Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anneke

Anneke

06-07-2017 om 09:40

Vraag over school Inzage leerlingendossier

Ik heb begrepen dat je recht hebt om het leerlingdossier van je kind in te zien.

Klopt het dat de school het niet hoeft toe te sturen? Dus dat je het alleen maar op school mag inzien?

Volledige dossier

Je kan tijdens het inlezen op school en daar aangeven van welke pagina's je een kopie wilt hebben. Heel vervelende lokatie om iets te bekijken want meestal heb je een goede reden om dat dossier te willen inzien.

De link hieronder wijst al op het belang van inzage in het volledige dossier, dus ook de opmerkingen die men liever niet de ouders laat lezen. In eerdere draadjes werd al een oranje zorgmapje genoemd. Niet alle ouders weten van het bestaan van een extra mapje en vragen er dan niet naar.
----

Het maken vn een afspraak, maakt het bekijken van een dossier zo lastig. Je weet niet wat school achter houdt. Je moet een afspraak maken en erop vertrouwen dat de school die tijd niet gebruikt om 'schoonmaak' te houden.
Meteen komt dan de vraag wat het nut hiervan is. Een verzameling opmerkingen lezn van mensen die vaak alleen maar bezig zijn hun straatje schoon te vegen. .

De cijfers van je kind geven aan waar het om draait en die zijn ook te lezen in het magister of schoolrapport. Opmerkingen over werkhouding etc kunnen worden verklaard door een gebrekkige ondersteuning van school. Alleen zal je die zelfreflectie niet op papier zien staan.
----

Eens wilden wij een kopie, toen kwamen ze met een uitdraai van het lvs. Daarna weer een ander smoesje, of vergeten of. Uiteindelijk een afspraak waar ze ook weer onderuit kwamen door af te bellen wegens ziekmelding. En dat we terug gebeld zouden worden. Nooit gebeurd.
Het vervelende van alles, is dat het dossier bij hun in de computer staat en dat zij zodoende de touwtjes in handen hebben.

Uiteindelijk hebben we het los gelaten, geen behoefte suggestieve onzin te lezen. We kenden de grote lijnen. Kind moest op een nieuwe school maar laten zien wat het in zijn mars had. Die nieuwe resultaten gaven aan hoe suggestief het oude dossier was opgesteld.
Dus nogmaals de vraag: wil je het wel weten? Wat is de waarde van een dossier eigenlijk?

https://www.onderwijsconsument.nl/recht-op-inzage-volledige-leerlingdossier/

Anneke

Anneke

06-07-2017 om 14:53

Braam / Flanagan

Braan, dank voor je linkje. Top.

Flanagan, tja. Je hebt een punt met dat opschonen. Nou ja, we willen het toch maar zien. Ben wel benieuwd wat er allemaal in staat.

Goed te weten van het oranje zorgmapje, hoewel ik niet weet of kind dat heeft (geen officieel zorgkind).

Bij ons

Ik ben op een dag gewoon de school in gemarcheerd en het dossier opgeëist. Toen waren de verhoudingen inmiddels wel behoorlijk verstoord en was er al een nieuwe school voor dochter. Alles zat in het dossier, tot aan een roddelmail die een andere moeder de directeur had gestuurd toe. Ik heb de directeur verteld dat hij naar de nieuwe school alleen gegevens uit het leerlingvolgsysteem mocht sturen en dat hij de rest van de troep het beste in een vuilverbrander kon stoppen. En meteen ook wat er zou gebeuren als ik merkte dat er toch iets van die shit naar de nieuwe school zou gaan.
Helaas deed hij het toch. Toen ik klaar met hem was heeft hij een half jaar overspannen thuisgezeten. Waarom denken mannen toch altijd dat vrouwen bluffen?

Fruitella

Fruitella

06-07-2017 om 15:37

Nog een tip

De vorige basisschool (wij zijn overgestapt) deed heel moeilijk zonder daar openlijk over te zijn. Zo kreeg ik bijvoorbeeld nooit een kopie, ook niet na herhaaldelijk vragen. Of ik kreeg een gloednieuwe klapper met 8x dezelfde printjes, geperforeerd in 1 handeling (kan je aan de gaatjes zien) en maagdelijk wit (niet de minste vouw of kreukel van het bladeren door de map). Of ik kreeg een paar nietszeggende printjes.

Zo zijn vast meer trucjes. Van een deel ervan was ik al op de hoogte dankzij advies dat ik via postbus 51 kreeg (toevallig trof ik net een ouder met zorgenkind die ook leerkracht was aan de telefoon).

