Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ErdyB

ErdyB

03-10-2014 om 23:59

Vraagje over huiswerkbegeleiding middelbare school

Zoon zit in de brugklas van het VWO. Hij doet heel weinig aan zijn huiswerk. Als hij thuis komt zegt hij altijd dat hij geen huiswerk heeft. Als ik op magister kijk zie ik voor een aantal vakken wel huiswerk. Voor het slapen gaan om 21 uur pakt hij zijn tas in en dan gaat hij snel nog wat huiswerk doen in 10 minuten. De helft is dan waarschijnlijk niet gedaan. Ik zie dit toch de verkeerde kant opgaan ondanks dat hij het heel leuk vindt op school en enthousiast is over school. Maar dat huiswerk..... Ik heb overigens nog geen cijfers gezien.... Nu zit ik toch te denken aan huiswerk begeleiding. Mij geloofd hij niet dat 10 minuten huiswerk te weinig tijd is. Ik dacht zelf aan 2 dagen huiswerkbegeleiding per week. Ik vraag me alleen af of dit handig is. Je hebt alleen de boeken bij je van de vakken die je die dag hebt maar niet van de boeken waarvan je de volgende dag huiswerk hebt. Moet je die boeken dan ook nog meeschouwen? Dat is toch veel te veel qua boeken meenemen naar school toch? Hoe doen andere kids die huiswerk begeleiding hebben dat?

Cijfers

Zou je niet eerst de cijfers afwachten? En als de resultaten slecht blijken te zijn dan alsnog ingrijpen. En eerst thuis proberen kan toch ook?

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 00:07

Inderdaad

Hoe zijn zijn cijfers? Als die goed zijn zou ik er niet bovenop gaan zitten.

Karin

Karin

04-10-2014 om 07:08

Niet vreemd

Mijn zoon in de brugklas VWO maakt ook niet veel (lang) huiswerk thuis. Het is bij hem op school gebruikelijk dat er in de les eerst het huiswerk dat gedaan is wordt besproken, dan nieuwe uitleg en dan wordt gezamenlijk geoefend en huiswerk opgegeven. Aan dat huiswerk kunnen ze dan meteen beginnen. Omdat zoon dan behoorlijk doorwerkt is het allemaal bijna af.
Daarnaast: het maak-huiswerk maakt hij op de dag dat hij het heeft opgekregen. Daarmee heb je dus, mocht je naar huiswerkbegeleiding gaan, geen andere boeken nodig.

Verder begeleid ik het huiswerk maken / de start in de brugklas thuis. Bij thuiskomst vraag ik bij een kop thee (ja,ja!) naar de vakken die hij heeft gehad, hoe de leraren zijn, enzovoorts. Ook vraag ik hem soms, vaak inhakend op een verhaal van hem, een schrift te laten zien: laat eens zien hoe je een prisma tekent? Of, waar gaat geschiedenis over?
En zondags nemen we de komende week door: al het maakwerk dat nog niet af is (of op vrijdag is opgekregen) maakt hij dan en we plannen het leerwerk samen in zodat hij voor eventuele proefwerken elke dag een stukje bijleert.

Het lijkt heel wat maar ik besteed er nauwelijks tijd aan. Ik ben 'gerustgesteld' dat hij voldoende doet en ik weet (ook inhoudelijk) waar hij mee bezig is. Ik hoop dat hij zo ook wordt gestimuleerd gemakkelijker te laten weten als zaken lastiger gaan worden.

eerst cijfers

Ben het eens met de anderen: eerst de cijfers maar eens afwachten. Als die goed zijn, dan weet hij kennelijk precies genoeg inspanning te verrichten. Een dergelijke efficiënte manier van studeren valt alleen maar te prijzen

En zijn de cijfers belazerd, dan heb je een sterk argument in handen waarom je hem niet zomaar op zijn blauwe ogen gelooft als hij zegt dat het goed zit.

