Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vragen cluster 2 school

Ik heb een paar vragen over een cluster 2 school.
Mijn nichtje zit op cluster 2 . Nu hebben ze daar op school gezegd dat haar ontwikkelingsperspectief ongeveer groep 5- 6 is. Ik schrik daar van, betekent dat dan dat je niet naar een vmbo of mavo zou kunnen?

Nu ga ik heel veel met haar om en zie toch dingen dat erg goed gaan voor haar leeftijd. Mijn vraag is of ze niet veel beter af zou zijn op een sbo.
Bij een sbo zitten de meeste wel op een niveau van vmbo-mavo.Ik heb zeker het idee dat ze op een sbo goed mee zou kunnen en ze heeft dan kinderen in de buurt , die ze nu niet heeft.

Misschien weet ik te weinig van een cluster 2 af, maar ik maak me er een beetje zorgen over of ze op de goede plek zit. Daarbij is het lastig of ik dat aan moet geven bij zus.


Femke

Femke

08-07-2015 om 22:07

reden

Wat is de reden dat ze op een cluster 2 school zit? Kennelijk is er sprake van problematiek waarvoor een bepaald soort expertise nodig is en waarvoor nog behandeling wenselijk is. Gaat het om spraak/taalproblematiek?

Uitstroomniveau groep 6 zou betekenen dat VMBO basis haalbaar moet kunnen zijn. Dit is ook een niveau wat op SBO veel wordt gehaald. Voor jou is het misschien even schrikken, maar het klinkt erger dan het is. Daarna behoort een MBO opleiding nog steeds tot de mogelijkheden.

Overigens is VMBO meer dan alleen Mavo, misschien goed om je daarover even in te lezen.

Barvaux

Barvaux

08-07-2015 om 22:31

Femke

Groep 5/6 is geen basisniveau. Met 2/3 jaar achterstand op rekenen en begrijpend lezen is er vaak al sprake van praktijkschool of net basis met LWOO maar dat ligt aan de middelbare school. Als het echt eind groep 5 is is basis niet haalbaar. Eind groep 6 kan al kantje boord zijn.

Barvaux

Barvaux

08-07-2015 om 22:34

Kikki

VMBO staat voor voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs en daar valt vmbo-basis, vmbo-kader, vmbo-gemengd en vmbo-t voor en die laatste staat gelijk aan mavo.

Ik weet helaas niets over mbo2 maar wel dat SBO alle kanten op kan: praktijkonderwijs of vmbo en héél soms havo maar waar een kind naar toe gaat ligt niet aan het onderwijs in mijn ogen maar aan het kind.

Femke

Femke

08-07-2015 om 22:47

Barvaux

De vraag is inderdaad wat het uiteindelijke uitstroomniveau wordt. Ik ging uit van een uitstroomniveau van eind groep 6 en dan is basis haalbaar.

Houd er rekening mee dat SO/SBO scholen heel behoudend zijn in het opstellen van hun uitstroomperspectief, dus dit kan nog best naar boven worden aangepast. Ik weet nl niet hoe oud je nichtje is en in welke groep ze zit. Hoe ouder ze is, hoe nauwkeuriger de inschatting zal zijn.

Barvaux

Barvaux

08-07-2015 om 22:51

Femke

Eind groep 6 is nogal vaag, er is geen kind die precies voor begrijpend lezen én rekenen op eind groep 6 zit maar goed de vraag ging ook over groep 5/6 en dat wordt dan wel een probleem. Mijn zoon doet basis en het was toch wel de bedoeling dat ze in de brugklas het 1F niveau rekenen gingen halen (dus eind groep 8). Dit zodat ze nog drie jaar hebben om 2F te halen. Eind groep 5/6 en dan naar basis zou kunnen als er een taalprobleem is maar met een leerprobleem wordt het al lastiger.

