Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mies

Mies

22-09-2014 om 16:30

Vraag over passend onderwijs

Een vriendin van mij is pleegouder. Ze heeft een jongetje in haar gezin opgenomen van 4 jaar, in november wordt hij 5. Het jongetje heeft een spraak/taal achterstand. Jongetje zou eigenlijk naar een MKD gaan maar daar is geen plaats en er was iets niet goed aan de indicatie waardoor dit niet lijkt te lukken op korte termijn. Jongetje wil zelf heel graag naar school, verveelt zich thuis. Andere kinderen uit het gezin gaan wel naar school, dit vindt hij heel lastig.
Pleegmoeder is naar de school in de buurt gestapt, christelijke basisschool, en heeft de situatie voorgelegd. School wil hem niet aannemen maar wil eerst een onderzoek. Dat gaat dus ook nog heel lang duren. Mag school dit kind zomaar weigeren? Gedragsproblemen heeft hij niet, alleen zijn spraak/taal loopt achter. Verder loopt hij in ontwikkeling ook wat achter maar dit is hij al hard aan het inhalen. Waar kan je nou terecht met zo'n kindje? Vind het zo sneu omdat hij zelf zo graag wil.

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 16:43

passend onderwijs

Dus als school zelf niet wil plaatsen is school verantwoordelijk voor een andere plek. Aangezien het jongetje al in november leerplichtig wordt kan school zich er niet op die manier van afmaken. School moet òf plaatsen, òf een andere plek regelen.

Onderzoek.

School wil eerst een onderzoek om te kijken of ze hem kunnen bieden wat hij nodig heeft. Het jongetje heeft een spraak/taal achterstand zeg je. Blijkbaar is er dus een onderzoek geweest om dit te concluderen. Ook een onderzoek bij de kno arts is snel te regelen. De oorzaak kan ook een slecht gehoor zijn. Het jongetje woont nog maar kort bij de pleegmoeder? Ze weet niets van oorzaken of achtergronden, geen dossier?

amk

amk

22-09-2014 om 16:48

wizzer

dat is hier nog niet van toepassing want het kind is nog niet ingeschreven op de school, dus nog niet de verantwoording van de school. Om te zien of ze er straks mee in hun maag komen te zitten als ze hem aannemen willen ze eerst dat onderzoek zodat ze een argument hebben om 'm vooraf te weigeren.

'cynisch aan' dat gaat vaker gebeuren met de nieuwe gezellig samen naar school wet 'cynisch uit'

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 16:56

artikel 40

Wat ik in mijn eerste post schreef is geregeld in artikel 40 van de WPO. Interessant is lid 10 waarin wordt geregeld dat na 10 weken zonder formele beslissing (en die beslissing moet dus inhouden bij een weigering om kind te plaatsen, een plaats waar kind wel naar school kan), kind voorlopig geplaatst wordt op de school waar ouders hem hebben aangemeld.

Artikel 40. Toelating en verwijdering van leerlingen

1. De beslissing over toelating en verwijdering van leerlingen berust bij het bevoegd gezag. De toelating tot de school is niet afhankelijk van het houden van rechtmatig verblijf in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000. De toelating mag niet afhankelijk worden gesteld van een geldelijke bijdrage van de ouders.

2. De aanmelding van kinderen voor toelating geschiedt schriftelijk en kan worden gedaan vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar bereikt. De ouders doen de aanmelding zo mogelijk ten minste 10 weken voor de datum waarop toelating wordt gevraagd en geven bij de aanmelding aan bij welke school of scholen eveneens om toelating is verzocht.

3. Het bevoegd gezag beoordeelt of de aanmelding een kind betreft dat extra ondersteuning behoeft. Hiertoe kan het bevoegd gezag de ouders verzoeken gegevens te overleggen betreffende stoornissen of handicaps van het kind of beperkingen in de onderwijsparticipatie. Onder extra ondersteuning wordt niet verstaan ondersteuning ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal met het oog op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden.

4. Indien de toelating van een leerling die extra ondersteuning behoeft, wordt geweigerd, vindt de weigering niet plaats dan nadat het bevoegd gezag er, na overleg met de ouders en met inachtneming van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de schoolondersteuningsprofielen van de betrokken scholen, voor heeft zorg gedragen dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. Onder andere school kan ook worden verstaan een school voor speciaal onderwijs, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs of een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs.