Nog zo'n trucje; als er een fysiek dossier is (meerendeel zit toch in de computer) dan wil school nog wel eens een mapje in het dossier doen, wat zij er dan uithalen als mensen ter inzage komen. Vraag dus of dit het hele dossier is, herhaal die vraag. Is het niet het hele dossier, vraag er nogmaals om. De kans is klein dat je het dan alsnog niet te zien krijgt maar een 'nee' is een antwoord, óók als het een ongewenst antwoord is, waar je tzt weer mee aan de slag gaat.

En; haal je telefoon leeg en om foto's te maken van alle informatie die jij belangrijk vindt of juist onbelangrijk genoeg voor een dossier. Kopieren stonden ze bij ons niet toe maar foto's maken kunnen ze wat moeilijk gaan verbieden en desnoods doe je dat als ze het niet zien: het vertrouwen is toch al weg.

Jackie

Jackie

06-07-2017 om 21:24

Stoepkrijt

En.. Wat heb je met hem gedaan??

Jackie

Jackie

06-07-2017 om 21:26

Anneke

Ik zou ook voor de aanpak van Stoepkrijt gaan hoor. Gewoon binnenwandelen en vragen waar je recht op hebt. En een beetje doordrammen.

Anneke

Anneke

06-07-2017 om 22:18

Jackie

"Ik zou ook voor de aanpak van Stoepkrijt gaan hoor. Gewoon binnenwandelen en vragen waar je recht op hebt. En een beetje doordrammen."

Als de relatie al helemaal verstoord is kan dat er wel bij. Als dat Moet het geval is, wil je niet met een botte housing alles kapot maken.

En wat doe je als je daar binnen stapt en om het dossier vraagt en ze zeggen daar gaat Pietje over maar die is er nu niet? Of: ja dan moet u wachten en dan laten ze je eindeloos wachten (want druk en het is ingewikkeld etc etc) en je hebt die tijd niet?

Jackie

Jackie

07-07-2017 om 06:13

fanatiek

Oh dan zou ik juist helemaal fanatiek worden, als ik zulke smoesjes te horen krijg. Lastig dit hoor. Ik zou in ieder geval gaan op eeen dag waarop ik tijd heb. En ja alleen als er toch al geen wederzijds vertrouwen meer is, dan heb je weinig te verliezen.

Compleet/ incompleet

Je kan er niet zomaar bij. Ze kunnen elementen eruit halen, ook elementen uit een zorgmapje. Het geval is dat een ouder met een kopie naar een onderwijsconsumentenorganisatie kan gaan ter controle op juridische aspecten. Wanneer een school steken of fouten heeft gemaakt, kan men een klacht indienen bij klc of inspectie. Dat risico wilt een school voor zijn.

Een ouder steekt energie en tijd in iets waar ze mogelijk geen kant mee op kunnen.

https://www.onderwijsconsument.nl/de-kwaliteit-van-het-leerlingdossier-van-uw-kind/

alleen als de relatie verstoord is!

Je moet pas doen wat ik heb gedaan als je al een andere school voor je kind hebt gevonden.
Ik ben naar binnen gemarcheerd en geëist het dossier te zien. Natuurlijk was er geen tijd, moest ik wachten, blabla. Ik ben op de gang gaan staan en heb tegen iedereen die voorbij kwam gezegd dat ik stond te wachten op het inzien van het dossier van mijn kind, dat ik er recht op had en dat ze me lieten wachten. Ineens kon ik wel naar binnen. Heb gezegd dat ik wel even meeliep naar de kast met de dossiers, zodat ik kon zien dat er niet toevallig iets uit het dossier verdween. En naar het kopieerapparaat, zodat ik kon zien dat alles werd gekopieerd.
Toen tegen de directeur gezegd wat er wel en niet door mocht naar de nieuwe school. Directeur belde vervolgens achter mijn rug de nieuwe school dat ik een dragonder was die meer in haar slome schaapje zag dan erin zat. Ik kreeg dat weer te horen via een vriendin die toevallig goed bevriend is met een juf van die school.
Wat de directeur ook bleek te doen, was alle correspondentie die ik met hem via email had onderhouden nogal selectief en ongevraagd door te mailen naar mensen die hij aan zijn kant wilde hebben. Daarvan heb ik gebruik gemaakt onder het mom 'als jij gaat cc'en, bcc'en en forwarden, dan kan ik dat ook. Dus het hele bovenschools bestuur, alle leerkrachten en alle ouders van dochters klas hebben de lelijke dingen gelezen die hij alleen aan mij dacht te mailen. Dat was toch iets meer dan hij kon hebben.
Ik kom hem nog wel eens tegen, hij schiet altijd meteen de eerste de beste winkel in.

Jackie

Jackie

07-07-2017 om 18:56

haha Stoepkrijt

Wat een verhaal. Maar ik kan het me zo voorstellen dat je het zo zat bent voor de gek gehouden te worden, dat je dan maar zo'n aanpak kiest. Maar inderdaad, dit valt niet aan te raden als je nog geen nieuwe school hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.