Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vraag VO docent bovenbouw

Misschien zijn hier mensen die mee willen denken met ons dilemma. Ons kind zit momenteel in de derde klas en zit op de wip tussen havo en vwo. Hij is bekend met een zeer ernstige vorm van dyslexie (hij heeft net het functioneel geletterd niveau gehaald). Tot nu toe heeft hij weinig hoeven doen op school. Hij maakt braaf zijn huiswerk in de klas, let op in de les en haalt voldoendes zonder thuis verder huiswerk te hoeven maken. Echt leren leren kan hij niet en hij redt de meeste toetsen op basis van inzicht en toepassingsvragen. Reproductie is niet aan hem besteed, vindt hij zelf. Het is wel een onderpresteerder, zal niet meer doen dan noodzakelijk wordt gevraagd. Er is sprake van een flinke faalangst. (stel je voor dat ik leer, dan ligt het slechte cijfer aan mij).
Hij wil een NT profiel gaan doen. Op vwo krijgt hij een vrijstelling van een tweede moderne vreemde taal. Echter blijven Nederlands en Engels wel over. Nu staan we voor de keuze:
* Risico nemen en VWO gaan doen. Sociaal sluit dit beter aan, hij zal er echt wat voor moeten doen om het te halen, zodat hij leert leren. Risico is dat vwo te hoog gegrepen is ivm zijn dyslexie. Als hij 4 vwo niet haalt, zal hij moeten doubleren in havo 4. Hij faalt dan weer.
* Gaan voor zekerheid en HAVO doen, Hij kan mogelijk wat uitdaging krijgen op wiskunde, de andere vakken willen wel, maar zien ook wat beren op de weg, zeker die vakken die hij heel leuk vindt.
Hij wil graag naar de universiteit, maar HBO zou ook een prima optie zijn.

Wij hebben geen idee wat de bovenbouw gaat vragen van hem. Zijn hier docenten die daar meer inzicht in hebben? Hoe haalbaar is VWO voor hem of is HAVO beter?

Alvast bedankt voor het meedenken

rode krullenbol

rode krullenbol

27-05-2020 om 13:47

Geen docent VO, maar ...

Ik had op het gymnasium een klasgenootje met hetzelfde probleem. Zij heeft met de juiste begeleiding zonder doubleren haar eindexamen gehaald. En ze hoorde er - ook in sociaal opzicht - helemaal bij! In plaats van dat ze een buitenbeentje werd, riep ze met de extra inspanningen die zij zich moest getroosten, juist extra bewondering en sympathie op.

Ik zou zeggen: negatieve faalangsten zijn er om te overwinnen. Hoe eerder, hoe beter!

Rode krullenbol

Wel bovenbouw docent

Ik zou zeker het Vwo doen, en ik zal je ook vertellen waarom.
- Als hij nu de vakken haalt op toepassing en inzicht zit hij daar beter, want dat wordt juist op het Vwo meer gevraagd. Het gedeelte reproductie wordt steeds kleiner.
- Het wegvallen van een moderne vreemde taal zou moeten helpen
- Het verschil tussen Havo en Vwo is nou ook weer niet zo groot dat hij daar nou zo heel veel minder last van zou hebben van zijn dyslexie. Ook daar moet je veel lezen, veel schrijven, veel leren. Met andere woorden, als zijn dyslexie op het Vwo opeens een groot probleem zou worden, wordt het dat op de Havo ook.
- Het sociale aspect is belangrijk
- Als hij het nu met niks doen al redt zal hij daar misschien de hele Havo wel mee halen. Wanneer moet hij dan leren "falen", op het Hbo?
Het is ongelooflijk belangrijk dat hij leert dat falen geen falen is, maar een teken dat je je dus harder moet inzetten. Het zegt niks over hem, het zegt niks over zijn intelligentie, het zegt alleen dat hij een bepaalde vaardigheid nog niet onder de knie heeft. Vaak hebben deze leerlingen hun zelfbeeld zo erg aan hun intelligentie hangen dat ze niets doen dat mogelijk hun beeld "ik ben slim" in gevaar kan brengen. Terwijl zelfs de slimste mens nieuwe dingen zal moeten leren. Ik spreek ook geen Chinees. Nooit geleerd. Ben best slim.