5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing:

a. indien op de school waar de leerling is aangemeld geen plaatsruimte beschikbaar is, of

b. indien het bevoegd gezag de ouders bij de aanmelding verzoekt te verklaren dat zij de grondslag van het onderwijs op de school zullen respecteren dan wel te verklaren dat zij de grondslag van het onderwijs op de school zullen onderschrijven, en de ouders dit weigeren te verklaren.

6. Het bevoegd gezag neemt de beslissing over toelating van een leerling zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 6 weken na ontvangst van de aanmelding. Indien de beslissing, bedoeld in de vorige volzin, niet binnen 6 weken kan worden gegeven, deelt het bevoegd gezag dit aan de ouders mede en noemt het daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen de beslissing wel tegemoet kan worden gezien, welke termijn ten hoogste 4 weken bedraagt.

7. Indien de aanmelding een kind betreft dat niet is ingeschreven op een andere school, een school voor speciaal onderwijs, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs of een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs, en de beslissing over de toelating is 10 weken na de dag waarop het verzoek om toelating is gedaan nog niet genomen, wordt het kind met ingang van de dag volgend op bedoelde 10 weken, doch niet eerder dan de datum waarop het kind de leeftijd heeft bereikt om te kunnen worden toegelaten tot de school, tijdelijk geplaatst op de school en als leerling ingeschreven. Indien de leerling wordt toegelaten, wordt de tijdelijke plaatsing omgezet in een definitieve plaatsing. Indien de toelating van de leerling wordt geweigerd of een beslissing wordt genomen de aanmelding niet te behandelen, wordt de tijdelijke plaatsing beëindigd en wordt de leerling uitgeschreven met ingang van de dag die volgt op de dag waarop de toelating wordt geweigerd of de beslissing wordt genomen de aanmelding niet te behandelen.

8. Een leerling wordt niet toegelaten tot een speciale school voor basisonderwijs dan nadat het samenwerkingsverband waartoe de speciale school voor basisonderwijs behoort de leerling toelaatbaar heeft verklaard tot het onderwijs aan een speciale school voor basisonderwijs in het samenwerkingsverband. De beslissing over de toelaatbaarheid is geen besluit als bedoeld in artikel 8:4 onder e van de Algemene wet bestuursrecht.

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 16:57

scholen zullen het proberen

Maar ik denk dat de wet duidelijk is, nu alleen nog wachten op jurisprudentie.

Karmijn

Karmijn

22-09-2014 om 16:58

aanmelden

http://www.passendonderwijs.nl/wp-content/uploads/2013/01/Stroomschema-zorgplicht-aanmelding-reguliere-po-school-PDF-121-KB.pdf

Dit stomingsschema is verre van eenvoudig en oudervriendelijk, maar dat geldt voor die hele Rampwet. Maar ik denk dat je je vraag er wel mee kunt beantwoorden.

Wat ik begrijp:
Na aanmelding moet de school binnen zes weken een passende plek voor het kind hebben. Heel snel aanmelden dus. 'Bij deze meld ik Pietje Puck aan op jullie school, ik verwacht dat jullie binnen zes weken een passende plek voor Pietje Puk binnen het Samenwerkingsverband hebben gevonden.'

6 weken

De school mag weigeren, maar moet dan een andere school gevonden hebben. Beslissing moet binnen 6 weken worden genomen.
Dan nog een rij als- en maren.

