijn, net als bij zoon. Die blijven elkaar wel opzoeken hoor

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-03-2015 om 15:27

geen probleem

Mijn zoon is er een jaartje tussenuit geweest (jaar highschool in Amerika), waardoor zijn vrienden dit jaar in de 6e zitten en hij in de 5e. Ze zijn gewoon nog steeds vrienden en zoeken elkaar in de pauzes (en buiten school) nog steeds op. Er komt nu wel steeds meer een tweede vriendengroep naast: zijn nieuwe klasgenoten. Hij begon dit schooljaar met een buitenland-reis, en leerde daar direct zijn nieuwe klasgenoten goed kennen. En ze zijn in de loop van het jaar steeds meer samen gaan optrekken. Maar zijn oude vriendengroep is nog steeds zijn 'echte' groepje.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-03-2015 om 15:58

Zou geen probleem moeten zijn.

Mijn zoon heeft in de brugklas een heel goede vriend gevonden, die na de brugklas een andere stroming ging doen (zoon gymnasium en vriend technasium). Inmiddels zitten ze in de 4e, zoon gymnasium-technasium, vriend HAVO-technasium. En ze zijn nog steeds beste vrienden, zoeken elkaar altijd op in de pauzes en doen dingen buiten school samen. Ook al wonen ze maximaal ver van elkaar, beide ca. 20 km van school maar precies de andere kant op.
Ook oudste (nu 5e) heeft enkele vrienden die ver weg wonen die hij maar een paar keer per jaar 'live' ziet, maar nog steeds beste vrienden. Op de basisschool hadden ze beiden vrijwel geen vrienden.

Evanlyn

Evanlyn

21-03-2015 om 17:39

lunchgroepje

Zolang ze op dezelfde school blijven, hoeft het geen bezwaar te zijn. Hier is een "lunchgroepje" ontstaan van kinderen van allerlei niveaus en klassen. Sommigen zijn erbij gekomen omdat ze eerst op een hoger niveau zaten, anderen kenden iemand al van de basisschool, of zijn familie van elkaar. Een leuke groep.

Lusithania

Lusithania

22-03-2015 om 16:11

wisselend

Het is wisselend van hoe het gaat.
De bovenbouw heeft een andere aula (kluisjes) en dan kan ze wel toestemming krijgen om ook naar de bovenbouwaula te gaan in de pauze, lastig wordt het wel.
Even een filmavondje doen zit er ook niet in als je als zestienjarige om 20 uur je tanden gaat poetsen om om half negen het licht uit te doen.

Moni

Moni

22-03-2015 om 16:25

20.30 uur licht uit, is wel heel vroeg

Bovendien zijn filmavondjes eerder op vrijdag of zaterdag.
Op avonden voor een schooldag komt dat hier niet voor.
Een andere aula is wel jammer.

Lusithania

Lusithania

22-03-2015 om 16:27

Moni

Mijn dochter is chronisch moe en mag ook uitslapen op schooldagen als dat nodig is.
Een dag om 22.30 uur naar bed is drie dagen feest en kan dus alleen aan het begin van een vakantie.

Nur

Nur

22-03-2015 om 17:05

Mijn ervaring

Ik zat op een scholengemeenschap waar we de eerste twee jaar met alle klassen samen zaten. Pas in het derde jaar was er een splitsing. Er was zelfs nog een bonusklas waar je pas na het derde jaar de keuze hoefde te maken tussen mavo/havo/vwo. Er bleef natuurlijk ook wel eens iemand zitten of stroomde af of ging naar eindexamen mavo naar havo waardoor ze ook een klas achterliepen.

Mijn ervaring was dat er die eerste jaren al vriendschappen zijn ontstaan die ook later nog bestonden toen we eenmaal in andere klassen zaten. Vanaf de tweede klas had ik een soort vast groepje met wie we elke pauze samen kwamen op een vast punt. Men zat op de mavo/havo/vwo. Dat maakte niks uit. Natuurlijk was ik ook bevriend met klasgenoten maar met dat groepje (wat overigens een flexibele samenstelling had, er kwamen mensen bij en er ging ook wel eens iemand weg) bleef ik eigenlijk altijd omgaan. Met mijn beste vriendin op de middelbare school heb ik zelfs nooit samen in de klas gezeten. We hebben elkaar in de tweede ontmoet omdat zij bevriend was met een vriendin van mij en we zijn tot op de dag vandaag nog steeds vriendinnen. Ze is een van de weinige mensen van de middelbare school met wie ik nog steeds omga.

Overigens vanaf de vierde (havo) en vijfde (vwo) hadden we geen vaste klassen meer omdat iedereen een ander vakkenpakket had. Dus dan zat je bij geschiedenis bij X en Y en bij wiskunde weer bij X en Z en bij frans weer bij a en b. Je had wel een vaste mentorgroep officieel maar in de praktijk merkte je daar niks meer van. Je zat gewoon steeds door elkaar (waarbij je natuurlijk wel vaak dezelfde gezichten weer tegenkwam)

Pauzes had iedereen gelijk en dus zag je elkaar dan wel weer. In mijn ervaring was het dus geen probleem om bevriend te blijven met mensen die niet meer bij je in de klas zaten.

Inderdaad

Het wordt pas een probleem, of moeilijker, als je naar verschillende scholen gaat, maar ook dan kan het meevallen.
Dochter kreeg vorige week ineens visite van kinderen waarvan de een bij haar op haar oude school zat en de ander zit op haar nieuwe school maar niet in haar kring, maar beiden zijn vrienden en kwamen op het idee om dochter op te zoeken.
Mijn eigen schoolvriendinnen hadden geen betapakket maar ik heb ze vanaf de brugklas en we zien elkaar nog weleens.
De lestijden hebben altijd dezelfde pauzes er omheen. Inderdaad.

alternatieven

Een filmmiddag kan ook of samen gourmetten.

eva

eva

24-03-2015 om 17:55

vraagje

Wat mij altijd fascineert is hoe ze vrienden maken. Hoe deden/doen jullie pubers dat? Heel ongemakkelijk een gesprekje beginnen of gelijk op elkaar af stappen. Als ze eenmaal de vriend 'erkend' hebben dan is gaat t snel en makkelijk, maar dat beginstuk dat lijkt me echt lastig om als puber met wildvreemden in een klas te zitten en dan maar vrienden proberen te maken. En natuurlijk: hoe brengen ze de eerste pauzes door?

Lusithania

Lusithania

24-03-2015 om 19:35

Eva

Als ik kijk naar mijn puber, is het een meisje dat gemakkelijk met mensen wil kletsen.
Die mensen moeten wel over een aantal zaken heen stappen bij mijn dochter. Behalve dat ze een blijvend heel klein propje is, heeft ze ook een communicatiestoornis waarbij een groep verbaal te snel voor haar kan zijn en waar ze ook erg van de hak op de tak kan overkomen. Daarnaast spelen ook nog andere zaken.
Zeker pubers moeten toch wel moeite doen om gezellig met haar om te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.