Femke

Femke

08-07-2015 om 23:42

meer informatie nodig

Ik ken alle ins en outs natuurlijk niet, maar over het algemeen worden kinderen met een leerachterstand van 2 jaar aangenomen op Basis onderwijs (met of zonder LWOO). Veel zal ook samenhangen met de onderliggende problematiek, want wellicht is dit meisje wel beter af op het VSO.

Ik proef uit TO's vraag dat zij denkt dat SBO hoger niveau is en dat is niet het geval. Maar veel zal afhangen van het type cluster 2 school. Er zijn er die zich richten op doven, op spraak/taal problemen en dat laatste dan evt wel of niet in combinatie met autisme. Dit meisje zit natuurlijk niet zonder reden op een cluster 2 school.

In principe is bij cluster 2 het leerprobleem niet het hoofdprobleem, terwijl dat bij SBO juist wel het geval is. Maar beide kunnen tot dezelfde uitstroomresultaten leiden, zowel naar hoge als lage niveau's.

S(O scholen zijn verplicht om vanaf groep 3 per leerling per vak een uitstroomperspectief te geven. Vaak doen zij dit heel behoudend en wordt er pas in de laatste jaren e.e.a. aangepast. Als dit meisje nog maar in groep 3/4 zit, zou ik er daarom niet te veel waarde aan hechten maar vooral kijken naar hoe zij het op methode en cito toetsen doet. Maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt als je ervan uitgaat dat het een normaal leerbaar kind is.

Nogmaals, het klinkt erger dan het is. Sterker nog, heel veel kinderen halen uitstroomniveau groep 8 niet en die eindigen toch gewoon op kader o.i.d.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:02 Topicstarter

Bedankt

Ze heeft spraakproblemen, ze is 5

Vertellen aan je zus

"Nu ga ik heel veel met haar om en zie toch dingen dat erg goed gaan voor haar leeftijd."

Klinkt misschien simpel maar ik denk dat het belangrijk kan zijn om precies te vertellen wat je opvalt dat goed gaat met je nichtje. Dat kan helpen om aan te geven waar haar kansen liggen. Te makkelijk wordt vaak ingezoomd op de tekorten.
En onder woorden brengen is belangrijk. Om weerwerk te hebben of bij te dragen aan goede plaatsing en ondersteuning op school.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:08 Topicstarter

Tja

Lastig is het. Ik zag op het rapport dat ze haar met bijna 4 jaar hadden getest en een iq van 90 scoorde.ze scoort nu toetsen om e1, dus ik schrik wel van groep 5-6.*op het rapport staat ook ze heeft gemiddelde intelligentie. Ja is dat dan gemiddeld van die school of over het algemeen?

. Maar is het niet beter om een kind in de eigen omgeving te laten en daar vriendjes te hebben. Ze zit nu in een klas met moeilijke kindjes, allemaal ook nog moeilijk te verstaan. Is het niet beter om je op te kunnen trekken aan kinderen op een sbo. Ik sprak namelijk een psycholoog van een sbo, zij wat geen voorstander van zo, n clusterhoofdpijn en zag de kinderen liever op een sbo, beter volgens haar.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:12 Topicstarter

Clusterschool

Moet het zijn

Dat bespreken met zus is een verhaal apart.dus ik wil eerst weten hoe het allemaal zit.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:15 Topicstarter

Maar

Op een cluster school zou je ook naar VWO kunnen?

