Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
griek

griek

21-01-2015 om 17:57

vraag science voor so

Zoon, 2 kader vmbo, heeft volgende week een so science wat ik even moet overhoren en nu loop ik tegen wat vragen aan waarop hij het antwoord ook niet zeker weet. Misschien dat jullie kunnen helpen?
Vraag 1: hoeveel liter zuurstof zit er in 3 liter lucht?
ik dacht 0,63

Vraag 2 (kom ik niet uit): als de luchtdruk 1100 hectopascal is, hoeveel kg drukt er dan op 1 cm2 huid?
ik dacht 1100

Vraag 3: Hoe hard duwt de lucht op jou in cm2 (ervan uitgaande dat je huidoppervlak 2 m2 is)
ik dacht 20000 cm2

Dan kan ik weer verder

Antwoorden..

Lucht bestaat voor ongeveer 20 % uit zuurstof, dus 20 % van 3 liter is 0,6 liter

1100 hPa is 110000 Newton per vierkante meter, dat is dus ongeveer 11000 kg per vierkante meter. Dat is dus ongeveer 1.1 kg per cm2

Jouw vraag 3 snap ik niet helemaal. Druk meet je niet in cm. Druk is kracht per oppervlakte eenheid ( dus cm2 of m2 bijvoorbeeld)

Maar...

2 vierkante meter is idd 20000 vierkante cm ( als dat de vraag was)

ano

ano

21-01-2015 om 20:40

even mana gevraagd

Even mijn man gevraagd:

1. Is goed

2. 1,12 kg per vierkante centimeter, dat is ongeveer 10 Newton per cm2

3. Bij welke luchtdruk? Wat in cm2?

Op aarde 1013 hectopascal, dan is druk totaal = 2 x 10.000 x 1,12

Hij vond dat vraag 3 niet compleet was

griek

griek

21-01-2015 om 22:12

nr 3

Oké, 1 en 2 zijn dus duidelijk nu.
Vraag 3 zal ik letterlijk overtypen.

"Een gemiddeld huidoppervlak is 2m2. Hoe hard drukt de lucht op jou? Geef je antwoord in kilogrammen die op je drukken."

Luchtdruk op iedere cm2 huid is volgens het boek altijd een kracht alsof
je 1 kg er op zet.

griek

griek

21-01-2015 om 22:17

Ik zag dat ik in de eerste posting de vraag 3 niet goed gesteld had, vandaar de verwarring

griek

griek

22-01-2015 om 00:10

en nu slapen

En ik bedenk me ineens dat het antwoord op vraag 3 waarschijnlijk gewoon 2 kg is. Of het huidoppervlak nu 2 cm2 is of 2000cm2, de druk blijft dan hetzelfde. Goed? Zoek het veel te ver

griek

griek

22-01-2015 om 00:16

echt slapen

Zou zoon ook zitten te denken aan zulke dingen haha.

Als het is zoals ik boven denk dan is het dus gewoon altijd 1kg, hoe groot het oppervlak ook is.

SamS

SamS

22-01-2015 om 00:39

Is vraag 3..

Is vraag 3 letterlijk zo gesteld? Wat een slechte vraagstelling :S

Het antwoord: als op 1cm2 1kg (afgerond) drukt, dan drukt op 2cm2 2kg. Met 20.000cm2 per persoon drukt er dus 20.000kg op je (maar gelukkig wel van alle kanten )

griek

griek

22-01-2015 om 06:34

klaar

Hmmm, toch? Ik dacht dat het een instinker was. De kracht op een groter huidoppervlak blijft hetzelfde. Maar jij zegt het zoals hij het in de 1e instantie thuis had ingevuld.
Ja, letterlijk overgetypt uit een voorgedrukt werkboek.

Dankjewel iedereen

Slechte vraak

Druk is kracht per opp. De druk is dus per cm2 hetzelfde. Maar ze zullen idd wel wat anders bedoelen...

Zeg ik het zelf ook nog slecht...

Druk is dus sowieso al per cm2 ( of per m2 of whatever) daarom is de vraag raar. Ze zullen idd wel iets anders bedoelen

SamS

SamS

22-01-2015 om 08:41

V(r)aag

Wat ik vooral slecht vind aan de vraag is dat ze stellen dat een gemiddeld huidoppervlak (van een koe? Een muis? Al het leven op aarde? Een volwassene? Een puber? De mens?) 2m2 is, hoe hard drukt de lucht op jou?

Ik ben kleiner dan gemiddeld dus heb ik ook minder dan 2m2 huid. Maar hoeveel? Ik kan wel uitrekenen hoeveel de lucht (ik noem het liever atmosfeer, maar vooruit) op die gemiddelde huid drukt, maar dat is iets anders dan hoeveel druk er op mijn huid is.

Het juiste antwoord zou zijn: Geen idee, want ik weet niet wat MIJN huidoppervlak is. Maar gemiddeld (voor wie?) is het 20.000kg.

griek

griek

22-01-2015 om 08:57

vraagstelling

Ja Sam, dat vond ik ook. Eerst dacht ik: moet hij dan nog eerst zijn eigen cm2 huidoppervlak uit gaan rekenen maar dat lijkt me een beetje te hoog gegrepen voor een 2e kaderklas. Vandaar gingen we uit van het gemiddelde van 2m2 wat eerder genoemd werd.

SamS

SamS

22-01-2015 om 09:26

Ik denk...

Ik denk dat dat redelijk veilig is In elk geval heeft hij dan de som met de gegeven waarden goed opgelost. Als het niet de vraag was (instinker) is dat wel extreem flauw. Het eigen huidoppervlak berekenen is voor iedereen te moeilijk, dat kan hooguit worden geschat. En dat lijkt me inderdaad wat hoog gegrepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.