Ik ben zelf mentor Vwo-3 en bovenbouwdocent en ik zou jouw zoon op basis van wat jij schrijft direct naar het Vwo sturen. Je kunt hooguit met de school overleggen: als hij het in Vwo-4 nou toch te moeilijk krijgt, is er dan een mogelijkheid om over te stappen naar Havo-5? Dan zal hij eindexamenonderdelen moeten inhalen maar het wordt soms wel gedaan.
Overigens zou van Vwo-4 naar Havo-4 moeten ook geen falen zijn. Je bent volop in ontwikkeling op die leeftijd, je leert van alles, soms neem je een beslissing die achteraf niet handig uitpakt. Maar je kunt je leven niet leiden in angst dat dingen niet zullen lukken. Dat wordt wel heel beperkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-05-2020 om 15:12

Alison

"Ben best slim. "

Ik zou maar uitkijken. Als ik zoiets beweer valt het halve forum over me heen...

Ad Hombre

Hahahaha ja maar dan kan ik altijd nog zeggen dat het sarcastisch was en ik eigenlijk oerdom ben, toch? Gelukkig heb ik niet gezegd "Ik ben heel slim"- al ben ik eigenlijk natuurlijk een niet onderkend genie. En zo bescheiden!

anomarie

anomarie

27-05-2020 om 15:31 Topicstarter

bedankt voor het meedanken

Bedankt voor het meedenken. Jullie zeggen dus gewoon proberen en zien waar en of het schip strand. Falen is echt een dingetje voor hem. (vooral niet zeggen dat je slim bent )

Anomarie

Ja, dat zou ik wel doen ja. Als hij het tot en met de derde heeft gered met opletten in de les en daar doorwerken heeft hij echt voldoende capaciteiten. Zeker als hij ook nog eens de inzichtsvragen beter maakt.
Of het er uitkomt is een tweede, er spelen allerlei factoren mee. Maar dat geldt voor elke leerling.
Ik neem aan dat de vakdocenten adviezen hebben gegeven toen het profiel gekozen moest worden. Kwamen daar nog gekke dingen uit?
En dat falen... bij huilende brugklassers (ik heb alleen Vwo en daar komt die faalangst echt veel voor) omdat er een onvoldoende is gevallen zeg ik altijd "Had je een onvoldoende? De eerste? Nou ja - je kunt hem maar vast hebben." Die snoetjes dan - alsof ze dachten dat ze nooit een onvoldoende zouden halen. Maar dat zijn er maar weinig.

Bosbes

Bosbes

28-05-2020 om 15:10

Alison wat goed!

Jeetje wat een mooie tip Alison, bedankt!

"Het is ongelooflijk belangrijk dat hij leert dat falen geen falen is, maar een teken dat je je dus harder moet inzetten. Het zegt niks over hem, het zegt niks over zijn intelligentie, het zegt alleen dat hij een bepaalde vaardigheid nog niet onder de knie heeft. Vaak hebben deze leerlingen hun zelfbeeld zo erg aan hun intelligentie hangen dat ze niets doen dat mogelijk hun beeld "ik ben slim" in gevaar kan brengen. Terwijl zelfs de slimste mens nieuwe dingen zal moeten leren. Ik spreek ook geen Chinees. Nooit geleerd. Ben best slim."

Hier heb ik ook wat aan
En het lijkt me voor meer jongeren en ...ook volwassenen zoals ik mooi gezegd. Bedankt

Bosbes

Dank je wel voor je lieve woorden. Ik heb het zelf ook echt moeten leren, want ik was precies zo: voor mij waren er maar twee manieren: ik kon het meteen, of ik kon het dus "gewoon niet". Terwijl het natuurlijk gewoon een kwestie is van "Ik kan het nog niet."
Als dat kwartje eenmaal valt kom je in een heel andere mindset (de growth mindset in onderwijs-lingo) en dan kun je ook veel makkelijker accepteren dat sommige dingen meer inspanning kosten, maar wel bereikbaar zijn als je je best maar doet.
Volgens mij was ik een eind in de dertig voor ik dat een keer in de gaten kreeg

Sluit me aan bij AlisonH

Hier ook bovenbouw docent en jarenlang mentor geweest van een 3de klas.
Het klopt helemaal at ze zegt, ik hoef er niets aan toe te voegen en ik zeg gaan met die banaan. Mocht het niet gaan kan hij altijd die stap terug doen.
Sini

anomarie

anomarie

09-07-2020 om 13:44 Topicstarter

update

Uiteindelijk in goed overleg besloten dat hij overgaat naar 4 vwo. Heel fijn hoe de school dit samen met ons en hem heeft aangepakt. Stapsgewijs, alle voor en nadelen goed overwogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.