IQ is nooit vergeleken met de klas maar altijd met een gemiddeld kind. Een iQ van 90 is gewoon goed. Er is altijd wat variatie, maar met goede begeleiding kan ze gewoon goed gaan.
Ontwikkelingsperspectief kan betekenen dat ze sociaal of emotioneel wat achter is. Niet alle kinderen ontwikkelen zich precies zoals de boekjes voor de leeftijd voorschrijven. Van veel kinderen weten we dat niet eens omdat er niet naar gekeken wordt.
Sociale en emotionele ontwikkeling is wat anders dan cognitieve ontwikkeling, zeg maar het leren. Als een kind sociaal en emotioneel wat achter is kan het wel steun nodig hebben om goed tot leren te komen.
Mijn mening is dat ze daarbij niet zo heel veel hebben aan een reguliere klas omdat ze de aansluiting vaak missen of gepest worden.
Maar dat is natuurlijk per situatie verschillend. En hangt ook af van de deskundigheid van de betreffende leerkracht en de mogelijkheden van de andere kinderen in de klas.
Mijn kinderen waren cognitief heel slim en het heeft me veel moeite gekost ze naar speciaal onderwijs te krijgen maar dat heeft ze heel wat ellende gekost op de basisschool aan pesten, onbegrip van leerkrachten, angst en stress. Het anders ontwikkelen op sociaal en emotioneel vlak kan voor veel problemen zorgen in de omgang met kinderen die daar veel slimmer in zijn. En kinderen gedragen zich niet altijd goed tegen elkaar. Wat zwakkere kinderen kunnen daar juist ook veel trauma's aan oplopen of juist slecht gedrag overnemen omdat ze het verschil niet goed kunnen maken.

Inschatting

Het is een moeilijk veld. Veel mensen hebben daar wel een mening over, je tast toch altijd een beetje in het duister, dus moet je als ouder en leerkracht het liefste daar samen een weg in zoeken. Er zijn geen garanties.
De trend is nu ook om alle kinderen bij elkaar in het regulier onderwijs te houden. Koste wat het kost.
Daar zijn best argumenten voor, maar ook argumenten tegen. Het definitieve argument is er niet. Het blijft puzzelen.
Je zoekt daarin de beste weg voor je kind met wat jij denkt dat het beste voor haar zal zijn. Garanties zijn er niet. Vaak blijf je een beetje zoeken en puzzelen.
Maar aangeven waar een kind goed in is heeft altijd zin!
Al is het alleen al voor het zelfvertrouwen van ouder en kind.

VWO

Niets, alleen de resultaten van kind, staat VWO in de weg. Ik denk dat haar IQ daarvoor mogelijk wat te laag is maar goed. In Spanje heeft een jongen met het syndroom van Down de universiteit gehaald met veel hulp. Het hangt ook wel van de mogelijkheden af van de ouders om een kind te helpen zich te ontwikkelen.

Kwaliteit onderwijs

Het probleem met speciaal onderwijs is dat het niveau van de leerkrachten op het gebied van onderwijs soms wat aan de lage kant is. De betaling blijft achter en men moet wel heel gemotiveerd zijn en op het gebied van sociale, emotionele maar ook praktische ondersteuning veel in huis hebben.
Maar ook op de basisschool kun je een leerkracht treffen die het wiel niet heeft uitgevonden op academisch gebied en die toch een goede zet weet te geven aan een leerling.
Het gaat vaak ook om de match van de leerkracht met je kind. Maar ook op de onderwijsmethode.
Daar wordt de laatste jaren door de inspectie wel op gelet dat ook de kwaliteit van het speciaal onderwijs omhoog gaat en het niet alleen maar een soort dagbesteding is. Maar ook resultaten oplevert.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:30 Topicstarter

maar

Als je als ouder niks doet thuis aan leerstof zou dat een probleem zijn? Als je intelligentie op bv havo niveau ligt en je krijgt thuis niks mee, zou een kind dan toch de mogelijkheden hebben om naar de havo te gaan?

Femke

Femke

09-07-2015 om 14:30

zorgen

Ik snap je zorgen. Een IQ van 90 is gewoon een gemiddeld IQ en daarmee heeft je nichtje nog steeds alle mogelijkheden.

De vraag is waar zij NU het best op haar plek is. Spraak-taal ontwikkeling is het belangrijkst tot zo'n 7 jaar, daarna leren kinderen niet zo veel meer aan. Vandaar dat intensieve vroegbehandeling belangrijk is bij dit soort kinderen. Die hebben niet genoeg aan een uurtje logopedie per week.