Zie artikel 40 van de Wet Primair Onderwijs

Artikel 40. Toelating en verwijdering van leerlingen

1. De beslissing over toelating en verwijdering van leerlingen berust bij het bevoegd gezag. De toelating tot de school is niet afhankelijk van het houden van rechtmatig verblijf in de zin van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000. De toelating mag niet afhankelijk worden gesteld van een geldelijke bijdrage van de ouders.
2. De aanmelding van kinderen voor toelating geschiedt schriftelijk en kan worden gedaan vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar bereikt. De ouders doen de aanmelding zo mogelijk ten minste 10 weken voor de datum waarop toelating wordt gevraagd en geven bij de aanmelding aan bij welke school of scholen eveneens om toelating is verzocht.
3. Het bevoegd gezag beoordeelt of de aanmelding een kind betreft dat extra ondersteuning behoeft. Hiertoe kan het bevoegd gezag de ouders verzoeken gegevens te overleggen betreffende stoornissen of handicaps van het kind of beperkingen in de onderwijsparticipatie. Onder extra ondersteuning wordt niet verstaan ondersteuning ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal met het oog op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden.
4. Indien de toelating van een leerling die extra ondersteuning behoeft, wordt geweigerd, vindt de weigering niet plaats dan nadat het bevoegd gezag er, na overleg met de ouders en met inachtneming van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de schoolondersteuningsprofielen van de betrokken scholen, voor heeft zorg gedragen dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. Onder andere school kan ook worden verstaan een school voor speciaal onderwijs, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs of een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs.
5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing:
a. indien op de school waar de leerling is aangemeld geen plaatsruimte beschikbaar is, of
b. indien het bevoegd gezag de ouders bij de aanmelding verzoekt te verklaren dat zij de grondslag van het onderwijs op de school zullen respecteren dan wel te verklaren dat zij de grondslag van het onderwijs op de school zullen onderschrijven, en de ouders dit weigeren te verklaren.
6. Het bevoegd gezag neemt de beslissing over toelating van een leerling zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 6 weken na ontvangst van de aanmelding. Indien de beslissing, bedoeld in de vorige volzin, niet binnen 6 weken kan worden gegeven, deelt het bevoegd gezag dit aan de ouders mede en noemt het daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen de beslissing wel tegemoet kan worden gezien, welke termijn ten hoogste 4 weken bedraagt.
7. Indien de aanmelding een kind betreft dat niet is ingeschreven op een andere school, een school voor speciaal onderwijs, een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs of een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs, en de beslissing over de toelating is 10 weken na de dag waarop het verzoek om toelating is gedaan nog niet genomen, wordt het kind met ingang van de dag volgend op bedoelde 10 weken, doch niet eerder dan de datum waarop het kind de leeftijd heeft bereikt om te kunnen worden toegelaten tot de school, tijdelijk geplaatst op de school en als leerling ingeschreven. Indien de leerling wordt toegelaten, wordt de tijdelijke plaatsing omgezet in een definitieve plaatsing. Indien de toelating van de leerling wordt geweigerd of een beslissing wordt genomen de aanmelding niet te behandelen, wordt de tijdelijke plaatsing beëindigd en wordt de leerling uitgeschreven met ingang van de dag die volgt op de dag waarop de toelating wordt geweigerd of de beslissing wordt genomen de aanmelding niet te behandelen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003420/HoofdstukI/TitelII/Afdeling1/4/Artikel40/tekst_bevat_toelating/geldigheidsdatum_22-09-2014

te laat

.....

vormvrij

amk, aanmelden is vormvrij. Zodra je in gesprek bent met een school, is er sprake van aanmelden. De school kan nog formalistisch doen (zelf een aanmeldproceduren hebben waar je aan moet voldoen) maar dat moet niet zo moeilijk zijn

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 17:08

helder stuk

Ik vind het wel een helder stuk. Ik verbaas me alleen over de regeling bij verhuizing. Als Pietje Puk wonend in Groningen verwezen wordt naar speciaal onderwijs en vervolgens verhuisd naar Limburg dan blijft het eerste samenwerkingsverband verantwoordelijk voor het passend onderwijs. 't lijkt me niet zo praktisch voor ouders deze bepaling. Betekent ook dat bij bezwaar en beroep ouders telkens naar de andere kant van het land moeten.

Mies

Mies

22-09-2014 om 17:11

Dus

Dus als ik het goed begrijp had pleegmoeder hem eigenlijk meteen moeten inschrijven bij de basisschool. Ze heeft dit echter niet gedaan omdat ze dacht dat het MKD wel rond zou komen. Als ze nu zou inschrijven bij de basisschool kan het dus nog 6 tot 10 weken duren tot kind een plekje heeft. Arm kind!
Ik ga verder niet in op oorzaken van de achterstand. Onderzoeksverslagen zijn er helaas niet. De achterstand is echter overduidelijk aanwezig.

amk

amk

22-09-2014 om 17:13

nou

"Zodra je in gesprek bent met een school, is er sprake van aanmelden."

Dit zou betekenen dat je maar bij 1 school informatie kunt inwinnen want dan ben je aangemeld. Wat nu als je minstens 3 scholen wilt bekijken om dan een beslissing te nemen?