Groeten,

Temet

Karin

Karin

05-10-2014 om 22:50

Cijfers niet afwachten

Ik zou niet de cijfers afwachten. Je betrokkenheid (bemoeienis) vergroten na het halen van slechte cijfers kan erg op 'straf' lijken. Hetgeen bij pubers nogal eens resulteert in 'kont-tegen-de-krib'. Daarnaast is de ervaring met mijn oudste zoon op het VO dat alle cijfers vanaf dag 1 gedurende het hele jaar meewegen in het gemiddelde. Goede cijfers halen aan het begin van het jaar bij nog relatief gemakkelijke, kleine SO's levert profijt op voor de rest van het jaar. En v.v.

lif

lif

06-10-2014 om 09:05

punten opvragen

Maar hebben jullie niet een Magister oid waar je in kunt kijken? Anders zou ik nog eerder geneigd zijn om de mentor te mailen en te vragen wat hij/zij er van vindt. Hoeft je kind niets van te weten. Mijn dochter hobbelde ook op die manier door het vwo, als dat werkt voor ze dan lekker zo laten. Zoon nu op het vmbo heeft veel meer tijd nodig behalve voor 1 vak, daar leert hij echt nooit voor en haalt toch een 9 of 10. Misschien heeft jouw kind het gewoon niet nodig. Om daar dan huiswerk begeleiding voor te regelen zou, naar mijn idee, beetje onzin zijn.

mams

mams

06-10-2014 om 11:31

zinvol

Ik vind het wel zinvol om een kind te begeleiden, maar of je dat zelf niet kan? Al is het al alleen om te leren hoe je moet leren...... Goed opletten in de les is nu misschien nog voldoende om goede cijfers te halen, maar je deze vaardigheden over een aantal jaren nog aan moeten leren is vervelend.
mams

Mentor en huiswerkbegeleiding

Ik zou geloof ik eerst de mentor aanspreken. Wat is zijn/haar indruk? Onderschat je zoon het huiswerk? Weet hij hoe je moet leren?

Huiswerkbegeleiding kan een goed hulpmiddel zijn als dit allemaal niet vanzelf gaat. Onze zoon heeft er veel baat bij gehad. En om je praktische vraag meteen te beantwoorden: ja, dan is het de bedoeling dat je zoon ook de boeken meeneemt van de vakken waar hij huiswerk voor heeft. Nu is het wel zo dat de huiswerkbegeleiding van mijn zoon op school zelf is. Hij hoeft dus niet met heel veel boeken te sjouwen maar kan veel in zijn kluisje doen.

cijfers afwachten

Hier ook een brugpieper in een gymnasium+ klas. Super vol rooster, maar heel weinig tijd kwijt aan huiswerk. Ik erger me nu al groen en geel aan zijn werkhouding (heb nog zo'n exemplaar rondlopen maar die heeft het toch al tot gymnasium 3 weten te schoppen...). Nu beginnen de eerste cijfers te komen en die zijn allemaal zo tussen de 8 en de 9. Dus tsja, dan kan ik moeilijk van hem verlangen dat hij het helemaal anders gaat doen. ? Zo lang het goed gaat, gaat het goed, en daarna zien we wel weer verder, denk ik dan maar.
Dus ik zou zeggen: wacht even wat cijfers af. En mochten die tegenvallen, dan gewoon een paar keer per week samen gaan zitten: agenda + magister bekijken, planning maken, gemaakt werk nog even samen bekijken, eventueel overhoren... Ik zou dat dan vooral eerst zelf doen en pas als dat (ook) niet werkt, externe hulp inschakelen.
Oh ja: maakwerk moeten ze zelf nakijken in de les, of via de ELO.. En dat doen ze dus echt NOOIT. Gek word ik daarvan. Ik blijf er maar op hameren dat als je je werk niet nakijkt, je er ook niets van leert. Maar helaas, mijn adviezen zijn hier echt paarlen voor de zwijnen...

Angela67

Angela67

08-10-2014 om 13:06

ik kijk het na . . .

bij de vakken waarvan hij en ik weten dat het niet zo makkelijk is en/of waar hij al veel voor doet kijk ik het na met elo. Kost mij weinig tijd en voor hem scheelt het echt. Ik streep aan wat er fout is. Als het echt gierend ernaast zit, het antwoord, dan moet hij eerst opnieuw het hoofdstuk gaan lezen . Anders is het makkelijk te verbeteren zonder extra moeite. En zeker bij de leerkrachten waar nakijken verplicht is (anders strafwerk . . .en er is al zoveel huiswerk . . .) is het een makkelijke actie voor ons.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.