Wellicht zou zij vanaf groep 3 kunnen overstappen naar een reguliere school. Waarom denk je aan SBO? Lijkt me niet de plek voor een meisje met een gemiddeld IQ met een taalprobleem. Wel als er ook leerproblemen bij komen kijken.

Verder is het zo dat als zij ouder wordt zij sowieso heel waarschijnlijk de overstap naar regulier zal maken met een medium arrangement. Alleen de 'zwaardere' gevallen mogen blijven. Ik zie het laatste jaar veel kinderen van cluster 2 instromen in reguliere scholen, dit alles in het kader van passend onderwijs.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:31 Topicstarter

het lastigste

Vind ik dat het kind zover van huis is op die school en dus geen vriendje heeft om mee te spelen

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:33 Topicstarter

ik denk aan sbo

Omdat school dus heeft aangegeven dat ze eindigt groep 5-6 . Dus zal ze regulier niet halen. Ook scoort ze nu e1 op cito, dat is niet erg hoog.

Kikki39

Kikki39

09-07-2015 om 14:34 Topicstarter

dus

Heeft ze dan blijkbaar toch leerproblemen anders zegt school toch niet groep 5_6

twee dingen

Die vriendjes die je ook weer in de buurt tegenkomt is echt een overschat flauwekulargument. Vind ik. Mijn kinderen hadden op school vaak weinig aansluiting. Die vonden ze wel bij jongere kinderen en bij volwassenen. Op school, in de familie en bij vrienden. Hun eigen beste vriendje zijn kan een belangrijke vaardigheid zijn die je ze al vroeg kunt leren. Er zijn meer mensen dan leeftijdgenoten, je kijkt waar de aansluiting wel lukt en je blijft niet focussen op zo'n quasi ideaal van 'vriendjes' van dezelfde leeftijd. Mijn kinderen hebben inmiddels vriendjes van dezelfde leeftijd. Bijna twintig jaar. Bovendien veelal kinderen die net zo bijzonder zijn als zijzelf. Met de rest hebben ze ook goed contact maar met de kinderen van hun school hebben ze echt hartsvrienden.

Voorspellingen zijn altijd tijdelijk. Het hangt er vanaf hoe een kind zich ontwikkelt, dat kan met sprongen vooruit gaan maar ook blijven hangen als er niet voldoende tegemoet gekomen wordt aan de ondersteuning die ze nodig hebben. Of als ze daar niet genoeg van kunnen profiteren door bijkomende problemen.
Het is een voorlopige voorspelling die vaak nog veel verandert.

Leerproblemen

Als mijn dochter de instructie niet snapte haalde ze een 3. Snapte ze de instructie wel dan haalde ze een 10.
Het probleem is dan de communicatie, zeg maar de emotionele, sociale en praktische kant van de zaak.
Dat heeft consequenties voor de leerkracht die aan de voorkant zit. De uitleg wat er van het kind in een opdracht verwacht wordt.
Maar ook consequenties voor een kind. Als je je niet goed kunt uitdrukken omdat je zaken nog niet goed overziet is het resultaat er ook naar. Dus je werkt aan twee kanten. Goede aangepaste uitleg, kijken of een kind het snapt en je helpt met het beantwoorden van de vraag en kijkt waar het kind tegenaan loopt en wat ze nodig heeft.
Dat kan cognitief zijn. Meer lezen en door vragen te stellen te helpen bij het begrip, vragen stellen bij het gelezene en kind vragen laten stellen die ze zelf niet begrijpt. En kijken of het antwoord begrepen wordt.
Dat kan ook sociaal emotioneel of praktisch zijn. Een kind dat in de stress zit omdat er teveel verwacht wordt heeft de oren dicht en kan niet leren en niet presteren. Dan moet je eerst wat aan de stress doen.