Iets voorleggen of iets mogelijk is vind IK persoonlijk nog geen aanmelden, dat is wat mij betreft het onderzoeken van mogelijkheden.

proberen

Ik zou het gewoon proberen. Aanmelden, stukken op tafel. De school kan de tijd rekken maar mogelijk dat ze wel al direct het kind een kans geven in een kleuterklas.
Mijn ervaring in het speciale onderwijsgedoe is dat je soms heel erg je rug moet recht houden omdat men vooraf allerlei drempels opwerpt waardoor jij koudwatervrees krijgt en denkt dat iets niet kan.
De beste houding kan soms zijn om recht op je doel af te gaan.
Kind naar school. Aanmelden. Mag hij vast komen? Hij is niet moeilijk alleen wat achter.
En de blokkades zoveel mogelijk te negeren of te pareren. Maar er niet teveel door uit het veld te laten slaan.
Zoek zonodig begeleiding en advies bij onderwijsconsulenten, er is al een onderzoek en een MKD verhaal.

Asielprocedure

#13 "Dit zou betekenen dat je maar bij 1 school informatie kunt inwinnen want dan ben je aangemeld. Wat nu als je minstens 3 scholen wilt bekijken om dan een beslissing te nemen?"

Dat kan niet meer.

Zie ook bekostingsbesluit WPO

Artikel 7. Inschrijving

1. De directeur van een school schrijft een leerling slechts in na overlegging van
a. een bewijs van uitschrijving van de leerling van een andere school of een school of instelling voor ander onderwijs, welk bewijs op het moment van inschrijving niet ouder is dan 6 maanden, of
b. een schriftelijke verklaring van de ouders dat de leerling binnen een periode van 6 maanden voorafgaand aan de inschrijving niet eerder op een andere school of een school of instelling voor ander onderwijs was ingeschreven.
2. Het bewijs van uitschrijving dan wel de verklaring, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt bewaard in de administratie van de school.

Het is een asielprocedure.

amk

amk

22-09-2014 om 17:32

ben ik effe blij

wij hebben de eerste school die wij bezocht hebben met de grondgelijk gemaakt in ons evaluatie gesprek en wilden ons kind daar zeker niet op hebben. (Gebouw was intrinsiek onveilig en dan kinderen ook nog koffie laten brengen naar de docenten, trapje op, trapje af met een vol dienblad)

even praktisch

Heeft jongetje geen logopedie dan?
De logopedist kan helpen bij het aanvragen van onderzoek en het meedenken over welke vorm van onderwijs van toepassing is. Voor spraaktaalkinderen zijn speciale peuterspeelzalen en basisscholen, en daar zou hij wellicht naartoe kunnen. Dit is natuurlijk niet in een dag geregeld, maar pleegmoeder zou om te beginnen eens kunnen bellen met Kentalis.

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2014 om 12:20

kentalis

Een cluster 2 school voor spraak/taalproblemen is juist voor kinderen die op dit gebied achterlopen. Zodra de achterstand is ingehaald stromen ze weer door naar gewoon basisonderwijs. Het is dus 'erg', er is daar veel expertise. Het zijn kinderen met een normaal iq.

Is het jongetje bij een logopedist geweest of bekend bij Kentalis oid? Wat zeggen die dan? Wat is er aan de spraak/taalachterstand gedaan? Er zouden al papieren over moeten zijn. Zoniet: dan moet je idd bij Kentalis zijn voor hulp en onderzoek. Het kan ook zijn dat er uitkomt dat er meer aan de hand is dan een taal/spraakprobleem. Maar dat moet je wel weten, als ouder. Dat hij goed vooruitgaat is wel een heel positief teken.

De pleegmoeder zal er achteraan moeten zitten. Hoe eerder dit kind naar school kan, gewoon of cluster 2, hoe beter. Ik snap niet dat er nu pas wordt gekeken (kind is bijna 5)

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2014 om 12:23

herstel

herstel: nu snap ik het wel Ik snap alleen niet dat het MKD geen hulp heeft aangeboden. Was er niet genoeg indicatie om daar naar toe te gaan? Als er wat met hem aan de hand is, is het wel goed dit in kaart te brengen om te kijken hoe hij verder kan worden geholpen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-09-2014 om 13:41

Onderwijsconsulenten

Laat moeder zsm met Onderwijsconsulenten en/of Steunpunt Passend Onderwijs contact opnemen; zij kunnen precies vertellen wat moeder (en school!) moeten doen. http://www.onderwijsconsulenten.nl/ http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/over-5010/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.