Spraaktaalproblemen

En praktisch wat doen aan de spraaktaalproblemen. Hoe ver je nichtje daarmee komt zal bepalen of ze beter verder kan met de leerstof verwerken. Dat kun je nu eigenlijk nog niet zeggen.

Femke

Femke

09-07-2015 om 16:14

Score

E1 is geen score. Dat is waarschijnlijk devtoets die ze heeft gedaan, eindtoets groep 1. Dus niets om je zorgen over te maken. Je zou kunnen navragen hoe ze scoorde op die toets. Dus I-V of A-E. Maar je moet ook weer niet te veel waarde hechten aan kleutercitotoetsen.

Wel zou je zus op school kunnen vragen waar dit uitstroomperspectief op is gebaseerd. Ze komt er dan vast ook achter dat dit op deze leeftijd nog niet zoveel inhoud heeft.

Goede uitleg over de benodigde begeleiding

http://www.kentalis.nl/Kentalis_C02/ShowDocument.asp?CustID=785&ComID=1&DocID=485&Ext=.pdf

Goed leesbaar boekje met tips waar je als ouder ook wat aan hebt.
Vooral ook om het leren leuk te houden.

Belangrijk is een kind in een veilige omgeving kan oefenen en leren en fouten maken en zich verbeteren. Er ontstaan snel problemen met zelfvertrouwen. Ook is het belangrijk dat ze met genoeg zelfvertrouwen de ruimte geven aan zichzelf om antwoorden te bedenken en te formuleren. En dat ze die ruimte ook krijgen van anderen.
Hoe zie je dit voor je in een drukke klas? Waar kinderen juist ook door de huidige prestatiemaatschappij elkaar afrekenen op foutjes en afwijkingen?
Als het dan wel lukt is het natuurlijk super. Maar als het niet lukt loopt een kind een deuk op. Het verliest het zelfvertrouwen dat het wel meekomt.
Bovendien kun je niet van een gemiddelde leerkracht verwachten dat het weet wat nodig is om een kind met een taalspraakprobleem tot haar recht te laten komen maar meer nog dat de juf de tijd gewoon ontbreekt waardoor het kind veel moet wachten en weinig ondersteuning krijgt.
Lang leve het speciaal onderwijs. Wil ik maar zeggen.

Langere route

Als een kind wat achterstanden of uitdagingen heeft met leren en het zit thuis ook niet mee kan het nog steeds net zo goed slagen als een ander kind. Soms door er gewoon wat langer over te doen en na de mavo naar de havo te gaan. En dan naar het VWO.
Belangrijk is dat leren de interesse blijft houden van een kind en dat het het zelfvertrouwen heeft dat het wel gaat lukken als het maar rustig doorgaat.
Soms zit dat ook gewoon in een kind zelf, dat gewoon wil leren en doorzet. Soms kun je daar wat bij helpen als ouder of leerkracht.
Maar bij kinderen geldt ook dat als jij als ouder je ontwikkelt en het goede voorbeeld geeft dat dat je kind kan helpen. Een kind kan zich optrekken aan een ouder die zich inzet.

Zingen en muziek

http://www.npo.nl/de-universiteit-van-nederland/09-07-2015/VPWON_1244901

Zingen, hoeft niet eens kinderliedjes te zijn, Andre Hazes is ook goed, helpt kinderen biologisch/neurologisch te groeien, meer verbindingen te maken tussen spraaktaalgebieden en andere gebieden in de hersenen.
Zelf muziek maken, kan ook van alles zijn, helpt ook.

Hanna

Hanna

10-07-2015 om 08:51

Vertrouwen op je zus

Mijn zoon heeft op een cluster 3 school gezeten. Hij heeft een lichamelijke handicap in combinatie met dyslexie. En hij had een leerachterstand in groep 4 van meer dan 2 jaar.

Naast onderwijs heeft hij binnen schooltijd therapie gehad en waren er meer mogelijkheden om zijn programma aan te passen. Hierdoor ging hij veel minder dan normaal naar school.

Hij is zijn middelbare school begonnen met het VMBO niveau (ook cluster 3) en hing tussen kader en tl (mavo) in volgens school. Op het moment dat hij bedacht te gaan studeren heeft hij twee jaar in een jaar gedaan en zijn VMBO tl gehaald. Daarna is hij naar een regulier MBO (4) gegaan, heeft dit zonder ooit een boek aan te raken gehaald en gaat nu naar het HBO.

De weg is anders, maar door de rust die hij heeft gehad zich te kunnen ontwikkelen, is hij nu een evenwichtige HBO student, die weet wat hij wilt.

De vrijheid om zich in eigen tempo en op eigen voorwaarden te kunnen ontwikkelen hebben zijn de basis geweest om zover te komen. Loslaten wat je wilt en je kind volgen vraagt veel van een ouder, maar was achteraf wel een goede keus.

De problemen die jij ziet, dat ze geen vriendinnetjes in de buurt heeft snap ik wel, maar het is helemaal niet zeker dat ze op een reguliere (SBO) school we de aansluiting zal hebben en op haar tenen moet gaan lopen. Dit zou, als je nichtje daar behoefte aan heeft, kunnen worden opgelost door buitenschoolse activiteiten.

De vragen die je hier stelt zou je ook aan je zus kunnen stellen, misschien snap je dan beter wat haar afweging is en krijg je meer begrip voor haar keus.

Hanna

spraak

Je zegt dat je nichtje spraakproblemen heeft. Je schrijft niets over taal, dus misschien kunnen we er vanuit gaan dat er ook geen taalproblemen zijn. Een spraakprobleem kan tijdelijk zijn en hoeft geen blijvende invloed te hebben op het leren. Misschien dat het haar nu belemmert maar als ze dit kan overwinnen dan zou ze zelfs terugkunnen naar de basisschool. Let op: als er ook taalproblemen zijn, dan is dit minder waarschijnlijk. En als er bijkomende stoornissen als autisme zijn, dan ligt het weer anders. Kortom elke kleuter op een cluster 2school is anders en het ontwikkelingsperspectief op de lange termijn is nu nog niet te voorspellen. Zeker niet met alleen deze summiere informatie.

Ervaring met cluster 2 onderwijs

Mijn jongste zoon zit vanaf 3,5 jaar op cluster 2 onderwijs vanwege hoorproblemen. Voorheen werd een kind om de drie jaar geïndiceerd. Tegenwoordig kijken ze per leerjaar wat voor hulp een kind nodig heeft. De kinderen die veel baat hebben bij veel ondersteuning (bijvoorbeeld ondersteunende gebaren, extra hulp van klassenassistent, logopedie ed) die kunnen op cluster 2 blijven. Hebben kinderen minder hulp nodig dan gaat een kind in principe naar regulier basisonderwijs met een licht of medium arrangement. De reguliere basisschool moet dan wel voor open staan en wordt vaak in overleg met de cluster 2 school bepaald welke ondersteuning het beste is. Dat kan zijn dat de leerkracht extra ondersteuning vanuit cluster 2 school krijgt of de leerling krijgt ondersteuning vanuit de cluster 2 school. Varianten ervan zijn ook mogelijk.

Als ik het verhaal zo lees is, is dochter van zus nog steeds het beste af op cluster 2 school. Bij mijn zoon zijn school zijn er meerdere kinderen per leerjaar die doorstromen naar een basisschool (veelal op naar groep 3 of vanaf groep 5). Eindadvies is de laatste jaren voor kinderen in groep 8 1 a 2 VWO. 3 a 4 naar HAVO en de rest naar vmbo regulier of speciaal onderwijs. Maar een enkeling eindigt op praktijkonderwijs.

Misschien heb je hier iets aan.
Anders de vele sites van Anne J bekijken. Haar kinderen hebben ook eraring op speciaal onderwijs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.